Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
men om du använder adapter på mamaiya 67 för 645 så är sensorytan inte större än fuji gfx. Sedan att köra mellanformat idag analogt det är hopplöst dyrt. Först får du betala dyrt för 120 film sedan kostar framkallningen betydligt mer än förr o sedan ska du omsätta diat till en digital fil o ska du överhuvudtaget komma upp i samma kvalitet som en modern ff kamera så krävs imacon scanner.

Ska du ha digitalt mellanformat med stora sensorn med optik då pratar vi om prislapp på 250-500000 kr.

Om du aldrig använt det så är mitt råd att gå o hyr o sedan jämför du med ff så vet du om det är värt.
Generellt kan man säga att det kostar betydligt mer än vad som syns på en bild. Jag själv valde bort fuji gfx pga att bildkvaliten o dynamsika omfånget var typ nästan likvärdigt o jag får tillräckligt snyggt o bra släpp med nikons 1,4 optik samt sigmas art.

Men visst jag gillar fuji kör deras mindre kameror o gillar dom skarpt men för mig o mina kunder duger ff alldeleles utmärkt o många kända arkitektur fotografer har gått ner till ff dslr.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hasselblad X1D

Jag hoppas att Hasselblad kommer till ratta med alla svagheter hos X1D, kanske genom en overgripande uppdatering av mjukvaran eller en X2D.

Garna med tva versioner: 50MPix och 100MPix.

Garna lite lagre pris.

Det jag gillar ar det kompakta formatet i kombination med bildkvalisorten!
 

cardazio

Aktiv medlem
Köpte en mamiya rz67 idag med sekor 180 4.5. blir riktigt kul att testa i alla fall och 5 rullar ingick samt ljusmätare. Tyvärr bara ett n magasin och har laddat film med 125 asa eller iso vad man nu säger vid analogt så det blir kanske att vänta lite innan man tar första bilderna pga molnigheten. Tänkte safea och köra sunny16 på första rullen när det är soligt ute
 

snap01

Aktiv medlem
Köpte en mamiya rz67 idag med sekor 180 4.5. blir riktigt kul att testa i alla fall och 5 rullar ingick samt ljusmätare. Tyvärr bara ett n magasin och har laddat film med 125 asa eller iso vad man nu säger vid analogt så det blir kanske att vänta lite innan man tar första bilderna pga molnigheten. Tänkte safea och köra sunny16 på första rullen när det är soligt ute
grattis till mellissen! Är det dia eller analog film du har? Dia är lite känsligare speciellt mot överexponering tål typ 0,3 steg. Nu mätte visserligen mina mellanformatare rätt bra men i vissa fall checkade jag exponeringen med en ljusmätare från seconic eller annan kamera jag hade med mig.

Är det inte dia så är det inga större problem negativa filmer tål betydligt mer.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om man skall köpa en ny Hasselblad D1X eller en Fuji GFX så bör man nog vänta till nästa generation.
Den som väntar runt hörnet med Sonys nya 100 MPX sensor.

Den kommer troligen att ha egenskaper som mer påminner om vad vi har till FF och APS-C.

Det bör innebär betydligt bättre autofokus och troligen ändå mer DR.

Kameror från Hasselblad och Fuji med den sensorn bör komma visas upp under hösten.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Det är ju en enorm skillnad i bildkänsla, kvalitet, om bilderna ska ses och skrivas ut i riktigt stora storlekar. Fotograferingen blir också betydligt lugnare och mer eftertänksam jämfört med småbildskamerorna. Som sagt ger de en känsla som vid projicering eller på en stor högupplöst TV är oslagbar.
En skärm på omkring 25-30 tum passar för bildbehandlingen , men det är inte där mellanformatsbilderna görs rättvisa. Dessutom har en del mellanformatskameror bättre format än det kraftigt rektangulära småbildformatet, tycker jag.

3D känsla, en känsla av påtaglig närvaro och dynamik i bilderna, det får man med mellanformat. Nyare småbildskameror av en del modeller är livlösa och genererar platta, tråkiga bilder. Det handlar om känsla...
 

cardazio

Aktiv medlem
grattis till mellissen! Är det dia eller analog film du har? Dia är lite känsligare speciellt mot överexponering tål typ 0,3 steg. Nu mätte visserligen mina mellanformatare rätt bra men i vissa fall checkade jag exponeringen med en ljusmätare från seconic eller annan kamera jag hade med mig.

Är det inte dia så är det inga större problem negativa filmer tål betydligt mer.
Tackar, det blir film som medföljde kameran som test så får vi se sedan. Ska in och knäppa en rulle i stan idag men avvaktar med att köpa ett batteri, så allt blir på 1/400s om jag förstått det rätt.
 
ANNONS