Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Åååååh ursäkta :)

Jag har ändrat till Japanphoto, det gick lite snabbt där....
Den nyheten var ju het tills du ändrade den hehe eftersom det tidigare inlägget hade rätt företag.
Jag och detta meddelande var ju synd för dom som väntar på en Nikon men bra för dom som vill ändra sin beställning till en Canon.

Eftersom dom söker över hela världen nu efter Nikon kameror så undrar jag om inte 5D3:eek:rna kommer ifrån Japan och inte från Sverige.


Mvh. /LEE
 

afe

Aktiv medlem
Det är så här i efterhand lite lustigt att representanten för JP glatt uttalade sig i tråden att det minsann var ett seriöst erbjudande. De kunde bara inte säga när leverans kunde ske ...

Jaja, de tog i alla fall inte förskottsbetalt, men trist för de som inte köat på andra ställen för att vänta ut deras låga pris ...

Bra i alla fall att nu veta var man inte ska beställa prylar.
 

jorgene

Aktiv medlem
Dessutom... Eftersom JP under ganska lång tid parallellimporterat Nikonprylar så kan man väl tro att Nikon Nordic inte kände något behov av att vara särskilt tillmötesgående?
Umm, och att "hämnas" för de strandade förhandlingarna, genom att erbjuda kraftig rabatt på en av de värsta konkurrent-modellerna, gör säkert Nikon än mer tillmötesgående... Säkert...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Att 5D3 egentligen är en mer lockande kamera än D800 gör ju inte saken sämre, tur att mina objektiv inte passar på den så jag slipper fundera på att köpa den ;-)
 

j2^

Aktiv medlem
Umm, och att "hämnas" för de strandade förhandlingarna, genom att erbjuda kraftig rabatt på en av de värsta konkurrent-modellerna, gör säkert Nikon än mer tillmötesgående... Säkert...
Jag tror faktiskt inte att det är avsikten. Jag tror att avsikten är att få de som inte redan har investerat i Nikon-optik (eller som rentav inte har någon kamera alls) att väga över, så att JP får in NÅGRA stålar på NÅGRA av de som köar.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vill inte snacka OT i tråden men jag blev för nyfiken här.. Hur menar du att en 5D3 är mer lockande än en D800??
Tjaa jag kanske tog i lite där, men för mig är en D800 för långsam och ger för stora filer för att vara sådär extremt intressant. 5D3 känns mer som jag hade velat se efterföljaren till D700.

Eller en av varje vore såklart det bästa, men jag har börjat fota mer rörliga motiv och mindre landskap det senaste.

Vem vet, D600 kanske kan vara ett alternativ!
 

tobbe1

Aktiv medlem
Här är ett mail jag just fick från Japanphoto:



Det blev alltså som de mest negativa trodde, och jag är inte förvånad alls.... Bra erbjudande på 5D3 å andra sidan :-D
Tja - man kan ju läsa detta brev på många sätt vilket ju flertalet kommentarer vittnar om.... Jag har också fått detta brev (samt en kortare förhandsversion för någon vecka sen) och det jag fastnar för är

Leveranserna har redan börjat komma in, men just nu är efterfrågan på Nikons nya kameramodeller (D4, 'D800 och D800E) extremt stor i hela Europa, och tillverkningen och leveranserna matchar i dagsläget inte den stora efterfrågan. Vi har i nuläget cirka 400 förhandsbokningar av dessa tre modeller, vilket tyvärr resulterar i en lång väntetid för dig som kund. '

När jag frågade för två veckor sedan hade inte en enda kamera levererats så om detta är sant bör ju kön ha rört sig under den allra senaste tiden (är det någon som fått en kamera från JP än?) och i så fall borde det vara min tur vid nästa leverans... Den som lever får se... (och för att slippa spydiga kommentarer så kan jag nämna att jag försäkrat mig hos en annan leverantör också)
 

fishnose

Aktiv medlem
Tjaa jag kanske tog i lite där, men för mig är en D800 för långsam och ger för stora filer för att vara sådär extremt intressant. 5D3 känns mer som jag hade velat se efterföljaren till D700.

