Annons

Hjälp med förkortningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinS1

Aktiv medlem
Hej!
Länken nedan är en rescension av min kamera där det bl a står om seriebildstagning. Men hur jag än försöker få till det så hittar jag inte hur jag gör. Fastnar på några förkortningar, LV/M- och LV/L-läge, som jag inte ens lyckats googla mig till vad det står för. Någon som vill hjälpa?

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=fz300

Saxat ur texten:
Seriebildtagning klarar FZ300 med upp till 60 bilder/s med elektronisk slutare och lägre upplösning, samt låst fokus och exponering. I full upplösning och med kontinuerlig AF klarar den som bäst ca 6 b/sek (i LV/M-läget). Jag tog ett stort antal bildserier på bilar och mopedister åkandes i riktning mot eller från kameran, och i LV/M-läget lyckades kameran sätta fokus på ungefär var tredje bild i genomsnitt. I LV/L-läget klarar den bara ca 2 b/sek, men lyckades då istället träffa av i var och varannan bild. Vilket är lite imponerande för sin klass, de flesta kompakter har hittills varit rätt usla på den fronten. Autofokus fungerar bättre än vanligt även vid sämre ljusförhållanden, den hittade fokus i så pass mörkt rum som gav 1/8 sek slutartid på ISO 6400, f/2,8 och med avstängd hjälpbelysning för AF.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!
Länken nedan är en rescension av min kamera där det bl a står om seriebildstagning. Men hur jag än försöker få till det så hittar jag inte hur jag gör. Fastnar på några förkortningar, LV/M- och LV/L-läge, som jag inte ens lyckats googla mig till vad det står för. Någon som vill hjälpa?

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=fz300

Saxat ur texten:
Seriebildtagning klarar FZ300 med upp till 60 bilder/s med elektronisk slutare och lägre upplösning, samt låst fokus och exponering. I full upplösning och med kontinuerlig AF klarar den som bäst ca 6 b/sek (i LV/M-läget). Jag tog ett stort antal bildserier på bilar och mopedister åkandes i riktning mot eller från kameran, och i LV/M-läget lyckades kameran sätta fokus på ungefär var tredje bild i genomsnitt. I LV/L-läget klarar den bara ca 2 b/sek, men lyckades då istället träffa av i var och varannan bild. Vilket är lite imponerande för sin klass, de flesta kompakter har hittills varit rätt usla på den fronten. Autofokus fungerar bättre än vanligt även vid sämre ljusförhållanden, den hittade fokus i så pass mörkt rum som gav 1/8 sek slutartid på ISO 6400, f/2,8 och med avstängd hjälpbelysning för AF.
Någonting med Live view misstänker jag och M/L kanske tyder på antalet bilder per sekund som man begränsar kameran till i seriebildtagning?
 

BeBest

Aktiv medlem
Står inte förkortningarna i instruktionsboken? T.ex. i ett index längst bak?
Det hade varit bra om det vore så. Instruktionsboken vimlar av olika snarlika förkortningar och det är omöjligt att hålla alla dessas betydelse i huvet.

Instruktionsboken är en datorfil i pdf och är på mer än 360 sidor med liten text och det mesta förefaller vara mumbojumbo. Användarvänligheten och förklaringarna är följaktligen undermåliga då det gäller den boken.

Bästa sättet att komma någonstans med fotograferingen är att glömma handboken och testa sig fram inom det sätt man tänkt använda kameran.

I mitt fall har A blivit räddningen och eftersom jag inte är intresserad av video så klarar jag mig undan de värsta obegripligheterna.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ju utmärkt att instruktionsboken är i form av en PDF-fil! Då kan man mycket lättare söka efter och hitta förkortningar i den (vilket är vad TS behöver) än om den är tryckt på papper.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Troligen Live View och bildstorlek "medium" eller "stor" ( hemsk svengelska) . Begär att få en tryckt manual hemskickad. Jag sökte i din manual men hittade ingen förklaring mer än just bildstorleken. Det är skönt med en pappersmanual att kika i. Reflekterat ljus är behagligare än skärm/strålningsljus.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hellre för mycket text än för lite.
Jag tycker många tillverkare kommer undan med rätt så intetsägande manualer nu för tiden. Man får istället googla för att hitta informationen om det finns någon.

Jag är t.ex. ny på dslr-video och skaffade nyligen en 7" skärm och manualen beskriver visserligen vad delarna kallas och vilka funktioner som finns men inte hur eller till vad de används. Man förstår orden men det är ju inte självklart vad funktionerna gör. Särskilt där det inte syns någon skillnad när de används.
Bakom "DSLR" kommer det upp två beteckningar som ser ut att vara Canon-modellnummer (5D2 resp. 5D3). Gör ingen skillnad på min Nikonkamera. Vad gör de på en Canon?

Functions of F1-F2 buttons can also be customized: Center Marker,
Aspect Marker, Check Filed, Underscan, Scan, Aspect, DSLR,
Freeze, H/V Delay, Peaking, False Color, Exposure, Histogram,
Level Meter.

Sony Rx100 hade heller inte mycket till manual men det är ju en kamera så man kunde lista ut ändå.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Tack för hjälp!
Jag har nu hittat var jag slår på för seriebildstagning, dock är det bara ett läge. Hur många bilder den knäpper verkar snarare vara beroende av andra inställningar.

Får fortsätta att testa mig fram, för som någon skrev så är det lättare att komma fram till något då än från att läsa instruktionsmanualen.
 

knobloch

Aktiv medlem
Tack för hjälp!
Jag har nu hittat var jag slår på för seriebildstagning, dock är det bara ett läge. Hur många bilder den knäpper verkar snarare vara beroende av andra inställningar.

Får fortsätta att testa mig fram, för som någon skrev så är det lättare att komma fram till något då än från att läsa instruktionsmanualen.
På sida 161 i manualen står det hur du växlar mellan sekvensbildslägena.

På samma sida står det också mycket riktigt att hastigheten kan påverkas av andra inställningar såsom bildstorlek, kvalitet, ISO, etc.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Grymt!
Men tyvärr funkar inte länken och min instruktionsbok har bara drygt 60 sidor så i den står det säkert inte.

Har du möjlighet att prova igen?
 

knobloch

Aktiv medlem
Grymt!
Men tyvärr funkar inte länken och min instruktionsbok har bara drygt 60 sidor så i den står det säkert inte.

Har du möjlighet att prova igen?
Hmm, verkar som att länken var knuten till min "session" eller nåt, funkar inte för mig heller om jag byter webbläsare.

Gå in här: http://panasonic.eu/Downloads/sv_SE/popup.html

Sök efter DMC-FZ300 i "enter model number"-fältet (skriv med stora bokstäver).
Bläddra till sidan 5 där du hittar manual på svenska. Välj den större filen (på 11,2 Mb).
 

sjunne

Aktiv medlem
Tack för hjälp!
Jag har nu hittat var jag slår på för seriebildstagning, dock är det bara ett läge. Hur många bilder den knäpper verkar snarare vara beroende av andra inställningar.

Får fortsätta att testa mig fram, för som någon skrev så är det lättare att komma fram till något då än från att läsa instruktionsmanualen.
Skriv samma fråga till Cyberphoto! Det är ju faktiskt de som har testat den och från deras sida du har hämtat den citerade texten? De, om några, måste ju kunna ge dig ett lättfattligt svar!
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det hade varit bra om det vore så. Instruktionsboken vimlar av olika snarlika förkortningar och det är omöjligt att hålla alla dessas betydelse i huvet.

Instruktionsboken är en datorfil i pdf och är på mer än 360 sidor med liten text och det mesta förefaller vara mumbojumbo. Användarvänligheten och förklaringarna är följaktligen undermåliga då det gäller den boken.

Bästa sättet att komma någonstans med fotograferingen är att glömma handboken och testa sig fram inom det sätt man tänkt använda kameran.

I mitt fall har A blivit räddningen och eftersom jag inte är intresserad av video så klarar jag mig undan de värsta obegripligheterna.
När du öppnat PDF filen har du + och - tecken längst upp, det är bara att förstora upp sidan med +.
Men håller med om att instruktionsböcker kan vara röriga, dåligt översatta, otydliga osv.
 

BeBest

Aktiv medlem
När du öppnat PDF filen har du + och - tecken längst upp, det är bara att förstora upp sidan med +.
Men håller med om att instruktionsböcker kan vara röriga, dåligt översatta, otydliga osv.
Jag har den pdf-filen eftersom den följde med kameran då jag köpte den av Cyberphoto. Jag kollar den emellanåt men jag blir sällan klokare av texten.
Översättning är inte av bästa slag och stavfel förekommer som sagt.
Jag förmodar att Panasonic inte lägger så mycket krut på manualen till en instegskamera som FZ300 på sätt och vis är.
Jag håller dock den föregående modellen FZ200 för att vara bättre beträffande användargränssnittet.
 
ANNONS