Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tack för den juklappen Microsoft :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Problem?!

Alltså, jag förstår inte vad problemet är? Är jag dum, eller? Jag har kört PC sedan... tror det var -81 den första IBM PC kom, då med MS DOS. Sedan har det rullat på. Idag har jag ett "hemmabygge" som är 4 år gammalt med en REN W10 installation, en (ganska) billig skärm från LG, hårdvarukalibrator från Pantone (huey), skrivare R2880 från Epson. Bilderna och färgerna jag ser på skärmen blir exakt samma på skrivaren utan att jag behöver göra annat än kalibrera skärmen några ggr per år! Och jag har ställt ut och sålt bilder utan problem!
Men det är klart, vill man sitta och pilla med inställningarna så kan man säkert lägga en del tid på det men varför när W10 sköter det åt mig?
Skaffa en ordentlig maskin, installera en ren W10 (INTE uppdatering!), och en bra skärmkalibrator så ska du se att du får frid i sinnet! Eller oxå är jag för gammal för att bry mig...?
För mig är W10 både stabilt och snabbt!
 

larsborg

Aktiv medlem
Sitter och plockar med färgprofiler. Tydligen har de haft riktigt roligt hos Microsoft och hittat på nya spännande sätt att ställa till jävelskap för sina användare. Jag hittar alla de gamla färgprofilerna men de som jag har gjort för den bärbaras skärm kan jag bara välja till externa skärmen och tvärt om. Inte till den skärm de är avsedda för. Alltså, hur löser jag det här på ett enkelt sätt?

Fy fan sånt skit Windows 10 är!
Vilket gnäll, över Microsoft 10 operativsystem!
Jag haft MS i alla mina datorer, stora burkar och laptops, alltsedan mitten av 80-talet, - har aldrig haft några problem.
Ingen död dator eller någon krasch /låsning, orsakad av ett medelmåttigt MS operativsystem.
Defragmentera och optimera dina enheter, då och då, det bör minimera dina olika problem, - i ditt fall kolla först dina bildskärmars inställningar, färgförändringar på grund av att MS trimmar in sitt senaste operativsystem verkar knappast troligt
MS 10:an har varit för mig mycket logisk och lätt att använda, kolla själv på Internet om det finns många gnällspikar, - personen framför bildskärmen kan vara orsaken till problemen. :)
 

HenryB

Aktiv medlem
Istället för att posta återkommande trådar och spy galla över MS så kanske du skulle installera om sjuan? Hur svårt skall det vara...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skärminställningar borde inte ändras pga Windows uppdateringar, kan det vara så att du ska uppdatera drivrutiner för grafikkortet tro, om det är något som den har kvar från Windows 7?

Att ställa in rätt skärminställning på en intern och extern skärm kan vara bökigt, men du verkar ha kunnat det tidigare? Mitt grafikkort verkar iaf enbart kunna hantera en inställning så jag kan inte ha rätt inställning på båda skärmarna samtidigt. Betyder att jag måste ställa in den interna skärmen utan att ha den externa ansluten och när jag kopplar in den externa så är det den jag kan kalibrera, men då ändras den interna till något defaultläge
 

erinor

Medlem
Jag använder en ganska kraftfull Laptop på jobbet för CAD-arbete. Då jag ibland önskat uppdatera NVIDIA grafikdrivrutinen, så har datorn istället valt att installera Windows egen grafikdriver, trots att jag laddat ner NVIDIA’s driver & kört den via ”snabbinstallation”.



Detta ses lätt om man kollar vilket driver som är aktuell efter installationen.

För att komma runt Windows egna val av driver får man köra en Custom installation och sedan välja ”Clean Install”.



Detta gäller Windows 7, men går kanske att applicera på Win 10.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag använder en ganska kraftfull Laptop på jobbet för CAD-arbete. Då jag ibland önskat uppdatera NVIDIA grafikdrivrutinen, så har datorn istället valt att installera Windows egen grafikdriver, trots att jag laddat ner NVIDIA’s driver & kört den via ”snabbinstallation”.



Detta ses lätt om man kollar vilket driver som är aktuell efter installationen.

För att komma runt Windows egna val av driver får man köra en Custom installation och sedan välja ”Clean Install”.



Detta gäller Windows 7, men går kanske att applicera på Win 10.
Det funkar med att välja custom och sedan "Clean Install" på Windows 10 också.
 

EJM68

Aktiv medlem
Fantastikt att Microsoft Windows har så många retroister! Nu hyllas Windows 7 som det bästa operativsystemet och tidigare gällde Windows XP.

