Annons

Plagiat eller slump?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Låt oss döda den här tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=OtuLyEadxAE&feature=c4-overview&list=UUzxY9kowiilqd7b5yZTIKRg

Från ca en minut börjar videon zoomas ut. Gissa vilka våningar som är med i utsnittet som trådskaparen har paxat enligt gängse svenska paxregler!?

- - -

Klipper även in pressreleasen som galleriet gjor tillsammans med fotografen;

- - -

Galleri Magnus Karlsson har glädjen att presentera Ulf Lundins sjätte separatutställning på galleriet. I 5–9 presenteras video, fotografi och lentikulära flipbilder.

Huvudverket i utställningen är videon 5–9, som kommer att visas i stort format i galleriets centrala rum.

Där får vi följa det vardagliga arbetet på ett kontor i Stockholmsområdet.Verket är filmat på avstånd vid upprepade tillfällen under dygnets mörka timmar.

Råmaterialet har sedan redigerats digitalt till en 27 minuter obruten kameraåkning. Det som där sker samtidigt kan i själva verket ha ägt rum vid helt skilda tillfällen med månaders mellanrum.

Resultatet är en komprimerad vardaglighet där tid och rum manipulerats. Ulf Lundin är inte ute efter att porträttera kontorsarbetarna som skildras i 5–9, utan blicken vänds tillbaka mot oss alla. – Hur lever vi våra liv?

* * *

"Flera månaders" videofilmande + foto mot ett snabbt point n shot snapshot från gatan som riktats upp i Photoshop.
Det är onödigt att nedvärdera min bild till ett snapshot. Du vet inget om hur mycket tid jag lade ner på min bild, var saklig.

Anser du det är ok att plagiera om man bara lägger ner mycket tid? Det var ett nytt sätt att tänka i så fall. Jag har hela tiden sagt att Ulf skapat sin bild genom montage av många mindre bilder.
 

iSolen.se

Guest
Citerar mig själv lite. Iaf länkarna. Titta noga på bilderna. Dessa är två är tagna av två olika fotografer och inget av dom är plagiat. Dessutom med helt olika kameror och objektiv enligt EXIF.
Vinklarna tagna är aningen heller inte identiskt, inte heller bildbehandlingen är samma.

Slump? Kanske... Plagiat? Nej
Kommer någon ta liknande bilder? Har redan gjorts, MASSOR av gånger. Hur kommer det sig?
Välkänt motiv och internationell spridd bild/motiv, är statisk. Var där igår, är där idag och lär vara där ett par år till... .Precis som Kista Tower. Utsnitt? Ser ut som 3:e delsregeln....

Kista Tower, Väkänt motiv. Ola bild? Internationellt spritt. Ola världskänd och erkänt konstnär? Tror knappast det. kan han ha inspirerat andra? Väldigt troligt.. Kan ha ha insipirerat andra som inspirerat någon annan? Också troligt.
Kan han ha plagierat rakt av? Också troligt?
Finns det bevis? Nej, Ulf har redan dementerat att han inte sett Ola bild, men inte dementerat att han inspirererats av någon annans likanande bild som inte var lika fins utsnittat som Ola. Och som Ulf fixat... Så det "tyvärr råkade" bli samma utsnitt som Olas bild.

/Stefan
Dina bilder liknar inte alls lika mycket utsnittsmässigt. Trådbilderna skiljer på decimetrar på 25-30 meter, dvs någon %.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Dina bilder liknar inte alls lika mycket utsnittsmässigt. Trådbilderna skiljer på decimetrar på 25-30 meter, dvs någon %.
Ska vi vara så exakt sakliga så är det alltså utsnittet och inget annat som du stör dig på mellan din och Ulfs bild?

Vad jag kan se så är inget annat lika mellan era bilder.

/stefan
 

Vapo

Aktiv medlem
Det är onödigt att nedvärdera min bild till ett snapshot. Du vet inget om hur mycket tid jag lade ner på min bild och din attityd är dålig. (nu blir jag väl anmäld). Din attityd tillför inte debatten något, var saklig.

Anser du det är ok att plagiera om man bara lägger ner mycket tid? Det var ett nytt sätt att tänka i så fall. Jag har hela tiden sagt att Ulf skapat sin bild genom montage av många mindre bilder.
Jag är saklig. Nej jag vet inte hur många 'xx tid' jobbet tog för dig. My bad, det var en gissning att själva plåtande inte har pågått under en längre period.
Du får tycka min attityd är skit utan att jag för den skull måste anmäla inlägget. Man måste väl få vara oense och tycka olika? Eller är det bara OK att stryka medhårs här?

