Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Just den sidan av Kista tornet måste vara den mest fotade, ja iaf med tanke på att hotellet ligger mitt emot och ger en härlig kvällsvy över alla upptända kontor. Att denna vy skull vara unik för en enskild fotograf ter sig ganska långsökt.
 

iSolen.se

Guest
Just den sidan av Kista tornet måste vara den mest fotade, ja iaf med tanke på att hotellet ligger mitt emot och ger en härlig kvällsvy över alla upptända kontor. Att denna vy skull vara unik för en enskild fotograf ter sig ganska långsökt.
Jag upprepar, vyn är inte unik, den specifika bilden är väldigt lik, så lik att jag trodde det var min bild som använts..
 

Vapo

Aktiv medlem
Fast nu vet vi ju inte om våningen under raden med oranga stolarna och blomkrukan stod tom. Kanske helt nersläckt. Kanske var våningen nersläckt för att just det företaget var på kickoff i Benidorm?
Mao om detta var fallet skulle en helt nersläckt våning längst ner i bilden vara ganska ointressant, eller hur. Det naturliga valet att beskära bildmontaget var då vid just under de oranga stolarna...eller?
 

iSolen.se

Guest
Frågan här var var aldrig en fråga. Du visste redan exakt vad du tyckte och sökte lite enkla dunk i ryggen...
Jag behöver inte ryggdunk, min bild har sedan länge fått mer framgång än vad man normalt kan hoppas på.

Skulle du tycka det vore skoj om någon kopierade din bästa bild?

Jag tycker det är tråkigt, när det händer, jag har fler exempel men inget så exakt som ovan. En person här på fotosidan har efterapat en hel serie bilder. Omoraliskt? Otillåtet? Tråkigt och fantasilöst tycker i alla fall jag.
 

iSolen.se

Guest
Fast nu vet vi ju inte om våningen under raden med oranga stolarna och blomkrukan stod tom. Kanske helt nersläckt. Kanske var våningen nersläckt för att just det företaget var på kickoff i Benidorm?
Mao om detta var fallet skulle en helt nersläckt våning längst ner i bilden vara ganska ointressant, eller hur. Det naturliga valet att beskära bildmontaget var då vid just under de oranga stolarna...eller?
Det måste ha varit en lång kickoff i så fall eftersom det är fem år mellan bilderna :)

Våningen/våningarna under är f ö inte nedsläckta och våningarna ovanför är vanliga kontor, inget konstigt.
 

niemho

Ny medlem
Det var mer själva idéen jag syftade på :)

Så den är också fotad på samma hus, samma våningar, samma kontor och beskuren i samma fönster och har ett mötesrum mer oranga stolar med en krukväxt i samma hörn? :)
Jag kan förstå hur du känner men med tanke på, som många här redan konstaterat, att varken ide, motiv eller byggnaden i sig är unik i sitt slag eller särskilt svår att få åtkomst till.

Han har även använt sig av en annan teknik för själva utförandet.

Att du sen har sålt en massa kopior av bilden och gjort liknande exponeringar, samt sålt dem via en bildbank skapar säkert ett intresse hos andra "bildbankare" och fotografer att prova lyckan på samma motiv. Sen kanske av en slump blev någons bildkreation lite väl lik just ditt utsnitt.

Liknande idéer och kreations kollisioner sker hela tiden och inom flera andra hantverk, speciellt illustration och måleri.

Enda sättet att verkligen få reda på sanningen är att du konfronterar hen som tagit bilden.

Men jag anser att få igenom en plagiat-anklagelse är nog bara att glömma.
 

Vapo

Aktiv medlem
Det måste ha varit en lång kickoff i så fall eftersom det är fem år mellan bilderna :)

Våningen/våningarna under är f ö inte nedsläckta och våningarna ovanför är vanliga kontor, inget konstigt.
Hur vet du att våningen under inte var nersläckt när slumpen gör att annan fotograf väljer (icke unika) Kista tornet till ett projekt?

Här är en annan projektbild på stolarna, de oranga.
http://www.gallerimagnuskarlsson.com/sites/gallerimagnuskarlsson.com/files/styles/gallery-expanded/public/work/UL1304b.jpg
 

iSolen.se

Guest
Jag kan förstå hur du känner men med tanke på, som många här redan konstaterat, att varken ide, motiv eller byggnaden i sig är unik i sitt slag eller särskilt svår att få åtkomst till.

Han har även använt sig av en annan teknik för själva utförandet.

Att du sen har sålt en massa kopior av bilden och gjort liknande exponeringar, samt sålt dem via en bildbank skapar säkert ett intresse hos andra "bildbankare" och fotografer att prova lyckan på samma motiv. Sen kanske av en slump blev någons bildkreation lite väl lik just ditt utsnitt.

Liknande idéer och kreations kollisioner sker hela tiden och inom flera andra hantverk, speciellt illustration och måleri.

Enda sättet att verkligen få reda på sanningen är att du konfronterar hen som tagit bilden.

Men jag anser att få igenom en plagiat-anklagelse är nog bara att glömma.
Notera att jag hela tiden lämnat öppet för andra förklaringar, jag ställde frågan här för att se vad folk tyckte om likheten. Tänker inte höja den frågan till en konkret plagiatanklagelse så länge det kan finnas andra förklaringar till att bilderna blev så väldigt lika. Vad menar du med "få igenom"?

Får nöja mig med detta. Fotografen säger att han inte sett min bild och säger att han valde kompositionen eftersom citat: "det såg bra ut", fotade lite större, skarvade och klippte ner. Inget om mörka våningar eller något som blockerade alltså.

Han kan i så fall inte ha gjort speciellt mycket research trots allt planerande eftersom min bild dyker upp på första sidan vid vanliga googlesökningar.
 

Vapo

Aktiv medlem
Men kära nån. Inte ska väl alla miljarder männiksor som 'någon gång' tar en bild av ett föremål behöva använda kommersiella söktjänster för att undvika plagiatanklagelser vid val av bästa komposition.
 

johanlidman

Aktiv medlem
Känner att denna tråden börjar spåra ut, en person är grinig för att en annan person tagit en bild på samma byggnad och bildbehandlat och skurit bilden liknande?, vad ska hända nu då?, ska den andra killen som tog bilden vid ett senare tillfälle be om ursäkt och radera sin bild från jordens yta eller ska han betala för bilden?. Känner att tråden kan stängas..
Hälsningar Johan
 

iSolen.se

Guest
Känner att denna tråden börjar spåra ut, en person är grinig för att en annan person tagit en bild på samma byggnad och bildbehandlat och skurit bilden liknande?, vad ska hända nu då?, ska den andra killen som tog bilden vid ett senare tillfälle be om ursäkt och radera sin bild från jordens yta eller ska han betala för bilden?. Känner att tråden kan stängas..
Hälsningar Johan
Spårat ur har den väl inte, för en gångs skull har en tråd hållit sig till ämnet.

Vet inte om vi kom så långt, konsensus är väl att man helt enkelt får stå ut med plagiat. Så känner jag det i alla fall. Hade varit bra om fotografen deltagit i tråden. (Utställarna känner till den,)

Jag kopierade en bildidé från Erik Johansson en gång (hålet i sergels torg ni vet) och då nämnde jag faktiskt honom som inspiratör. Den var långt ifrån lika lik ovan exempel.

En annan gång spann jag vidare på en bild från Makten och frågade innan jag publicerade. Han gillade egentligen inte det men var glad att jag frågade. Tillät det ändå. Bilden blev inte lika lik men det var samma idé. En annan bild (annan idé) i samma serie blev mycket bra och det var den som senare fick uppmärksamheten.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Du antar nu att det är plagiat. men vi måste nog anta slumpen till bevisat motsatsen. Om det är plagiat så betyder det inte han plagierat dig för den delen. Om du gillar ditt utsnitt och den sålts i hundratals ex så lär det inte vara slump att Ulf också insett att kompositionen är grym. Dvs, många ser nog när man har all data framför sig vad som ska med och inte ska med. Han verkar ha en del att välja mellan.

/Stefan
 
ANNONS