Alla nya produkter har svagheter, men när de väl är åtgärdade fungerar de oftast bra. I mitt tycke fungerar windows 10 betydligt bättre än när Windows 7 lanserades.

Oavsett operativsystem är en systembackup av en nyinstallation bra att ha då något går fel.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag vill kunna välja själv i min dator. Jag vill avgöra om jag vill att den ena skärmen ska tona i blått, den andra i bajsbrunt eller inte. Jag kan inte förstå hur någon kan försvara ett operativsystem som helt uppenbart förvägrar mig att välja sånt själv.

Det är möjligt att W10 fungerar hos en del. Det som gör mig så förbannad är diktatorsfasonerna som Microsoft har börjat med. I min dator bestämmer jag. Det anser inte Microsoft, därför vill jag slippa Microsoft i framtiden. Just nu gäller det bara att jag får till en användbar dator fram tills att jag har tid och råd att skaffa en Microsoftfri dator. Det är därför jag vill ha möjligheten att återställa skärmar till användbart utförande.

...och jag är långt ifrån nybörjare på Windows. Min första dator hade Dos 6.0 och Windows 3.1. Jag har även använt Windows 2.0, dock inte på egen dator. Sen har jag haft datorer med Windows 95, 98, 2000 server, XP, Vista, 7 och ny senast blev jag påtjatad 10. Till och med det utskällda Vista fungerade alldeles utmärkt hos mig. 2000 Server var otroligt. Inte ett enda felmeddelande eller en enda blåskärm under de år jag använde det. W7 fungerade perfekt och var både snyggast och mest användarvänligt.
Beträffande utseende så liknar W10 mest W2.0, men det är inte operativsystemets utseende som min tråd handlar om.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Jodå, även den tanken har funnits. Jag är inte så tilltalad av att köpa dator begagnad så man inte riktigt vet vad man får. Jag tror dock att det är mindre risk att köpa begagnad Mac än andra datorer eftersom jag har förstått att hårdvaran är av betydligt högre kvalitet och jag tror också att macfolket är mindre benägna att pilla på insidan och byta komponenter efter egna idéer.

Har inte orkat läsa allt i tråden då den rör windows, men som sagt varför inte köpa en Mac?
//M
 

Mashavet

Aktiv medlem
Har inte orkat läsa allt i tråden då den rör windows, men som sagt varför inte köpa en Mac?
//M
Det blir nog så. Jag tycker inte att jag riktigt har råd, men eftersom jag inte på allvar tror att Adobe kommer med en Lightroom för Linux så...
Fast först ska jag försöka testa att Lightroom i Ubuntu via Wine eller liknande lösning. Tyvärr tror jag Ubuntudatorn jag sitter vid nu är för gammal och trött och den med W10 vågar jag inte experimentera med för mycket av rädsla för att förlora en massa. Alla foton och dokument är ordentligt säkerhetskopierade, men jag känner mig inte riktigt säker på att jag kan rädda alla justeringar och taggar.
 

lonian

Aktiv medlem
Om du har en setup du gillar så dra ut nätverkskabeln och fixa en annan dator att surfa på. Så gjorde jag för en musikdator jag ägde för några år sedan enbart för att producera musik på. Inte fick jag virus heller.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Det blir nog så. Jag tycker inte att jag riktigt har råd, men eftersom jag inte på allvar tror att Adobe kommer med en Lightroom för Linux så...
Fast först ska jag försöka testa att Lightroom i Ubuntu via Wine eller liknande lösning. Tyvärr tror jag Ubuntudatorn jag sitter vid nu är för gammal och trött och den med W10 vågar jag inte experimentera med för mycket av rädsla för att förlora en massa. Alla foton och dokument är ordentligt säkerhetskopierade, men jag känner mig inte riktigt säker på att jag kan rädda alla justeringar och taggar.
Alla ändringar du gjort på bilder samt taggar ligger ju i Lightroom katalogen
har du backup på den & bilderna så är det mesta klart.
Har du en massa presets ta backup även på denna katalog.

Samma förfarande som när man flyttar till en ny dator.
Men som många nämnt mycket av problemen man får
handlar om okunskap hur man ska göra. Ta nu inte detta som
personlig kritik men oftast är det dom med minst kunskap
som skriker högt hur odugligt något är.

Många gånger råkar man ut för underliga
fel. Men oftast är man inte först med felet utan någon annan har redan råkat ut
för detta. Så några snabba sökningar löser problemet. Oftast när jag haft problem med
LIghtroom har Adobe varit boven & inte pyttemjuk.

