Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför sparar Lightroom mina Raw filer som jpg filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleviuss

Aktiv medlem
Jag har just laddat ner Lightroom för 1 månads testning. Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa raw filer, när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera raw filerna för jag ser enbart mina raw filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.

Men sedan när jag väljer en raw bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna raw bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!

Jag har googlat lite men hittar inget bra svar. Nånstans nämns det om att konvertera raw filen till en DNG fil?

Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa raw filer?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa raw filer?

Klart det kan, LR är ACR och processar dina RAW-filer, helt suveränt program :)

Tips, läs manualen, finns också hur mycket tips som helst på Internet.
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa raw filer?

Klart det kan, LR är ACR och processar dina RAW-filer, helt suveränt program :)

Tips, läs manualen, finns också hur mycket tips som helst på Internet.
Jo har googlat som en tok på engelska sidor men hittar inte svaret till just min fråga :/
Varför exporterar Lightroom Raw filerna till min hårddisk efter redigering som Jpg filer?
 
Hela arbetsflödet i LR utgår från din NEF-fil. Om du kollar i inställningarna under Export så finns det möjlighet att välja andra format än jpg. PSD, TIFF, original...
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har just laddat ner Lightroom för 1 månads testning. Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa raw filer, när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera raw filerna för jag ser enbart mina raw filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.

Men sedan när jag väljer en raw bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna raw bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!

Jag har googlat lite men hittar inget bra svar. Nånstans nämns det om att konvertera raw filen till en DNG fil?

Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa raw filer?
Hur kan du spara bilden i LR. Du sparar aldrig en raw-fil. Du har redigerat en raw-fil och LR har skrivit in vad du gjort i filen eller i en Sidecar. Nästa gång du öppnar ser raw-filen likadan ut med de ändringar du gjorde förra gången.
Det enda sättet du kan gå från raw-filen till något annat är att göra en export. Du kan exportera i TIFF eller JPEG och med olika färgrprofiler, färgdjup och komprimeringar.
LR skapar aldrig själv en JPEG av din raw-fil.
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Tack så mycket för alla goda råd! Jag ska titta igenom manual och videor imorgon. Jag inser att dessa är frågor som ofta ställs ^^ ändå har man ibland svårt att veta hur man ska hitta svaren till sina frågor så tack för eran guidning! Förhoppningsvis blir jag lite klokare på lightroom imorgon:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa raw filer
Ja det är ngt som du inte förstår eller förklarar rätt.
Ja LR innehåller eller ÄR ACR+lite till, Adobe Camera Raw, o det funkar ypperligt att jobba med RAWfiler. Processa vet jag inte riktigt vad du menar med.

när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera raw filerna för jag ser enbart mina raw filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.
Jag förstår inte vad du menar med exporterar.
LR är en databas. Du har dina filer på en disk. Du låter LR importera dessa filer och sedan vet LR var filerna finns.
I detta läget skall man INTE flytta filerna mha tex en filhanterare. Vill du flytta filer som är importerade så flyttar du dem INUTI o mha LR. Annars tappar databasen LR bort filerna.

RAW+jpg har jag aldrig begripit varför man skall använda. Antingen använder jag RAW eller använder jag jpg. Därför vet jag heller inte hur det skall se ut när man använder RAW+jpg.

Men sedan när jag väljer en raw bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden
Så här långt verkar allt frid o fröjd.

...efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden
hmmm Sparar bilden???
Här gissar jag att din tankevurpa är.
Alltså när du gör dina förändringar i framkalla så sker det direkt i bilden. Du behöver inte spara eller ngt annat det är liksom redan klart.
Rent praktiskt så ligger din originalfil helt orörd. Förändringarna som du har gjort finns i LRs fil med extension lrcat. Vill du så kan du göra 100 varianter men din originalfil rörs inte. Utan varianterna ligger i lrcatfilen.
Sen kan man beordra LR att lägga en parallell XMLfil som innehåller förändringen. Men jag kommer inte ihåg vad fördelen är med det.

...efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna raw bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!
ehhhh????
Tja antingen har du utgått från en jpg å då blir ju filpresentationen en jpg. Eller så har du exporterat ut en redigerad bild o då valt formatet jpg.
O exporterade bilder kan du slänga. Vill du ha en ny så exporterar du ut den igen.
(Jo en del sparar men det är normalt för att veta vad de har gett till kunder)

LR tänker inte alls, det är ett dataprogram som gör exakt som det är tillsagt att göra om minnen o processor är hela.

Nånstans nämns det om att konvertera raw filen till en DNG fil?
Det är överkursen o det har inget med LR att göra. Det har att göra med att man vill ha ett kameratillverkareoberoende filformat, då tar man till dng.

