Annons

Byta bort systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
De objektiv jag har är 18-105 mm 4-5,6f vr Nikon, 50 mm 1.8 f Nikon, samt 70-300 mm 4-5,6 f ( tror jag ska stämma)

Det jag också är osäker på kring kompaktkamerorna är blixten. När jag använt blixt på D90 har kagalltid slagit den i taket för att bilderna ejska bli platta, hur är blixtarna på kompaktkamerorna nu?

Vad tror ni man kan få för min gamla?

Mvh Magnus
För Nikon 50mm 1.8G får du cirka 1400-1500kr.För 70-300 beroende på version gissar på att du får mellan 1500-3000. Nikon 18-105 beroende på version kanske 1500. För Nikon D90 runt 1500kr. Av min erfarenhet är det nog lättare att sälja löst än som ett paket.
Möjligen om du tar D90+18-105 för runt 3400kr, såg någon på blocket som kör den summan.
 

Magjoh

Aktiv medlem
För Nikon 50mm 1.8G får du cirka 1400-1500kr.För 70-300 beroende på version gissar på att du får mellan 1500-3000. Nikon 18-105 beroende på version kanske 1500. För Nikon D90 runt 1500kr. Av min erfarenhet är det nog lättare att sälja löst än som ett paket.
Möjligen om du tar D90+18-105 för runt 3400kr, såg någon på blocket som kör den summan.
Okek, tack för svar. Tänkte annars som ett paket för 5000 kr, men kanske tjänar på att sälja dem löst.

Mvh Magnus
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För Nikon 50mm 1.8G får du cirka 1400-1500kr.För 70-300 beroende på version gissar på att du får mellan 1500-3000. Nikon 18-105 beroende på version kanske 1500. För Nikon D90 runt 1500kr. Av min erfarenhet är det nog lättare att sälja löst än som ett paket.
Möjligen om du tar D90+18-105 för runt 3400kr, såg någon på blocket som kör den summan.
Jag skulle sätta lägre och jag tror knappast att någon får sålt D90+18-105 för 3400kr. 18-105 är väldigt vanligt så jag skulle tro 1000kr men skulle sälja i kit med D90 och då tror jag man får ut 2000-2500kr för kitet. 70-300 utan VR max 1000kr eller 1500-2500 för VR varianten. 50mm är vi överens.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Satt och surfade runt lite på blocket och hittade dessa och undrar om ni tror att de skulle kunna ta lika bra bilder i autoläget som D90:

https://www.blocket.se/vi/78440635.htm

https://www.blocket.se/vi/78799522.htm

Eller är en sådan här kamera bättre, men den blir klumpigare då.

https://www.blocket.se/vi/78845847.htm

Mvh Magnus
Alla de här ger bra bildkvalitet. men de har alla ett stort problem. De saknar sökare. Utan sökare blir de svåra att använda utomhus i solsken. Dels blir det svårt att se motivet, dels blir det svårt att göra inställningar eftersom det blir svårt att läsa menyerna på skärmen. Ytterligare ett problem med sökarlöst är att det är svårare att ta stadiga bilder när du håller kameran på armlängds avstånd och inte kan ta stöd mot huvudet.

Försök hitta Sony RX100 mk III, eller någon Nikon 1 modell med sökare (v1, v2 eller v3) om du ska ha någon av de här kameratyperna. Vad det gäller Nikon 1 så gör den sig bäst med fasta brännvidder 10, 18,5 och 32 som är skarpare och ljusstarkare än de zoomar som de ofta såldes med.

Vad det gäller Nikon 1 i allmänhet, så verkar Nikon vara på väg att lägga ned systemet. Det enda egentliga skälet till att skaffa Nikon 1 idag är om man vill ha en liten behändig kamera med hög bildfrekvens och mycket snabb autofokus för t.ex. fågelfoto, men då ska man ha någon modell med sökare som gör det möjligt att hålla långa telen stadigt.

Andra bra spegellösa med sökare som kanske skulle kunna passa är t.ex. Panasonic LX100, Panasonic GM5
 

unoengborg

Aktiv medlem
De objektiv jag har är 18-105 mm 4-5,6f vr Nikon, 50 mm 1.8 f Nikon, samt 70-300 mm 4-5,6 f ( tror jag ska stämma)

Det jag också är osäker på kring kompaktkamerorna är blixten. När jag använt blixt på D90 har kagalltid slagit den i taket för att bilderna ejska bli platta, hur är blixtarna på kompaktkamerorna nu?