Har man svårlösliga problem är en nyinstallation många gånger enklast.
Har man en inte allt för gammal dator är en komplett installation
med alla uppdateringar & program samt inställningar gjort på några timmar.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Om du har en setup du gillar så dra ut nätverkskabeln och fixa en annan dator att surfa på. Så gjorde jag för en musikdator jag ägde för några år sedan enbart för att producera musik på. Inte fick jag virus heller.
Nätverkskabel? OK...gissar att du menar någon typ av Internetuppkoppling, 4G, wifi eller fiber etc etc?

Kanske inte den mest innovativa lösningen, då LR användare numera behöver en uppkopplad dator för kommande uppdateringar, plus att problemet inte ligger i att datorn är uppkopplad mot Internet utan att Win 10 tydligen av någon anledning skräpar upp hans skärminställningar

Men The quick fix as always is---Buy a Mac
 

lonian

Aktiv medlem
Nätverkskabel? OK...gissar att du menar någon typ av Internetuppkoppling, 4G, wifi eller fiber etc etc?

Kanske inte den mest innovativa lösningen, då LR användare numera behöver en uppkopplad dator för kommande uppdateringar, plus att problemet inte ligger i att datorn är uppkopplad mot Internet utan att Win 10 tydligen av någon anledning skräpar upp hans skärminställningar

Men The quick fix as always is---Buy a Mac

"Jaha, nu drabbades jag av en stor "uppdatering" från diktatorsföretaget Microsoft igen!"

Var ju uppdatering som sabbade. Själv kör jag lightroom som ej uppdateras.

Som sagt. Om man inte är intresserad för att uppdatera systemet så är det rätt najs med en internetfri burk.
 

Surgeon

Aktiv medlem
"Jaha, nu drabbades jag av en stor "uppdatering" från diktatorsföretaget Microsoft igen!"

Var ju uppdatering som sabbade. Själv kör jag lightroom som ej uppdateras.
ditt val att köra på en programvara som inte kan uppgraderas, dvs inte ha tillgång till alla nya funktioner som bara kommer till CC användare, men är du nöjd med detta så grattis,,,
 

Mashavet

Aktiv medlem
ditt val att köra på en programvara som inte kan uppgraderas, dvs inte ha tillgång till alla nya funktioner som bara kommer till CC användare, men är du nöjd med detta så grattis,,,
Det är inte Adobe som är problemet, det är Microsoft! Men om du tycker det är OK med ett operativsystem som skiter fullständigt i vad du vill och om du vill ha blåtonade och bruna skärmar när du redigerar foton så...
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vill kunna välja själv i min dator. Jag vill avgöra om jag vill att den ena skärmen ska tona i blått, den andra i bajsbrunt eller inte. Jag kan inte förstå hur någon kan försvara ett operativsystem som helt uppenbart förvägrar mig att välja sånt själv.
Buggar och problem kan inträffa i alla system (även för mig med MacOS, och andra som jag känner som provat på Linux).

Speciellt färghantering, både gällande skärmar och utskrifter, tenderar ofta att vara ett extra känsligt och svårt kapitel.

Det är möjligt att W10 fungerar hos en del.
Absolut.

Nu kör jag själv främst MacOS för att de kanske har något bättre inbyggd hantering av färgprofiler, men skillnaderna är relativt små totalt sätt (samt att jag gillar mina MBP 15":are). Även om MacOS är absolut vanligast för de flesta yrkesfotografer (extremt få som kör Linux), så finns det de som även där kör Windows (eller både Windows och macOS) framgångsrikt.

Såg en siffra från Adobe (för ett antal år sedan) där de enligt intern statistik och uppgifter sålde ungefär 50/50 för MacOS och Windows gällande Lightroom.

Det hade de förmodligen knappast gjort om det hade fungerat dåligt för väldigt många.

Det som gör mig så förbannad är diktatorsfasonerna som Microsoft har börjat med. I min dator bestämmer jag. Det anser inte Microsoft, därför vill jag slippa Microsoft i framtiden. Just nu gäller det bara att jag får till en användbar dator fram tills att jag har tid och råd att skaffa en Microsoftfri dator. Det är därför jag vill ha möjligheten att återställa skärmar till användbart utförande.
Bara för att man drabbats av ett problem så skulle jag inte kalla det för "diktatorsfasoner". Känns något överdriven tolkning av läget (upplever jag det som).

...och jag är långt ifrån nybörjare på Windows.
Vad bra. Då har du koll på hur du skall hantera det. Klar fördel för dig där.

