Annons

Äntligen Nikon D800

Falumas

Aktiv medlem
Inte bara Joakim som får allergi.

It's long overdue for camera companies to face up to the fact that they can't write decent raw software. They should do their customers a favour and stop insulting us with the dreck that they produce. Talk to a raw software engineer (as I have on numerous occasions) and you'll be told that most raw files are 90+% the same. There are some proprietary twists now and then, but unless a manufacturer is deliberately trying to be obtuse, or has some novel alternative colour matrix, raw files are quite similar. Yes, they are loaded these days with lens correction data fields, but this is all pretty much straightforward.

So, why do we have proprietary raw files from almost all camera makers? Corporate ego. Nothing more.

http://www.luminous-landscape.com/essays/drub_prophesis.shtml
Efter att ha läst igenom siten så är det väldigt klart över att det är uppståndelse genom färgstarka uttalande den är ute efter. Bara att läsa vad som står om Canon och Nikon. Att det sedan finns olika åsikter om allt är också en självklarhet, det finns ju till och med folk som tycker bättre om andra kameror än Nikon.

Det du citerar är mest ett klagomål över att dom flesta har ett eget RAW-format. Många tycker det är konstigt, jag tycker det är helt naturligt. Så fort det skapas ett gemensamt format så kommer formatet bli konservativt och svårruckat. Nu kan kameratillverkarna ändra sitt format hur dom vill för sina nya kameror och kan lätt lägga till förbättringar vilket med all sannolikhet gör livet lättare för kameratillverkarna.
Att det hela kostar mycket pengar för t.ex. Adobe är självklart och dom är väl istort sett dom enda som lider av problemet.

För oss konsumenter hade den bästa lösningen varit att dom stora kameratillverkarna skulle vara mer öppna med hur deras format fungerar, hade dom levererat dokumentation över sina format till varje ny kamera så hade nog inte ens Adobe klagat speciellt mycket. Adobe hade då även kanske lyckats göra en RAW-konverterare som skulle kunna ta hänsyn till fler kameraparamtrar som utgångsparametrar om man vill det.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, verkligen inte...

Min våta dröm, är att Nikon börjar samarbeta med Adobe "rakt av" och ger dem alla NEF:ens hemligheter. Varför inte en "Nikon-specifik" version av LR / ACR, som kanske också läser kamerainställningar direkt, även för NEF? Marknaden finns ju onekligen där, och skulle man byta märke, så är det väl inte svårare att då byta LR / ACR, än vad det är idag om man byter OS?
Det hade varit bra om dom varit helt öppna så att vi adobeallergiker också skulle få bra lösningar.

/Karl
 

stefohl

Aktiv medlem
Att det hela kostar mycket pengar för t.ex. Adobe är självklart och dom är väl istort sett dom enda som lider av problemet.


/Karl
Adobe, DxO, CaptureOne, Aperture, Raw Developer och en bunt andra råkonverterare lider nog av detta. Så även en som inte vill arbeta med Adobe produkter kan nog inse att det vore en fördel om kameratillverkarna koncentrerade sig på vad de är bra på och öppnade upp sina format så att mjukvarutillverkarna kan göra det de är bra på.

Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Adobe, DxO, CaptureOne, Aperture, Raw Developer och en bunt andra råkonverterare lider nog av detta. Så även en som inte vill arbeta med Adobe produkter kan nog inse att det vore en fördel om kameratillverkarna koncentrerade sig på vad de är bra på och öppnade upp sina format så att mjukvarutillverkarna kan göra det de är bra på.

Stefan
Det håller jag med dom om till 100%, vilket jag även skrev i mina två inlägg ovan.

