Annons

Större handgrepp X-T2 än MHG-XT2

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders_99

Aktiv medlem
Har fallit fullständigt för min X-T2:a, motsvarar allt jag önskar av en kamera....... utom en liten detalj.
Tycker att handgreppet på den inte ger riktigt skön ergonomi för handen, har testat med MHG-XT2 och det blev nästa sämre. Har letat efter någon annan som gör handgrepp för X-T2 men hittar ingen.
Mottager alla tips med glädje.
 

Bengf

Aktiv medlem
Rent allmänt bland flera kameror alltså inte enbart Fuji X-T2, så hjälper det inte att greppet endast blir långt, vad hjälper det med en 1 dm hög kamera om själva greppet är för grunt, jag vet inte hur dom tänkt här egentligen. I T2-fallet så får man plats med flera batterier, kontakter för hörlur och högre bps, plus då det klassiska problemet med plats för lillfingret och det fixar ju extragreppet också, så långt allt väl, men är greppet för grunt blir det inte riktigt bra, har man dessutom lite långa fingrar så hjälper det inte fullt ut att man får plats med 6 fingrar om man nu hade det.

Jag kan tycka att det är dumt att spara in kanske 70gram på en kamera som ändå är så pass stor att den bör bäras över axeln genom att minska ner greppet. T2 väger 507 gram C:A 70 gram ( om det nu räcker förstås )- till borde inte vara några bekymmer, och man kan slippa extragreppet många gånger.

Sedan har jag undrat varför inte tillverkarnas tillbehörs sortiment inte haft olika mindre lillfinger klackar att kunna snäppa fast under kameran eller skruva dit.
 

martinot

Aktiv medlem
Skall Fujifilm (iaf så småningom) fullt konkurrera med DSLR:er som ergonomiskt lika väl fungerande med större tyngre telen, så måste de genrellt komma med rejälare kamerahus och/eller rejälare grepp.

Nu skall jag dock reservera mig för det som en generell kommentar, då dag själv inte hunnit testa X-T2, men baserat på TS och tidigare erfarenheter så kan jag förstå om även X-T2 inte riktigt räcker till i alla situationer (som en bra rejäl DSLR).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt klar över hur man jobbar med dom stora rattarna på en Fuji T2, hanterar man i kombination med skärmens Display/EVF på något sätt, eller måste man ofta kolla varje ratt hur man har ställt in, eller kan man snabbare trycka på någon knapp när man tittar i EVF, som då liksom går förbi dom inställningar man gjort med Rattarna.

Första spontana när man ser dom fina rattarna/vreden, så tänker man inte snabba ändringar utan mera eftertänksam fotografering, men anar att man kan välja hur man vill göra.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt klar över hur man jobbar med dom stora rattarna på en Fuji T2, hanterar man i kombination med skärmens Display/EVF på något sätt, eller måste man ofta kolla varje ratt hur man har ställt in, eller kan man snabbare trycka på någon knapp när man tittar i EVF, som då liksom går förbi dom inställningar man gjort med Rattarna.

Första spontana när man ser dom fina rattarna/vreden, så tänker man inte snabba ändringar utan mera eftertänksam fotografering, men anar att man kan välja hur man vill göra.
Jag har ingen aning om hur andra gör, men så här gör jag.
Jag vet vilka rattar som gör vad och inställningarna syns hela tiden i sökaren/skärmen så jag behöver aldrig ta kameran från ögat när jag justerar iso, slutare eller bländare.
Iso justerar jag sällan när jag väl är på plats. Har lixom hittat det som kommer passa situationen innan jag sätter igång (vilket mycket väl kan vara en autoinställning).
Bländaren har jag smidigt direkt på objektivet och kan justera med vänsterhanden som håller i objektivet också.
Slutaren sätter jag gärna på att ändras på det främre hjulet och så sätter jag slutarratten i T.
Sedan ser jag alla ändringar i sökaren när jag gör dem.

Det finns ett användningsområde där jag inte tycker fuji:n är särskilt lättarbetad. Men det kan bero på att jag inte hittat rätt inställningar för mina knappar. Kanske går det att flytta ISO på samma sätt som man kan flytta slutartiderna till något av tum eller pekfingerhjulen?
Det är inte ett användningsområde som jag personligen stöter på särskilt ofta.

Men om jag har en stor och tung zoom på, som tex 50-140 så håller jag inte direkt i kameran utan snarare i objektivet. Och då är vänsterhanden sas upptagen med det. Att då ändra iso är ganska knökigt om man inte tar kameran från ögat. Detta eftersom isoratten sitter naturligt för vänsterhanden och om man vill använda högerhanden så får man sträcka sig över hela kameran för att nå ratten.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Jag är inte riktigt klar över hur man jobbar med dom stora rattarna på en Fuji T2, hanterar man i kombination med skärmens Display/EVF på något sätt, eller måste man ofta kolla varje ratt hur man har ställt in, eller kan man snabbare trycka på någon knapp när man tittar i EVF, som då liksom går förbi dom inställningar man gjort med Rattarna.

Första spontana när man ser dom fina rattarna/vreden, så tänker man inte snabba ändringar utan mera eftertänksam fotografering, men anar att man kan välja hur man vill göra.
Nu vet jag inte om jag svarar på din fråga för jag är inte riktigt klar över vad du är ute efter men Disp Back knappen kan ju vid upprepade tryckningar ge antingen bild helt utan inställningsinfo, ge all inställningsinfo eller ge bild med vitala inställningar (ISO, tid, bländare).
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja....Förutom en snygg retrolook, och fin mekanik med rattarna, så undrar jag vad ni tycker gent i mot när man har en iso-knapp, exp.knapp nära avtryckaren och justerar med valfritt hjul, här glider man fram med pekfingret och duttar till knappen, till rattarna behöver man inte två fingrar där för att vrida eller går det med ett finger.

Dom ytterst få anmärkningarna man kan läsa på nätet är just ständig koll på rattarna, men jag tror det är en ovana av att inte ha använt kameran under en längre tid.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Nja....Förutom en snygg retrolook, och fin mekanik med rattarna, så undrar jag vad ni tycker gent i mot när man har en iso-knapp, exp.knapp nära avtryckaren och justerar med valfritt hjul, här glider man fram med pekfingret och duttar till knappen, till rattarna behöver man inte två fingrar där för att vrida eller går det med ett finger.

Dom ytterst få anmärkningarna man kan läsa på nätet är just ständig koll på rattarna, men jag tror det är en ovana av att inte ha använt kameran under en längre tid.
OK. Jag kör med tidsautomatik eller ISO automatik beroende vad jag fotar. Då kan jag låsa slutar och isoringarna/knapparna. Med en tumme på exponeringskompensationsknappen kan jag sedan enkelt korrigera exponeringen. Hjulen använder jag inte.
 

EJM68

Aktiv medlem
Nja....Förutom en snygg retrolook, och fin mekanik med rattarna, så undrar jag vad ni tycker gent i mot när man har en iso-knapp, exp.knapp nära avtryckaren och justerar med valfritt hjul, här glider man fram med pekfingret och duttar till knappen, till rattarna behöver man inte två fingrar där för att vrida eller går det med ett finger.
Kan vara trevligt att med en blick på kameran veta hur den är inställd innan strömbrytaren slås på och sätts mot ögat.
 
ANNONS