Annons

Mus till iMac

Produkter
(logga in för att koppla)

Hundblues

Medlem
Jag konverterade i höstas från Windows till Mac. Köpte en iMac som jag är otroligt nöjd med, både när det gäller i allmänhet och när det gäller bildhantering i synnerhet. Så när som på en punkt. Jag kommer inte överens med den mus som följde med. Den trådlösa med touch-kontroller i stället för scrollhjul som jag är van vid från PC-världen. Framför allt blir jag frustrerad när jag ska zooma i bilder i PSE. Det är helt omöjligt att zooma lagom mycket. Jag trodde först att det var en vanesak, men nu börjar jag tvivla. Någon som har något klokt att säga i denna fråga?
 
En liten tanke..

Jag har själv varit ägare till apples touch mus och blev frustrerad av samma anledning. Jag kör nu med deras touchpad. Fungerar precis som touchplattan på alla apples bärbara datorer med samma kommandon. Jag har mycket lättare att komma överrens med denna. 695kr, kanske kan vara värt ett försök?

mvh

Johan
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag kör också Mac sedan några månader och musen är väl det enda jag inte är riktigt kompis med. För att surfa och använda andra "officeliknande" applikationer så tycker jag musen är suverän med sitt stöd för olika rörelser. Men när det kommer till bildhantering i LR och PS så funkar det inte så bra. Sämre (upplevd) precision, mer friktion mot underlaget och knepigt utan hjul. Jag kommer att komplettera med en Wacom ritplatta istället.
 

andreas_jensen

Aktiv medlem
Zoomar du med gestures på musen? Det lär ju inte funka så bra nej! Använd zoom-knappen som i Windows istället!

För övrigt tycker jag musen är helt överlägsen i bildhantering så det går både gå horisontellt och verikalt utan att behöva klicka på något. Framförallt när man scrollar i stora Lightroom-bibliotek.
 

Hundblues

Medlem
Nu vet jag

Tack så mycket för alla synpunkter. Nu förstår jag att det inte bara är mig det är fel på. Jag ska överväga de olika lösningarna som nämns i svaren.
 

MattWide

Ny medlem
Kan inte låta bli att slå ett slag för touch-paden som Johan nämner ovan. Enormt smidig att använda både i Photoshop och Aperture. Just scrollning och zoomning är kanon, samtidigt som jag tycker pillgöra som justering av små reglage kan vara knepigare. Och den är så enormt mycket bättre för musarmbågen!
 

rootsroom

Aktiv medlem
Platta

Jag brukar slänga den dyra musen som följer med och ta en vanlig " pc" mus istället. För bildbehandling finns det bara Wacomplatta som fungerar riktigt bra! Både ergonomi, precision och snabbhet i bildarbete.
 

ShutterWave

Medlem
Razor Orochi

Razor har en bra blåtands-mus. Visserligen är det en spel-mus/märke men det är inte en nackdel. Den ser ju häftig ut.

Razor Orochi

+ Möjlighet att välja mellan blåtand eller sladd
DPI:n omställbar
Flera knappar
Scrollhjul
Belysningen går att slå av

- Väldigt liten i handen
 
ANNONS