Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ser ju ut som om den kommande spegelfria Nikon-kameran är riktigt fullvuxen med rejält grepp och god ergonomi. Ser att många är låsta vid föreställningen att spegelfritt måste vara kompakta kamerahus och små behändiga objektiv med referens till DSLR. Jag tror att (till slillnad från Sony) Nikons och Canons nya kameror mycket snabbt kommer att börja användas av de professionella.

https://www.mirrorlessrumors.com/wp-content/uploads/2018/08/Untitled-1.jpg
Förhoppningsvis kommer det även lite mindre spegelfria kameror från Nikon så att en bredare kundgrupp tilltalas av det nya systemet. Så har ju Olympus, Panasonic och Leica gjort.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Sökaren ser stor ut på bilderna, mera som en rejäl OVF.
- Jo, en fet spegelreflexsökare ser det ut som! Nu minns väl Nikon F3 med HP-sökaren?... Detta ser ut som en bastard och jag tycker det är en ful skapelse. Det vore spännande att se Nikon på banan med en spegellös kamera som kan vara intressant och med fina objektiv utvecklade för dessa. För egen del lämnade jag Nikon efter att ha köpt en D750 i ett svagt ögonblick, den gjorde mig besviken över att vara en hemskt plastig skapelse med RAW-filer som var blacka, livlösa och utan stuns.

Om Nikon kommer med spegellösa grejer som andas lite klassisk Nikon-känsla så kan jag absolut tänka mig ett hus. Det händer riktigt mycket på just den spegellösa sidan och vi har bara sett början än.

Spännande!
 

afe

Aktiv medlem
Om råfilerna från en D750 ger bilder som är "blacka, livlösa och utan stuns" skulle jag nog säga att det beror på den som efterbehandlat bilderna och inte kameran ;)
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Om råfilerna från en D750 ger bilder som är "blacka, livlösa och utan stuns" skulle jag nog säga att det beror på den som efterbehandlat bilderna och inte kameran ;)
Jag kontaktade Nikon om detta och påtalade problemet. De sade också att det är mig det är fel på, mitt bildsinne och inte kamerans råfiler innan bildbehandling. Även en annan trådskapare tycker något liknande om en Nikon-kamera. Men det är ju fel av henne också...
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag kontaktade Nikon om detta och påtalade problemet. De sade också att det är mig det är fel på, mitt bildsinne och inte kamerans råfiler innan bildbehandling. Även en annan trådskapare tycker något liknande om en Nikon-kamera. Men det är ju fel av henne också...
Haha men kom igen. Vet du om att råfilerna tolkas på olika sätt beroende på vilket program du använder, och sedan beroende på vilken profil du har ställt in i respektive program? T.ex Adobe standard, som är inställt som standard i Lightroom, tolkar Nikonfiler på ett tråkigt sätt. Det finns liksom nästintill oändligt många faktorer som påverkar hur en råfil tolkas.

Bara det faktum att du använder icke-argument som "även en annan trådskapare..." gör dig svår att ta på allvar. Inget illa, men jo det är fullt möjligt att den andra trådskaparen inte heller har en aning om hur råbehandling funkar.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Haha men kom igen. Vet du om att råfilerna tolkas på olika sätt beroende på vilket program du använder, och sedan beroende på vilken profil du har ställt in i respektive program? T.ex Adobe standard, som är inställt som standard i Lightroom, tolkar Nikonfiler på ett tråkigt sätt. Det finns liksom nästintill oändligt många faktorer som påverkar hur en råfil tolkas.

Bara det faktum att du använder icke-argument som "även en annan trådskapare..." gör dig svår att ta på allvar. Inget illa, men jo det är fullt möjligt att den andra trådskaparen inte heller har en aning om hur råbehandling funkar.
Tror du verkligen att Nikon svarade mig som kund på det sättet :) Du har en del att lära och läs folks profiler så får du reda på en del matnyttigt. Det finns mycket kunnigt folk härinne och inte.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tror du verkligen att Nikon svarade mig som kund på det sättet :) Du har en del att lära och läs folks profiler så får du reda på en del matnyttigt. Det finns mycket kunnigt folk härinne och inte.
Jag läser inte någons profil om deras kommentar redan ger mig tillräcklig information. När du berättade att du inte är nöjd med råfilerna från D750 så beskrev du ingenting om vilket program samt vilka inställningar du använder, vilket gav mig intrycket av att du kanske inte känner till dessa inställningar. Att du fortfarande inte gett oss ett konkret svar på min tidigare fråga om du känner till dessa inställningar förstärker det intrycket.

Det enda du kommer med är diffusa icke-argument som "en annan trådskapare", "Du har en hel del att lära...", "Det finns mycket kunnigt folk..." och annat nonsense. Kan du inte bara ge oss ett klart svar, vet du hur man konfigurerar t.ex Lightroom för att tolka råfilerna på bästa sätt?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Jag läser inte någons profil om deras kommentar redan ger mig tillräcklig information. När du berättade att du inte är nöjd med råfilerna från D750 så beskrev du ingenting om vilket program samt vilka inställningar du använder, vilket gav mig intrycket av att du kanske inte känner till dessa inställningar. Att du fortfarande inte gett oss ett konkret svar på min tidigare fråga om du känner till dessa inställningar förstärker det intrycket.

Det enda du kommer med är diffusa icke-argument som "en annan trådskapare", "Du har en hel del att lära...", "Det finns mycket kunnigt folk..." och annat nonsense. Kan du inte bara ge oss ett klart svar, vet du hur man konfigurerar t.ex Lightroom för att tolka råfilerna på bästa sätt?
Det finns ingen "bästa" inställning. Det finns däremot den mest neutrala inställningen och profilen (som för en yrkesman oftast är den korrekta). Men allt är upp till betraktaren och användningsområde. Det är dock i den jag jämför råfilerna.

Gällande Raw-konvertering; är det ett proffs som sett och bildbehandlat/kopierat tusentals bilder - eller en "glad" amatör utan någon som helst bildträning/skolning som troligen anser att ju mer färger desto bättre. Vanligt folk tenderar att uppskatta kraftfulla färger och "tryck" i bilderna, färgstick kan inte flertalet urskilja om de inte är kraftiga. Medan ett proffs/avancerad amatör i sin hantering oftast vill ha ett neutralt utgångsläge. Låt vara att utskriften eller en färdig elektronisk bild ser annorlunda ut.

I Camera Raw som jag använder oftast finns det några profiler att använda. Adobe har nyligen lagt till en del profiler. Standard är som sagt mest neutral/färgkorrekt. Capture One har sina fördelar och är bättre på att bland annat justera olika områden selektivt när det gäller färgkorrigering.

Det är inga märkliga inställningar som behöver göras för att använda RAW-filer i de vanligaste förekommande programmen - tvärtom så är det enkelt och ganska intuitivt.

Det stora jobbet för att bli en bra fotograf det är att få kritik och ta åt sig av den från de erfarna som lärt sig hur en korrekt bild gällande färg, kontrast och tonomfång ska se ut. Folk som jobbat som grafiker/ tryckare är ofta oerhört bra kritiker också.
 
Senast ändrad:
ANNONS