Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Säkrast lagring, internt eller externt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en stationär dator med Windows 7 och i den finns en hårddisk på 500gb som också operativ systemet ligger på ( C: )

Jag har också köpt en extern usb 3 hårddisk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804484 där jag tänkte lagra mina bilder.

Nu till frågan, är det "säkrast" att förvara bilderna externt på en i det här fallet extra stötsäker hårddisk?

Eller ska jag stoppa in bilderna i den interna ?

Min förhoppning är att jag ska köpa Lightroom 4 och börja redigera/katalogisera mina bilder ( tar helst RAW )

Jag förstår att LR 4 importerar valda bilder och skapar en katalog där de ligger för redigering, men originalen så att säga ligger kvar där de sparats från början, men jag vill ha lite input från er som redan är igång med LR 4 och dess flöde.

Om jag nu tar hem en test version av LR 4 vart borde jag då installera den ? Internt eller externt?

Tacksam för svar

/ Björn
 

hlse

Aktiv medlem
Internt eller externt är en smakfråga jur man vill ha arbetsflödet men en sak tummar jag inte på själv. Och det är att bilderna ska ligga på två ( minst ) hårddiskar. Jag har varit ute för en rejäl hårddisk-krasch och vet att allt kan försvinna på bråkdelen av en sekund...
Eftersom du bara har 500 GB i maskinen rekommenderar jag att du lägger dom på den externa och införskaffar en extern till.
Du kan jobba mot den ena och bara koppla till den andra då och då och se till att de är synkade.

Ett annat förslag är en NAS där diskarna speglas automatiskt.
 

jorgene

Aktiv medlem
Förutom att bilderna bör ligga på MINST två olika diskar, så är en av grundpelarna om backup att bilderna också skall finnas på minst två STÄLLEN. Du kan ha hundra backuper hemma, men det skyddar inte mot brand, översvämning, inbrott och liknande.

Vad gäller lösningar med RAID-spegling, bör det nämnas att detta ENBART skyddar mot fel på lagringsmediet. Alla misstag du gör själv (oavsiktlig radering, formattering, etc) kommer bara att kopieras till disk nummer två. "Den mänskliga faktorn" ställer som bekant till med minst lika mycket eländet som havererande utrustningar...

Lightroom hade jag installerat internt (om du inte har en extremt snabb anslutning och disk).
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag förstår att LR 4 importerar valda bilder och skapar en katalog där de ligger för redigering, men originalen så att säga ligger kvar där de sparats från början, men jag vill ha lite input från er som redan är igång med LR 4 och dess flöde.
Vet inte riktigt hur du menade med "en katalog där de ligger för redigering" men LR importerar från där de ligger men skapar inga nya filer utan redigeringarna finns i en sidecar fil eller vad de kallas så att orginalet är alltid orört.
Detta medför också att en redigerad fil ser bra ut i LR men öppnar du orginalet i Windows fotovisare så ser du den oredigerade varianten men du kan exportera en ny bild som innehåller redigeringarna.

Jag är dålig på att förklara men förhoppningsvis förstod du någonting :)
 

rautio

Aktiv medlem
Jag har arkiven i G-SAFE system. mina senaste av dem är 3tera. Ett väldigt säkert system med hög kvalitet. sen tar man ännu en ytterligare backup som kan förvaras på annat ställe.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en stationär dator med Windows 7 och i den finns en hårddisk på 500gb som också operativ systemet ligger på ( C: )

Jag har också köpt en extern usb 3 hårddisk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804484 där jag tänkte lagra mina bilder.

Nu till frågan, är det "säkrast" att förvara bilderna externt på en i det här fallet extra stötsäker hårddisk?

Eller ska jag stoppa in bilderna i den interna ?

Min förhoppning är att jag ska köpa Lightroom 4 och börja redigera/katalogisera mina bilder ( tar helst RAW )

Jag förstår att LR 4 importerar valda bilder och skapar en katalog där de ligger för redigering, men originalen så att säga ligger kvar där de sparats från början, men jag vill ha lite input från er som redan är igång med LR 4 och dess flöde.

Om jag nu tar hem en test version av LR 4 vart borde jag då installera den ? Internt eller externt?

