Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Four Thirds - Samlingstråd

noyfb

Aktiv medlem
Däremot använder jag nästan aldrig den gamla zoomen numera eftersom 12-50 har ett större brännviddsomfång och en mycket trevlig (pseudo)makro-funktion. Samt är vattentät.
Per, hur begränsad känner du dig med max f2.8 på den zoomen? Motsvarar, som jag förstår det, f5.6 på en FF så kan inte bli speciellt grundt DoF förutom kanske på 50mm.
 

PMD

Aktiv medlem
Ljusstyrkan är 3.5-6.3 så ibland känner jag mig begränsad av att inte ha f/2.8. ;-)

Ljusstyrkan i vidvinkeländen är inte så begränsande, tycker jag, men i teleänden är det ibland bökigt att inte kunna ha ljusstarkare än f/6.3. Å andra sidan använder jag objektivet på en E-M5 och den är ju riktigt bra på höga ISO, vilket jag inte riktigt har vant mig vid än.

Blir det för mörkt så byter jag till ett objektiv med fast brännvidd: 45/1.8
 

ljn3

Aktiv medlem
Per, tack för svar! Då får 14-42:an användas till en början. Ska bli lite spännade och se vad E-PL5:an klarar, det är ganska mycket som är nedärvt från E-M 5:an. Och på Dox-Mark så får den fina mätvärden.

/Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
E-PL5 har väl samma sensor som E-M5? Det bör ju ge lika bra bilder, tycker jag.

Det stora som skiljer är inbyggd sökare på E-M5, medan man måste köpa en påhängssökare till E-PL5.
 

Agent00soul

Aktiv medlem
E-PL5 har väl samma sensor som E-M5? Det bör ju ge lika bra bilder, tycker jag.

Det stora som skiljer är inbyggd sökare på E-M5, medan man måste köpa en påhängssökare till E-PL5.
Jag har både E-PM2 och E-M5. Vad jag kan se är bildkvaliteten identisk och E-PL5 bör inte skilja sig från dessa två heller.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det verkar vara en Sigma-normal på gång i form av en 25/1,4. Mycket goda nyheter om det är sant. Leica i all ära, men nog borde det kunna finnas en normal som inte kostar dubbelt upp mot en småbilds-dito
 

mapem

Aktiv medlem
Enligt den här tråden http://forums.dpreview.com/forums/post/50712470 så kan det vara så att PL 25/1,4 designats eller tillerkas av Sigma på uppdrag av Panasonic. Eller bådadera. Sigma har ett patent på en 25/1,4 som är lite för likt konstruktionen på PL 25/1,4 för att det ska vara en tillfällighet. .Sigma har tillverkat objektiv åt andra förr, även åt Leica. Trots namnet på PL 25/1,4 så är Leica troligen inte alls inblandade i konstruktionen. Panasonic betalar antagligen Leica för att få sätta namnet på sina bästa objektiv, efter Leicas godkännade av kvaliten. Den optiska industrin är full av hemligheter, men ibland kommer saker fram.

Hur det än är med detta så vore det extremt goda nyheter om Sigma kom med en billigare 25/1,4. Sigma kanske tycker de skulle tjäna mer på att sälja gluggen själva, även till ett lägre pris.

Tänk om de är inblandade i 12-35/2,8 också. En billigare Sigmavariant av denna är precis vad jag önskar mig.

Varför gör Tamron ingenting för m4/3 kan man också undra. Eller också gör dom det, på uppdrag. Vem vet.
 

mapem

Aktiv medlem
Någonting kommer i alla fall att hända, eftersom de nuvarande Sigma 19/2,8 och 30/2,8 inte tillverkas längre som det ser ut. De reas nu på olika håll i världen till halva (det redan mycket låga) priset. Om det blir en 25/1,4 som ersätter båda, eller nya ljusstarkare varianter av de gamla återstår att se. De finns ju för både m4/3 och NEX, men Sigmas 25/1,4-patent gäller en m4/3-glugg. Kanske blir det uppdaterade 19 och 30 mm för NEX och en 25/1,4 för m4/3.

Många krävande fotografer har upptäckt att OM-D och GH3 funkar också för hen hel del professionella tillämpningar. Sigma och Tamron gör ju fullgoda alternativ till Nikons och Canons proffsgluggar. De borde vara intresserade av att göra kvalitetsobjektiv också till den växande kvalificerade m4/3-marknaden.

Sigmas 19/2,8 och 30/2,8 har bara funnits ett halvår men är redan mogna att ersättas tydligen. De har fått goda recensioner. Men med bara 2,8 kan de inte riktigt tävla med 20/1,7, 17/1,8 eller 25/1,4 även om skärpan duger gott. Det kanske Sigma vill ändra på.

Som nybliven m4/3-fotograf har jag saknat det alternativa objektivutbud som fanns när jag hade Canon. Om det blir ändring på det vore väldigt roligt.

Tillägg: Här händer saker medan jag sitter och skriver.....goda nyheter, fast ingen 25/1,4 tydligen
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt den här tråden http://forums.dpreview.com/forums/post/50712470 så kan det vara så att PL 25/1,4 designats eller tillerkas av Sigma på uppdrag av Panasonic. Eller bådadera.
Enligt Panasonic så tillverkas alla Leicamärkta Panasonicobjektiv i Panasonics fabrik i Yamagata.

Sigma har ett patent på en 25/1,4 som är lite för likt konstruktionen på PL 25/1,4 för att det ska vara en tillfällighet. .Sigma har tillverkat objektiv åt andra förr, även åt Leica. Trots namnet på PL 25/1,4 så är Leica troligen inte alls inblandade i konstruktionen. Panasonic betalar antagligen Leica för att få sätta namnet på sina bästa objektiv, efter Leicas godkännade av kvaliten. Den optiska industrin är full av hemligheter, men ibland kommer saker fram.
Licensiering av patent är rätt vanligt i den japanska kameraindustrin. Panasonic kan mycket väl ha en exklusiv licens från Sigma för det aktuella patentet. När avtalet löper ut, och om det inte förnyas, så står det väl Sigma fritt att börja tillverka objektiv enligt patentet, antar jag.

Spekulationer alltihopa, förstås.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Varför kunde inte Tamron göra en 12-35 f2,8 som inte kostar halva bilen istället för ytterligare en superzoom som redan finns från Olympus (för småpengar) och Panasonic?
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonics 12-35/2.8 är inte speciellt dyrt om man jämför med konkurrenternas "motsvarande" objektiv.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Nej, den kostar ju faktiskt ungefär som en Tamron med stabilisering till fullformat (vilken visserligen innehåller betydligt större glas, men ändå...)

(red: 12-35:an alltså...).
 
ANNONS