Annons

Info om en D750 (garanti, inköpsdatum mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Går det att via serienummer eller information i kameran få veta när första bilden är tagen, dvs. åldern på kameran? Han Nikon någon site (letat, med inte hittat) där man kan ange serienummer för att få veta inköpsdatum och/eller det fortfarande finns garanti?
Hur man får fram antal exponeringar har jag hittat...

Gäller en D750


Tack på förhand!
 

lonian

Aktiv medlem
Det finns väl inte andrahandsgaranti?
Vad jag har läst så gäller garanti första köpare med kvitto.
 

stregnil

Aktiv medlem
Det finns väl inte andrahandsgaranti?
Vad jag har läst så gäller garanti första köpare med kvitto.
Nja, jag har hört lite olika svar på det...
Men i de flesta fall så fungerar det att nyttja garantin även om man inte är första ägaren. Det funkade i varje fall för mig när det gällde ett Sigma objektiv.
Oavsett garanti, så är min ursprungliga fråga fortf intressant, dvs. åldersbestämma. Jag kan ju säkert ringa Nikon, men med tanke på att det är 2017 så kanske uppgifterna finns online?

Med tanke på att en bild kan berätta hur många exponeringar du tagit https://www.camerashuttercount.com/ så kanske man kan få fram info om datum på första tagna bild också?
 

Kiboko

Aktiv medlem
Har du köpt en begagnad kamera, av så pass ny modell ... utan att säljaren sagt när han/hon köpte den eller har visat dig ett kvitto på inköp? Eller har du köpt den ny och glömt bort?

Jag tror tidigare inlägg har rätt. Det går inte att som konsument åberopa garanti om man köpt en produkt begagnat av privat personer. Sen kan en del tillverkare vara generösa och ändå gå med på det.
Och i vissa fall, fel som de erkänt öppet och är allmänt, som det har varit med många av Nikon D750 ... tror jag inte heller Nikon skulle hävda att de inte gjorde något åt felet. Visa butiker som säljer begagnat ger ett halvårs garanti.

Men tillbaka till första frågan. Jag skulle inte våga köpa en kamera så pass ny utan att säljaren kan visa att han/hon införskaffat den på laglig väg. Alltså ge dig kopior på originalkvitto eller liknande.
 

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Kameran är helt ok och ärlig, men av olika anledningar finns inga papper eller tidigare ägare att fråga. Jag får kontakta Nikon imorgon och kolla om det går att få fram dokumentation. För det lär påverka värdet om jag i min tur skulle sälja den...
 

PMD

Aktiv medlem
Det är helt upp till tillverkaren att ställa vilka villkor som helst för garantier. Det vanliga torde vara att garantin gäller för den som har köpt varan av en återförsäljare, men det finns inget som hindrar tillverkaren att utsträcka garantin till andrahandsägare. Bäst är alltså att kolla upp vilka garantier som tillverkaren ger.

Konsumentköplagens regler om reklamation är en annan sak och gäller bara när en privatperson har köpt en vara av en näringsidkare (återförsäljare). Om man har köpt en begagnad vara av en privatperson så är förstås inte det villkoret uppfyllt.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Nikon kommer ej att ge dig något svar när kameran är tillverkad eller till vem den är såld till. Detta är uppgifter som de enbart lämnar ut till polisen på begäran i brottsutredning.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Hej,

Kameran är helt ok och ärlig, men av olika anledningar finns inga papper eller tidigare ägare att fråga. Jag får kontakta Nikon imorgon och kolla om det går att få fram dokumentation. För det lär påverka värdet om jag i min tur skulle sälja den...
Är väl bara att be säljaren skicka ett mejl till affären så borde de kunna skicka kvittot :)
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Det finns väl inte andrahandsgaranti?
Vad jag har läst så gäller garanti första köpare med kvitto.
Kan stämma. Dock köpte jag ingen kamera, utan en dator begagnat utan kvitto. Fick problem med grafikkortet (efter att ha ägt den i några år),skickade datorn till ett företag som skulle felsöka och reparera. Jag var inställd på att betala. Men garantin låg tydligen på serienumret :)

