Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Shabbadang

Aktiv medlem
Ken är helt enkelt en slags webbparasit som hittat ett trevligt levebröd på den moderna klickfinansierade webben. Det finns troligen gott om sådana, men Ken är en av de mest utstuderade.
Om man skriver så om Rockwell så har man kanske inte läst hans sajt ordentligt. Själv har jag haft mycket nytta av informationen där, till exempel vad gäller objektiv, men även handledningar för olika kameror. Men man måste ha en viss humor för att uppskatta hans stil och han skriver ju inte för ingenjörer.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om man skriver så om Rockwell så har man kanske inte läst hans sajt ordentligt. Själv har jag haft mycket nytta av informationen där, till exempel vad gäller objektiv, men även handledningar för olika kameror. Men man måste ha en viss humor för att uppskatta hans stil och han skriver ju inte för ingenjörer.
Jag har sett många av KR:s synpunkter och ställningstaganden komma och gå sedan 2004-2005 då jag började följa diskussioner kring fotogrejer på webben. Man upptäcker ganska snart två av de tydligaste dragen i det som KR skriver om nya prylar (kommande eller nyss släppta):
a) Det är alltid kontroversiella ståndpunkter
b) Han har väldigt ofta rejält fel

Sedan kanske skall man ha någon slags humor för att uppskatta "tester" som publiceras innan prylarna ens finns tillgängliga för test :)

Nu riskerar vi att tappa bort trådämnet, men min poäng är att KR som källa för information om nya prylar (i det här fallet D600) inte har någon större trovärdighet. Han brukar vara ganska duktig på att städa bort pinsamma äldre ståndpunkter från sin sajt, men minnesgoda läsare glömmer inte hur han bland annat länge hävdade att det var tekniskt helt omöjligt för Nikon att bygga en småbildskamera (f-bajonetten hade för liten diameter :). Eller att Fujifilms EXR-sensorer skulle konkurrera ut övriga på systemkameramarknaden. Eller hur han länge hävdade att det var meningslöst med mer än 10 megapixel eftersom det ändå inte går att handhålla kameror med högre upplösning. Eller så sent som i höstas då han "visste" att D800-ryktena var helt falska (har för mig att han även då yrade om att det var D3x-sensorn som skulle användas). Det finns många fina exempel :)

Just det här senaste att en kommande kamera skulle byggas kring en föråldrad sensor är ganska typiskt honom: väcker uppmärksamhet, men är vid närmare eftertanke tämligen orimligt.
 

easyrider

Aktiv medlem
Kan man instämma i det som sagts om KR. Ett riktigt troll. Har dock förståelse för att man börjar läsa på hans sajt och finner den trovärdig. Jag gjorde detsamma ett tag men märkte samtidigt som mina kunskaper ökade att mycket av det han skriver är självklarheter och oftast är det enbart tyckande.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ken Rockwell gör precis det han påstår sig göra, fast det är väl ingen som bemödar sig med att läsa "varudeklarationen". Sedan sitter folk och är upprörda, vilket jag finner obegripligt. Att sedan samma personer har minst lika mycket åsikter, bara inte samma åsikter, gör att jag tycker att det hela har ett löjets skimmer över sig.

Oaktat det så innehåller sidan trots det en hel del användbart, men man får förstås inte vara av sorten som tror att allt som sägs på TV är sant...
 

vanhaniemi

Aktiv medlem
Ken Rockwell åter igen:

Nikon's D600 may be nothing more than a warning to Canon not to think that Canon could introduce a lower-priced full-frame sensor DSLR and take the market away from Nikon, because Nikon has the D600 ready to go if Canon, the inventor of the full-frame DSLR, tried anything.

-Nikon har en d600 redo ifall canon försöker sig på något? hur länge kan man ha en kameramodell färdig på hyllan innan den blir utdaterad i fuktioner och sensorteknik? man utvecklar inte en prototyp i ett "budgetsegment" för att låta den ligga, en prototyp smäller man till med allt man kan men som ingen har råd med för tillfället.

I doubt either will try to lower the market for full-frame cameras. Full-frame is a luxury feature for which they charge a premium today, so it's far more likely we'll see pimped-out 1.6x and DX DSLRs than inexpensive full-frame DSLRs anytime soon.