/Karl
 

afe

Aktiv medlem
Typiskt! Igår släppte microsoft ett codecpaket med fullstöd för tex D800 http://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=26829

Nu har jag inga problem att se på .nef i bildvisaren.. Och jag som har 16Gb värsting ramminne påväg!!
Det gör väl knappast någon skada med 16 GB minne, även om Windows råkar kunna visa dina råfiler nu? ;)

Installerade codecpacken, och det funkade finfint med D800 och D4. Däremot klarar den inte filer från min NEX-7 som funnits betydligt längre :(

Edit: filer från Canon 1Dx fungerar inte heller, men den finns ju knappt att få tag på.
 

Palletheking

Aktiv medlem
är det någon av alla D800 ägare som kommer ihåg om det var plastfilm på displayerna när de packade upp kameran. Det var det nämligen inte på min kamera plus att displayskyddet satt monterat på kameran när den kom. Misstänker att jag kan ha fått ett tidigare uppackat ex / demoex. Ett par av tillbehörspåsarna var inte heller förslutna med nitar eller tejp som det brukar vara.
 

jorgene

Aktiv medlem
är det någon av alla D800 ägare som kommer ihåg om det var plastfilm på displayerna när de packade upp kameran. Det var det nämligen inte på min kamera plus att displayskyddet satt monterat på kameran när den kom. Misstänker att jag kan ha fått ett tidigare uppackat ex / demoex. Ett par av tillbehörspåsarna var inte heller förslutna med nitar eller tejp som det brukar vara.
Har inget större minne av att det satt någon skyddsfilm på displayerna, och jag tror faktiskt att mitt skydd satt på också (och min kamera var ett NPS-ex). Jag är inte "alldeles 100", men det är så jag minns det.

Ett tips kan ju vara att titta vad din första NEF har för ordningsnummer, i t.ex. PS. Det brukar avslöja demoex rätt brutalt...
 

Palletheking

Aktiv medlem
Har inget större minne av att det satt någon skyddsfilm på displayerna, och jag tror faktiskt att mitt skydd satt på också (och min kamera var ett NPS-ex). Jag är inte "alldeles 100", men det är så jag minns det.

Ett tips kan ju vara att titta vad din första NEF har för ordningsnummer, i t.ex. PS. Det brukar avslöja demoex rätt brutalt...
Ok, tack. Skall göra det när batteriet är färdigladdafärdigladdat.
 

helto

Aktiv medlem
Har inget större minne av att det satt någon skyddsfilm på displayerna, och jag tror faktiskt att mitt skydd satt på också (och min kamera var ett NPS-ex). Jag är inte "alldeles 100", men det är så jag minns det.

Ett tips kan ju vara att titta vad din första NEF har för ordningsnummer, i t.ex. PS. Det brukar avslöja demoex rätt brutalt...
Samma med mitt ex skyddet satt på och den var helt ny.
 

Falumas

Aktiv medlem
är det någon av alla D800 ägare som kommer ihåg om det var plastfilm på displayerna när de packade upp kameran. Det var det nämligen inte på min kamera plus att displayskyddet satt monterat på kameran när den kom. Misstänker att jag kan ha fått ett tidigare uppackat ex / demoex. Ett par av tillbehörspåsarna var inte heller förslutna med nitar eller tejp som det brukar vara.
Ingen idé att misstänka något som enkelt går att kontrollera. Ta en JPG-bild med kameran, öppna den i t.ex. irfanview (eller något annat program som visar all EXIF, NX-programmen gör det inte) och kolla vilken exponering i ordningen som bilden är och dra ifrån bilderna du redan tagit. Det fungerar också att göra en JPG av en NEF med NX-programmen och sedan kolla EXIF i t.ex. irfanview.

Total pictures heter taggen du skall leta efter i EXIFen. Det verkar som om Nikon tog ca 120 bilder med min när den var inne för fokusjusteringen.

Min kamera levererades också på det sättet du beskriver din.

