Annons

Äntligen Nikon D800

Palletheking

Aktiv medlem
Hur är det med D800:s JPG. Är de märkbart mer redigeringståliga än de från D3, D700. Fick för mig att den utökade infon borde ge nästan samma möjlugheter som lägre upplösta kamerors RAW-filer. Eller är jag helt ute o cyklar nu.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hur är det med D800:s JPG. Är de märkbart mer redigeringståliga än de från D3, D700. Fick för mig att den utökade infon borde ge nästan samma möjlugheter som lägre upplösta kamerors RAW-filer. Eller är jag helt ute o cyklar nu.
Jag har inte testat men jag tror att du är ute och cyklar. Dels är JPG ett helt annat format som i sig inte har samma möjligheter, dels är JPG ett 8-bitarsformat en RAW-fil har åtminstonde 4 bitar mer, vilket gör att du kan lyfta en RAW-fil 4 steg och fortfarande få ut en 8-bitars bild. Lyfter du en JPG-bild 4 steg har du i princip bara en 4-bitars-bild kvar.

/Karl
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Finns det någon med en D800 som testat liveview ta bilder tagna i mörker ?
Jag får inte min kamera att ställa fokus något vidare i mörker men i vanliga sökaren utan LV går det mycket bra. Verkar som AF i LV läget inte ser lik bra i dåligt ljus. Får inget pip när ljuset är svagt i LV läget så jag undrar finns det någon inställning jag missat för detta så man kan ställa ljuskänsligheten hos AF i LV läget ?

Konstast fokus eller fasfokus borde väl vara lika ljuskänsliga eller har jag fel där ?

Mvh. /LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Finns det någon med en D800 som testat liveview ta bilder tagna i mörker ?
Jag får inte min kamera att ställa fokus något vidare i mörker men i vanliga sökaren utan LV går det mycket bra. Verkar som AF i LV läget inte ser lik bra i dåligt ljus. Får inget pip när ljuset är svagt i LV läget så jag undrar finns det någon inställning jag missat för detta så man kan ställa ljuskänsligheten hos AF i LV läget ?

Konstast fokus eller fasfokus borde väl vara lika ljuskänsliga eller har jag fel där ?

Mvh. /LEE
Jag har filmat en del i dåligt ljus och tycker inte att AFen fungerat nämnvärt sämre i dåligt ljus mot vad det gör i bra ljus.

/Karl
 

TVS

Aktiv medlem
Nu är ni OT snart kommer norrmannen o hyvlar.
Du kan inte ta med Nikon folk kravet är att dom åtminstone kört med bägge märkena annars blir det vatten för dom ;-)
Imorgon är det bärs dags på söder är du i stan eller på landet pool?
nu åter till Nikon D800 har kört den på 4 jobb idag o är nöjd med bildkvaliten men ett 32 gb kort räcker knappt rymmer ca 370 bilder så jag beställde 3 till så nu kommer jag har 7st 32gb kort + 120 gb i mindre storlekar som tex 4-8 gb.
Om det är av intresse så rymmer följande kort med D800 så här många bilder om man kör raw (kan man köra något annat?
32 GB 373 Bilder
8GB 93 Bilder
4GB 47 Bilder
2GB 23 Bilder mindre än en småfilmsrulle men mer än 10 bilder med pentax 6x7.
Man blir snabbt bortskämd när man körde mellanformat så tänkte man till lite extra innan man tryckte av bilden.
Min D700 ska lämnas in igen för samma fel som vanligt (har haft D700 inlämnade minst 5 gånger för samma blixt sko problem ska bli intressant o se om D800 kommer ha samma problem.
Jag kör med Lexars 1000x 32GB-kort, och mina filer blir sällan över 50MB per styck, jag har fått in runt 500 foton i 14bit RAW på det kortet utan problem, så dina siffror verkar mer vara hypotetiska.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag kör med Lexars 1000x 32GB-kort, och mina filer blir sällan över 50MB per styck, jag har fått in runt 500 foton i 14bit RAW på det kortet utan problem, så dina siffror verkar mer vara hypotetiska.
Lloyd Chambers har rapporterat att Lexars 1000x-kort inte fungerat som förväntat med D800:

http://diglloyd.com/blog/2012/20120804_2-NikonD800.html

"Card issues with Lexar

Third, both Lexar SDXC and Compact Flash cards hate the D800E. All I have tried have failed, 2 of 3 permanently bricked, in the D800/D800E/Canon 5DM3, the 1000X CF card being brand-new. Is there a D800/D800E bug there? Something that destroys Lexar cards? No problems with SanDisk cards."

Jag har inte hört någon annan rapportera detta.
 

jorgene

Aktiv medlem
[...]men ett 32 gb kort räcker knappt rymmer ca 370 bilder så jag beställde 3 till så nu kommer jag har 7st 32gb kort + 120 gb i mindre storlekar som tex 4-8 gb.
Om det är av intresse så rymmer följande kort med D800 så här många bilder om man kör raw (kan man köra något annat?
32 GB 373 Bilder
8GB 93 Bilder
4GB 47 Bilder
2GB 23 Bilder
Vad vinner man på att inte köra "Lossless Compression", och därmed få in ungefär dubbla antalet bilder?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Blev till slut en D800. Den som det verkar säkrare autofokusen, samt den påstått bättre mattskivan lockar. Lite smäckigare än en D3s men samtidigt fördelen att den faktiskt är mindre o smidigare i formatet. Beställd från Inet och lär dimpa in i övermorgon. Skall bli spännande att testa och se om befintliga gluggar uppför sig annorlunda.
 

easyrider

Aktiv medlem
Blev till slut en D800. Den som det verkar säkrare autofokusen, samt den påstått bättre mattskivan lockar. Lite smäckigare än en D3s men samtidigt fördelen att den faktiskt är mindre o smidigare i formatet. Beställd från Inet och lär dimpa in i övermorgon. Skall bli spännande att testa och se om befintliga gluggar uppför sig annorlunda.
Står fortf med min D700. Funderar på en D3s eller D800 som nästa uppdatering. Ska bli kul höra dina åsikter efter bytet!
 

Mesch

Aktiv medlem
Kjell. Du är en av få som inte mobbar mig i denna tråd =P, inte nog med att du får följa med. Jag ska bjuda dig på ett par bärs =)
Varit off-line ett tag, idag har jag skyfflat tre ton planteringsjord och byggt ett staket :)
Behöver verkligen en öl (puh) är det något foto-nörd-ölande på lut snart?

Sista semesterveckan nu så man borde ju passa på :)
 
ANNONS