Hoppas det var ngn hjälp
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Hela arbetsflödet i LR utgår från din NEF-fil. Om du kollar i inställningarna under Export så finns det möjlighet att välja andra format än jpg. PSD, TIFF, original...
Jo vad som händer när jag väljer alternativet "original" (man kan välja bland jpg, Dng, Psd, Tiff) bland filtyperna så sparas bilden som en oläsbar fil i formatet Amp! Det finns inte ens som alternativ bland filtyperna :/
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Ja det är ngt som du inte förstår eller förklarar rätt.
Ja LR innehåller eller ÄR ACR+lite till, Adobe Camera Raw, o det funkar ypperligt att jobba med RAWfiler. Processa vet jag inte riktigt vad du menar med.


Jag förstår inte vad du menar med exporterar.
LR är en databas. Du har dina filer på en disk. Du låter LR importera dessa filer och sedan vet LR var filerna finns.
I detta läget skall man INTE flytta filerna mha tex en filhanterare. Vill du flytta filer som är importerade så flyttar du dem INUTI o mha LR. Annars tappar databasen LR bort filerna.

RAW+jpg har jag aldrig begripit varför man skall använda. Antingen använder jag RAW eller använder jag jpg. Därför vet jag heller inte hur det skall se ut när man använder RAW+jpg.


Så här långt verkar allt frid o fröjd.


hmmm Sparar bilden???
Här gissar jag att din tankevurpa är.
Alltså när du gör dina förändringar i framkalla så sker det direkt i bilden. Du behöver inte spara eller ngt annat det är liksom redan klart.
Rent praktiskt så ligger din originalfil helt orörd. Förändringarna som du har gjort finns i LRs fil med extension lrcat. Vill du så kan du göra 100 varianter men din originalfil rörs inte. Utan varianterna ligger i lrcatfilen.
Sen kan man beordra LR att lägga en parallell XMLfil som innehåller förändringen. Men jag kommer inte ihåg vad fördelen är med det.


ehhhh????
Tja antingen har du utgått från en jpg å då blir ju filpresentationen en jpg. Eller så har du exporterat ut en redigerad bild o då valt formatet jpg.
O exporterade bilder kan du slänga. Vill du ha en ny så exporterar du ut den igen.
(Jo en del sparar men det är normalt för att veta vad de har gett till kunder)

LR tänker inte alls, det är ett dataprogram som gör exakt som det är tillsagt att göra om minnen o processor är hela.


Det är överkursen o det har inget med LR att göra. Det har att göra med att man vill ha ett kameratillverkareoberoende filformat, då tar man till dng.

Hoppas det var ngn hjälp
Hej :)
Jag inser att jag inte var så konsekvent i mina ordval ^^ Jag vet att programmet inte ändrar på själva originalbilden men man får ju "spara" på en kopia av originalet som man just redigerat, så det är det jag menar med spara.

Ordet exportera använde jag helt enkelt för att när man vill "spara" en kopia av bilden man redigerat så heter det i lightroom att "exportera". I tex Gimp så finns det alternativ som "spara som" och "exportera" men i Lightroom finns det vad jag kan se enbart valet att "exportera", jag anser då att exportera innebär att "spara" en kopia av original filen.

Ja jag upptäckte att det finns alternativ gällande filformat man vill "exportera" i i Lightroom. Det finns Jpg, Dng, Tiff; Psd, Original. När jag väljer formatet original sparas kopian av filen som en fil med ändelsen "Amp". Väldigt förvirrande :/ Jag hittar inte alls någon info om varför Lightroom inte exporterar Nef filer som Nef filer när man väljer alternativet original :/
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du importerar både JPEG och Raw när du lägger till dem i LR. Har jag förstått det rätt?
Sedan redigerar du raw-filen och vill sedan exportera bilden. Varför vill du exportera?

Mitt normala arbetssätt är att bara använda Raw. Den kan jag redigera och använda också för utskrifter från LR till min skrivare.
Vill jag exportera bilder till flera nättjänster så finns det plug-ins som jag använder och behöver bara dra mina redigerade raw-filer till en mapp i den "publish service" som jag vill använda. Sedan välja publish now så skapas JPEGS i rätt format och läggs upp till den tjänsten. Det finns bland annat en sådan plug-in för fotosidan.

Så att göra en export behöver man bara göra när man har ett specifikt behov. Som exempel man skall skicka bilder med mail till vänner. Då väljer man att skapa dessa i den kvalitétsnivå & storlek som är lämplig. Då skärper LR bilden smart till den storlek man valt.

När man väl skickat dem kan man oftast slänga dem igen. Enda skälet att ta in dem i LR är om man måste hålla reda på vad man skickat till vem.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej :)
Jag inser att jag inte var så konsekvent i mina ordval ^^ Jag vet att programmet inte ändrar på själva originalbilden men man får ju "spara" på en kopia av originalet som man just redigerat, så det är det jag menar med spara.

Ordet exportera använde jag helt enkelt för att när man vill "spara" en kopia av bilden man redigerat så heter det i lightroom att "exportera". I tex Gimp så finns det alternativ som "spara som" och "exportera" men i Lightroom finns det vad jag kan se enbart valet att "exportera", jag anser då att exportera innebär att "spara" en kopia av original filen.