/Karl
 

Palletheking

Aktiv medlem
Hmmprf, inget vidare grepp på kameran, och jag har små händer. Men det är en vanesak och om några dagar lär man inte tänka på det. Det vill nog till lite nerskalning för jag har blivit väldigt bortskämd med låga brusnivåer med min D3s. Ser inget vidare ut på skärmen vid iso 3200. Skall bli kul när jag får tillfälle att fota for real.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hmmprf, inget vidare grepp på kameran, och jag har små händer. Men det är en vanesak och om några dagar lär man inte tänka på det. Det vill nog till lite nerskalning för jag har blivit väldigt bortskämd med låga brusnivåer med min D3s. Ser inget vidare ut på skärmen vid iso 3200. Skall bli kul när jag får tillfälle att fota for real.
Mitt AF-S 50f1.4 tyckte förmodligen inte om en av mina strandsessioner och började strula i AFen. För att säkerställa att det var just AFen satte jag det på min D700 för att testa (det fungerade inte där heller) men usch vad mitt förre detta älskade D700-grepp var oskönt.
D3S har jag inte testat men min D800 springer cirklar runt min D700 rent ISO-mässigt. Möjligtvis inte på ISO över 3200 i 100% crop, men i samma storlek är dom inte i samma division ens.

/Karl
 

Photocon

Aktiv medlem
Hmmprf, inget vidare grepp på kameran, och jag har små händer. Men det är en vanesak och om några dagar lär man inte tänka på det. Det vill nog till lite nerskalning för jag har blivit väldigt bortskämd med låga brusnivåer med min D3s. Ser inget vidare ut på skärmen vid iso 3200. Skall bli kul när jag får tillfälle att fota for real.
Såvida du inte tänkt på det: Det är en jäkla skillnad på 12 o 36 mp om du fotograferar handhållet. Är du van att följa den gamla brännviddsregeln vad gäller tid: Exempelvis 50mm=1/60 sek så glöm den. Mikroskakningar blir mycket lättare följden och "pixlarna går in i varandra". Halvera tiden till 1/25 med en 50mm. Eller använd stativ.

Det blir ju inte bättre heller om du är uppe i iso 3200-6400.

Fast du kanske redan har tänkt på. Och du kanske kör med VR. Personligen tycker jag filerna ser väldigt bra och rena ut vid iso 3200.

//Lennart
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Såvida du inte tänkt på det: Det är en jäkla skillnad på 12 o 36 mp om du fotograferar handhållet. Är du van att följa den gamla brännviddsregeln vad gäller tid: Exempelvis 50mm=1/60 sek så glöm den. Mikroskakningar blir mycket lättare följden och "pixlarna går in i varandra". Halvera tiden till 1/25 med en 50mm. Eller använd stativ.

Det blir ju inte bättre heller om du är uppe i iso 3200-6400.

Fast du kanske redan har tänkt på. Och du kanske kör med VR. Personligen tycker jag filerna ser väldigt bra och rena ut vid iso 3200.

//Lennart
Antar att du menar 1/125 dels sekund för en 50mm.. :p
Men ja, jag tänker lite så med min D7000, pixlarna sitter ju lika tätt som på D800 och jag kör gärna 1/brännvidden gånger 2 när jag fotar.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Såvida du inte tänkt på det: Det är en jäkla skillnad på 12 o 36 mp om du fotograferar handhållet. Är du van att följa den gamla brännviddsregeln vad gäller tid: Exempelvis 50mm=1/60 sek så glöm den. Mikroskakningar blir mycket lättare följden och "pixlarna går in i varandra". Halvera tiden till 1/25 med en 50mm. Eller använd stativ.

Det blir ju inte bättre heller om du är uppe i iso 3200-6400.

Fast du kanske redan har tänkt på. Och du kanske kör med VR. Personligen tycker jag filerna ser väldigt bra och rena ut vid iso 3200.

//Lennart
Bara min första intryck och nej, jag har inte haft det du skrev i åtanke. Bäst blir väl att bedöma över tid. Är ju helt novis på den här kameran.
 
ANNONS