Du har inte tidigare sagt att Ulf suttit månader och filmat. Video är enligt vad som går att utläsa av galleriets pressmeddelande huvudprojektet.
Jag vill gärna tro att om en person sitter och filmar ett statiskt motiv i "månader" utvecklar en större benägenhet att förfina kompositionen och hitta det "perfekta" utsnittet, utan att lägga tid på eventuella likheter med andra avbildningar.

Jag avstår att gissa hur Ulf tänkte när han gav sig in i projektet, eller varför han valde just att filma ett par våningar av Kista tornets kontor kvällstid. Kanske är han lat, bor ett par hundra meter därifrån och gillar att filma rakt fram istället för att vinkla kameran ner eller upp. Kan bara spekulera och gissa.
 

iSolen.se

Guest
Jag är saklig. Nej jag vet inte hur många 'xx tid' jobbet tog för dig. My bad, det var en gissning att själva plåtande inte har pågått under en längre period.
Du får tycka min attityd är skit utan att jag för den skull måste anmäla inlägget. Man måste väl få vara oense och tycka olika? Eller är det bara OK att stryka medhårs här?

Du har inte tidigare sagt att Ulf suttit månader och filmat. Video är enligt vad som går att utläsa av galleriets pressmeddelande huvudprojektet.
Jag vill gärna tro att om en person sitter och filmar ett statiskt motiv i "månader" utvecklar en större benägenhet att förfina kompositionen och hitta det "perfekta" utsnittet, utan att lägga tid på eventuella likheter med andra avbildningar.

Jag avstår att gissa hur Ulf tänkte när han gav sig in i projektet, eller varför han valde just att filma ett par våningar av Kista tornets kontor kvällstid. Kanske är han lat, bor ett par hundra meter därifrån och gillar att filma rakt fram istället för att vinkla kameran ner eller upp. Kan bara spekulera och gissa.
Jag visste att han fotat vid många tillfällen och skarvat ihop bilderna. Videon eller hur lång tid den tog är inte relevant.

Din nedvärdering hör inte hemma här, helt onödigt. Även om det skulle varit ett snapshot så blir inte något ev plagiat mer tillåtet. Nu är bilden tagen vid ett tillfälle, med en kamera, du vet, stillbild..tog väl ungefär 1/10s att ta om man räknar bort planeringen, transporten, stativkånkandet, inväntandet av ljuset osv. Och efterbehandling, bort med alla logotyper och igenkänningsgbara personer osv. Men som sagt nedlagd tid har inte med ev plagierande att göra, mer eller mindre tid spelar ingen roll.

Du antyder att hans utsnitt är konstnärligt, omsorgsfullt och förfinat medans mitt inte är det...fast de är ju samma :)

Jag bryr mig inte om videon eller hur lång tid den tog att ta, det är inte videon jag pratar om utan bilden i denna tråd och huruvida hans bild är, eller kan anses vara ett plagiat.
 

Vapo

Aktiv medlem
Jag visste att han fotat vid många tillfällen och skarvat ihop bilderna. Videon eller hur lång tid den tog är inte relevant.

Din nedvärdering hör inte hemma här, helt onödigt. Även om det skulle varit ett snapshot så blir inte något ev plagiat mer tillåtet. Nu är bilden tagen vid ett tillfälle, med en kamera, du vet, stillbild..tog väl ungefär 1/10s att ta om man räknar bort planeringen, transporten, stativkånkandet, inväntandet av ljuset osv. Och efterbehandling, bort med alla logotyper och igenkänningsgbara personer osv. Men som sagt nedlagd tid har inte med ev plagierande att göra, mer eller mindre tid spelar ingen roll.

Du antyder att hans utsnitt är konstnärligt, omsorgsfullt och förfinat medans mitt inte är det...fast de är ju samma :)

Jag bryr mig inte om videon eller hur lång tid den tog att ta, det är inte videon jag pratar om utan bilden i denna tråd och huruvida hans bild är, eller kan anses vara ett plagiat.
...du söker bara medhårsstrykare som till slut kommer hålla med dig om plagiat och ge dig medhållande blickar. Ja, den där Ulf som satt där timme efter timme hade bara ditt unika utsnitt för ögat.
Det är som att stå på bron mot Riddarholmen, du vet vid de där parkbänkarna ut mot fjärden och fota Stadshuset och sen ta sig förbehåll om utsnittets unika sammansättning.

Tråden är död.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Kista_Science_Tower.jpg

Nere till höger finns det röda stolar och lite grann till vänster så finns det något som kan likna en reception, den är rund och kan hittas på ungefär samma plats på de tre bilderna.