-vilken marknad är störst? folk som arbetar som fotografer och således behöver pro utrustning eller konsumenter som är villiga att betala lite mer än vad en ingångskamera kostar?
personligen är jag inte ännu villig att betala 25k för d800 eller 33k för mkIII, däremot är jag villig att betala 12k för en beggad d700 och det tror jag att många andra fotointresserade också är. Därmed finns nog ett behov hos amatörerna och det höjer förhoppningsvis bara Nikons försäljningssiffror, även på objektivsidan.

I was in Tokyo catching up with friends, and previewing whatever may or may not get announced in two weeks when Japan traditionally announces all the hot new cameras for fall.

-Han vet väl mer än mig, men jag tror personligen att kameran kommer under hösten.
 

afe

Aktiv medlem
KR tjänar (och lever) gott på att folk besöker hans webbplats. I och med att han skriver kontroversiella budskap som att D600 bara skulle vara ett skrämskott får han fel besökare och tjänar mer pengar.

Sedan är det som bekant så att även en blind höna kan träffa ett korn, så enstaka gånger har han fått rätt :)
 

Falumas

Aktiv medlem
KR tjänar (och lever) gott på att folk besöker hans webbplats. I och med att han skriver kontroversiella budskap som att D600 bara skulle vara ett skrämskott får han fel besökare och tjänar mer pengar.

Sedan är det som bekant så att även en blind höna kan träffa ett korn, så enstaka gånger har han fått rätt :)
Det är ju oftast i nyheterna han brukar ta så det knakar, hans arkiv är betydligt bättre och han har bra fototips på sin sida. KR är dock ett typexempel på internet, man skall läsa det med en nypa salt och dessutom dubbelkolla informationen om det är av vikt för en själv.

Spekulationer är något som drar mycket läsare och givetvis är ospektakulära spekulationer tråkiga att läsa. Så en lagom blandning av sannolika spekulationer och hårresande spekulationer är väl KRs framgångsrecept. Att hans hårresande spekulationer sällan slår in är en annan femma, hade han gått ut tidigt och sagt att D800 skulle få 36MP hade det var en hårresande spekulation som gått in, men där var han helt fel på det.

Jag håller helt med Grevture att sannolikheten är i det närmaste 0 att vi hittar en D3x-sensor i D600.

/Karl
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mest intressant är kanske den nya infon om att kameran skulle ha samma sensor som D3x. Nikonrumors hade ju info om att det var en ny sensortyp från Sony. Jag antar att vi snart får veta.
Fast vad är en sensor egentligen? Hur mycket måste man byta för att kalla den ny? Nikon kallar ju ofta sina sensorer för Nikonsensorer även om grunden är Sony. Byter man mikrolinser, brusreduceringskretsar mm så kallas det ofta för en ny sensor. Varför kan Sony inte behålla just ljusupptagande pixlarna på 24mp sensorn i D3X/A900/A850 och byta mikrolinser, kretsar A/D omvandlare mm. Då är det ju en ny sensor men den bygger ju i grunden på den i de äldre kamerorna men prestandan blir annorlunda.

Jag själv skulle föredra att man först fick kalla en sensor ny om allting i den var helt och hållet nytt. Vi vet ju ändå hur mycket olika tillverkare kan skruva på samma grundsensor för att få skillda resultat. Om nu t ex OM-D använder en i grunden beskuren NEX7 sensor så skulle jag villja säga att det är samma sensor. Jag vet ju ändå att resultatet kan skilja. Detta med att vilja kalla alla sensorer "nya" och "egna" tycker jag är trams.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Fast vad är en sensor egentligen? Hur mycket måste man byta för att kalla den ny? Nikon kallar ju ofta sina sensorer för Nikonsensorer även om grunden är Sony. Byter man mikrolinser, brusreduceringskretsar mm så kallas det ofta för en ny sensor. Varför kan Sony inte behålla just ljusupptagande pixlarna på 24mp sensorn i D3X/A900/A850 och byta mikrolinser, kretsar A/D omvandlare mm. Då är det ju en ny sensor men den bygger ju i grunden på den i de äldre kamerorna men prestandan blir annorlunda.

