Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte: Pentax K30

Produkter
(logga in för att koppla)

jorgene

Aktiv medlem
Nikon D800 kostar ju närmare 25 000 kr enbart för huset. Tillåt mig ställa mig tvekande att majoriteten av köparna är glada amatörer och privatpersoner. Jag tror fortfarande på det jag skrev - att många proffsfotografer nu passar på att uppgradera och därför ser vi en tillfällig upphaussning av just den modellen.
Nikons "proffsfotografer" har i huvudsak (med undantag för lite backup och liknande) kört FF i princip sedan D3 kom för några år sedan. Det är heller ingen större hemlighet, att en mycket stor del av de så kallade "pro"-husen köps av amatörer och entusiaster -- och det gäller inte bara mellanmodellerna som D700 och D800, utan också de riktigt dyra D3. och D4-husen. Om jag inte missminner mig helt nu, så har Nikon själva sagt att långt mer än hälften -- var det 70-80%? -- av dessa hus köps av icke yrkesverksamma.

Sedan har du i och för sig rätt i att en del yrkesverksamma också har uppgraderat; det tog väl en månad eller så, innan de prioriterade NPS-köerna hade betats av hos de flesta svenska återförsäljarna.

Och, vad gäller "tillfällig upphaussning": Nikon kommer tillverka 25-30000st D800 per månad, så efterfrågan finns nog där. För att inte tala om hur det kommer se ut om/när man släpper D600 "instegs-FF", för en lite "konsumentvänligare" peng.
 

JaQoB

Aktiv medlem
K-30 specen verkar ju fantastisk! Frågan är bara vilken Pentax man ska köpa: K-30, nya K-5an, eller K-..... (FF)?
Eller K-01? Oj, det här blir svårt.... Hur tänker ni andra?

Mvh Pär
K300 ;)

Nä, inväntar de svenska priserna. K-30 verkar väldigt trevlig, men hamnar den på ungefär samma pris som K-5 har nu så tycker jag nog K-5:an är intressantare.
 

Pippo

Aktiv medlem
Nikons "proffsfotografer" har i huvudsak (med undantag för lite backup och liknande) kört FF i princip sedan D3 kom för några år sedan. Det är heller ingen större hemlighet, att en mycket stor del av de så kallade "pro"-husen köps av amatörer och entusiaster -- och det gäller inte bara mellanmodellerna som D700 och D800, utan också de riktigt dyra D3. och D4-husen. Om jag inte missminner mig helt nu, så har Nikon själva sagt att långt mer än hälften -- var det 70-80%? -- av dessa hus köps av icke yrkesverksamma.

Sedan har du i och för sig rätt i att en del yrkesverksamma också har uppgraderat; det tog väl en månad eller så, innan de prioriterade NPS-köerna hade betats av hos de flesta svenska återförsäljarna.

Och, vad gäller "tillfällig upphaussning": Nikon kommer tillverka 25-30000st D800 per månad, så efterfrågan finns nog där. För att inte tala om hur det kommer se ut om/när man släpper D600 "instegs-FF", för en lite "konsumentvänligare" peng.
Tack Jörgen för statistiken - orkade inte leta fram den själv. ;)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
........

Och, vad gäller "tillfällig upphaussning": Nikon kommer tillverka 25-30000st D800 per månad, så efterfrågan finns nog där. För att inte tala om hur det kommer se ut om/när man släpper D600 "instegs-FF", för en lite "konsumentvänligare" peng.
Det va inte dåligt, såg i och för sig en amatörfotograf för några
år sen med en ny hasselbladare, pengar finns tydligen...
Men kanske mer relevant är hur många Sony A900 som såldes.
Så många kan Pentax oxå sälja.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Jag hoppas verkligen att PENTAX tillverkar en FF-modell väldigt snart, SONYs 24mp APS-C är ingen jättehöjdare/framtid att bygga en ny kamera på+att FF kommer mer och mer.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Frågan är vad en K3 kan locka med, K30 lockar med att det
mesta finns till ett bra pris. Men på K3 kanske man får knapparna
på samma ställen som på K5 och det underlättar eftersom jag
ofta använder 2 hus samtidigt. Sen kanske K3 glider upp i pris
till 13-14.000:-. Men jag saknar egentligen inget på K30.
Så jag väntar och ser.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Nikons "proffsfotografer" har i huvudsak (med undantag för lite backup och liknande) kört FF i princip sedan D3 kom för några år sedan.
Ja, då är det ju dags att de köper ett nytt 24x36 hus nu då om de har kört 24x36 sedan länge.
Det är ju därför jag tror många köper D800 nu för de ersätter sina äldre hus, jag menar alltså i huvudsak redan existerande kunder som skaffar nytt hus.