Ja jag upptäckte att det finns alternativ gällande filformat man vill "exportera" i i Lightroom. Det finns Jpg, Dng, Tiff; Psd, Original. När jag väljer formatet original sparas kopian av filen som en fil med ändelsen "Amp". Väldigt förvirrande :/ Jag hittar inte alls någon info om varför Lightroom inte exporterar Nef filer som Nef filer när man väljer alternativet original :/
Du kan inte spara en redigerad bild som en NEF. En Nef fil skall vara som den kom från kameran.
Det bästa du kan åstadkomma är att använda exportera som DNG som är ett raw-format från Adobe.
Normalt använder man inte detta utan TIFF, JPEG & PNG om man skall skicka filerna eller liknande.
 

leifahl

Ny medlem
Kan det vara så

Jag har just laddat ner Lightroom för 1 månads testning. Vad jag förståt är det meningen att Lg ska kunna processa raw filer, när jag exporterar filer från mina fotomappar som innehåller raw+jpg av mina bilder verkar Lg enbart importera raw filerna för jag ser enbart mina raw filer (Nef) när jag går runt i Lg biblioteket.

Men sedan när jag väljer en raw bild från biblioteket och går över till framkalla och efter att ha gjort ändringar på bilden, sparar bilden så är denna raw bild helt plötsligt en jpg fil! Hur i all sin dar tänker detta Lg program?!

Jag har googlat lite men hittar inget bra svar. Nånstans nämns det om att konvertera raw filen till en DNG fil?

Fattar inte hur Lightroom funkar. kan den eller kan den inte processa raw filer?
Hej, kan det vara så att Lightrooms förinställningar för export är jpg och vill du ha något annat så måste du ändra i exportfönstret.
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Du kan inte spara en redigerad bild som en NEF. En Nef fil skall vara som den kom från kameran.
Det bästa du kan åstadkomma är att använda exportera som DNG som är ett raw-format från Adobe.
Normalt använder man inte detta utan TIFF, JPEG & PNG om man skall skicka filerna eller liknande.
Äntligen! Då hänger jag med! Ja jag har het nyligen börjat intressra mig för att fota och redigera raw och kännde inte till det du talar om där ovan ^^ därav min okunskap :/

Men en fråga då, hur gör ni när ni ska skicka en bild för framkallning i ett fotolabb? Är inte en raw fil (DNG) mycket bättre att framkalla än ett Jpg fil? (Jag låter oftast framkalla bilder i storlek 25x30 cm)
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Mats ställer en väldigt relevant fråga. Varför vill du exportera?
Ja det Mats förklarar fick mig äntligen att förstå lite bättre ^^ Jag har just börjat leka med Raw filer och vet inte så mycket mer än att Raw är typ negativet av bilden man tar, att den har mycket mer information och har då bättre kvalitet efter redigering.

Så då vill man ju förstås helst jobba med raw och jag låter ofta framkalla mina favorit bilder i ett fotolabb så då tänkte jag förstås att en raw (eller DNG?) kommer göra sig bättre tryckt på fotopapper än ett Jpg fil? Men jag kanske resonerade fel där?
 

Aleviuss

Aktiv medlem
QUOTE=leifahl;2063232]Hej, kan det vara så att Lightrooms förinställningar för export är jpg och vill du ha något annat så måste du ändra i exportfönstret.[/QUOTE]

Tack Leif! Jo detta har jag redan upptäckt :) Det är där problemen började för mig, att man inte kunde "exportera" Nef filen man redigerat som en NEf fil men varför det inte funkar har nu Mats Alm förklarat ^^
 

erro.se

Aktiv medlem
Ett lab kan inte ta emot en RAW-fil.

Du importerar din RAW-bild i LR och gör de justeringar du vill. Sen exporterar du detta som en JPG. Du får då en ny bildfil, med de justeringar du gjort. Denna fil skickar du till labbet. När filen vl är skickad så kan du kasta den exporterade filen. Du har ju fortfarande kvar original-RAW och de justeringar du gjort i LR. Om du vil göra en till utskrift ett år senare så exporterar du bara en ny kopia.
 

Aleviuss

Aktiv medlem
Ett lab kan inte ta emot en RAW-fil.

Du importerar din RAW-bild i LR och gör de justeringar du vill. Sen exporterar du detta som en JPG. Du får då en ny bildfil, med de justeringar du gjort. Denna fil skickar du till labbet. När filen vl är skickad så kan du kasta den exporterade filen. Du har ju fortfarande kvar original-RAW och de justeringar du gjort i LR. Om du vil göra en till utskrift ett år senare så exporterar du bara en ny kopia.
Tack så mycket Robert! Då förstår jag och behöver inte slita mitt hår för att jag inte lyckas få till en raw fil för fotoframkallning, för det funkar inte på det sättet helt enkelt :p

Tack alla ni som kommer med svar och guidning! Ni är så otroligt hjälpsamma. ^^ :)
 
ANNONS