Det är också den enda plats som denna sak kan hittas på i bilderna.

Är det ens förvånande att man oberoende av varandra väljer klippa på samma ställe där, i höger nedre kant av byggnaden/kortet?


Bredden är inte densamma 33 fönster mot 39.

Höjden är likadan och som med den nedre våningen var finns det där som gör att två st oberoende av varandra kan välja att klippa korten på samma ställe?
 

Vapo

Aktiv medlem
Du anser att utsnittet är plagierat?

Jag tror det är mer rätt att prata om huruvida en bild är plagierad eller inte.
En bild på ett statiskt objekt som är fritt alla att avbilda kan inte vara plagiat. OK?

Däremot om du bygger en egen Kista skrapa, fyller den med folk, fotar den kvällstid och sen river skrapan - och sen någon annan bygger upp en avbild av din skrapa, fyller den med folk som ser likadana som dina statister gjorde och fotar den kvällstid med samma utsnitt. Då skulle jag säga att det är plagiat.
 

iSolen.se

Guest
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Kista_Science_Tower.jpg

Nere till höger finns det röda stolar och lite grann till vänster så finns det något som kan likna en reception, den är rund och kan hittas på ungefär samma plats på de tre bilderna.

Det är också den enda plats som denna sak kan hittas på i bilderna.

Är det ens förvånande att man oberoende av varandra väljer klippa på samma ställe där, i höger nedre kant av byggnaden/kortet?


Bredden är inte densamma 33 fönster mot 39.

Höjden är likadan och som med den nedre våningen var finns det där som gör att två st oberoende av varandra kan välja att klippa korten på samma ställe?
Det är fem år mellan bilderna och han har klippt och klistrat med många bilder för att få fram intressanta människor som jobbar.

Min är en exponering.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är fem år mellan bilderna och han har klippt och klistrat med många bilder för att få fram intressanta människor som jobbar.

Min är en exponering.
Hur kunde det där bli ett svar på mina frågor?

Att man inte väljer att ta med delen av huset under det rum som har röda stolar är väl ganska självklart. Och då som jag frågade.

Är det förvånande att två personer oberoende av varandra väljer att inte ha med mer, att man väljer att börja sitt utsnitt där?

Som jag skrev bredden är inte likadan.

Höjden är likadan.

Vad kan göra där att två personer väljer att ha med likadant antal våningar och väljer att klippa fönster i hälften?
 

iSolen.se

Guest
Hur kunde det där bli ett svar på mina frågor?
Du verkar inte ha läst hela tråden, du upprepar sånt som redan diskutterats, tex fönsten och olikheterna.

Vissa vet inte att Ulfs bild är ett montage. Den största skillnaden är att hans bild inte har en datahall mitt i (eller så har datahallen lagts ned sedan 2008).
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Du verkar inte ha läst hela tråden, du upprepar sånt som redan diskutterats, tex fönsten och olikheterna.

Vissa vet inte att Ulfs bild är ett montage. Den största skillnaden är att hans bild inte har en datahall mitt i (eller så har datahallen lagts ned sedan 2008).
Jag skummade bara igenom den. Jag hade samma typ av funderingar i början av tråden.

Men då har det redan skrivits om att det nedre högra hörnet är det mest naturliga stället att klippa bilden på, antar jag.

Det talar ju mer för att det faktiskt är en slump.
 

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Tror faktiskt inte det har tagits upp, det har mer låtit som att det vore ett väldigt slumpmässigt val att klippa just vid rummet längst ner till höger.
 

iSolen.se

Guest
Jag skummade bara igenom den. Jag hade samma typ av funderingar i början av tråden.

Men då har det redan skrivits om att det nedre högra hörnet är det mest naturliga stället att klippa bilden på, antar jag.

Det talar ju mer för att det faktiskt är en slump.
Jag har lämnat öppet för att det finns en naturlig förklaring, jag kallar det yttre omständighet i tråden, att två fotografer trots olika ursrungslägen kommer fram till nästan exakt samma bild efter photshoppning. Dvs att någon omständighet gör att två personer oberoende kommer fram till samma sak så att det inte är slump längre.

Jag har då aldrig sett två så lika bilder.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Tror faktiskt inte det har tagits upp, det har mer låtit som att det vore ett väldigt slumpmässigt val att klippa just vid rummet längst ner till höger.
Jag försöker alltså säga att då byggnaden ser ut som den gör under det rummet gör att det är ganska troligt och inte osannolikt att man oberoende av varandra kan komma att ha samma rum i sin nedre högra del av kortet.
 
ANNONS