Annons

Pentax K-5 eller K-30

Produkter
(logga in för att koppla)

Bahador

Medlem
Tja!

Står och funderar mellan två Pentax modeller (k-5 och k-30). Har tidigare haft en Nikon d70s med 18-70mm kit objektivet.

Nu är jag ute efter ett objektiv som tål regn främst, men förutom det vill jag även kunna filma på den. Har även funderat på den nya Nikon 1 AW1, men den har inte kommit ut ännu så har svårt att förhålla mig till den. Håller mig borta från Nikon d7000 då Nikon själva officiellt inte vill påstå att den har allvädersskydd.

(Jag kan tänka mig k-5ii om priset är ok men när jag läser speccarna så verkar det inte inte vara större skillnad. K-5ii verkar ha mer ljuskänsligt focus system.)

k-5
+ något bättre bildkvalité
+ spelar in i MJPEG, inte komprimerat så bra kvalité
- spelar in i MJPEG ( tar ca 600 mb/s i bästa kvalitén)
- ingen autofocus vid filmning

k-30
+ ska ha autofocus
+ kan spela in i AVCHD, komprimerat ja, förstörande, ja men hela minneskortet försvinner inte på ett nafs för att jag filmar i tio minuter.
+ autofocus vid filming
+ skarpar bilder än k-5

Frågorna;

1, Vilken skulle ni rekommendera?

2, Kan man justera fokusen genom att halvt trycka ner "ta-bild-knappen" eller måste man göra det manuellt med objektivet?

3, Vad har ni för erfarnheter av filmning med dom här pentax kamerorna? Eller annan ni rekommenderar? Hur är det med filmning på natten? Är ni nöjda med kvaliten? Såg den här nyligen och blev riktigt sugen på att filma http://vimeo.com/73053894

4, Ska jag hålla mig borta från kitobjektivet? Nikon objektivet jag kört med hade 3,5/4,5 bländare och ibland så upplevde jag den som ljussvag, så funderar på att köra med ett fast objektiv som är mer ljuskänsligt, men vill samtidigt inte begränsa mig själv då jag ibland behöver zoomen också. Jag vill helst undvika att bära med mig massa extra objektiv.

Tack på förhand!
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Tror inte att K-30 är tätare än en D7000... bägge fixar nog en lätt regnskur..

Cyber skriver så här om k-30

Byggkvalité
K-30 är en relativt liten kamera men med bra ergonomi, man får ett stadigt och skönt grepp om kameran trots storleken. Den känns även välbyggd, dock inte lika gedigen och robust som K-5:an, men det är ju heller inte kameror i samma klass. K-30 är en av få instegsmodeller som är tätad, och trots att Pentax vädertätning tillhör de bättre så är den givetvis inte helt vattentät, men vattenstänk eller duggregn ska huset klara så länge alla luckor i ordentligt stängda. Vi rekommenderar dock att inte testa var gränsen går för hur mycket vatten den tål. Det gäller att använda sitt sunda förnuft och inte utsätta kameran för fukt i onödan. Observera att det är bara Pentax objektiv med WR (weather-resistant) eller en liten stjärna (*) i beteckningen som har någon form av vädertätning. Kit-objektiven som ingår till K-30 är WR objektiv

och om D7000

Vädertätning
D7000 har fått vädertätning precis som Nikons professionella och semiprofessionella modeller. Det gör den inte helt vattentät, men dämpar nerverna påtagligt när det börjar regna eller man får stänk på kameran. Kameran klarar stänk och lätt regn, men vid skyfall eller mycket blöt miljö bör man täcka kameran så snabbt som möjligt. Vädertätningen räddar också kamerans innanmäte från damm. För bästa skydd i krävande miljöer bör du förstås välja de av Nikons objektiv som har vädertätning, som komplement till D7000.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tror inte att K-30 är tätare än en D7000... bägge fixar nog en lätt regnskur..

Vet inte riktigt hur Nikon D7000 är relevant för TS fråga, men Pentax tillhör helt klart de bästa vad det gäller vädertätning. Jag skulle aldrig våga utsätta mina Nikon D800 för mycket av vad man ser folk utsätta pentaxkamerori för i form av vatten och damm, och ännu mindre någon av nikons konsumentprodukter även om D7000 har viss tätning.

För att återgå till vad TS faktiskt frågade efter, så skulle jag nog inte sätta så stort hopp till autofokus för video. Varken för K-30 eller K-5 tilsammans med de flesta andra DSLR kameror.
Oftast låter det för mycket och det är vanligt att fokus på stillbildskameror tvekar lite innan det låser. Den enda stillbildskamera jag sett som kommit närheten av att vara användbar på det här området är Nikon v1 även om det säkert finns andra, men det hör definitivt inte till vanligheterna. Vad det gäller Pentax specifikt är en del skruvfokuserade objektiv ganska högljudda så det är nog bättre att fokusera manuellt oavsett om man väljer K-30 eller K-5

En viktig skillnad mellan K-5 och K-5ii är förbättrad autofokus. Vad det gäller optik så är ju Pentax 16-50/2.8 är ju betydligt bättre än kitoptiken som brukar bundlas och med tanke på att den har inbyggd fokusmotor lär den vara tystare om du trots allt skulle vilja försöka dig på att filma med autofokus. Men smakar det så kostar det.

Vad det gäller rekomendation skulle jag säga K-5 om inte det högre priset gör att du behöver välja sämre optik.
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Uno

TS skriver:

" Håller mig borta från Nikon d7000 då Nikon själva officiellt inte vill påstå att den har allvädersskydd"

Uno skriver:

"Vet inte riktigt hur Nikon D7000 är relevant för TS fråga,"

själv så fotar jag till 95% ute i naturen.. och har aldrig haft problem med varken
D200/ D300/ D7000/ D3/ D800e.. och "ja" jag är ute även när det "öser ner"
och min kameror har varit riktigt blöta massor av gånger..
 

unoengborg

Aktiv medlem
Uno

TS skriver:

" Håller mig borta från Nikon d7000 då Nikon själva officiellt inte vill påstå att den har allvädersskydd"

Uno skriver:

"Vet inte riktigt hur Nikon D7000 är relevant för TS fråga,"

själv så fotar jag till 95% ute i naturen.. och har aldrig haft problem med varken
D200/ D300/ D7000/ D3/ D800e.. och "ja" jag är ute även när det "öser ner"
och min kameror har varit riktigt blöta massor av gånger..
Har faktiskt haft en D800 som lade av i ett kraftigt snöfall, så min tilltro till Nikons vädertättning fick sig en liten törn.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
@Bahador

Jag har K-5 ("mk1") och en K-01 (den är lik K-30, samma processor och sensor). Jag får väl börja med att erkänna att jag filmar väldigt lite. Här är ett videoklipp jag tog med K-01 denna sommaren http://youtu.be/IZ9zy9SYgzY
Det är filmat med ett par gamla M42-objektiv, alltså helt manuella i alla avseenden. Som tidigare nämnts låter autofokusen vid filmning otroligt mycket med skruvdrivna objektiv. En extern mic kan lösa detta, men just K-30 tror jag inte har möjligheter för det.
Vad gäller filmning med K-5 så har du väldigt få inställningar och filerna blir som sagt väldigt stora.

Just videon du länkade till är ju en timelapse, så det är egentligen en massa stillbilder som de lägger samman. Det har jag gjort några stycken, den är tex http://youtu.be/f7IFBOunQRI Visserligen tagen med en Pentax Q, men en mycket användbar funktion som de flesta Pentax har (K-5, K-01 och Q har det iaf) är intervallometern. Bara att sätta upp stativet och ställa in tid mellan bilderna. Det fungerar med både manuell och automatiskt exponering, raw osv.
 

Bahador

Medlem
Jag har inget emot Nikon men dom verkar överallt jag läst inte officiellt gått ut med att den kameran är allvädersskyddad. Har du sett en sån källa får du gärna dela med dig av den. Men jag satsar hellre på en leverantör som vågar säga det, t.ex. Pentax.

Har däremot sett d7000 videon där den tålt regn. Så förstår din poäng.

Tror inte att K-30 är tätare än en D7000... bägge fixar nog en lätt regnskur..