Tacksam för svar

/ Björn
Jag har beskrivit säkerhetsproblemen med lagring ingående tidigare. Här har Du en länk till det inlägget:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1762003&postcount=36
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur du menade med "en katalog där de ligger för redigering" men LR importerar från där de ligger men skapar inga nya filer utan redigeringarna finns i en sidecar fil eller vad de kallas så att orginalet är alltid orört.
Detta medför också att en redigerad fil ser bra ut i LR men öppnar du orginalet i Windows fotovisare så ser du den oredigerade varianten men du kan exportera en ny bild som innehåller redigeringarna.

Jag är dålig på att förklara men förhoppningsvis förstod du någonting :)
Tack för att försöker att räta upp mina frågor, uppskattas!

Jag läser ikväll den pedagogiska boken Lightroom 4 från början av Mattias Karlsson och ser att han beskriver vad som händer:

" I lightroom finns inte dina originalbilder, de ligger kvar på sin plats. Istället sparas det i sin egen katalog"

Och att de är små kopior av mina original bilder.

Ett annat tips han förmedlar är att ha alla bilder på samma ställe/hårddisk och just nu sorterar jag så att vid installation av nya bilder från kameran, så kommer de till min externa hårddisk som jag tror håller en hög hastighet tack vare usb 3.

Så även mina gamla bilder ligger nu på den externa och jag kommer ikväll att ladda ner LR 4 och installera programmet till den interna hårddisken.

Jag kommer att köra nu så ett tag och även ta i beaktning era övriga tips om backup, låter absolut förståndigt!
 

Leaflet

Aktiv medlem
Istället för att som LR-amatör försöka råda dig så tipsar jag (om du inte hade koll på den förut) om en länk till Adobe TV och en av mina favoriter i ämnet, Julieanne Kost. Jag tror att avsnitten "Mapping your photos in Lightroom 4" och, lite längre ned i listan, "Single or multiple catalogs in LR3" kanske kan ge dig lite råd.
Btw....alla hennes videor är sevärda.

http://tv.adobe.com/show/adobe-evangelists-julieanne-kost/

Lycka till!
 

kanelbulle

Aktiv medlem
Istället för att som LR-amatör försöka råda dig så tipsar jag (om du inte hade koll på den förut) om en länk till Adobe TV och en av mina favoriter i ämnet, Julieanne Kost. Jag tror att avsnitten "Mapping your photos in Lightroom 4" och, lite längre ned i listan, "Single or multiple catalogs in LR3" kanske kan ge dig lite råd.
Btw....alla hennes videor är sevärda.

http://tv.adobe.com/show/adobe-evangelists-julieanne-kost/

Lycka till!
Tack!

Väntar också på videokursen som Mattias skulle lägga upp nästa vecka, så nu finns det mycket att försöka få in i skallen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jobbar man länge åt gången är interna diskar att föredra då dom där får betydligt bättre kylning.

/Karl
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jobbar man länge åt gången är interna diskar att föredra då dom där får betydligt bättre kylning.

/Karl
Gäller bara "desktop" datorer. "laptops" bygger på s.k. mobil teknik där hastigheten helt styrs av termostater. De är lika snabba som arbetsstationer att leta efter något att göra men tröttnat omedelbart när de hittar ett stort jobb p.g.a. värmeutvecklingen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Gäller bara "desktop" datorer. "laptops" bygger på s.k. mobil teknik där hastigheten helt styrs av termostater. De är lika snabba som arbetsstationer att leta efter något att göra men tröttnat omedelbart när de hittar ett stort jobb p.g.a. värmeutvecklingen.
Men det här gäller väl just en desktop?

/Karl
 

theTnT

Aktiv medlem
En intern disk är mindre utsatt för plötsligt våld, dvs. att råka bli tappad i golvet.

En intern disk är mer utsatt för åska, men även den externa är klart sårbar så länge den är inkopplad.

Som det har skrivits, använd minst två backupdiskar som förvaras i olika fastigheter. T.ex. en backup hemma (utöver arbetsdisk) och en på jobbet/hos föräldrar/bankfack.
 

AWid

Aktiv medlem
Det finns också bra och relativt billiga alternativ på nätet (eller molnet som en del envisas med att kalla företeelsen). Ca 50 $ per år för 100GB fillagring och obegränsad backupvolym. Denna lösning plus en usb-disk ger rätt bra och säker backuprutin. Dessutom får man ju ett "mobilt" dokumentlager för sin telefon eller "padda". Titta t ex på www.diino.com.
Anders W
 
ANNONS