Eller en av varje vore såklart det bästa, men jag har börjat fota mer rörliga motiv och mindre landskap det senaste.

Vem vet, D600 kanske kan vara ett alternativ!
Ja, låter som D600 passar dig bättre.

Det där med att du tycker D800 är långsam - på vilket sätt? Jämfört med vad?
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, låter som D600 passar dig bättre.

Det där med att du tycker D800 är långsam - på vilket sätt? Jämfört med vad?
Ja det beror helt klart på hur man detonerar snabb.

Är det möjlighet att fotografera med snabba slutartider i dåligt ljus, eller möjligheten att följa rörliga föremål med AFen så är det helt fel?

Är det möjligheten att mata flest antal bilder per sekund så är det rätt.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Tja - man kan ju läsa detta brev på många sätt vilket ju flertalet kommentarer vittnar om.... Jag har också fått detta brev (samt en kortare förhandsversion för någon vecka sen) och det jag fastnar för är

Leveranserna har redan börjat komma in, men just nu är efterfrågan på Nikons nya kameramodeller (D4, 'D800 och D800E) extremt stor i hela Europa, och tillverkningen och leveranserna matchar i dagsläget inte den stora efterfrågan. Vi har i nuläget cirka 400 förhandsbokningar av dessa tre modeller, vilket tyvärr resulterar i en lång väntetid för dig som kund. '

När jag frågade för två veckor sedan hade inte en enda kamera levererats så om detta är sant bör ju kön ha rört sig under den allra senaste tiden (är det någon som fått en kamera från JP än?) och i så fall borde det vara min tur vid nästa leverans... Den som lever får se... (och för att slippa spydiga kommentarer så kan jag nämna att jag försäkrat mig hos en annan leverantör också)
Om deras förhandlingar med Nikon strandat har åtminsone jag svårt att se hur de ska kunna leverera kameror. Ni som vill får försås fortsätta ta dem på allvar, men jag gör det inte och kommer inte göra det framöver.
 

tobbe1

Aktiv medlem
Om deras förhandlingar med Nikon strandat har åtminsone jag svårt att se hur de ska kunna leverera kameror. Ni som vill får försås fortsätta ta dem på allvar, men jag gör det inte och kommer inte göra det framöver.
Jo det komplicerar onekligen läget. Tidigare har jag fått uppgift om att det var problem med nikon sverige men att nikon nordic var ok.
 

Keld

Aktiv medlem
ÄNTLIGEN!
Jag klev in på MM d 20/6 o beställde en D800. Exakt 3 veckor senare var jag en lycklig ägare till en sån. Egentligen hade jag hellre handlat hos en fotohandlare, men ibland kan man bara inte vänta, Jag stod i kö hos Godisbutiken sen april, så dom som beställde därifrån efter det. kan trösta sej med att kön där nu är minus 1.
Nu ska väl NAS-djävulen vara blidkat för en stund, trodde jag, men trots ett större hus än D90, så måste jag bara ha ett grepp.Trots att ett tomt skal utan knappar hade räckt till mina behov, så känner jag mej själv så pass bra, att jag vet vem som snart kommer att vara ägare till ett
MB-D12,

/Keld (lyckligt knappande o knäppande.)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ja, låter som D600 passar dig bättre.

Det där med att du tycker D800 är långsam - på vilket sätt? Jämfört med vad?
Det är mest serietagningen jag tycker är för långsam, men också mängderna data man samlar på sig under en enda burst avskräcker ju också trots den låga hastigheten. Men så enkelt är det ju, D800 är inte för alla men en grymt bra kamera för dem som använder den som det är tänkt!

AF borde hänga med, det är ju samma som på D4. ISO prestandan är också mer än tillräcklig.
 

joyn

Aktiv medlem
Media markt Västerås

Hade en vid 3 tiden idag, så det verkar som att kön är kortare på vissa ställen
 
ANNONS