Det jag kommenterade var att ni utgick från topplistan på Cyberphoto som ett argument i diskussionen för att 24x36 skulle vara populära än APS-C, det är ju märkligt att ni bara bryr er om att ta den som ett betydande argument när det är en Nikon D800 på topp. För ett par månader sedan var Pentax K-5 nummer ett på listan och då var det ingen som kom med att nu tar APS-C marknadsandelar på bekostnad av 24x36, och nu vill de flesta fotografer ha APS-C bla bla bla. Min poäng är fortfarande densamma som jag redan har skrivit - att Cyberphotos topplista är varierande och kan flexa rätt kraftigt. Och om ni kan använda den som en indikation, ja då kan jag använda den också som indikation givetvis och lyfta fram att K-5 faktiskt varit etta på listan rätt nyligen så det så! Och eftersom K-5 var etta på listan så innebär det att APS-C segrar över 24x36 och det visar ju att kunderna föredrar APS-C framför 24x36. Så nu får ni precis samma argumentation tillbaks och baserad på samma sak - Cyberphotos topplista.

Men egentligen handlar det nog snarare om att K-5 då såldes till ett specialpris som enligt Cyberphoto inte skulle återkomma. Ja de kör ju olika kampanjer och lyfter fram olika kameror. Men vill ni ta deras topplista som indikation över världens kameramarknad så för all del...

Jag har ju sett 24x36 ivrare säga redan för fem år sedan, i just detta forum (och en av dem hade ett namn som började på J... hum hum... ^^.... ;) att APS-C var död och NU skulle alla byta till 24x36. Och så har jag sett det i varje år. Det har fortfarande inte inträffat så det är ju bara en false flagg operation, en halmgubbe.

Jag är fortfarande övertygad om att det finns plats för både 24x36 och APS-C på marknaden, precis som för 5 år sedan och jag ser fortfarande ingen indikation på att APS-C skulle vara på väg att ersättas av 24x36 rätt snart. Det är fortfarande kameror för olika prisklasser för olika kundsegment.

Sen bör vi ju tänka på nu att världsekonomin är på väg neråt, vilket kan påverka privatpersoners vilja inom den närmaste framtiden när det gäller att lägga 25 000 kr på ett nytt kamerahus.
 

FotoZ

Aktiv medlem
K-30 finns på Cyberphoto nu, under 7 500 kr inklusive 18-55 WR standardobjektiv.
http://www.cyberphoto.se/

Som perspektiv kan nämnas att min *ist DS kostade 7 995 SEK när den lanserades och då kom den med en 18-55 icke vädertätad.
 

Pippo

Aktiv medlem
Roland, jag har mig veterligen inte nämnt CP eftersom det säger sig självt att topplistan kan styras av kampanjer etc. Men, i detta fall som Jörgen skrev, beror det väl på att nämnda kameror säljer som smör i solsken priset till trots.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Nikon är en stor tillverkare och har en stor kundkrets, men de säljer väldigt många APS-C så det är fortfarande en viktig marknad. Jag förstår ärligt talat inte pratet om Nikon i en diskussion om Pentax K-30, och än mindre förståeligt blir det när diskussionen gäller 24x36 vs APS-C och K-30 är en APS-C. Eller menar Nikon-förespråkarna att lilla K-30 för 7 490 kr hos Cyberphoto är en allvarlig konkurrent till Nikon D800 för 25 000 kr? Olika kameror, olika prisklasser, olika kundsegment, olika köpare. Pentax nischar in sig mot en viss typ av köpare. Vad Nikon gör eller inte gör är inget argument gällande Pentax eftersom Pentax har en uttalad ambition av att erbjuda ett annorlunda alternativ, att inte göra som Nikon eller Canon. Som Pentax har sagt flera gånger förr - Pentax lanserar en kamera när de upplever att de kan erbjuda något annat än vad som redan finns på marknaden. K-01 är ett exempel på denna strategi, Q är ett annat exempel och nu K-30 som ett tredje exempel: en vädertätad kamera med två kontrollrattar, 100 procent pentaprisma för mellanklassen. En utveckling av det koncept som Pentax K10D stod för när den lanserades - vädertätning för folket.

