Annons

Raw från d5100 funkar ej!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nessima

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett enormt problem nu. Fotade bröllop i lördags och använde båda mina kameror. Fotade självklart i RAW med båda. Nu vill bilderna från min Nikon D5100 inte öppnas i camera raw för att det "inte stöds". Vad är det om??? Det ser ju ut som helt vanliga NEF/RAW-filer?

Eftersom detta är ett jobb får jag panik och bryter ihop när som helst haha..
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Du skriver inte vad du använder för program. Om du använder Lightroom eller PS behöver de uppdateras då och då för att stödja nyare kameror. Raw är inget standardformat utan specifikt för varje kamera. Har du en kamera som är nyare än programmet stöds säkert inte din kamera.
 

Nessima

Aktiv medlem
Du skriver inte vad du använder för program. Om du använder Lightroom eller PS behöver de uppdateras då och då för att stödja nyare kameror. Raw är inget standardformat utan specifikt för varje kamera. Har du en kamera som är nyare än programmet stöds säkert inte din kamera.
Åh just det! Photoshop CS5. Hur uppdaterar man? Har noll koll på själva dator-delen..
 

David S.

Medlem
Hej!

Jag har ett enormt problem nu. Fotade bröllop i lördags och använde båda mina kameror. Fotade självklart i RAW med båda. Nu vill bilderna från min Nikon D5100 inte öppnas i camera raw för att det "inte stöds". Vad är det om??? Det ser ju ut som helt vanliga NEF/RAW-filer?

Eftersom detta är ett jobb får jag panik och bryter ihop när som helst haha..
Konvertera filerna till DNG innan du importerar dom så bör det funka smärtfritt.

http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ouch.. Får skaffa cs6 i värsta fall då.
Tusen tack!
Nä det behöver du inte.
Du kan tex:
Använda Nikons eget program som har för mig att det är ViewNX2, som Uno skrev, det bör ha följt med kameran.
Eller om man vill vara kvar hos Adobe så kan du köpa Lightroom som är betydligt billigare än PS.
PS har inte eget RAW-program utan går via Adobe Camera Raw, ACR. Och ACR finns också i Lightroom.
Du behöver inte ha samma generation på ACR i LR och PS det fungerar ändå. Man gör ett HMV "Edit in Photoshop" i Lightroom.

CS6 eller rättare sagt Creative Cloud kan du numer bara hyra, du får alltså ingen egen kopia hemma i bokhyllan. Man betalar en månadskostnad o laddar ner programmet från nätet. Slutar du betala så vägrar programmet starta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
CS6 eller rättare sagt Creative Cloud kan du numer bara hyra, du får alltså ingen egen kopia hemma i bokhyllan. Man betalar en månadskostnad o laddar ner programmet från nätet. Slutar du betala så vägrar programmet starta.
Det är faktiskt fortfarande möjligt att köpa CS6, men det är lite gömt på Adobes sidor:
http://www.adobe.com/se/products/catalog/cs6._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_software_sl_creativesuite6.html

Det kommer därimot aldrig att komma något CS7. I framtiden är det Creative Cloud som gäller

Som fotograf är det nog bättre att skaffa Lightroom som enligt Adobe fortfarande kommer att säljas som vanligt program även i framtiden.
 
ANNONS