Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
"jag skrev fel men det tänker jag aldrig erkänna"
Jag skrev exakt vad jag tänkte skriva, men i brist på konkreta argument verkar du vilja hänga upp dig på detaljer som inte har med ämnet att göra.

Du utesluter slumpen, det säger du är för osannolikt. Ungefär som att du föddes, en av 200 miljoner möjliga spermier, wow, det är osannolikt. Lever du ens. Nej, de är för osannolikt....

Du lämnar det då till plagiat eller (citat) "någon yttre omständighet". Vad menar du att en yttre omständighet skulle vara? En fågel som flög fram och viskade? En naken man i fönstret under som var olämplig att ha med på bild?
 

iSolen.se

Guest
Jag skrev exakt vad jag tänkte skriva, men i brist på konkreta argument verkar du vilja hänga upp dig på detaljer som inte har med ämnet att göra.

Du utesluter slumpen, det säger du är för osannolikt. Ungefär som att du föddes, en av 200 miljoner möjliga spermier, wow, det är osannolikt. Lever du ens. Nej, de är för osannolikt....

Du lämnar det då till plagiat eller (citat) "någon yttre omständighet". Vad menar du att en yttre omständighet skulle vara? En fågel som flög fram och viskade? En naken man i fönstret under som var olämplig att ha med på bild?
Låt bli att skriva otydliga citat så kan vi nog hålla oss till ämnet, det har ju gått rätt bra än så länge.

Vi har varit inne på omständigheterna. Datahall eller annat utrymme som är släckt (ibland), något som blockerar sikten. Helt enkelt tråkiga kontor? Reflex? Har tittat lite på mina andra bilder och det finns inget uppenbart men det känns ändå mer troligt med sådana yttre omständigheter än ren och skär slump på på decimeternivå.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fotografen kanske tyckte den kompositionen var perfekt.
Ja, jag förutsätter också att det är orsaken till att han valde att beskära bilden just så. Men det är inget svar på min fråga:

Vad skulle vara skälet till att en etablerad konstnär anstränger sig för att MEDVETET KOPIERA din komposition så noga det går?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Finns det en släckt datahall ovanför och en bro under ökar sannolikheten dramatiskt att två fotografer åtminstone väljer samma höjdvinkel. Förstår du vad jag menar med yttre omständigheter som påverkar nu?
Men det hade du ju redan uteslutit, det var vanliga rum vid tillfället du var där iallafall?
Återigen då, vad ska det kunna vara för yttre omständigheter som gjort att fotografen valt att beskära vid samma rum? Är det bara slumpen kvar så hävdar du plagiat...
 

iSolen.se

Guest
Ja, jag förutsätter också att det är orsaken till att han valde att beskära bilden just så. Men det är inget svar på min fråga:

Vad skulle vara skälet till att en etablerad konstnär anstränger sig för att MEDVETET KOPIERA din komposition så noga det går?
1. Missbedömning av orginalbildens spridning? Han kanske hade hittat bilden för länge sedan på ovanligt ställe? Vem vet?

2. Han kanske tycker att plagiat är en ickefråga, det är så pass vanligt att konstnärer insprireras av andras verk.

Nu har jag varat på tre av dina direkta frågor och du undviker fortfarande frågan ovan.
 

iSolen.se

Guest
Men det hade du ju redan uteslutit, det var vanliga rum vid tillfället du var där iallafall?
Återigen då, vad ska det kunna vara för yttre omständigheter som gjort att fotografen valt att beskära vid samma rum? Är det bara slumpen kvar så hävdar du plagiat...
Det är lika bra att du läser mina inlägg ovan, sök på yttre omständigheter. Tror mer på yttre omständigheter än ren slump, decimeterprecision på 25-30 meter, bara en % hit eller dit är en kvarts meter.
 

Vapo

Aktiv medlem
Verkligen inte, men om det är som det påstås att det är en väldig vanlig komposition borde man kunna hitta något som åtminstone är någon halv eller hel våning ifrån. (i denna paragraf avser jag ungefärlig komposition, bilden ovan är mer lik än så)

Och jag förutsätter inte alls att mina kvällsbilder av tornet är unika, bilden ovan är inte bara lik, den är nästan exakt lika komponerad. Förstår du skillnaden?
Att två eller fler bilder har liknande/mycket närliggande komposition på en statiskt vy, får nog anses vara en slump, kvällstid eller inte. Eller helt enkelt det faktum att motivet är intressant för fler fotografer och att platsen bilden är tagen från är lättåtkomlig, för alla. Det är inte ens slump. Det bör vara förväntat.