Cyber skriver så här om k-30

Byggkvalité
K-30 är en relativt liten kamera men med bra ergonomi, man får ett stadigt och skönt grepp om kameran trots storleken. Den känns även välbyggd, dock inte lika gedigen och robust som K-5:an, men det är ju heller inte kameror i samma klass. K-30 är en av få instegsmodeller som är tätad, och trots att Pentax vädertätning tillhör de bättre så är den givetvis inte helt vattentät, men vattenstänk eller duggregn ska huset klara så länge alla luckor i ordentligt stängda. Vi rekommenderar dock att inte testa var gränsen går för hur mycket vatten den tål. Det gäller att använda sitt sunda förnuft och inte utsätta kameran för fukt i onödan. Observera att det är bara Pentax objektiv med WR (weather-resistant) eller en liten stjärna (*) i beteckningen som har någon form av vädertätning. Kit-objektiven som ingår till K-30 är WR objektiv

och om D7000

Vädertätning
D7000 har fått vädertätning precis som Nikons professionella och semiprofessionella modeller. Det gör den inte helt vattentät, men dämpar nerverna påtagligt när det börjar regna eller man får stänk på kameran. Kameran klarar stänk och lätt regn, men vid skyfall eller mycket blöt miljö bör man täcka kameran så snabbt som möjligt. Vädertätningen räddar också kamerans innanmäte från damm. För bästa skydd i krävande miljöer bör du förstås välja de av Nikons objektiv som har vädertätning, som komplement till D7000.
 

Bahador

Medlem
Vad innebär skruvfokus? Att jag man vrider på ringen för att få fokus? Vad finns det för annan typ av fokus? Jag har haft Nikkor af-s 18-70 1:3.5-4.5G ED, är det ett skruvfokus?

När det kommer till manuell fokus, innebär det att jag måste vrida på fokusringen eller kan jag puntkfokusera med att trycka halvt ner på ta-foto-knappen?

Så innebär det att objektivet Pentax 16-50/2.8 klarar av autofokus? Jag vet att man på objektivet kan ställa in manuell eller autofokus men kan k-5 eller k-30 autofokusera på film? (alltså när den inspelningen rullar, inte strax innan). Jag kanske borde kalla det "continous focus" eller något? Det jag menar är att den själv märker vad som är huvudobjektet och anpassar fokus till det objektet om det är i rörelse. Autofokus kanske är fel term?

Tack för ditt svar :)


Tror inte att K-30 är tätare än en D7000... bägge fixar nog en lätt regnskur..

Vet inte riktigt hur Nikon D7000 är relevant för TS fråga, men Pentax tillhör helt klart de bästa vad det gäller vädertätning. Jag skulle aldrig våga utsätta mina Nikon D800 för mycket av vad man ser folk utsätta pentaxkamerori för i form av vatten och damm, och ännu mindre någon av nikons konsumentprodukter även om D7000 har viss tätning.

För att återgå till vad TS faktiskt frågade efter, så skulle jag nog inte sätta så stort hopp till autofokus för video. Varken för K-30 eller K-5 tilsammans med de flesta andra DSLR kameror.
Oftast låter det för mycket och det är vanligt att fokus på stillbildskameror tvekar lite innan det låser. Den enda stillbildskamera jag sett som kommit närheten av att vara användbar på det här området är Nikon v1 även om det säkert finns andra, men det hör definitivt inte till vanligheterna. Vad det gäller Pentax specifikt är en del skruvfokuserade objektiv ganska högljudda så det är nog bättre att fokusera manuellt oavsett om man väljer K-30 eller K-5

En viktig skillnad mellan K-5 och K-5ii är förbättrad autofokus. Vad det gäller optik så är ju Pentax 16-50/2.8 är ju betydligt bättre än kitoptiken som brukar bundlas och med tanke på att den har inbyggd fokusmotor lär den vara tystare om du trots allt skulle vilja försöka dig på att filma med autofokus. Men smakar det så kostar det.

Vad det gäller rekomendation skulle jag säga K-5 om inte det högre priset gör att du behöver välja sämre optik.
 

