Annons

App för skärpedjup, bugg eller tankevurpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag använder DOF från Neuwert Media i min iPhone för att kolla det teoretiska skärpedjupet lite då och då. Jag har alltid läst att med FF så får man ett kortare skärpedjup än min 7D om alla andra parametrar är samma (brännvidd, avstånd och bländare). I appen väljer man kameratyp och knappar in brännvidd, avstånd och bländare och kan sedan läsa av skärpedjup, hyperfokal m.m.

Det jag inte förstår är att när jag har angett Canon EOS Rebel (crop sensor) som kameratyp och sedan ändrar kameratyp till 5D (FF) så får jag enligt DOF ett större skärpedjup. Exempel: Canon Rebel, avstånd 5 meter, brännvidd 50 mm, bländare 2 ger enligt DOF ett skärpedjup på 75,67 cm. Ändrar jag till Canon 5D men lämnar alla andra parametrar oförändrade så säger DOF drygt 120 cm i skärpedjup. Borde det inte bli mindre, eller tänker jag fel?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Du får tänka avbildningsskala istället för avstånd, står du på samma avstånd med crop-kameran kommer bilder vara med "inzoomad"
 

bildsten

Aktiv medlem
I din app har det att göra med att oskärpecirkeln ändras från ca 0,02 för APS-C till ca 0,03 på en kamera med småbldsstorlek på sensorn (FF)

Här finns mera att läsa:
http://www.dofmaster.com/faq.html

Som sagts ovan innebär det att du måste backa med en APS-C kamera för att få samma utsnitt på sensorn.
 

erro.se

Aktiv medlem
Visst f-n. Med crop-kameran får jag ju backa för att få samma bild... Tack!
Om du backar så får du samma utsnitt och skärpedjup (i princip), men annat perspektiv.

Om du står kvar och byter brännvidd så får du samma utsnitt och perspektiv, men annat skärpedjup, vid samma bländare (eftersom brännvidden förändrats).
 
ANNONS