Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första mäklarjobbet, kritik och råd

Produkter
(logga in för att koppla)

MindSex

Ny medlem
Goddag kära FS medlemmar. Som rubriken lyder har jag nyligen utfört mitt första mäklarjobb.
Då detta intresserar mig vänder jag mig till er för kritik och råd för att utvecklas innom branschen

Här kommer en länk med bilderna på mitt första utförda arbete:
http://www2.skandiamaklarna.se/bilder.aspx?TYP=CMVilla&GUID=3TRBCNEQBODNJTJF
Hur ser det ut?

Fotat med:
Nikon D7000
Tokina 11-16mm

Jag smider för tillfället planer på att införskaffa F-skattesedel och starta eget som extra knäck / hobby vid sidan om plugget. Finns det någon annan här som håller på med samma sak?
Alla tips och råd uppskattas! Håller gärna kontakt per mail om någon är villig att hjälpa lite extra.
Tack på förhand

/ Daniel
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är bara glad amatör men jag tycker så här, rent spontant:

Uthomhusbilderna har för mycket färgmättnad. En del bilder med dåliga vinklar, stolpar som står ivägen. Saknar lite skärpa i en några bilder.

Inomhusbilderna. En del bra, men många är tagna med kameran för högt.

Med detta vill jag inte säga att jag själv hade gjort det bättre men hade det varit mitt hus som var till försäljing och mäklaren presenterat dessa bilder så hade jag blivit besviken.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Bra att bilderna inte är överskärpta. Men du borde vara mer konsekvent med kontrast och färgsättning av dina bilder. Hade varit bättre om HDR känslan tonats ner i vissa av utomhusbilderna. Kanske var det onödigt många bilder i vissa lägen också... I det stora hela fyller bilderna säkert sin funktion, men tänk på att ha samma redigerings stil på alla bilderna...
 

T. Guldstrand

Aktiv medlem
det jag reagerar på är skillnaden i utebilderna mellan HDR o den lite för blåa himlen o på nästa så är himlen utfrätt? gäller att vara konsekvent där tycker jag,...
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag tycker att du har för hög kameraposition. Kanske står du upp och plåtar? Vad som händer är att du behöver rikta kameran nedåt och då får du sneda vertikala linjer. De går förvisso att räta upp i efterarbetet, men med lägre position blir bilden även lite intressantare och "mysigare". Jag brukar hålla mig strax över t ex ett sofford, säng eller köksbänkar.

Det finns annat som kan förbättras, t ex val av motiv och vinklar samt en del annat som du redan fått tips om.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Överlag ganska OK bilder, men färgmättnaden på vissa utomhusbilder är lite för mycket lek med vissa reglage i LR3 eller ACR eller PS

Som iBoat skriver, för hög kameraposition, sen att duschbilden och bastun ser ganska oinbjudande ut är ju en annan sak

Bild 1--iNte ditt fel, men himlen i fönstren ser inkopierade ut, jag ser att det är verkligheten, men jag skulle ha tonat ner dessa för totalintrycket gentemot molnen i bakgrunden
Bild 3-4-- ojojoj vilken grön/blå utsikt, vad är syftet med den bilden?

Inomhusbilderna, OK, men vilken vidvinkel har du använt, bilderna känns för trånga
 

Surgeon

Aktiv medlem
glömde en sak

använd studioblixtar där det naturliga ljuset inte räcker till, dvs källarbilderna plus vissa av de andra interiörbilderna

Lycka till
 

Nikita

Aktiv medlem
Tyvärr är du en bra bit från acceptabla bilder när det gäller mäklarfotografering. Jag är förvånad att mäklaren och säljaren har accepterat bilderna. Men det går att lära sig att ta bra bilder. Börja med att titta på hur andra mäklarfotografers bilder ser ut. Det kan du lära dig mkt på och få inspiration ifrån.
Sänk din kamera, fota på ca 120 - 130 cm höjd. Använd inte för mkt vidvinkel, det finns knappt en rak vägg i dina bilder om du tittar efter och det beror delvis på för hög vinkel och dels på för mkt vidvinkel. Med din D7000 ska du inte fota på lägre än 15 mm.
Var konsekvent i din redigering av bilderna, flera har redan nämnt detta. Framförallt utebilderna är extremt olika. Tänk på att bilderna ska återspegla verkligheten så långt som möjligt. Köparen ska inte bli besviken när de kommer för att titta på objektet. Rummen får ej se för stora ut och färger på tapeter, köksinredning etc. ska vara korrekta.
Börja att öva på dessa sakerna och när du har lite nya bilder kan du visa upp dem och få nya tips och råd.
Lycka till!
 

lumor_

Aktiv medlem
Nu ska du få väldigt mycket hård kritik. Håll i hatten och se det som rak och ärlig kommunikation även om innehållet svider. Jag tror att det ger dig mer än de som säger att någon bild var lite halvbra (eller så blir du bara skitförbannad på mig).