Det sagt så är det inte heller så svårt att gå över till MacOS (speciellt som du även verkar ha en del Unixkunskaper också).

Beträffande utseende så liknar W10 mest W2.0, men det är inte operativsystemets utseende som min tråd handlar om.
Ok.

Nyfiken; Har du ens använt Windows 2.x (enligt dig själv så verkade det enligt din egna utsago vara Win 3.x du startade med)?

Varför jag är nyfiken är att jag hört några andra nämna det, men oftast har de inte så bra koll då de aldrig själva använt det, och repeterar bara något de hört någon annan säga (själv så har jag använt Windows 1.x och framåt, Apple DOS sedan slutet av 70-talet, och första versionerna av MacOS på 80-talet, samt Unix/*BSD och VMS från 80-talet och framåt).

Men visst, nu är vi lite OT. Man kan ändå inte låta bli då jag hör många ha referenser (behöver som sagt inte gälla dig) till saker som de de facto aldrig någonsin använt själva (även om de låter påskina så). Ett intressant fenomen.

Det blir nog så. Jag tycker inte att jag riktigt har råd, men eftersom jag inte på allvar tror att Adobe kommer med en Lightroom för Linux så...
Fast först ska jag försöka testa att Lightroom i Ubuntu via Wine eller liknande lösning. Tyvärr tror jag Ubuntudatorn jag sitter vid nu är för gammal och trött och den med W10 vågar jag inte experimentera med för mycket av rädsla för att förlora en massa. Alla foton och dokument är ordentligt säkerhetskopierade, men jag känner mig inte riktigt säker på att jag kan rädda alla justeringar och taggar.
Nummer ett är nog att skaffa en ny dator, oavsett vilket operativ du går för (inget kommer att vara problemfritt), eller att leta upp en bra specad beg. dator.

Som jag sa innan så skaffa hellre tex. vmWare för virtualisering (fungerar oftast mycket bättre än översättningslager som tex. Wine) om du skall köra tex. Linux, men det är självklart helt upp till dig hur du vill göra.

Sedan så är det en bra idé (oavsett ditt OS-val) när du fått ställt in och satt upp alla applikationer och hårdvara perfekt att ta en "snap shot" på den hela kompletta datorimagen. Då kan du enkelt återställa om något liknande skulle inträffa (som nu senast med uppgraderingen av W10 på din gamla dator). Du kan då enkelt vara tillbaka på 15 min. och bara några knapptryckningar om något liknande inträffar.

Lycka till - och önskar dig (trots ditt kanske lite oturliga datorstrul) en god fortsättning!
 

nivas

Aktiv medlem
Jag skulle nog sätta några dimarer på att det är grafikdrivrutinerna som inte lirar med Windowsuppdateringen.
Den beigebruna färgen skulle dock kunna härstamma från "nattläget" i W10, stängs av i kontrollpanelen.
 

larsborg

Aktiv medlem
Det är inte Adobe som är problemet, det är Microsoft! Men om du tycker det är OK med ett operativsystem som skiter fullständigt i vad du vill och om du vill ha blåtonade och bruna skärmar när du redigerar foton så...
Om du nu inte gillar "diktator" fasoner hos företaget Microsoft, deras uppdateringar/intrimningar, det bara ställer till problem i din laptop, - varför inte då bygga upp ett förbättrat operativsystem?
Förbättra det du inte tycker fungerar i t.ex. nuvarande W10, - nya innovationer brukar grunda sig på en användares missnöje, där även kunskapen tros ligga mycket högre än i det etablerade företaget.
Kontakta Microsoft USA, de kanske har en plats åt dig vid R&D.
De betalar säkert minst sagt bra!
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle nog sätta några dimarer på att det är grafikdrivrutinerna som inte lirar med Windowsuppdateringen.
Den beigebruna färgen skulle dock kunna härstamma från "nattläget" i W10, stängs av i kontrollpanelen.
Jo, det låter som två högst troliga orsaker.

Större uppdateringar av kärnan i operativet har ibland gett mig liknande problem och effekter på både MacOS och Windows (även om det normalt går bra i de flesta fall) i fall med grafik och/eller ljud (använder mina datorer en hel del för musikproduktion också).

Tror det kan vara vettigt för TS att antingen kika på att uppdatera grafikdrivrutinen, eller att backa tillbaka till tidigare version/installation av TS system som fungerade, och sedan vänta på att tillverkarna (Nvidia, AMD, Intel) kan komma ikapp innan uppgradering/uppdatering.
 
ANNONS