Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stationär Windows-dator för bildredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Snart dags för ny burk (stationär) som i första hand används till bildredigering.
Vill ha en Windows-burk.
Skall klara RAW-Bilder både i dagens mått, men då jag gärna har datorerna i mer än två år så ska den gärna ha lite "extra" kraft att klara nästa "uppgradering" av kamera när den väl blir. (Kickar man upp upplösningen ett par MP så får ju datorn jobba betydligt hårdare med RAW-Filerna)

Vill INTE bygga själv, utan köper gärna något färdigt, men skall helst finnas uppgraderingsmöjligheter, då jag gärna slänger in extra diskar efter ett tag eller t.ex. mer minne t.ex.

Klar fördel om den är byggd så den är tyst också då den står i vardagsrummet och står på för det mesta (då jag kör Plex på den också.)

Så, hur mycket behöver man lägga för att få en vettig / prisvärd burk samt på vilka burkar skall man kika på?

Har sedan tidigare en Webhallen-Config som jag faktiskt har varit väldigt nöjd med. Köptes ca 2013 och har för mig att den då kostade ca 11-12000 kr och har fungerat bra under dessa år.


/Jocce
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej

Är nästan säker på att nya LR stödjer upp till 8 core, har själv funderat på i7-7820X med 8 core eller den prisvänligare i7-7800X med 6 core. Du får en enorm speed med en bra processor, upp till 85 % bättre prestanda har jag läst.

Komplett säljer färdiga uppgraderingspaket med Ram 16/32, MSI moderkort och vattenburet kylsystem. Det är ett prisvärt alternativ istället för att köpa allt nytt, plus att grejerna är top notch till rimliga pengar :)

Lycka till...
 

cardazio

Aktiv medlem

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade :
Läst på vilka rekommendationer som ges av mjukvarutillverkaren.
O sen diskuterat fram en lösning med Komplett eller Inet.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle beställa ifrån komplett. Då har du möjlighet att bestämma själv va du vill ha i din dator istället för att bli rånad av tex elgiganten på en helt värdelös config (i7 + 1050 + 8gb ram eller nån sån bs)

Nu vet jag inte vad du är villig att ge eller om du tänker använda den för mer än bild redigering men detta är den configen jag skulle köra på. (Som är ganska bra value emot vad du betalar)

•i7 8770k (skulle kunna gå för en amd ryzen men tror tyvärr att adobe föredrar intel system)
•32Gb Ram
•GTX 1070
•650W PSU (EVGA, Corsair (inte CX serien) eller Cooler Master)
•Ett bra moderkort, har inte koll på exakt modell men köp inget billigt, men inte svin dyrt heller. Något mitt emellan är perfekt.
•M.2 SSD för OS och program
•2st 3TB hårddiskar i raid 1 för allt annat storage. (Denna är dock väldigt individuell)
•Noctua luftkylare för din CPU (de är tysta!)
•Fractal Design R5 chassi (stilrent och ljudisolerat)

Detta bör gå på runt 15k och är en sjukt bra rig för vad du betalar. Lär hålla flera år.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Snart dags för ny burk (stationär) som i första hand används till bildredigering.
Vill ha en Windows-burk.
Skall klara RAW-Bilder både i dagens mått, men då jag gärna har datorerna i mer än två år så ska den gärna ha lite "extra" kraft att klara nästa "uppgradering" av kamera när den väl blir. (Kickar man upp upplösningen ett par MP så får ju datorn jobba betydligt hårdare med RAW-Filerna)

Vill INTE bygga själv, utan köper gärna något färdigt, men skall helst finnas uppgraderingsmöjligheter, då jag gärna slänger in extra diskar efter ett tag eller t.ex. mer minne t.ex.

Klar fördel om den är byggd så den är tyst också då den står i vardagsrummet och står på för det mesta (då jag kör Plex på den också.)

Så, hur mycket behöver man lägga för att få en vettig / prisvärd burk samt på vilka burkar skall man kika på?

Har sedan tidigare en Webhallen-Config som jag faktiskt har varit väldigt nöjd med. Köptes ca 2013 och har för mig att den då kostade ca 11-12000 kr och har fungerat bra under dessa år.


/Jocce
Jag hade nog kört vidare på en Webhallen Config.
Är otroligt nöjd med min lilla bärbara därifrån som jag kör som "stationär" och gjort i några år. Tycker fortfarande jag upplever den som rätt så snabb.
// Johan
 

lonian

Aktiv medlem
Vet om att åsikten finns, min sons dator (peppar, peppar) där har kylningen funkat i snart tre år. Såg att Komplett bara levererar med vattenburen kylning. Systemet borde rimligtvis ha blivit bättre?

" If you have an All In One water cooler, sometimes called a Closed-Loop Liquid Cooler, the idea is that you shouldn't have to do any maintenance on it. Many of them are sealed, and can't be refilled. That doesn't mean it isn't necessary though, since water can evaporate through the tubing and eventually lead to a loop with too little liquid. That's why some AIO coolers are built to be user refillable. "

" For an open loop, one that you build yourself, it's generally suggested you empty all the water and refill it with clean water again when needed. This is mostly because dirt and small particles could come loose from other components in the loop (water-blocks and radiators for example), or mold or algae could start growing in it. This will affect the cooling performance of your loop, and may clog the fine fins in your blocks."

Många verkar byta vatten en gång i halvåret. Men är väl bara att köra på så länge den går.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
" If you have an All In One water cooler, sometimes called a Closed-Loop Liquid Cooler, the idea is that you shouldn't have to do any maintenance on it. Many of them are sealed, and can't be refilled. That doesn't mean it isn't necessary though, since water can evaporate through the tubing and eventually lead to a loop with too little liquid. That's why some AIO coolers are built to be user refillable. "

" For an open loop, one that you build yourself, it's generally suggested you empty all the water and refill it with clean water again when needed. This is mostly because dirt and small particles could come loose from other components in the loop (water-blocks and radiators for example), or mold or algae could start growing in it. This will affect the cooling performance of your loop, and may clog the fine fins in your blocks."