Den andra fasadbilden berättar inte mer än vad som redan visats i den första. Sträva efter att få med även en bit av husets gavel så får du mer djup i bilden. Fasadbilden från baksidan har lite bättre vinkel på det sättet men jag undrar varför du valt gaveln i stället för väggen med altanen som huvudsaklig vägg att visa.

Himlen är väldigt onaturligt blå i några av bilderna och helt utfrätt i några. I en del av utebilderna är skuggpartierna helt kolsvarta. Lösningen på att få teckning i de utfrätta himlarna och få detaljer i skuggorna är att ta flera exponeringar med olika ljushet och lägga samman de delar av bilderna som ser bra ut så att hela bildens yta är lagom ljussatt. Finns flera olika sätt att göra detta på varav en vanlig bygger på HDR-teknik. Detta kräver en del vana för att göra bra. En vanlig metod för att göra utfrätta (eller mulna) himlar fina är att klippa in en annan bild av en himmel. Jag gör detta dagligen och har en egen bildbank med lagom blå himlar att plocka ur.

Väggarna är sneda och proportionerna helt åt fanders. Försök använda så lite vidvinkel du kan för att få med det viktigaste i varje rum. Ett vanligt nybörjarmisstag är att vilja ha med för mycket i bilderna. I en del av dina bilder ser man ju nästan rummets alla fyra väggar (t ex vardagsrummet). Tre räcker gott och man behöver bara se en liten snutt av den tredje!

Du bör ha en betydligt lägre bildvinkel än du haft i nästan alla inomhusbilderna. Om du sätter kameran på stativet och låter den vara helt rak (inte peka det minsta uppåt eller nedåt) kommer de lodräta linjerna vara raka. Du bör också undvika det yttersta vidvinkelläget p g a att ditt objektiv verkar ge väldigt mycket distorsion (böjda linjer). En lägre bildvinkel gör att du inte behöver peka nedåt för att få med mer golv än tak. Utgå från ca 80cm höjd och ta ännu lite lägre när möblemanget är lågt (t ex lågt soffbord) och lite högre i andra situationer. Du behöver t ex vara lite över köksbänkarnas höjd i kök men absolut inte uppe på 170cm som du var i den köksbild du länkar till.

Förutom att proportionerna ser konstiga ut gör vidvinkel att rummen ofta upplevs som större. Det finnns ingen mening med att försöka framställa rummen som mycket större än de är, det gör eventuella köpare bara besvikna när de kommer på visning. Besvikelse är nog den sista känsla mäklaren vill att kunden ska när de ska sälja in objektet. Lite får man överdiva, för att visa huset från sin bästa sida, men inte mycket. Den allmänna trenden går också mot mindre vidvinkel än tidigare. I riktigt trånga utrymmen kan man tvingas ner på de yttersta brännvidderna för att få in något vettigt motiv alls men det är bara i nödfall.

Använd inte kamerans inbyggda blixt. Det blir hårt ljus med fula skuggor och det blir även en mörk halvmåne i bildens nedre kant där kamerans objektiv skuggat blixtljuset (se sovrum 1).

Bildernas färger och ljushet är inte så tilltalande. Det finns en hel del färgstick i många av bilderna. Det kan vara mycket svårt att få till perfekt på plats men då ska man fixa till det i efterarbetet. Du behöver lära dig mer om ljussättning också. Glöm det där någon skrev om studioblixtar. Ytterst få bostadsfotografer släpar runt med sådant. En vanlig extern blixt räcker långt, två sådana är tillräckligt för det mesta man kan tänka sig. Studsa alltid ljuset mot vitt tak så att du får mjuk ljussättning. En vit reflexskärm är bra att ha (t ex när blixten hamnar utanför ett trångt utrymme som man vill belysa eller när taket är färgat).
Även vid inomhusfoto är det en god idé att sätta sig in i hur man lägger samma delar av olika exponeringar för att få rätt ljushet i hela bilden. Jag brukar använda mig av fler olika tekniker för att få till rätt ljus (blixtar, maskning och HDR-liknande tekniker). Man lär sig efter hand vad som passar i olika situationer och ser till att ha med sig hem de exponeringar som behövs för efterarbetet.