Bahador

Medlem
Så du vrider på ratten när du fokuserar? Kanske är det som jag måst träna på.

Har K-01 fler inställningar än K-5?

Ja, videon var mer ämnad som inspiration :)

Tack för tipset om intervallometern!


@Bahador

Jag har K-5 ("mk1") och en K-01 (den är lik K-30, samma processor och sensor). Jag får väl börja med att erkänna att jag filmar väldigt lite. Här är ett videoklipp jag tog med K-01 denna sommaren http://youtu.be/IZ9zy9SYgzY
Det är filmat med ett par gamla M42-objektiv, alltså helt manuella i alla avseenden. Som tidigare nämnts låter autofokusen vid filmning otroligt mycket med skruvdrivna objektiv. En extern mic kan lösa detta, men just K-30 tror jag inte har möjligheter för det.
Vad gäller filmning med K-5 så har du väldigt få inställningar och filerna blir som sagt väldigt stora.

Just videon du länkade till är ju en timelapse, så det är egentligen en massa stillbilder som de lägger samman. Det har jag gjort några stycken, den är tex http://youtu.be/f7IFBOunQRI Visserligen tagen med en Pentax Q, men en mycket användbar funktion som de flesta Pentax har (K-5, K-01 och Q har det iaf) är intervallometern. Bara att sätta upp stativet och ställa in tid mellan bilderna. Det fungerar med både manuell och automatiskt exponering, raw osv.
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
K-01 har fler inställningar för video än K-5, men det är en nyare kamera. K-5 kan bara autofokusera före filmningen påbörjas, medan K-01 klarar autofokus under filmning. K-30 är nog lik K-01 i detta avseendet.

Det finns två typer av autofokus i objektiven, de som har inbyggd motor i objektiven och de som använder en motor i kamerahuset (drivs via en liten skruv på baksidan av objektivet, därav skruvfokus). Inbyggd motor i objektiven (SDM eller DC hos Pentax) är ofta betydligt tystare, i princip ljudlöst. När kamerahusets inbyggda motor jobbar så plockas detta lätt upp av mikrofonen som också sitter i kamerahuset. 16-50/2.8 eller 18-135/3.5-5.6 har båda tyst motor i objektiven och är vädertätade, medan de vanligare 18-55 objektiven använder kamerahusets motor.

Problemet som jag ser det med autofokus vid filmning är att det ofta blir ganska så ryckigt och att du inte själv har kontroll över hur mjukt fokusrörelsen ska ske. För seriösare filmning under mer kontrollerade former är manuell fokus att föredra, men det är ju lite mer krävande och man får träna lite på det. Det är inte supersvårt, jag har som sagt bara gjort några få klipp själv och tyckte att resultatet blev rätt så bra. En stor fördel med Pentax är att det finns många gamla manuella objektiv som passar på våra kameror. Dessa är ofta mycket lämpliga för filmning då de är gjorda för manuell fokus. En ljusstark 50mm kostar inte mer än några hundralappar.
 

quarc

Aktiv medlem
Har ingen direkt erfarenhet av K-30 men massor av erfarenhet av K-10,K-20,K-7,K-5 och K-5II. Jag fotar mycket och har fotat timmar i hällregn och snöstormar. Har aldrig haft några problem. K-30 och K-50 har så vitt jag vet samma tätning så jag skull lita helt fullt på den. Iom att Pentax säger att kameran är tätad så räknar jag med att de tar hand om eventuella problem om de mot förmodan skull uppstå (åtminstone under garantitiden). Jag har dock aldrig hört eller läst om någon som haft några problem. Det finns massor av filmer med folk som gör dumma saker (fotar i bastu, gräver ner kameran i sand, etc... utan problem.

Helt tät kan man inte bygga en kamera, åtminstone inte en med zoom. Så den tål nog inte att doppas i vatten, även om jag skulle ge ett kort dopp en viss chans. Därför så har jag alltid varit noga med att när jag varit uta och fotat en hel dag i regn, och det har runnit om kameran i flera timmar, då tar jag av objektivet och öppnar alla luckor när jag kommer hem, och låter kameran stå så över natten.
 
ANNONS