Annons

Varför "delar" man numera en bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
... när man lägger den i en bildpool?

Jag hoppas verkligen att man inte gör det. I alla fall i googles värld innebär "dela" allt möjligt från att filen kan visas till att filen kan användas och redigeras av flera användare.

För mig verkar det som att man oreflekterat anammar ett ord som ständigt ligger i luften men som för den delen inte stämmer i alla situationer.
För mig dög " lägga i en pool" utmärkt. Men jag kanske har missat nåt och att man lägger en bild i en pool innebär numera annat och mer än tidigare?

Tacksam för upplysning.
 

gatosi

Aktiv medlem
Som det hette förrut var ju bra som det var.
Nej, att dela med sig (i vardagsspråklig bemärkelse) är inte samma som att dela i teknisk bemärkelse.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ordet kan såklart behöva preciseras.

Så fort man lägger upp en bild så delar man med sig av den. Publikt eller till en begränsad skara.
Alla betrodda kan då se bilden.

Att dela med sig av rättigheter skulle det ju också kunna betyda. Men knappast i detta sammanhang, ifall du inte uttryckligen kryssar för en ruta för detta.

Att dela, to share, är tämligen vedertaget som begrepp i vår nya värld av sociala forum. Så varför ska fotosidan använda en avvikande term för detta?
 

gatosi

Aktiv medlem
Sättet som Facebook använder begreppet på är inte samma som exempelvis google i sina plustjänster.

När man anpassar sitt eget språkbruk efter en eller annan it-aktör så är det långtifrån självklart att det blir rätt och bra.

Påminner mig lite grann om när FS ville införa kvadratiska förhandsvisningar så som på Instagram. Man ville vara som jättarna. Klart att medlemmarna med kompsinne reagerade. Språksinnet däremot verkar ha facebookifierats.

Jaja, kör på då. Men gör tydligt vad NI på FS menar med "delning".
Själv tycker jag det är lite sorgligt att FS springer efter andras bollar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att dela (dela med sig) betyder olika sak i olika sammanhang.

På Facebook, Instagram och liknande delar man med sig av en upplevelse. Och delar ofta implicit med sig av rätten till återpublicering av bilden.

På en fildelningssajt, Dropbox, m fl, delar man med sig av filer.

På fotosidan delar man med sig av bilder.
Och just här i forumet delar vi med oss av åsikter, tips och tricks.

Att vi inte delar åsikt är en annan femma :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag får väl träda fram som skyldig till detta förkastliga smygförskjutande av språk och normer då ;)

Vi använder begreppet "pool" mindre - och "grupp" mer - numera, då en grupp alltid är kopplad till en pool så det blir redundant att använda bägge uttrycken (det står säkert kvar "pool" på en del ställen, men det skall bort).

Så när jag var därinne på bildsidan och ändrade till "grupp" så blev det Dela i grupp i stället för "Lägg i grupp", det lät bara bättre och jag tänkte väl att det är analogt till hur det funkar på andra ställen, t.ex Facebook (om man har något uppladdat i egna album, som man vill visa i en eller flera grupper, så delar man det i gruppen).

Oavsett ord - det som skall förmedlas av knappen är att den inte kopierar bilden till en grupp, utan visar upp den där också, länkar/kopplar in den.

Men väcker nu begreppet "Dela" anstöt hos er och/eller är otydligt så kan vi gott ändra. Men om det är en gängse uppfattning att "dela" både som begrepp och funktion är något otäckt/dåligt så då bör vi väl inte ha Dela-knappar på era bilder heller.

Om vi skall hitta ett alternativt begrepp då så tycker jag "Lägg i grupp" låter avigt. "Lägg till i grupp" är isåfall bättre, om än lite längre knapptext. På en del andra sajter med grupper såsom 500px och Flickr kallar dom det "Add to group" när man skall visa sin bild även där, så det blir väl OK.

I alla fall i googles värld innebär "dela" allt möjligt från att filen kan visas till att filen kan användas och redigeras av flera användare.
Vad menar du med "i googles värld" här, förstår inte riktigt? Det är väl snarare ett uttryck som myntats i olika sociala medier (och förvisso anammats även av G+)

Hur ofta betyder "dela" på den typ av sajter som Fotosidan är egentligen att materialet även kan användas/redigeras av andra - kan du ge exempel? Den allra vanligast betydelsen av ordet är väl att man vill visa något man (eller någon annan) har publicerat, i ett till sammanhang. (Att sen folk inte förstår upphovsrätt är en annan sak, men det påverkas knappast av att man använder ett eller annat ord).

Rent tekniskt är ju delning en (djup)inlänkning till något visst material från en annan publiceringsplats, inte en kopiering - så länge man är inom samma sajt.

Delar man något till extern sajt (från t.ex Fotosidan till Facebook) så sker ju dock ofta en cachad kopiering för att den mottagande sajten inte skall/kan få vara beroende av hela tiden hämta materialet från sajten det delas från.

(Begreppet "pool" har väl inte varit så bra heller, någon slags svengelskt uttryck och mer ett tekniskt begrepp än något var man pratar om, i iallafall bildsammanhang).
 
Senast ändrad:

gatosi

Aktiv medlem
Men väcker nu begreppet "Dela" anstöt hos er och/eller är otydligt så kan vi gott ändra. Men om det är en gängse uppfattning att "dela" både som begrepp och funktion är något otäckt/dåligt så då bör vi väl inte ha Dela-knappar på era bilder heller.
Allra mest är begreppet "Dela" otydligt. Inget man dör av men inget som gör livet enklare heller. "Lägga till" funkar fint, tycker jag.

Vad menar du med "i googles värld" här, förstår inte riktigt? Det är väl snarare ett uttryck som myntats i olika sociala medier (och förvisso anammats även av G+)
Vem det nu än var som var först och vem som anammade - i alla fall så används googles tjänster allt mer i utbildningssammanhang. Google säljer in sig hos utbildningsaktörer med sin "gratis" verkyg och plattformer samt sina betydligt billigare chromebooks. I dessa sammanhang innebär "att dela" även en definition av redigeringsbehörigheter som kan sträcka sig från att filen bara kan visas till att den kan redigeras eller t.o.m. raderas av den man delar med.
I och med att nya elevgenerationer växer upp med den typen av delningsvanor så lär det uppstå allt fler situationer i framtiden där det behövs en definition på vad delningen medför för rättigheter för den andra parten. Så även om det för många idag verkar vara solklart att det är FB som lägger ribban så behöver det inte vara så, framför allt inte i längden. Då kan FS lika gärna vara entydig från början så ingen får för sig att FS håller på med annat än den faktiskt gör.

Har inte stenkoll på hur det är på exempelvis Dropbox men har för mig att man även där kan dela på olika villkor.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja i dropbox kan man ladda upp filer bara för sitt eget bruk, och man kan dela de med andra.
Man kan också dela en hel folder, och nya filer som läggs till i efterhand i den foldern delas automatisk även de.
 
ANNONS