Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av kompakt. G9 X ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timpalimpa

Avslutat medlemskap
Jag är småbarnsförälder som tycker om att fotografera. Jag har idag en Canon 650D med en del bra objektiv. Den är jag supernöjd med!
Problemet är att jag ofta bedömer att situationer och aktiviteter vi gör med familjen är stunder där det är jobbigt att bära med sig en systemkamera.
Därför vill jag köpa något mindre som jag kan få med mig i fickan.
Jag har aldrig, förens nu, satt mig in i kompaktkamerans värld.

Jag har sett att Rajalaphoto har en kampanj på Canon G9 X för 2999:-
https://www.rajalaproshop.se/canon-powershot-g9-x-svart.html

Är detta värd ett köp eller ska jag titta på något annat i samma/högre prisklass?
Vad ska jag fota då? Ja, vanliga familjsituationer. Utflykter, bad, vardag... Inget speciellt egentligen. Jag vill absolut kunna filma med kameran också. Men mina krav är inte superhöga och jag kommer alltid att använda min systemkamera när jag orkar bära med mig den.

Men vad tycker ni att jag ska komplettera med?
Jag gillade priset på G9x men jag kan absolut gå högre om det skulle göra stor skillnad.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har en G7X och farsan har en G9X som jag fotar med ibland. Använder dem som andra kamera när jag inte orkar ta med systemkameran. Båda är trevliga och till det priset är G9X absolut ett mycket bra köp. Finns det bättre? Säkert, men då blir det sannolikt dyrare.

Nackdelen med G9X jämfört med t ex G7X är att objektivet inte är så ljusstarkt men det tycker jag man kan leva med när det är en andra kamera. Den kommer att funka fint som allround kamera, speciellt när ljuset finns. Väldigt smidigt format och den som är van med Canons kompakter kommer att känna igen sig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Titta efter något som har sökare. Kameror utan sökare är jobbiga att använda utomhus om det råkar vara lite solsken. De blir dessutom svårare att hålla stadigt då du inte kan ta stöd mot huvudet, du kan inte korrigera för avvikelser för synskärpa annat än genom att ta på dig läsglasögonen.

T.ex Sony RX100 III eller senare om priset inte är ett problem.
 

ajoe

Aktiv medlem
Jag har skaffat en Sony HX90V för att ha en som alltid är med.

Imponerande på alla vis med sanslöst zoomomfång och alla funktioner man kan tänka sig. Men jag tycker att man nog har gått litet för långt, kameran är för liten för de knappar man skulle vilja ha och sökaren är hopplöst liten, i princip allt (utom menysystemet..) är för småttigt. Men mest av allt är det uppenbart att sensorn är för liten, det blir liksom inget alls kvar att ens fundera över skärpedjup

Även om allt ju är kompromisser så är det nog bättre att offra litet zoomområde och som allra minst i ha en med 1" sensor. Både Canon och Sony har vassa alternativ.
 

Bengf

Aktiv medlem
Titta efter något som har sökare. Kameror utan sökare är jobbiga att använda utomhus om det råkar vara lite solsken. De blir dessutom svårare att hålla stadigt då du inte kan ta stöd mot huvudet, du kan inte korrigera för avvikelser för synskärpa annat än genom att ta på dig läsglasögonen.

T.ex Sony RX100 III eller senare om priset inte är ett problem.
Ja dom är svåra att hålla rak också, när man står där och vinglar och solen lyser över skärmen, har vattenpass i kameran men den blir svår att se när det är ljust ute.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med om sökare.

Väldigt synd att det inte finns en G7X med sökare (5:an är för klumpig som kompakt). Gillar annars Canons kompakter.

Tips, om du har råd att dubblera prislappen, är att kika på TZ100 och RX100III.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Kan bara instämma med Bengt och Uno. Sony RX100 är en fantastisk liten pärla som levererar mycket bra bildkvalité. Jag har själv generation 1 utan sökare men är supernöjd ändå. Skulle jag uppdatera idag så blev det en III eller IV (som iofs har en saftig prislapp..prisvärd?) . Som nämnts tidigare har en sökare vissa fördelar. Men det går att klara sig utan...
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag håller med om att sökare är önskvärt, har själv problem att fota med bara skärmen, speciellt i starkt solljus. Det förtar helt enkelt lite av nöjet.

MEN om det rör sig om en komplementkamera så tycker jag man kan leva med det.

Som vanligt gäller det att försöka få klämma och känna innan köp. Har själv flera gånger varit nära att köpa en Sony RX100 men varje gång jag provat den har den känts "avig" för mig. Kan inte sätta fingret på något specifikt men den passar helt enkelt inte mig.

Tvärtom då med Fuji X10 och X20, underbart trevliga att fota med. Har väl kommit X30 nu men tyvärr faller den på att sensorn är för liten och kamerans för stor.

Det som är lockande med G9X är framförallt priset. Alla kompakter är kompromisser och man blir sällan helt nöjd, då är det bättre att vara lite missnöjd för 3000:- än för 10000:- :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Har första RX100, visst tvålkopp är det, men den är förhållandevis bred så efter ett tag håller man den ganska så bra, handledsrem tycker jag är ett måste, tvålformen har fördelen att den glider lätt ur väskan, ingenting som hakar fast. Kör man A eller S som jag gör, så är det hur smidigt som helst, man ändrar behändigt med ringen runt objektivet, jag är sällan inne i några menyer, för Jpeg så valde jag efter ett tag en grundinställning som fungerar för det mesta, tryck på FN-knappen så ändrar man snart också Iso, alla nya kameror kräver lite vana, man får vara lite kreativ.

Har kört Raw/Jpeg men skulle ta rätt så många bilder inomhus med blixten, kameran fick jobbigt med att hinna med till minneskortet, trodde jag fick bilder fast varning kom upp för kameran liksom klickade för bild. kameran har för litet batteri för att massköra Raw/Jpeg och man får en jäkla massa dubbel bilder, skall följa Stefans råd att välja antingen Raw eller Jpeg. Alla jäkla dubbelbilder som bara tar plats.
 
ANNONS