Men det verkar ju inte gälla för en kamera. Men visst hade det varit smidigt :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den regeln att garantin gäller 1e ägaren gäller nog det mesta, men i praktiken är det den som har kvittot som gäller. Kan ni föreställa er hur mkt problem det innebär för alla presenter/julklappar annars?
Har använt garantier otal gånger och det är så det fungerar som ni själva märkt.
Sen enligt lag så behövs inget kvitto heller. Bara man kan visa transaktionen på kortet räcker.

Tillägg: angående den där garantin som bara gäller 1a ägaren så är det butiken som ska hjälper en med den. Den är oftast 1 år. Men sen har vi fabriksgaranti som är produktspecifik och den är 2 år.

/Stefan
 

stregnil

Aktiv medlem
Allt har löst sig... lyckades hitta butiken som såld utrustningen och fått dokumentation skickad till mig.
Jag passade på att fråga vad som gällde gällande garanti, och han sa "vi tittar inte på vad ägaren heter" på kvittot, utan det är datum/garantitid som är viktigast.
 

the-mobe

Aktiv medlem
Som sagt att ge garanti på en vara är frivilligt från försäljare. Men har man väl gett en garanti gäller den tills tiden går ut. Det går alltså inte att begränsa garantin till första ägaren eftersom garantin gäller produkten.

Däremot reklamationsrätten som är 3 år går EJ att avtala bort eftersom det står i konsumentköplagen.

Har du ej kvitto måste ju den du har köpt kameran av veta var den köpt den och när. Då är det bara att ta kontakt med den butiken och be dom gräva fram kvittot. Det måste dom spara i minst 7 år pga bokföringslagen.

Sen är det helt oväsentligt när första bilden togs utan när varan köptes som är intressant hur garanti hänseende.
 

martinot

Aktiv medlem
Allt har löst sig... lyckades hitta butiken som såld utrustningen och fått dokumentation skickad till mig.
Jag passade på att fråga vad som gällde gällande garanti, och han sa "vi tittar inte på vad ägaren heter" på kvittot, utan det är datum/garantitid som är viktigast.
Gott! Skönt att det löste sig! :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men har man väl gett en garanti gäller den tills tiden går ut. Det går alltså inte att begränsa garantin till första ägaren eftersom garantin gäller produkten.
Tvärtom, faktiskt. I Sverige gäller garantin normalt bara första köparen.

Att många företag i praktiken struntar i detta och låter garantin gälla alla ägare är en annan sak.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen enligt lag så behövs inget kvitto heller. Bara man kan visa transaktionen på kortet räcker.
Jag vet att en del butiker accepterar det, eller att de kontrollerar transaktionen i sin egen databas, men vilken lag är det som stipulerar det?

Tillägg: angående den där garantin som bara gäller 1a ägaren så är det butiken som ska hjälper en med den. Den är oftast 1 år. Men sen har vi fabriksgaranti som är produktspecifik och den är 2 år.
För vilken produkt?
 

PMD

Aktiv medlem
Däremot reklamationsrätten som är 3 år går EJ att avtala bort eftersom det står i konsumentköplagen.
Just det, men konsumentköplagen gäller bara när en konsument (privatperson) har köpt en vara av en näringsidkare (en butik eller liknande). Den gäller alltså inte andrahandsköp.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag vet att en del butiker accepterar det, eller att de kontrollerar transaktionen i sin egen databas, men vilken lag är det som stipulerar det?


För vilken produkt?
Faktiskt ingen aning. Det är nåt jag hört via plus i TV. Kan tyvärr inte rikta dig bättre till källan.

Här kan man läsa om vad som gäller för garanti och avsaknad av kvitton/oläsliga kvittom.
https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/garanti/
Är inte det för Finland?

/Stefan
 
ANNONS