Vad tror ni man kan få för min gamla?

Mvh Magnus
Du får så pass lite för det att det är nog bättre att behålla dem som reservkamera.

Vad det gäller blixt så har åtminstone Panasonic LX100 centralslutare vilket gör att den synkroniserar på alla tider vilket är en fördel om du vill använda blixt utomhus i solsken utan att behöva ta till gråfilter. Den har även en normal blixtsko som gör att vilken standard blixt eller radiotrigger bör gå att ansluta. Den lilla blixten som följer med är dock ganska klen.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du får så pass lite för det att det är nog bättre att behålla dem som reservkamera.

Vad det gäller blixt så har åtminstone Panasonic LX100 centralslutare vilket gör att den synkroniserar på alla tider vilket är en fördel om du vill använda blixt utomhus i solsken utan att behöva ta till gråfilter. Den har även en normal blixtsko som gör att vilken standard blixt eller radiotrigger bör gå att ansluta. Den lilla blixten som följer med är dock ganska klen.
Kloka synpunkter. Som huvudkamera anser även jag att sökare är en viktig egenskap. Flertalet modeller med blixtsko accepterar en separat sökare som kan monteras i blixtskon. Några daker att tänka på är att alla EVF inte är lika även om de anges ha samma antalet dots. Storlek och tekniken i dem är minst lika viktiga. De som har "field sequential display" irriterar mig enormt och dessa förekommer ffa hos panasonic. Canon G5X och Sony RX100 III och uppåt har inbyggd sökare. Sonys måste fällas upp men är tydligare och förefaller större. Sida vid sida föredrog jag faktiskt Sonys.

Vad gäller följande autofokus på t ex barn som rör sig fram och tillbaks är detta ett område där de billigare spegellösa kamerorna och kompakter ännu ligger efter en DSLR. De bästa här är Sonys RX100 IV och V samt RX10 IV men III och jag tror även II är ganska bra. Canons 1" kompakter fokuserar långsammare. Canon G1X III däremot har fual pixel teknik och fokuserar ganska pålitligt på rörliga motiv men snabbheten varierar enl tester men denna kostar ändå 10.000kr eller mer och finns inte beg.

På spegellösa systemkamerasidan ligger nog Oly EM1 bra till och det är bara EM1 serien från Oly som erbjuder följande PDAF autofokus i deras system. Sony A7, A7II ligger under 10.000kr och finns beg och erbjuder också PDAF för följande fokus men objektiven blir ju lika stora som andra med FF (sensor som är 2,25x så stora som i D90). Panasonic fokuserar i regel väldigt snabbt på stilla motiv men halkar efter de bästa på rörliga motiv. Nikon 1 har snabb fokus på rörliga motiv otomhus dagtid men blir sega under andra omdtändigheter och är nog ett döende system som påpekats.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Kloka synpunkter från alla. Ska åka till butik och klämma och känna lite då.

Kommer nog titta på de som kommit som förslag här

Panasonic lx100
Canon g9x
Sony rx100
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej hej

I hopp om att börja ta lite mer bilder än vad jag gör idag så har jag börjat fundera på att byta bort min Nikon D90 mot något mer kompaktare alternativ, fråga är bara då vilken/vilka kameror ger bra bilder som kan vara likvärdiga som med min D90. Kör en hel del automatik i kameran samt sitter sällan och bildbehandlar, men känner ändå att bilderna oftast blir bra direkt från kameran med automatiska inställningar.

Finns det några komplatare kameror som ger likvärdiga bilder men som är lättare att ha med sig än D90?

Mvh Magnus
Hej!

Om du har tänkt att bära kameran i en axelrem så spelar storleken ingen eller liten roll. Jag har gått varvet runt. Från D300 till samsung nx 10 till oly em 10 till nikon d800. Ingen kamera går ner i en fickan. Vill jag har bekvämlighet tar jag min canon g15 den är rätt bra men seg vilket gäller de flesta kompaktkamerorna.
 