Jag själv skulle föredra att man först fick kalla en sensor ny om allting i den var helt och hållet nytt. Vi vet ju ändå hur mycket olika tillverkare kan skruva på samma grundsensor för att få skillda resultat. Om nu t ex OM-D använder en i grunden beskuren NEX7 sensor så skulle jag villja säga att det är samma sensor. Jag vet ju ändå att resultatet kan skilja. Detta med att vilja kalla alla sensorer "nya" och "egna" tycker jag är trams.
Skulle kunna tänka mig att det är en morderniserad D3X sensor i ett D800 hus/dubbla SD kortplatser/ AF från D700 lite hopplock här och var för att hålla nere priset ungefär som SONY A850 vs SONY A900. Det har dykt upp olika bilder här och var hur den ska se ut, personligen tror jag inte att den kommer se ut som Nikon D7000 men snart får vi svar.................
 

microo

Aktiv medlem
Fast vad är en sensor egentligen? Hur mycket måste man byta för att kalla den ny? Nikon kallar ju ofta sina sensorer för Nikonsensorer även om grunden är Sony. Byter man mikrolinser, brusreduceringskretsar mm så kallas det ofta för en ny sensor. Varför kan Sony inte behålla just ljusupptagande pixlarna på 24mp sensorn i D3X/A900/A850 och byta mikrolinser, kretsar A/D omvandlare mm. Då är det ju en ny sensor men den bygger ju i grunden på den i de äldre kamerorna men prestandan blir annorlunda.

Jag själv skulle föredra att man först fick kalla en sensor ny om allting i den var helt och hållet nytt. Vi vet ju ändå hur mycket olika tillverkare kan skruva på samma grundsensor för att få skillda resultat. Om nu t ex OM-D använder en i grunden beskuren NEX7 sensor så skulle jag villja säga att det är samma sensor. Jag vet ju ändå att resultatet kan skilja. Detta med att vilja kalla alla sensorer "nya" och "egna" tycker jag är trams.

Jo fast utan att kunna alla detaljer en del av kritiken skall vara att denna sensor är onödigt dyr att tillverka, och dess pris stämmer inte med dagens prisbild, dvs bara att den är gammal gör den ju inte till en lågprissensor!
 

vanhaniemi

Aktiv medlem
Man kan väl även tolka vissa påståenden att sensorn har samma specifikationer som en sensor i d3x

24MP CMOS, same as D3X.

FX (23.9 x 36mm) and cropped DX, just like D3X. No professional 5:4 mode.

AF
51 points.
CAM3500FX sensor array (same as D3X).

det går ju faktist att tolka åt båda hållen, hans engelska meningsuppbyggnad och syftningar kanske inte överensstämmer med våran engelska.

Att KR är ett troll håller jag med om, men jag läser om foto på många olika sidor och bildar en uppfattning från alla källor i frågor där jag inte har möjlighet att avgöra själv med produkten i hand.
 

Skarström

Aktiv medlem
D600 känns osannolik på något vis då D800 ändå är hyfsat billig för att vara en ny fx. Vill se D600 innan jag tror på den.
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Hej

Man kan väl även tolka vissa påståenden att sensorn har samma specifikationer som en sensor i d3x

24MP CMOS, same as D3X.

FX (23.9 x 36mm) and cropped DX, just like D3X. No professional 5:4 mode.

AF
51 points.
CAM3500FX sensor array (same as D3X).

det går ju faktist att tolka åt båda hållen, hans engelska meningsuppbyggnad och syftningar kanske inte överensstämmer med våran engelska.