Plocka undan detaljer som t ex schampoo-flaskor och beskär bilderna så att störande detaljer undviks. Finns ingen mening med att ha krukväxter eller en pytteliten bit av en hylla som sticker in i bildens sidor.

Jag räknar till 35 bilder i serien. Det tycker jag är helt orimligt många för ett hus på 122kvm! Jag hade tagit cirka femton riktigt fina bilder. Om det ska vara två bilder från något rum är det kök och vardagsrum. Köket ser jag bara en bild från och den är så vidvinklig så att köksutrustningen blir svår att få en klar uppfattning om (kokböckerna är inte så intressanta ur en bostadsköpares perspektiv även om de var smakfullt uppställda i det där köket).

Du har fått mycket hård kritik av mig nu och det är väldigt många olika delar på en gång. Försök att sätta dig in i varje område jag nämnt, ett efter ett, och öva mycket. Testa t ex att fota ditt eget vardagsrum och använd några av tipsen du fått här. Bygg vidare efter att du fått mer kritik.
Det vore bra med praktisk handledning av någon som är inne i branchen för att komma förbi de värsta svårigheterna. Inte så lätt att få eftersom ingen vill skaffa sig en framtida konkurrent.
 

iBoat

Aktiv medlem
Nu ska du få väldigt mycket hård kritik. Håll i hatten och se det som rak och ärlig kommunikation även om innehållet svider. Jag tror att det ger dig mer än de som säger att någon bild var lite halvbra (eller så blir du bara skitförbannad på mig).
Instämmer helt i det mesta du skriver, jag höll igen lite i mitt inlägg :)

Till TS:
Du kanske känner mäklaren? Då får du nog inte den kritik du borde haft av denna bildserie.

Förutom alla bra råd du redan fått är kamerans inställningar också viktigt för ett acceptabelt resultat.
Använd M-läget tillsammans med blixt som är riktad i taket. Sätt bländaren på runt 8 och välj en ganska lång slutartid. I autoläge blir oftast exponeringstiden 1/60 s och då hinner inte kameran suga upp det befintliga ljuset och då får du ganska kalla och tråkiga blixtbilder. Variera även blixtstykan för att få en snygg blandning av ljuskällorna. Stativ är ett måste!
 

AFJ

Aktiv medlem
Per, jag tycker du har givit trådskaparen mycket bra och konstruktiv kritik!

Till TS, hoppas du tar allt detta på rätt sätt och kommer tillbaka med nya friska tag. Jag tycker du skall vara oerhört glad att du fått så mycket detaljerad och konstruktiv kritik i en forumtråd av personer med kompetens. Det är sällan det blir så (egentligen är inte forumet till för bildkritik).

Det vore riktigt skoj om du kunde ta till dig råden och kanske göra en ny fotosession på samma objekt och lägg ut resultatet här. Alternativ att låta oss ta del av ditt nästa projekt.

Jag tror faktiskt det är väldigt många som är intresserade av mäklarfoto. Alla har vi väl någon gång varit spekulanter och många läser ju mäklarnas annonser som underhållning och vi som är fotointresserade tänker nog ofta på hur bilderna är tagna.
 

mapem

Aktiv medlem
Flera av bilderna kan räddas så de i alla fall blir acceptabla. Börja om från början med dina raw-filer. Dra inte upp färgen så mycket i utomhusbilderna, se till att vitbalansen inte skiljer mellan dem. Välj ut dem som är bäst. Interiörbilderna är i stort sett okej i färg och ljus, men geometriskt väldigt jobbiga. Nästan sjösjukebefrämjande, men det kan också ordnas. Se till att vertikala linjer är parallella. Ta bort alla spår av distorsion (krokiga linjer). Det kan göras i t ex Lightroom eller DxO Pro. Beskär till mer normal betraktningsvinkel (sker nog av sig självt när du rätar upp linjerna).Ta bort hälften av bilderna eller mer. Då kan det bli acceptabelt.

Nästa gång följer du de goda råd du fått av andra här, så blir det mycket bättre. Framförallt sänk kameran och se till att den står i våg. Ett stativ med vattenpass är bra! Om man väljer en mulen dag för interiörbilder kan man många gånger klara sig utan blixt, om man vill visa hur dagsljuset sprider sig i objektet. Foto är kul men svårt många gånger. Lycka till!
 

control87th

Aktiv medlem
Jag är ju en nybörjare på foto och kan egentligen ingenting om tekniken för mäklarfoto. Mina kommentarer är därför att se som från en som tittat mycket på husannonser på sistone.