Olof R

Aktiv medlem
Hej hej

I hopp om att börja ta lite mer bilder än vad jag gör idag så har jag börjat fundera på att byta bort min Nikon D90 mot något mer kompaktare alternativ, fråga är bara då vilken/vilka kameror ger bra bilder som kan vara likvärdiga som med min D90. Kör en hel del automatik i kameran samt sitter sällan och bildbehandlar, men känner ändå att bilderna oftast blir bra direkt från kameran med automatiska inställningar.

Finns det några komplatare kameror som ger likvärdiga bilder men som är lättare att ha med sig än D90?

Mvh Magnus
Om du prioriterar liten storlek men ändå vill ha hög bildkvalitet och en kamera som inte känns direkt långsam tycker jag det kan vara värt att titta på dessa:

Sony Cybershot DSC-RX100 V
Mer info. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk5

Canon PowerShot G7 X Mark II
Mer info. https://www.cyberphoto.se/info.php?article=g7xmk2

Rent allmänt gillar jag om att titta på CyberPhoto's tester (som jag länkat till ovan) eftersom de ger en mycket bättre känsla av vad det är för produkt än vad ett vanligt datablad eller produktpresentation gör. Sedan ska man förstås som med alla tester ta allt med en nypa salt och bilda sig en egen uppfattning.

När det gäller de båda modellerna jag föreslår är jag osäker på om de uppfyller alla kriterier du har. Men vill man ha något som verkligen är kompakt tycker jag själv att detta är bland de bästa man hittar
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kloka synpunkter från alla. Ska åka till butik och klämma och känna lite då.

Kommer nog titta på de som kommit som förslag här

Panasonic lx100
Canon g9x
Sony rx100
Behöver du fokusera på springande barn är nog RX100 IV eller V bäst. Med de andra får du nog förfokusera och lita på att skärpedjupet räcker. Då pratar vi ca 7000kr för dessa nyare RX100 modellerna. Kan du tänka dig att låsa fokus på rätt avstånd innan istället blir det billigare.
 

dumbo

Aktiv medlem
Då har du svaret på din fråga, utifrån de önskemål (och den tänkta användningen) som du beskriver, (kan jag tycka).
Vilken mobilkamera ger bilder som är likvärdiga de från en D90 menar du?

Det kanske har hänt något revolutionerade med tex senaste iPhone men jag jämförde RAW-filer från iPhone 7 Plus med filer från min D300 (i princip samma sensor som D90 har) och kom fram till att bruset på ISO20 på iPhone 7 Plus var på en nivå nånstans mellan ISO1600 och ISO3200 i filerna från D300.
Det fejkade korta skärpedjupet man kan få från mobiler ser sällan trovärdigt ut.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Så mobilkamera är minst lika bra som dessa kameror som jag fått tips om samt systemkameror menar du?
Nej, jag menar att för de önskemål du eftersöker (kompakt) och det faktum att du inte skall redigera dina bilder, så vore en modern mobil fullt tillräckligt ( i jämförelse med en D90).

Om du köper Huaweis senaste toppmodell, får du dessutom en Leica på köpet, kan det bli bättre än så ?
 

dasa1203

Aktiv medlem
Kika på Canon G1 X III och Panasonic LX100. Båda har "stora" sensorer för att vara kompaktkameror (som din D90, ungefär) och fast monterade zoomobjektiv.
Hej!

Jag har en Nikon D7000 men kände för ett tag sedan att den blev väl stor och tung att släpa med sig. Köpte därför en begagnad Panasonic LX100. Jag är mycket nöjd med den kameran. Lätt att ta med sig, lätt handhavande och utmärkt bildkvalitet.
 

lonian

Aktiv medlem
Nej, jag menar att för de önskemål du eftersöker (kompakt) och det faktum att du inte skall redigera dina bilder, så vore en modern mobil fullt tillräckligt ( i jämförelse med en D90).

Om du köper Huaweis senaste toppmodell, får du dessutom en Leica på köpet, kan det bli bättre än så ?

Kör man bara i automode och tar JPG bilder så håller jag med om att bildkvalité kan bli i stil med vad mobiler presterar idag. Men med den optik han har idag så tror jag inte mobilen kan jämföras., hur den känns i handen, om den är vädertålig, inbyggd blixt osv.

Har TS något krav på bildutsnittet? Skall det finnas möjlighet att zooma eller skall det vara en fast optik? Vidvinkel normal eller tele?
 
ANNONS