Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dammkorn i nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Norruna

Medlem
Hej! Köpte min första systemkamera nyligen en Lumix G80, Såg under normal köksbelysning ett större dammkorn när jag packade upp, såg även fler små när jag lyste en ledlampa igenom men det verkar ju vara på dom flesta objektiven enligt forum.

Vad tycker ni är detta normalt på ett nytt objektiv?
Hörde mig för med butiken jag köpte det ifrån och dom byter normalt inte ut objektiv dom sålt endast för dammpartiklar.

Bifogade en länk med bild på dammkornet som är det större uppe till höger.

https://ibb.co/epyAnJ

edit: Kornet sitter bak alltså på delen som fäster mot kameran, på insidan av glaset.

Tack!
 
Senast ändrad:

lonian

Aktiv medlem
Är objektivet trasigt? Annars är det väl bara att häva köpet om du är missnöjd.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är inget du behöver oroa dig för.
När det gäller smuts och damm så är det den bakre linsen man ska hålla koll på.
Om man råkar få smuts där t.ex fingeravtryck el. dyl så finns det risk för att det kan påverka bilden.
Däremot så påverkar små dammkorn eller små fläckar på frontlinsen inte bilden (de är helt ur fokus)
 

Josef430

Aktiv medlem
Troligen ingen anledning till oro

Sannolikt kan man få mindre dammkorn i nya objektiv från alla tillverkare. De försöker säkert hålla hela tillverkningskedjan fri från damm, men det är säkert svårt att få alla objektiv 100% fria från damm.
Jag har köpt många gluggar från Canon, de flesta utan synligt damm inuti, men flera har haft tydliga korn på insidan av frontlinsen. Det kan också dyka upp damm efter en tids användning. Jag har dock aldrig sett någon påverkan på bilderna, oberoende hur mycket eller hur stora dammkornen har varit.

Googla gärna på "Dirty lens article". Efteråt kommer du att sova gott på nätterna.
 

Norruna

Medlem
Det är inget du behöver oroa dig för.
När det gäller smuts och damm så är det den bakre linsen man ska hålla koll på.
Om man råkar få smuts där t.ex fingeravtryck el. dyl så finns det risk för att det kan påverka bilden.
Däremot så påverkar små dammkorn eller små fläckar på frontlinsen inte bilden (de är helt ur fokus)
Det är på bakre linsen det sitter.
Objektivet är definitivt inte trasigt, Det är lite småkorn på glaset men det är bara den större jag undrar om.
 

Smw

Aktiv medlem
Det är på bakre linsen det sitter.
Objektivet är definitivt inte trasigt, Det är lite småkorn på glaset men det är bara den större jag undrar om.
Hej !

Nya obj ska inte innhålla synligt damm. Nått enstaka är väl tolerabelt.
Ta en stark ficklampa och lys igenom linsen och se om det verkar vara
mera.

Normalt gör inte lite damm så mycket, men det kan ge påtagligt sämre
motljusegenskaper.

//MW
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Nöj dig inte med det. Reklamera igen och säg att du vill ha felet åtgärdat eller en ny vara. Behöver du hjälp om de trilskas kan jag vara ditt ombud (kostnadsfritt). Bara att kontakta mig via PM.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Jag tror inte man behöver vara så nojig. Går man runt med lampa och letar damm eller partiklar hittar man alldeles säkert alltid något - med magknip och ångest som följer med på köpet när man jagar efter problem.

Att förvänta sig objektiven ska komma perfekt kliniskt rena, likt om de tillverkats, förpackats och transporterats i ett vakuum är att lägga ribban för högt. Särskilt för prylar i de lägre prissegmenten. Men är du orolig så kolla gärna med återförsäljaren eller ta en tydlig bild och kolla med någon serviceanläggning för fabrikatet du kör, så de kan ta ställning.

Med det sagt fick jag ingen känsla av var dammkornet ska vara på bilden du hänvisade. Så jag utgår, lite retsamt, från att det är ungefär lika obetydligt som jag själv sett i några av mina objektiv. Något jag ojade mig för lite i början, när jag började köpa fotoprylar, men som jag idag inte har en tanke på ens på splitternya och hyfsat dyra objektiv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det kommer snart att hamna damm där ändå, när du använder grejorna. Det är ungefär som att reklamera en ny bil för att det är lite damm på taket.
 