Ingen av Era bilder av tornet är ju speciellt avancerade. De har inte krävt några speciella arrangemang runtkring som speciella tillstånd, avspärrningar, dyr och/eller avancerade utrustning för att nå den gyllene platsen att ta den där unika bilden.

Det handlar i slutända bara om pang på, fota en husvägg. Jobbet klart...nästa!
 

iSolen.se

Guest
Att två eller fler bilder har liknande/mycket närliggande komposition på en statiskt vy, får nog anses vara en slump, kvällstid eller inte. Eller helt enkelt det faktum att motivet är intressant för fler fotografer och att platsen bilden är tagen från är lättåtkomlig, för alla. Det är inte ens slump. Det bör vara förväntat.

Ingen av Era bilder av tornet är ju speciellt avancerade. De har inte krävt några speciella arrangemang runtkring som speciella tillstånd, avspärrningar, dyr och/eller avancerade utrustning för att nå den gyllene platsen att ta den där unika bilden.

Det handlar i slutända bara om pang på, fota en husvägg. Jobbet klart...nästa!
Varför finns det bara dessa två som är så lika i så fall?
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
För din skull:

Reflex, bro, växtlighet, kran, flaggstång, datahall, tråkigt kontor, stängt kontor, märke på fasad eller fönster, något tillfälligt olämpligt i något kontor, reklam,...använd din fantasi.
Ja, och fasta saker har vi ju redan uteslutit, du har ju sett hur omgivningen ser ut. Stängda kontor och tillfälliga olämpligheter placerar jag inom slumpen.
 

iSolen.se

Guest
För att du förutsätter att din goggle-sökning är den rätta och visar "alla bilder" som finns tagna?
För att du förutsätter att din vy av motivet är unikt och för dig ett förbehåll att nyttja.
Om det vore så vanligt motiv borde i alla fall någon vara lik och hittbar, säg en halv våning upp.

Var har jag skrivit att jag förbehåller mig rätten?

Jag frågar om man anse det vara plagiat. När jag själv kopierar någons idé (inte alls på denna detaljnivå) skriver jag ut det eller frågar personen.
 

Photosession

Aktiv medlem
Efter att ha läst igenom tråden så har jag kommit fram till en slutledning.

Otroligt många anser att denna form av plagiering är helt ok. Jag vill nog tro att denna åsikt bara gäller så länge det inte drabbar en själv så att säga. Tror nog att många som i nuläget anser det vara ok skulle ha annat att säga när det drabbar dom själva och vi skulle med all säkerhet få höra andra tongångar.

Personligen tror jag att denne fotograf absolut sett iSolens bild och inspirerats så till den milda grad att han gjort en i princip identisk bild. Tror inte på något vis att detta är en slump utan en rent medveten plagiering oavsett vilken arbetsmetod som lett fram till slutresultatet.

Ett enkelt sätt för att förhindra vidare spekulationer vore som redan sagts, att nämna att bilden är inspirerad av iSolen. Alltså ett kort omnämnande för att ära den som äras bör.

Detta var mina 50 cent i denna debatt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
1. Missbedömning av orginalbildens spridning? Han kanske hade hittat bilden för länge sedan på ovanligt ställe? Vem vet?

2. Han kanske tycker att plagiat är en ickefråga, det är så pass vanligt att konstnärer insprireras av andras verk.

Nu har jag varat på tre av dina direkta frågor och du undviker fortfarande frågan ovan.
Nej, det är fortfarande inget svar på min fråga: Vad skulle vara skälet till att en etablerad konstnär anstränger sig för att MEDVETET KOPIERA din komposition så noga det går?

Tror du t ex att han tänkte "jag är fullständigt värdelös på bildkomposition, försöker jag beskära den här själv kommer det bara att bli skit, men OD är ju en internationellt känd mästare på komposition, så jag kopierar hans verk så exakt jag kan"?
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS