Annons

Vad ska bort?

Produkter
(logga in för att koppla)

beateceline

Medlem
Hej!
Ingen hejare på kameror men äger trots det för tillfället två Nikon, en D40x och en D80, tillsammans med fyra olika objektiv: 18-70, 70-300, 18-55, 55-200. Tanken var att sälja ett kamerahus och två av objektiven, men frågan är, vilka ska jag behålla? Vill ha kvar det bästa, men samtidigt gillar jag lättheten (med syfte på vikten) hos D40x.

kameror.jpg
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både D80 och D40x ger ungefär samma bildkvalitet
Det är ingen tvekan om att D80 är den bättre kameran med:
möjlighet att använda äldre autofocus objektiv
bättre sökare - pentaprisma istället för pentamirror
bättre autofokus - snabbare, och fler autofocuspunkter
bättre reglage - skärpedjupskontrollknapp, iso-knapp, gafflingsknapp, dubbla inställningsrattar, allt som allt mindre letande i menyer efter vanliga funktioner.

Bara du kan egentligen avgöra om D40x avigare användning är värd den lättare vikten.
Alternativt: sälj båda husen och byt upp dig till D90 eller D7000 som har betydligt bättre sensor

Behåll 70-300, snabb autofocus hyfsat skarp, fungerar med både DX och FX kameror, tillräckligt långt för att fånga någon enstaka fågel eller andra djur om du har tur
Behåll 18-70 sälj 18-55

Sälj 55-200 måttligt skarp mycket vignettering
 

beateceline

Medlem
Både D80 och D40x ger ungefär samma bildkvalitet
Det är ingen tvekan om att D80 är den bättre kameran med:
möjlighet att använda äldre autofocus objektiv
bättre sökare - pentaprisma istället för pentamirror
bättre autofokus - snabbare, och fler autofocuspunkter
bättre reglage - skärpedjupskontrollknapp, iso-knapp, gafflingsknapp, dubbla inställningsrattar, allt som allt mindre letande i menyer efter vanliga funktioner.

Bara du kan egentligen avgöra om D40x avigare användning är värd den lättare vikten.
Alternativt: sälj båda husen och byt upp dig till D90 eller D7000 som har betydligt bättre sensor

Behåll 70-300, snabb autofocus hyfsat skarp, fungerar med både DX och FX kameror, tillräckligt långt för att fånga någon enstaka fågel eller andra djur om du har tur
Behåll 18-70 sälj 18-55

Sälj 55-200 måttligt skarp mycket vignettering

Tack för svar!

Jo jag ska nog sälja 55-objektiven, men får fundera vidare på kamerahusen... Knepigt. Men verkligen jättetack för input!
 

Mats G

Aktiv medlem
Ställ dem i vitrinskåpet

Satsa på ett bättre hus, D7000 eller D7100, som ny borde vara överkomligt i pris. Då D500 kommit och 7200 fortfarande är rätt dyr begagnad, borde 7100 bli billigare.
Testa dina gamla objektiv på den nya kameran innan du köper nya.
 

PMD

Aktiv medlem
D40x har gåt för mellan 500 och 1300 kr på Tradera den senaste tiden.

Du bör kunna göra en liknande sökning på Tradera för objektiven, men det är ju inte säkert att det har sålts några sådan de senaste två-tre månaderna (vilket jag tror är den tid som avslutade akutioner ligger kvar).
 

beateceline

Medlem
D40x har gåt för mellan 500 och 1300 kr på Tradera den senaste tiden.

Du bör kunna göra en liknande sökning på Tradera för objektiven, men det är ju inte säkert att det har sålts några sådan de senaste två-tre månaderna (vilket jag tror är den tid som avslutade akutioner ligger kvar).
Ok, tack! Gjorde också en snabb sökning på Blocket och kom fram till nåt liknande, så det får väl bli nåt i det spektrumet då!
 

PMD

Aktiv medlem
På Blocket kan man bara se vad säljarna vill ha, inte vad priset blev vid en försäljning.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!
Ingen hejare på kameror men äger trots det för tillfället två Nikon, en D40x och en D80, tillsammans med fyra olika objektiv: 18-70, 70-300, 18-55, 55-200. Tanken var att sälja ett kamerahus och två av objektiven, men frågan är, vilka ska jag behålla? Vill ha kvar det bästa, men samtidigt gillar jag lättheten (med syfte på vikten) hos D40x.

Visa bilaga 142310
Hej!

Jag har oxå gamla grejer liggandes, jag har kvar det för vissa gånger gör grejerna nytta, mer nytta en den lilla slant man kan få på blocket. Det är bra att ibland kunna ta nåt litet och lätt eller två hus med varsitt olika objektiv för att kunna byta objektiv bara genom att ta den andra kameran med exempelvis telet, eller så pajar nåt då är det bra med nåt i reserv. Har du plats skulle jag bara spara allt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej!

Jag har oxå gamla grejer liggandes, jag har kvar det för vissa gånger gör grejerna nytta, mer nytta en den lilla slant man kan få på blocket. Det är bra att ibland kunna ta nåt litet och lätt eller två hus med varsitt olika objektiv för att kunna byta objektiv bara genom att ta den andra kameran med exempelvis telet, eller så pajar nåt då är det bra med nåt i reserv. Har du plats skulle jag bara spara allt.
Det tråkiga är dels att husen har lågt marknadsvärde idag, betydligt lägre än bruksvärdet (det går att få brusfria bilder om ljuset är tillräckligt), dels att om man inte använder elektronikprylar som kameror brukar de få olika fel av glappkaraktär. Efter 10-15 år, ibland tidigare, börjar mjuk plast och "låtsasgummi" bli kletigt. Urladdade batterier förstörs. Så om man inte har användning för grejerna nu så kan man lika gärna göra sig av med dem om man inte bedriver museiverksamhet.
Jag röstar också på D80 som är en robustare kamera om någon ska behållas.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej!
Ingen hejare på kameror men äger trots det för tillfället två Nikon, en D40x och en D80, tillsammans med fyra olika objektiv: 18-70, 70-300, 18-55, 55-200. Tanken var att sälja ett kamerahus och två av objektiven, men frågan är, vilka ska jag behålla? Vill ha kvar det bästa, men samtidigt gillar jag lättheten (med syfte på vikten) hos D40x.

Visa bilaga 142310
Vad kamerahusen anbelangar har jag intet att säga , men behåll 18-70-optiken!
Den är klart underreklamerad. Tar mycket bra bilder. Min har pajat (AF) men jag använder den manuellt tack vare kvaliteten på bilderna. Riktigt bra lins enl mig.
 
ANNONS