Många verkar byta vatten en gång i halvåret. Men är väl bara att köra på så länge den går.
Bra tips, det kände jag faktiskt inte till. Gäller alltså att kolla upp om kylaren går refilla? Datorn är custombyggd av Komplett, har inte hört någonting om detta. Ska ringa o kolla imorgon. Tack för tipset.
 

PMD

Aktiv medlem
Kylning är kanske lite vid sidan av trådens huvudfokus, men ett alternativ till vattenkylning är oljekylning. Man sänker helt enkelt ner hela datorn i en behållare med mineralolja.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Kylning är kanske lite vid sidan av trådens huvudfokus, men ett alternativ till vattenkylning är oljekylning. Man sänker helt enkelt ner hela datorn i en behållare med mineralolja.
Jag föreslog två riktigt vassa uppgraderingar (i7-7800X/7820X) från Komplett. Båda har watercooling, kan ju vara bra att veta?
 

Jocce

Aktiv medlem
Skulle beställa ifrån komplett. Då har du möjlighet att bestämma själv va du vill ha i din dator istället för att bli rånad av tex elgiganten på en helt värdelös config (i7 + 1050 + 8gb ram eller nån sån bs)

Nu vet jag inte vad du är villig att ge eller om du tänker använda den för mer än bild redigering men detta är den configen jag skulle köra på. (Som är ganska bra value emot vad du betalar)

•i7 8770k (skulle kunna gå för en amd ryzen men tror tyvärr att adobe föredrar intel system)
•32Gb Ram
•GTX 1070
•650W PSU (EVGA, Corsair (inte CX serien) eller Cooler Master)
•Ett bra moderkort, har inte koll på exakt modell men köp inget billigt, men inte svin dyrt heller. Något mitt emellan är perfekt.
•M.2 SSD för OS och program
•2st 3TB hårddiskar i raid 1 för allt annat storage. (Denna är dock väldigt individuell)
•Noctua luftkylare för din CPU (de är tysta!)
•Fractal Design R5 chassi (stilrent och ljudisolerat)

Detta bör gå på runt 15k och är en sjukt bra rig för vad du betalar. Lär hålla flera år.

Helst köper jag något helt färdigt. Om än från en firma som "plockar ihop". Men att själv sitta och välja komponenter (som du själv säger här har du t.ex. inte valt Moderkort i konfigen) kräver lite mer jobb / påläsning än vad jag är sugen på att ge det hela.

Runt 15K är nog ok.


/Jocce
 

Jocce

Aktiv medlem
Jag hade nog kört vidare på en Webhallen Config.
Är otroligt nöjd med min lilla bärbara därifrån som jag kör som "stationär" och gjort i några år. Tycker fortfarande jag upplever den som rätt så snabb.
// Johan
Funderade på det, känns dock som man betalar en hel del för grafikkort m.m. som är mer specat till Spel, än t.ex. mer minne.


/Jocce
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om Webhallen monterar ihop. Inet gör det om man köper där. Monteringskostnad runt 700kr. Två års garanti. Windows home kostar 1000kr.
 

Jocce

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om Webhallen monterar ihop. Inet gör det om man köper där. Monteringskostnad runt 700kr. Två års garanti. Windows home kostar 1000kr.
Känner som sagt inte att jag själv vill sätta mig in i varje komponent, samt vilka komponenter som lirar bra med varandra osv, utan vill köpa en färdigkonfigurerad burk.


/Jocce
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
" If you have an All In One water cooler, sometimes called a Closed-Loop Liquid Cooler, the idea is that you shouldn't have to do any maintenance on it. Many of them are sealed, and can't be refilled. That doesn't mean it isn't necessary though, since water can evaporate through the tubing and eventually lead to a loop with too little liquid. That's why some AIO coolers are built to be user refillable. "

" For an open loop, one that you build yourself, it's generally suggested you empty all the water and refill it with clean water again when needed. This is mostly because dirt and small particles could come loose from other components in the loop (water-blocks and radiators for example), or mold or algae could start growing in it. This will affect the cooling performance of your loop, and may clog the fine fins in your blocks."

Många verkar byta vatten en gång i halvåret. Men är väl bara att köra på så länge den går.
Nej riktigt så funkar det inte.
Man väljer en grunddator som är så nära det man vill ha.
Sedan kan man välja bland de komponenter som presenteras.
Tex:
Grunddatorn har 16GB
Då kan du välja ett minnesalternativ med 24GB. Har du inte alternativet 32GB så måste du välja en annan grunddator.
Priset justeras alltefter de val du gör.

Så vill du ha ett moderkort som ger möjlighet till fler diskar så väljer man det.
Eller ett tystare chassi / vattenkylning
osv

Alla alternativ som presenteras fungerar som val för den grunddatorn du utgick ifrån.
Sen kommer din dator ihopsatt hem till dig med de val du har gjort. Väldigt enkelt.

De är också väldigt bra på att svara på frågor via mail.
 

sjunne

Aktiv medlem
Blir dock drygt att hålla på byta vatten ur datorn en gång per år.
VA?? Jag har två datorer, båda med vatten(vätske-?)kylning Corsair H60 som båda har fungerat felfritt i två-tre år nu och jag hoppas få ut ett par år till av dom! Framtidssäkrade? Finns inte i datorvärlden! Men tillräckligt vassa för att hänga med... i alla fall mot mina modesta krav gällande bildbehandling!
 
ANNONS