Gällande 24x36 så är Pentax officiella ord om det att inget än så länge är bestämt, men att om de ska in på en ny marknad så gör de det bara om de kan hitta på något annorlunda som ingen annan redan erbjuder. Pentax konkurrerar alltså inte "head to head" med Nikon eller Canon, utan erbjuder ett alternativ med en annan inriktning och det är en strategi som genom Ricohs övertagande av Pentax har förtydligats ännu mer.

Nu finns K-30 listad på Cyberphoto, svenska hemsidan pentax.se har lagt upp K-30 i sina nyheter. Jag ser fram emot denna kamera som kombinerar det jag gillar hos K10D och min blåa K-x (inte bara färgen jag gillar ^^... ) i en produkt. Jag tror den absolut kan vinna många Pentax-vänner, även om den kanske inte får över så många kunder från andra märken.
 

jorgene

Aktiv medlem
Jag har ju sett 24x36 ivrare säga redan för fem år sedan, i just detta forum (och en av dem hade ett namn som började på J... hum hum... ^^.... ;) att APS-C var död och NU skulle alla byta till 24x36. Och så har jag sett det i varje år. Det har fortfarande inte inträffat så det är ju bara en false flagg operation, en halmgubbe.
Lägg inte ord i min mun, som jag aldrig yttrat, Roland.

Jag har i flera år (det är helt riktigt) sagt att det är ganska tydligt åt vilket håll marknaden rör sig -- att andelen FF gentemot APS-C, kommer att öka. Och det har den onekligen gjort. Proffssegmentet idag är i princip uteslutande FF, sedan de mindre sensorerna försvann därifrån för några år sedan. Vi har inte heller sett eller hört om någon APS-C semipro-ersättare till D300s, så det segmentet kanske står näst på tur? Och tittar man på t.ex. olika Nikon-forum, så är det numer mycket vanligt med FF-kameror, också bland amatörer och vanliga entusiaster.

Jag vill också minnas att jag sade något om att: "en vacker dag kommer APS-C att vara överspelat för mig, då det formatet kommer finnas 'inbyggt' i min +20MP FF-kamera". Inte anade jag då, för bara 3-4 år sedan, att jag redan i början av 2012 skulle stå med ett 36MP-hus, som för "bara" 25000kr ger mig 16MP i APS-C och delvis MF-kvalitet i sitt fulla format. Varför skulle jag vilja äga APS-C idag -- den finns ju redan i min D800...

Jodå Roland, utvecklingen går precis i den riktning jag alltid förutspått -- bara det att den verkar gå fortare än jag trodde tidigare.
 

jorgene

Aktiv medlem
Jag förstår ärligt talat inte pratet om Nikon i en diskussion om Pentax K-30, och än mindre förståeligt blir det när diskussionen gäller 24x36 vs APS-C och K-30 är en APS-C.
Det kom upp eftersom deltagare i tråden inte riktigt förstår varför Pentax inte har -- och inte verkar eftersträva -- något FF-alternativ.

Det kom upp eftersom du tvivlar på att andra än rena proffs köper FF. Nikon har klart och tydligt sagt att en majoritet av dessa kameror köps av amatörer och entusiaster.

Det kom upp eftersom de två stora är de som i mångt och mycket definierar marknaden och i vilken riktning utvecklingen går. Då blir det intressant att diskutera varför en liten tillverkare vill gå en annan väg.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Varför det? Det är väl en av de allra bästa (kanske t.o.m. den bästa?) APS-C-sensorerna just nu?
Faktum är att 24mp sensorn brusar betydligt mer än 16mp sensorn, vem f-n vill ha brus........... inte jag i alla fall! Men som sagt var en FF från PENTAX vore en höjdare, PENTAX lyckades ju krama ut mer prestanda ur 16mp sensorn än vad
Nikon/Sony..................Skulle vara spännande å se vad dom kunde göra med en FF-variant :).
 

x-country

Aktiv medlem
Jag ignorerar den tråkiga och urspårade diskussionen och glädjer mig åt att Pentax släppt en riktigt kompetent kamera där man får mycket för pengarna.