Att KR är ett troll håller jag med om, men jag läser om foto på många olika sidor och bildar en uppfattning från alla källor i frågor där jag inte har möjlighet att avgöra själv med produkten i hand.
Det gäller att blicka framåt. Just nu är der exklusivt med fullformat men vi står säkert på tröskeln till att detta förhållande ändras. Fullformat är fortfarande standard för de allra flesta objektivkonstruktioner så det kommer nu ganska snart att bli standard för alla Nikons och Canons systemkameror. Frågan är bara hur fort det går - jag tror vi snart är där!
Christer
 

jorgene

Aktiv medlem
D600 känns osannolik på något vis då D800 ändå är hyfsat billig för att vara en ny fx. Vill se D600 innan jag tror på den.
Kommer du ihåg hur osannolik D800 var för en del på detta forum -- trots att det visade sig att Nikonrumors hade specarna 95% rätt, redan ett antal månader innan officiella releasen?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
D600 känns osannolik på något vis då D800 ändå är hyfsat billig för att vara en ny fx. Vill se D600 innan jag tror på den.
Kameror som inte är tydliga uppföljare på tidigare modeller kan ofta verka lite osannolika i och med att de mer eller mindre bryter mot logiken i nuvarande modellprogram. D800 är ett typexempel på en sådan modell som kändes osannolik så länge man bara såg på vad Nikon hade gjort fram till att den släpptes. Frågan man kanske bör ställa sig är väl snarare: "Går de att tjäna pengar på en modell enligt spekulationerna?"

En D600 så som ryktena talar om skulle sannolikt innebära att Nikon lägger en FX-modell i det prissegment där de hittills sålt sin topp-DX-modell (i första hand D200, D300 och D300s). Länge fick Nikon ha det marknadssegmentet ("påkostad APS-C med höga prestanda för runt 15000 kr") ganska för sig själva. Nu finns framför allt Eos 7D i samma segment, och även Pentax K-5 och Sony A77 kan nog nafsa bitar ur det så länge framgångrika segmentet för Nikon.

Så vad gör man när det blir för trångt i ett segment? Man växlar till ett där man slipper trängas lika mycket ... Som en FX-kamera med hyfsade specifikationer vars prisnivå börjar strax över 15000 kr och sedan sjunker ned mot 10000-12000 mot slutet av produktcykeln. Visst kan de få konkurrens även där, men med lite tur dröjer de ett tag.

För mig känns det inte helt osannolikt att Nikon specar upp en kommande D7100 lite (mer fart, mer buffert) så det blir toppmodellen i APS-C-segmentet och sedan satsar man på FX i näste prissegment över D7000/D7100 - ungefär som den D600 ryktena talar om.

Vi får helt enkelt avvakta och se. Det lär komma lite nyheter nu ganska snart (från många tillverkare) så man har lite nytt kul att visa upp på Photokina i miten av september.
 

Falumas

Aktiv medlem
Absolut, det kan säkert stämma. Men måste man välja tar jag hellre en D400/D7100 i den prisnivån ;)
Förmodligen tänker inte stora massan så.

Jag förstår dock den som sitter på ett antal DX-gluggar och som vill ha DX-formatets teleförlängning. Om det stämmer att D600 kommer få runt 24MP så blir det bara runt 9MP i DX-läget vilket är snålt för forna DX-fotografer. Min D800 känns mer som en FX och DX-kamera i ett då den levererar nästan 16MP i DX-läget eller med lite kikareffekt i 1.2x-crop med 25MP.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
D800 -- en mycket bra DX-kamera

Det var någon som beskrev sin D800 som en mycket bra DX-kamera med ett extra vidvinkelläge.
 

jorgene

Aktiv medlem
Förmodligen tänker inte stora massan så.

Jag förstår dock den som sitter på ett antal DX-gluggar och som vill ha DX-formatets teleförlängning. Om det stämmer att D600 kommer få runt 24MP så blir det bara runt 9MP i DX-läget vilket är snålt för forna DX-fotografer. Min D800 känns mer som en FX och DX-kamera i ett då den levererar nästan 16MP i DX-läget eller med lite kikareffekt i 1.2x-crop med 25MP.
Det blir väl ~10,5MP i beskuret DX-läge?

Jag har svårt att se hur det -- eller 16-17MP i 1,2x-läget -- inte skulle räcka för de allra flesta, om förutsättningen är att de "i normalläget" har en 24MP FF-sensor till sitt förfogande?

Ständigt behov av 16-24MP i DX-format, för att samtidigt erhålla den s.k. "teleförlängningen" tror jag faktiskt inte är ett särskilt allmänt önskemål. Det känns mer som ett behov hos en mindre grupp, med ganska specifika inriktningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS