Annons

Gammal rangefinder - begagnatköptips efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
En sovjetisk Contax

En hyfsad tidig Kiev kan vara ett bra köp. Med tiden gick kvaliteten ner, men när kamerorna först började tillverkas så användes Contax-delar och maskiner som tidigare hade stått hos Ziess Ikon i Dresden för att tillverka Contax, så det var ingen större skillnad mellan en tidig Kiev och en Contax.

Så småningom gjordes ändringar i konstruktionen, kanske tlil det bättre, men den sovjetiska tillverkningsprecisionen och kvalitetskontrollen var inte lika bra som den tyska. Kiev-kameror från 1970-talet ska man helst undvika har jag läst. 1950- och 1960-talsmodellerna kan vara riktigt bra.
 

olind

Aktiv medlem
Jonas: Tänk om man skulle våga sig dit... Är man välkommen trots att man är helt nybörjare?

Med de ryska (& förmodligen med alla gamla kameror) känns det som att man ska ha lite tur och hitta nått som är välskött och fungerar fint. Min plan är ju att använda den som min andra-kamera bredvid digitalen de dagarna när jag känner för det. Och inte bara att samla.
 

beetle

Aktiv medlem
Jo det är så roligt med alla de ryska kamerorna. Jag har inte hållit i någon av dem än men de är så fina. Har du några köptips på ryskissar?
Har två FED-2 från 50-talet som fungerar utmärkt och dessutom två Zorki-4 från 60-talet där en fungerar utmärkt medans den andra krånglar lite med frammatningen/spännandet av slutaren (lite sliten). Kolla photobuc på tradera, en säljare från Ukraina som har en hel del att välja ibland. Har inte köpt av honom men han verkar i alla fall ha bra omdömen.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Ola: Alla är välkomna och det lovas trevligt sällskap och god fika ;)

Har själv en Fed-1 i perfekt skick samt en Fed-3 som behöver lite kärlek (slutargardinen läcker som ett såll). När en köper 50 år gamla saker utan att se dem först så är det ju lite grisen i säcken över det hela, men med tanke på det låga priset så kan det klart vara värt att chansa lite ändå :)
 

olind

Aktiv medlem
Nu har jag använt XAn ett tag och den är mysig utomhus. Sökaren är inte alls lika svårsökt då :)

Yonazarith: Cello är de som ligger på andralonggatan, right? Känner man igen er eller behöver man någon beskrivning?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Nu har jag använt XAn ett tag och den är mysig utomhus. Sökaren är inte alls lika svårsökt då :)
Härligt! Jo, många mätsökare behöver rätt bra med ljus för att bli ordentligt tydliga och så...

Yonazarith: Cello är de som ligger på andralonggatan, right? Känner man igen er eller behöver man någon beskrivning?
På 2a lång ja, ganska tidigt till vänster från järntorget sett. Kolla efter det blandade sällskapet som har ett par kameror på bordet ;D
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Bor du i Stockholm Ola? Då skulle du kunna få testa ett par ryska mätsökare som jag ändå vill göra mig av med. Fotografera en rulle, känns det rätt så kan du få köpa.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag grävde en del i mätsökarkompaktträsket för ett par år sedan och fastnade tillslut för Yashica GX. Lagom i pris för mig (runt en femhundring), trevlig sökare med kompenserande ramar, rätt brännvidd för mig (40mm) och ljusstarkt (f1,7). Dessutom rätt sorts automatik, du väljer bländare, kameran sätter slutartiden. Istället för tvärt om, som det är på de flesta kompakter av den här typen.

Tyvärr finns inget helmanuellt läge och slutartiden rapporteras inte. Men vid överexponering (ditt bländarval och kortaste tiden (1/500s) räcker inte till) så tänds en lampa. Samma sak om tiden blir längre än 1/30s. Så man vet ungefär vad tiden är, gott nog för mig :)

Sen var det det där med batterier, med moderna batterier (och lite alu-folie el dyl som adapter) får kameran lite för hög ström och mäter fel. Så för 100-film kör jag 200... med riktigt fräscha batterier kan det krävas att man kör 400 för klockren exponering. Som högst går ljusmätaren att ställa på 800... så jag har inte kunnat köra med snabbare film än 400.
 

olind

Aktiv medlem
Nu har jag kört några filmer i lite olika kameror. Följande är testat senaste halvåret.

Två gamla mellanformatare. Agfa & Zeiss
  • Kul men på tok för dyrt att framkalla för mig

Agfa Optima 1035
  • Trevlig storlek
  • Fin sökare
  • Trist att man får gissa avståndet

Olympus XA
  • Fin kamera. Väldigt liten.
  • Sökaren är inte så jättekul. Den funkar men är otroligt liten och svår att fokusera.

FED2 med Industar 26
  • Kul kamera!
  • Trist att den är så känslig för motljus. Nu har jag inte någon motljustratt än men de får jag fixa.
  • Inte världens bästa sökare. Dock mycket lättare att fokusera än XAn.

Nu testar jag en Minolta Hi-Matic F
  • Sökaren är lika fin som Agfan
  • Väldigt lätt att fokusera
  • Lika lagom storlek som Agfan

Jag gör det som lek när jag vill ha lite paus och inspiration i digitalfotandet :) En liknande storlek som Hi-Matic / Agfan men som dessutom har helt manuellt läge vore spännande att testa också.
 
ANNONS