Skulle tro att man kommer att kunna köpa ett vädertätat kit med K-30 och 18-55 + 50-200 för under 10.000 kr. Det är inte illa det! En perfekt kombo för äventyraren då den även kan köra med AA-batterier när man är ute på kalfjället i oktober utan streten. Jag är inte mycket för att filma men med K-30 kan man filma i 720 med 60 bps vilket alltså innebär snygga slow-motions.

Den är hur som helst inget för mig då jag har en K-5:a men jag hoppas att man i och med K-30 kan släppa en firmware till K-5:an med funktionen "focus peaking".
 

FotoZ

Aktiv medlem
Jag tror inte på att proffssegmentet är uteslutande 24x36. Det finns ju även mellanformatare som används av proffs, och det finns fortfarande proffs som använder APS-C. Alla proffs ser inte nyttan med en större och tyngre utrustning att ha med sig ute på fältet. Pentax är en nischtilverkare som väljer sin egen väg och satsar på andra segment än Nikon och Canon. K-5 används av både proffs och amatörer, och det finns rykten om en proffsersättare till denna som kommer till hösten och då fortfarande APS-C. Vad Nikon gör eller inte gör med en ersättare till D300S, det ser jag som en annan diskussion. Jag tror fortfarande på att 24x36 och APS-C kan samexistera och därför håller jag inte med om att utvecklingen går mot 24x36. Utbudet av APS-C tillverkare ökar - Samsung satsar ju på egna sensorer i APS-C formatet och egna kamerahus nu för tiden och släpper nya modeller som inte är Pentax-hus med annat namn. Pentax har varit den tillverkare som har satsat hårdast på APS-C, genom att Pentax har tagit fram ett stort sortiment av APS-C specifika objektiv - där Canon, Nikon och Sony (Minolta) varit mer blygsamma i den utvecklingen och istället uppdaterat sina 24x36 objektiv. Pentax gör en annan satsning och det är en satsning som har varit framgångsrik för dem och just för att de är en mindre tillverkare så satsar de på att utveckla sin egen nisch, och jag ser det knappast som en nackdel att de inte gör "me too" produkter för att kopiera Nikon. Pentax vill vara ett alternativ. Sedan så ökar ju utbudet också av 4/3" och systemkameror med mindre sensorer än det, så jag ser inte att "utvecklingen går mot 2436" snarare ser jag en utveckling som går åt flera håll samtidigt där vi får allt fler format i systemkameror, från den lilla sensorn i Pentax Q upp till mellanformat och iaf minst 4 format emellan dessa ytterligheter. För bara några år sedan var APS-C det enda.

Pentax täcker redan 3 av 6 format för systemkameror på marknaden och det är ju rätt mycket för en liten tillverkare.
 

FotoZ

Aktiv medlem
Den är hur som helst inget för mig då jag har en K-5:a men jag hoppas att man i och med K-30 kan släppa en firmware till K-5:an med funktionen "focus peaking".
Frågan är om det är möjligt. Det är en process som sker i bildprocessorn, och K-01 och K-30 har kraftfullare variant än den som är inbyggd i K-5. Det kan vara så enkelt att utöka funktionaliteten för bildprocessorns hantering av Live-View läget i K-5 helt enkelt blir för mycket för den. Men visst vi ska inte utesluta att det går, jag bara talar om att det kan finnas tekniska begränsningar som inte gör en sådan funktion möjlig via en uppgradering av kamerans mjukvara.

K30D tycker jag är en utmärkt och kompetent efterföljare till K20D.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Tror inte det kommer även om det vore möjligt. Man har aldrig lovat eller ens antytt att en sådan funktion skulle finnas i K5'an så man kan med gott samvete spara det godiset till nya modeller.
 
ANNONS