- Dina utomhusbilder är väldigt ärliga. Det kan ju låta som ett beröm men ur mäklarens synvinkel är det inte det. Dina konkurrenter verkar arbeta hårt för att hitta vinklar där grannarnas fastigheter inte syns. Dina bilder ger en väldigt ärlig bild av hur mycket/lite insyn det är på fastighetens tomt.

- Dina inomhusbilder ger ett nästan klaustrofobiskt intryck, jag antar att det är normalhöjd i huset, jag har som sagt inte kunskapen för att kunna ge konstruktiv kritik utan kan bara konstatera att takhöjden upplevs i flera av dina bilder som väldigt låg och du har inte alls fått till den där effekten som en del av dina konkurrenter har där ett litet badrum ser ut att vara på på 30kvm.
 

MindSex

Ny medlem
Tack så jättemycket för så bra respons! Uppskattar verkligen det, jag ser helt klart vad ni menar.
Stativ med rätt vinklar, samt att extern blixt skall införskaffas. Jag skall studera mäklarbilder från proffs fotografer och fortsätta läsa på olika forum.
Fler session kommer, skulle vara kul om ni tittade förbi igen.
Peace and love / D
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Fy satan vilken bra tråd. Kritig efterfrågades, stenhård och rak kritik levererades och mottogs positivt och tacksamt.

Det är fan inte varje dag. Applåd!

(jag har tyvärr ingen bra kritik att bidra med)
 

Surgeon

Aktiv medlem
Fy satan vilken bra tråd. Kritig efterfrågades, stenhård och rak kritik levererades och mottogs positivt och tacksamt.

Det är fan inte varje dag. Applåd!

(jag har tyvärr ingen bra kritik att bidra med)
Kan ju bara hålla med

En tråd som inte spårade ur och som innehöll rätt typ av kritik på rätt nivå tillsammans med en mottagare som verkligen tog åt sig kritiken.

Kul och ovanligt på FS


det finns hopp ;-)
 

riddler

Aktiv medlem
mina tips

Jag är visserligen ingen expert, men har varit mycket i mäklarkretsar, är väldigt intresserad av inredning och design och jobbar som konstnär, så där är lite av mina "expertis".

1: Bilderna ser inte skarpa ut, vissa ser överbehandlade ut, andra utan kontraster

2: Molnen och resten tar bort fokus, blicken från huset vilket inte är bra

3. För många vidvinkel bilder, blir för rörigt med alla saker, man blir distanserad

4. fånga detaljer, fånga intressanta delar av huset, ta närbilder, ta gärna några kvällsbilder med ljusstake osv.

5: Fota blommor, figurer, lite stämningsbilder som fångar "hemmakänslan"

6. Använd lite andra vinklar, tex de flesta bilder så står du vid dörringången och tar bild, fånga gärna 2 rum på samma gång där man tex ser lite av köket och ett annat rum om det är möjligt vilket brukar vara för det mesta.

Jag hade inte betalat för de bilderna iafall, sen är det så att vissa har känsla för att fånga vissa saker, du kanske inte är så intresserad av inredning och bostäder osv, så det är mycket möjligt att du inte har "öga" för sånt.

Jag kan ge dig tips på sida tex, du kan kolla in hemnets sida där mäklare lägger upp bilder, jag kan också tipsa om www.styleroom.se där ser du också många fina inspirationsbilder på folks hem.

http://www.styleroom.se/album/27968 Där har du mitt album som jag fotade lägenheten tex med ett vanligt 18-55 och 50mm objektiv, hamnade på förstasidan bland populäraste och fick med intervju i inredningstidning.

Hoppas du inte tar kritiken för hårt, bara ärlig synpunkt =) Lycka till
 
Senast ändrad:

markm

Medlem
4. fånga detaljer, fånga intressanta delar av huset, ta närbilder, ta gärna några kvällsbilder med ljusstake osv.

5: Fota blommor, figurer, lite stämningsbilder som fångar "hemmakänslan"

...

http://www.styleroom.se/album/27968 Där har du mitt album som jag fotade lägenheten tex med ett vanligt 18-55 och 50mm objektiv, hamnade på förstasidan bland populäraste och fick med intervju i inredningstidning.
Jag är inte heller någon expert, men kanske en presumtiv köpare. Jag håller med om de allra flesta synpunkterna i tråden. Däremot kan jag tycka att det här med detaljer i mäklarannonser ibland går till överdrift. Det är intressant att se detaljer som är en del av huset, såsom vackra dörrar, fönster m.m., men för mig är det totalt onödigt att se bilder på ljusstakar, blommor, bokhyllor m.m. som inte följer med i köpet. De säger ju inget om huset/lägenheten; snarare blir jag lite misstänksam ("Jaså, de hade inget mer att visa?"). Lika skeptisk är jag till överdriven "styling" av en lägenhet före fotograferandet; det finns en mäklare i Stockholm som lägger ut frukt på alla möjliga och framför allt omöjliga ställen när lägenheten ska fotas, men jag tycker det blir mest löjligt.

