Annons

svårt att hitta fokus, canon eos 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

bradfridell

Aktiv medlem
köpte ett nytt sigma 35mm 1,4 art och det verkar som att min eos 70d har svårt att sammarbeta med den just när man fotar. fotar bilar o så och svårt att fokusera där ja vill även fast det är inställt rätt.
hur kan man fixa detta lättast

mvh: brad
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Otydligt

Bestämmer du af-punkten själv eller låter du kameran göra det? (Kanske använder du det mittersta klustret av punkter och låter kameran avgöra?)
 

bradfridell

Aktiv medlem
Bestämmer du af-punkten själv eller låter du kameran göra det? (Kanske använder du det mittersta klustret av punkter och låter kameran avgöra?)
ja bestämmer punkten själv, är dålig på att förklara ibland. ja använder select delen eller va det heter den som har en singel punkt. sen så har jag 2 olika inställningar till,
en med 9 punkter i ett som blir 4st punkter om ja flyttar den åt nått håll. men den har ja märkt ger ofta fel.
sen så har jag inställning 3 som är kameran bestämmer själv. o den är hemsk ibland.

så bestämmer alltid själv.
kan det vara nått i lens aberration correction delen. där står det bara

35mm

correction data not available
cannot correct - no data
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Servo

Om du använder servo af på stillastående motiv så kan det vara en bra idé att ställa in så att du kan låsa AF med någon av de två knapparna överst på baksidan eller att ställa in tumfocus så att af ställs in med någon av de två knapparna och sedan inte ändras när du släpper tummen från dem. Det bästa för stillastående motiv är one shot AF. Ändras AF (då du skjuter en serie) då är det ett allvarligt fel på din kamera. Har aldrig hört att det har inträffat.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Bäst är att ladda upp ett exempel med full upplösning oredigerad. På så vis kan man se via EXIF dina inställningar och vilka fokuspunkter du använt.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Om du använder servo af på stillastående motiv så kan det vara en bra idé att ställa in så att du kan låsa AF med någon av de två knapparna överst på baksidan eller att ställa in tumfocus så att af ställs in med någon av de två knapparna och sedan inte ändras när du släpper tummen från dem. Det bästa för stillastående motiv är one shot AF. Ändras AF (då du skjuter en serie) då är det ett allvarligt fel på din kamera. Har aldrig hört att det har inträffat.
Okej förstod typ. Ska pröva imorn på bilträffen att köra med den inställningen. Oki skjuter aldrig serie. Ja gör så att jag släpper trycker släpper trycker hela tiden om ja ska fota snabbt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
One shot

Okej förstod typ. Ska pröva imorn på bilträffen att köra med den inställningen. Oki skjuter aldrig serie. Ja gör så att jag släpper trycker släpper trycker hela tiden om ja ska fota snabbt.
Skjuter du aldrig serie finns det ingen anledning att skjuta servo. Prova one shot!!! Eller så håller du nere avtryckaren och skjuter serie så får du nästan alltid minst en bild knivskarp! Vansinnigt att skjuta enbildstagning och släppa avtryckare i servoläget! I servoläge skjuter kameran vare sig om motivet hunnit bli i fokus eller inte!
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jag har haft samma kombo och det slutade med att jag lämnade tillbaka objektivet.

Verkligt fokus hamnade ömsom framför, ömsom bakom af-punkten. Endast 1 av 4 bilder hamnade någorlunda rätt. Inte ens Live View funkade.

Kameran fokuserade mycket snabbt och precist med alla andra objektiv, så det är helt klart något hos Sigmat som gör det.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Skjuter du aldrig serie finns det ingen anledning att skjuta servo. Prova one shot!!! Eller så håller du nere avtryckaren och skjuter serie så får du nästan alltid minst en bild knivskarp! Vansinnigt att skjuta enbildstagning och släppa avtryckare i servoläget! I servoläge skjuter kameran vare sig om motivet hunnit bli i fokus eller inte!
okej men jag har fått lära mig o använda servo af i drifting som ja fotar. men kanske inte använder den rätt dåda. anledningen till att ja undviker serietagning är att det blir så många bilder o det sliter på kameran, men då kanske det ja gör gör sliter lika mycket
 

PeterWem

Aktiv medlem
Live view ger alltid exakt fokusering och du har haft den på stativ utan rörelse från spegel när du tagit bilden..

I de övriga bilderna du visar har du använt Servo i autofokusläge, d.v.s. autofokusen jobbar hela tiden. Ställ den på One Shot i stället. Det är trots allt ett stillastående motiv.
Bilden nedan tycker jag att fokusen är satt där den ska vara. Fokuspunkten är större än vad du tror och fastnar på allt kontrastrikt inom denna yta.
 

Bilagor

bradfridell

Aktiv medlem
Live view ger alltid exakt fokusering och du har haft den på stativ utan rörelse från spegel när du tagit bilden..

I de övriga bilderna du visar har du använt Servo i autofokusläge, d.v.s. autofokusen jobbar hela tiden. Ställ den på One Shot i stället. Det är trots allt ett stillastående motiv.
Bilden nedan tycker jag att fokusen är satt där den ska vara. Fokuspunkten är större än vad du tror och fastnar på allt kontrastrikt inom denna yta.
oki fan missade stänga av servo då igen, har inte riktigt lärt mig fokuserings delarna än. ja den fokuseringen vart exakt där ja satt den. i vekcket så att säga. helt än. ja när ja kör liveview har ja alltid stativ.
 

hedtjarn

Aktiv medlem
här är 3 olika bilder från dagens bilträff. alla är tagna med one shot af. den första är oskarp som bara den, den andra blev skarp. och den tredje är i live view o blev nog bäst faktiskt.

https://www.flickr.com/photos/135649988@N06/21164715282/in/dateposted-public/
Är det bara jag som tänker att det har med skärpedjupet att göra? Den första bilden är ju i princip knivskarp vad gäller nummerplåten och ena strålkastaren samt asfalten. Bländare 1.4 tycker jag själv är ruskigt knepig att leka med då det gäller att hålla tungan rätt i mun för vad jag vill ha skarpt och vad jag vill ha oskarpt.

I ditt drömläge, hur skulle du vilja att bilden hade blivit? Ska hela bilen bli skarp? Ska delar av den bli skarp? Ska bakgrunden vara oskarp eller ska hela bilden över allt vara skarp?
 

Johan.76

Aktiv medlem
Är det bara jag som tänker att det har med skärpedjupet att göra? Den första bilden är ju i princip knivskarp vad gäller nummerplåten och ena strålkastaren samt asfalten. Bländare 1.4 tycker jag själv är ruskigt knepig att leka med då det gäller att hålla tungan rätt i mun för vad jag vill ha skarpt och vad jag vill ha oskarpt.

I ditt drömläge, hur skulle du vilja att bilden hade blivit? Ska hela bilen bli skarp? Ska delar av den bli skarp? Ska bakgrunden vara oskarp eller ska hela bilden över allt vara skarp?

Exakt vad jag tänkte med när jag såg första bilden.
Den är ju verkligen inte oskarp.

Mvh Johan
 
ANNONS