Annons

Fujirykten

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Fast här måste jag ju ändå klaga litet, så Fujinörd som jag är!

Jag tycker att den kameran som har det skönaste greppet att hålla i är Olys M1 Mk II, där behövs inget extra grepp utan kameran är bra att hålla i som den är.

På T2:an har jag Fujis grepp (ej batterigreppet) och då är den OK. Men eftersom man ju ändå ska hålla i kameran så hade man ju like gärna kunna göra den "hållvänlig" direkt och då, mina vänner, hade man kunnat mula in dubbelt med batterikapaictet.

Dessutom så har ju Fuji bara gjort haölva jobbet med att göra ArcaSWissplattan i botten på greppet, hur smart hade det inte varit att integrera det direkt i kameran.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har både X-PRO2 och X-T2. Tycker det är en perfekt kombination när jag behöver 2 kamerahus med mig.
Som på dop eller vigslar.
Förr i världen hade jag 2 klumpiga %d kameror med tillhörande större objektiv.

Nu kan jag använda X-PRO2 till vidvinkelzoomar och fasta objektiv. X-T2 till 50-140 eller 100-400. Med eller utan batterigrepp.

Ett tungt objektiv som 100-400 är lättare att hantera med batterigreppet på även om det fungerar hyfsat även utan.
En av Fujis styrkor tycker jag är att de lyssnar mycket på sina kunder. De lär göra några olika prototyper som deras ambassadörer sedan får testa och kommentera.
Oftast bjuds de in till Japan några gånger under projektet som referensgrupp för att bolla med Fujis projektteam. Denna referensgrupp har i flera fall påverkat lösningen en hel del

Skälet till jag och säkert många andra har Fuji är det analoga gränssnittet som är snabbjobbat samt deras fina objektiv.
Mitt största klagomål är att tumfokusknappen är för liten och svår att hitta med handskar på. Kan de ge mig
tumfokus lika Canon så skall jag hålla tyst sedan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad gäller rykten så är enligt ryktena H-1 mer riktad mot video och användning av deras nya videoobjektiv.
Om också X-T3 får IBIS är ännu okänt.
Videofilmning drar mycket batteri och sensorn behöver bra kylning. Det kan vara orsaken till att H-1 är större. Det är nog inte IBIS som kräver större hus. Fattningen är den trånga sektorn för detta och den är densamma på båda kamerorna.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
En av Fujis styrkor tycker jag är att de lyssnar mycket på sina kunder. De lär göra några olika prototyper som deras ambassadörer sedan får testa och kommentera.
Oftast bjuds de in till Japan några gånger under projektet som referensgrupp för att bolla med Fujis projektteam. Denna referensgrupp har i flera fall påverkat lösningen en hel del
Så gör definitivt de flesta av kameratillverkarna: både Canon och Nikon gör det i väldigt hög grad och med många olika metoder. Jag vet mindre om hur Oly, Sony, Pana och Pentax jobbar med sådant, men skulle bli väldigt förvånad om de inte har i alla fall liknande processer.

Om jag skulle försöka sammanfatta mitt intryck av Fujifilms arbete så skulle jag säga att deras kanske två största fördelar (i relation till i alla fall flera av sina konkurrenter) är A) att de ganska tidigt har avgränsat och definierat vilka grupper eller kategorier av fotografer som de i första hand vill nå ut till och tilltala med sina produkter. Och B) att deras utvecklingschefer, från första till sista man (för de är alla män :) verkar vara genuina fotonördar själva. När man lyssnar på deras presentationer är det tydligt att de som styrt utformningen av kamerorna (både till det yttre, vilka funktioner de har och "användarfilosofin" i dem) själva är engagerade fotografer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så gör definitivt de flesta av kameratillverkarna: både Canon och Nikon gör det i väldigt hög grad och med många olika metoder. Jag vet mindre om hur Oly, Sony, Pana och Pentax jobbar med sådant, men skulle bli väldigt förvånad om de inte har i alla fall liknande processer.

Om jag skulle försöka sammanfatta mitt intryck av Fujifilms arbete så skulle jag säga att deras kanske två största fördelar (i relation till i alla fall flera av sina konkurrenter) är A) att de ganska tidigt har avgränsat och definierat vilka grupper eller kategorier av fotografer som de i första hand vill nå ut till och tilltala med sina produkter. Och B) att deras utvecklingschefer, från första till sista man (för de är alla män :) verkar vara genuina fotonördar själva. När man lyssnar på deras presentationer är det tydligt att de som styrt utformningen av kamerorna (både till det yttre, vilka funktioner de har och "användarfilosofin" i dem) själva är engagerade fotografer.
Ett viktigt påpekande. Fuji är fokuserade på att göra kameror för fotografer.
Åtminstone är det mer stimulerande för min del att fota med deras kameror och objektiv. Det ser jag som semiprofi som en fördel. Jag gillar helt enkelt mina verktyg.
När man nu också har bra blixtlösningar från flera håll inklusive profoto och Godox så är även den delen av fotografering löst. Det var länge en svaghet.
Givetvis är ingen kamera perfekt för alla.
 
ANNONS