Bilderna på din lägenhet är fina och gör sig bra i detta inredningsreportage, men flertalet skulle jag inte vilja se i en lägenhetsannons. Bilderna 3, 5, 6, 9, 12, 15 och 16 passar enligt mig som mäklarfoto.
 

riddler

Aktiv medlem
jo jag förstår

Jag är inte heller någon expert, men kanske en presumtiv köpare. Jag håller med om de allra flesta synpunkterna i tråden. Däremot kan jag tycka att det här med detaljer i mäklarannonser ibland går till överdrift. Det är intressant att se detaljer som är en del av huset, såsom vackra dörrar, fönster m.m., men för mig är det totalt onödigt att se bilder på ljusstakar, blommor, bokhyllor m.m. som inte följer med i köpet. De säger ju inget om huset/lägenheten; snarare blir jag lite misstänksam ("Jaså, de hade inget mer att visa?"). Lika skeptisk är jag till överdriven "styling" av en lägenhet före fotograferandet; det finns en mäklare i Stockholm som lägger ut frukt på alla möjliga och framför allt omöjliga ställen när lägenheten ska fotas, men jag tycker det blir mest löjligt.

Bilderna på din lägenhet är fina och gör sig bra i detta inredningsreportage, men flertalet skulle jag inte vilja se i en lägenhetsannons. Bilderna 3, 5, 6, 9, 12, 15 och 16 passar enligt mig som mäklarfoto.

Det finns överdrivna bilder på tex äpple, blommor osv, men det gäller att hitta en gräns. Meningen med dessa är att skapa en mysig stämmning som många gillar, detta vet de flesta mäklare och därför får man se närbilder. Men det är oftast dessa närbilder som gör att ett hem blir personligt och därför mer attraktivt.

Ett hem som är helt tomt VS ett hem som är stylat och inrett med fina färger kommer garanterat att säljas till bättre pris, utan det minsta tvekan. Sen är det viktigt med detaljer på tex kakel, vilken kran man har, schiffervägg, golvstrukturen, för det visar också potentialen för köparen. Alla är inte bra på inredning heller men när de ser vissa bilder så blir de lite inspirerade att ja, men såhär kan jag också fixa.

Mina bilder som jag la ut var inga mäklarbilder, utan mera inredningsbilder som tillhör det forumet, och det var testfoton med nya kameran, men hur man fotar och vad man fotar gör jättestor skillnad tycker jag =)
 

lumor_

Aktiv medlem
Fortsätter såga era bilder... ;)
Jag tycker att bilderna det länkades till på styleroom lider av ungefär samma problem som de TS tagit, förutom att de är mindre vidvinkliga.
De är mörka, har en massa färgstick och de flesta av dem är sneda och tagna från för hög höjd (bortser från detaljbilderna). En del lampor är utfrätta vilket inte ger något proffsigt intryck. Bilderna redovisar på ett överskådligt vis vilka inredningsdetaljer ni har i hemmet men de ger tyvärr ett alltför murrigt intryck för att det ska kännas lockande och fräscht. Den största bristen är att väggar och tak är alla möjliga färger utom vita. Den enda bild där exponering och färger känns helt rätt är nr 22.
Detaljbilder kan ha en funktion för att ge stämning men för mäklarfoto är det ofta onödigt och om det ska användas tycker jag det räcker med en eller högst två i bildserien (bra att stoppa in när man ska fota en etta med kokvrå för att få upp antalet möjliga bilder).

Säger inte att mina mäklarbilder alltid är helt perfekta, ibland är ljusförhållandena eller vädret ovanligt utmanande eller så medger inte tiden att efterarbetet når riktigt ända fram. Här är några jag tagit senaste tiden:
http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=3U1CHGB30AR5N3F5
http://www.svenskfast.se/Hemnet/Pages/ObjectView.aspx?objectid=3U92M7B2L80VA81U
http://www.maklarcity.se/VillaObjekt.aspx?objekt=154/OBJ19865_1141312154&sid=ygz4d2zhecn4nh45wjqzso55
http://objekt.fastighetsbyran.se/Templates/Pages/ObjectImages.aspx?type=search&pageRefId=37&ObjektID=775277
 
ANNONS