Annons

Upplösning RX1r vs. RX1RII

Produkter
(logga in för att koppla)

Trued

Aktiv medlem
Var ute i Hagaparken och testade dessa två RX1r med identiska inställningar. På stativ med självutlösare.
Var är "tvåans" 18 extra megapixlar?
Blir det inte bättre än så här blir det att skicka tillbaka "tvåan"

Någon som erfarit nåt liknade?
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Hur tänker du dig att vi ska kunna dra några som helst slutsatser av jämförelsen mellan en bild (i 800 pixlars bredd)?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte jag heller

Förstår inte heller. Är det utsnitt, och i så fall hur kraftigt beskuret? Är det typ 100% crop en solig dag på våren så förstår jag att det inte är riktigt skarpt. Värmedaller förstör bilderna fullständigt då. Omöjligt att göra jämförelser på sådana motiv tagna på längre avstånd än en handfull meter.
 

Trued

Aktiv medlem
När jag lägger bilderna sida vid sida i Lightroom är de lika skarpa. Var försvann tvåans överlägsna på papperet 42MP mot 24MP i den äldre kameran?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag lägger bilderna sida vid sida i Lightroom är de lika skarpa. Var försvann tvåans överlägsna på papperet 42MP mot 24MP i den äldre kameran?
Sida vid sida för att visa helhetsbilden? Kommer ju aldrig synas. Måste ju vara typ hur får pixlar som hels dåt. Zooma in 1:1 så ser du skillnaden.

/Stefan
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sida vid sida för att visa helhetsbilden? Kommer ju aldrig synas. Måste ju vara typ hur får pixlar som hels dåt. Zooma in 1:1 så ser du skillnaden.

/Stefan
Fast skala 1:1 ger olika utsnitt pga olika förstoringsgrad, vilket inte blir en rättvis jämförelse. Man måste först skala om båda bilderna till samma storlek innan man kan göra en jämförelse sida vid sida.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fast skala 1:1 ger olika utsnitt pga olika förstoringsgrad, vilket inte blir en rättvis jämförelse. Man måste först skala om båda bilderna till samma storlek innan man kan göra en jämförelse sida vid sida.
Tycker du? 1:1 visar ju detaljskillnaden mellan 24MPx och 42MPx. Lätt att se vilken som ger mest detaljer vid en förstoring (print).
Men såklart enklare att se skillnaderna genom att skala upp 24MPx till 42MPx, inte tvärtom.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker du? 1:1 visar ju detaljskillnaden mellan 24MPx och 42MPx. Lätt att se vilken som ger mest detaljer vid en förstoring (print).
Men såklart enklare att se skillnaderna genom att skala upp 24MPx till 42MPx, inte tvärtom.

/Stefan
Den sensorn med lägst pixelantal kommer ju att ha sämre pixelskärpa. Gör som Fröderberg föreslog. Ett lika stort utsnitt (% av bilden) för att jämföra detaljskärpa. Detta ger ju en bättre jämförselse för att se hur bra de kommer att se ut om utskrivna i samma storlek.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Den sensorn med lägst pixelantal kommer ju att ha sämre pixelskärpa. Gör som Fröderberg föreslog. Ett lika stort utsnitt (% av bilden) för att jämföra detaljskärpa. Detta ger ju en bättre jämförselse för att se hur bra de kommer att se ut om utskrivna i samma storlek.
Är det skärpa ni menar? Jag skriver om detaljeråtergivning och upplösning mellan 24 MPx och 42 MPx.
Det syns direkt vid 1:1 inzomning oavsett man normaliserat eller ej vilken av kamerorna som ger bäst detaljåtergivning.
Sen att ta handhållet är inte riktigt det bästa för testet.

/Stefan
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Har väl skrivits en hel del om detta på internationella forum. Det förträffliga objektivet 35/2 är lysande med 24 mp, men klarar inte riktigt 42 mp upplösning.
 
ANNONS