Annons

DX-objektiv till Analoga Nikon tex F4 och FM

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag vet att det finns en tråd om detta , men lite rörig och dessutom sju år gammal.
Så därför frågar jag nu: Hur blir det om man använder DX-objektiv till analoga kameror?
Hur mycket kvalitet förlorar man? Jag kan ju testa själv , men finner det enklare att fråga er som redan har provat. Jag kör endast s/v på mina analoga FM och F4. Kan jag strunta i kvalite'n om jag vill ha stuket " Gamla reportagebilder" inkl korn?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det beror på vilket objektiv det är. Problemet är ju att de har för lite bildcirkel, vilket är samma problem som uppstår på en digital FX-kamera. Vissa objektiv fungerar förhållandevis bra ändå, medan andra blir riktigt usla. Det kan bli allt mellan att den täcker bildytan, men oftast väl kraftig vinjettering, till att det bara blir en cirkel i mitten med bild i. Om du testar med någon normalzoom och tittar i sökaren så lär du säkert se rätt stor skillnad på olika brännvidder. Jag testade med 18-70 på kul när jag köpt en D700 och om jag minns rätt så blev det bara en cirkelformad bild på 18 mm och sedan större täckning mot 70 mm.

Ett annat problem med DX-objektiv på dina kameror är att objektiven saknar bländarring. På F4 går det nog i vissa lägen, men på FM blir det nog tämligen hopplöst.
 

sceptic

Aktiv medlem
Med tanke på att DX-objektiv inte "fyller ut" en 35 mm filmruta helt, så kommer du högst sannolikt få kraftig vinjettering om du sätter ett sådant på en filmkamera. Bildkvalitet i övrigt (skärpa/kontrast och så vidare) kommer det säkert inte vara något fel på, däremot, eftersom DX-sensorer är högupplösta och objektiv till dessa därmed behöver vara hyfsat skarpa.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag vet att det finns en tråd om detta , men lite rörig och dessutom sju år gammal.
Så därför frågar jag nu: Hur blir det om man använder DX-objektiv till analoga kameror?
Hur mycket kvalitet förlorar man? Jag kan ju testa själv , men finner det enklare att fråga er som redan har provat. Jag kör endast s/v på mina analoga FM och F4. Kan jag strunta i kvalite'n om jag vill ha stuket " Gamla reportagebilder" inkl korn?
Men varför använda Dx-objektiv när du kan köpa manuella för en billig peng/ett par hundralappar (nåja, inte den där 200mm/f2 som annonseras just nu) som är tillräckligt bra för analoga bilder?
Utan bländarring lär det bli besvärligt tänker jag.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Men varför använda Dx-objektiv när du kan köpa manuella för en billig peng/ett par hundralappar (nåja, inte den där 200mm/f2 som annonseras just nu) som är tillräckligt bra för analoga bilder?
Utan bländarring lär det bli besvärligt tänker jag.
Anledningen just nu är ebb i kassan. Jag har bara 80-200 , 135 , och 50mm vad det gäller FX.
Har en hel samling DX ...16-85 , 18-70 , 35 och lite annat smått och gott.
Det jag saknar till FX är vidvinkel.
 

eskil23

Aktiv medlem
Anledningen just nu är ebb i kassan. Jag har bara 80-200 , 135 , och 50mm vad det gäller FX.
Har en hel samling DX ...16-85 , 18-70 , 35 och lite annat smått och gott.
Det jag saknar till FX är vidvinkel.
Lilla 35:an funkar ganska bra på FX eftersom den har större bildcirkel än vad DX-objektiv vanligen har. Den vinjetterar lite i hörnen på små bländare och vinjetteringen tror jag också varierar med fokusavstånd.
 

afe

Aktiv medlem
Du ser ju direkt i sökaren hur mycket du tappar med DX-objektiv på dina analoga kameror.
 

caar7629

Aktiv medlem
Slutresultatet blir ungefär som i sökaren, det vill säga allt från en diskret och kanske till och med snygg vinjettering (alltså att hörnen blir mörkare) till att bilden är cirkelformad med svarta hörn.
 

caar7629

Aktiv medlem
Alltså:
Om du inte vill bli besviken ska du inte prova! DX-objektiven är inte skapade för fullformat / 135-film.
Om du vill prova för sakens egen skull, alltså gillar att experimentera - kör på och så får du rapportera i den här tråden hur det blev ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
En rulle 135-36 kostar cirka 50 kr hos Photax. Framkallning hos Qpix (inklusive 10x15-kopior och scanning) kostar 179 kr. Din F4 var knappast dyr jämfört med en digital småbildskamera.

För att ta 36 bilder digitalt behöver du köpa en digital småbildskamera, ett minneskort, en dator och kanske en skrivare. Det blir betydligt dyrare per bild. :)
 

EJM68

Aktiv medlem
Jo , men jag tänkte på slutresultatet. Hur blir bilderna utskrivna på tex A3?
Det är det jag är ute efter. Jag vill ju inte ta en 36:a , framkalla och sedan bli besviken.
Vinjettering ser du redan med en kontaktkopia och frågan är om du inte även kan göra en hygglig bedömning av skärpan. Hur ofta är du nöjd med dina digitalbilder utan redigering? S/v film behöver också bearbetas under framkallningen.

Om du inte vill slösa en hel film med ett DX objektiv kan du väl ta några provbilder och sedan använda dina småbildsobjektiv till de resterande rutorna?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vanligen brukar vinjetteringen minska med mindre bländare.
Det gör den - inom den designade bildcirkeln. Utanför är det mer vilda västern :)

I fallet DX 35/1,8 så vinjetterar den som som småbildsobjektiv minst på korta avstånd och - faktiskt - max uppbländat. Bländar du ned blir belysningen jämnare inom bildcirkeln för DX, men utanför den händer motsatsen. Exakt varför det funkar så vet jag inte, men det är ett faktum :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hahaha...jag testade nu med mitt 16-85 DX på min F4:a. Extrem vinjettering i sökaren :)
Det går bort! Testade nu min 35:a...noll vinjetteriring men den ställer sig på f/2,8 och går inte att ändra.
Dessutom fungerar inte autofokus. Som sagt...DX-objektiv går fetbort. Tack för alla svar!

Med vänlig hälsning Kent
 

eskil23

Aktiv medlem
Dessutom fungerar inte autofokus. Som sagt...DX-objektiv går fetbort. Tack för alla svar!
Att autofokus inte fungerar beror nog mer på F4:an än på att objektivet är DX. Fungerar AF-S objektiv över huvud taget på F4?

Ett DX-objektiv som antagligen fungerar ganska bra är 10.5 mm fiskögat eftersom det har mekanisk AF, men då måste man först såga bort motljusskyddet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Att autofokus inte fungerar beror nog mer på F4:an än på att objektivet är DX. Fungerar AF-S objektiv över huvud taget på F4?

Ett DX-objektiv som antagligen fungerar ganska bra är 10.5 mm fiskögat eftersom det har mekanisk AF, men då måste man först såga bort motljusskyddet.
Jodå, F4 ska fungera med AF-S (och AF-I). F5 kom först efter att AF-I-objektiven lanserats och det hade ju varit rätt värdelöst om dyra telen inte fungerade på den aktuella proffskameran.
 
ANNONS