Norruna

Medlem
Skulle kanske kunna gemföra det med ett stenskott på rutan i ny bil, inget man kan fixa själv..

Ska testa lite i helgen ser jag inget på bilderna har jag nog kvar objektivet, att det är småkorn skiter jag i, det var bara att ett av dom var tre gånger så stort och det är just det som enligt mig inte ska vara där när man packar upp en ny produkt.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag köpte själv ett nytt Canon 200mm f/2.8 förra sommaren där jag tydligt såg en större vit dammpartikel på ett inre element. Testade att ta några foton och kunde inte se någon påverkan alls, men jag visste att det där dammkornet skulle skava i mitt huvud varenda gång jag tog upp objektivet. Så det slutade med en reklamation och ett nytt objektiv som jag varit väldigt nöjd med.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej! Köpte min första systemkamera nyligen en Lumix G80, Såg under normal köksbelysning ett större dammkorn när jag packade upp, såg även fler små när jag lyste en ledlampa igenom men det verkar ju vara på dom flesta objektiven enligt forum.

Vad tycker ni är detta normalt på ett nytt objektiv?
Hörde mig för med butiken jag köpte det ifrån och dom byter normalt inte ut objektiv dom sålt endast för dammpartiklar.

Bifogade en länk med bild på dammkornet som är det större uppe till höger.

https://ibb.co/epyAnJ

edit: Kornet sitter bak alltså på delen som fäster mot kameran, på insidan av glaset.

Tack!
Hej

Det där påverkar sannolikt inte bilden ett dugg. Däremot kan man kanske undra om gluggen är ett returexemplar, vilket är något jag inte skulle acceptera i så fall.
 

Norruna

Medlem
Stod inget om returex när jag beställde, Däremot satt det ingen klisterlapp eller sealtejp på kartongen när jag packade upp, utan det var bara att vika ut kartongfliken och öppna locket, Har kollat på unboxing videos och där sitter det en rund klisterlapp för kartongfliken, enligt Google verkar som vissa länder har tejp och vissa inte.

Glöm inte trycka på Load Full Resolution när ni tittar på bilden överst, för annars syns det inte så bra förresten.
 

Norruna

Medlem
Tog loss objektivet och skruvade ut zoomen samt lös in i objektivet, Ser grova repor på insidan av huset (!) på flera sidor, Är det något pansonic kan ha åstakommit eller är detta något rep objekt?

Såg även ett hårstrå som åker runt där inne när jag vrider objektivet fram och tillbaka lägger det sig på nya platser, Är jag för nogrann eller kan jag kräva mer av ett objektiv som ska vara nytt?

Kolla gärna in bilderna jag tog, tryck på varje bild för att förstora:

https://imgur.com/a/ytUGE5R

Tack för hjälpen!
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hade hävt köpet då det ser ut att vara ett begagnat objektiv. Du borde fått det billigare. Ta med bilderna som bevis.

En vän till mig för några år sedan köpte en ny digitalkamera som visade sig ha någon random selfie på minneskortet, blev en retur då butiken inte sagt att kameran var prövad.
 

Ventures

Aktiv medlem
Lite dammkorn lär inte påverka bildresultatet märkbart.
Tycker ändå man ska reklamera så de (tillverkarna och handlarna) lär sig att kunderna inte accepterar sånt.

Tyvärr är det besvärligt för köparen att reklamera, vilket vissa verkar ta med i beräkningen (t ex. Ikea som verkar hoppa över slutkontrollen och hoppas att kunderna inte orkar åka tillbaka, men om så sker är de frikostiga med bytesrätten).
 

AWid

Aktiv medlem
Om du ser dammpartiklar, repor och hårstrån innanför bakre linselementet så ska du naturligtvis returnera gluggen. Verkar vara en slarvig reparation. (Eller sälj objektivet till någon av de i tråden som inte tycker sånt spelar någon roll i ett nyköpt objektiv;-)
 

Norruna

Medlem
Uppdatering: Dom i butik tyckte också det såg konstigt ut med alla invändiga repor och fick kamera och objektiv utbytt, 100% nöjd med det nya.

Lyser man i det nya så finns det självklart lite små dammkorn men det gamla hade nog nån form av större plastrester från skadorna invändigt.

Tack för bra stöd o svar :)
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för återkoppling! Dessutom ett självklart agerande från en seriös säljare tycker jag.
 
ANNONS