Annons

Rykte: Canon lanserar spegellös FF 5:e september. Med trevlig objektivpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Fast ekränn att de flesta som fotar bröllop tycket det är lika viktigt att ha minst 2 kameror som att ha två minneskort i varje kamera.

Om du missar älgen vid ett pass kan du försöka skjuta den nästa gång.
Vid bröllop vill man inte gärna göra om det hela på grund av att fotografen fick fel på sin kamera.
Jag gör inte längre några uppdrag för andra utan fotar bara för nära och kära.
Fast de räknar med att jag levererar de där bilderna som har det lilla extra. Alla andra fotar med sina mobiler.
Det sätter också en press på en att leverera ba bilder. Dina bilder som kan förstoras och hängas på väggen eller sättas samman i en bok att ge bröllopsparet och andra familjen i julklapp.
Jag har knappt aldrig haft problem med minneskort men däremot med kameror som får problem.
Jag skulle aldrig fota ett bröllop eller dop med endast en kamera.
Allt kan hända; men i min värld är misstag av användaren en betydligt större felkälla än fel på högklassig utrustning. Jag litar på mina grejer och nöjer mig med det. Kommer det en stor tjur på ett pass kommer jag heller troligen inte få ett nytt skottillfälle senare. Materialvård är viktigt oavsett vad du än håller på med anser jag.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har fotograferat många bröllop (anser att det är tämligen enkel fotografering, bara att "åka med" och tillgodose eventuella önskemål) med endast en kamera både med emulsionsfilm när det var aktuellt och nuförtiden digitalt. Fungerar utmärkt med välvårdade grejer. Jag jagar också älg och annat med en bössa på ryggen. Även det fungerar med välvårdade grejer.
Det är mina erfarenheter. Och i digitalkameran har jag plats för två kort men använder endast ett.

Jag vårdar mina grejer och testar naturligtvis innan de ska användas.
För mig så låter det lite lätt oseriöst att jobba så.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Allt kan hända; men i min värld är misstag av användaren en betydligt större felkälla än fel på högklassig utrustning. Jag litar på mina grejer och nöjer mig med det. Kommer det en stor tjur på ett pass kommer jag heller troligen inte få ett nytt skottillfälle senare. Materialvård är viktigt oavsett vad du än håller på med anser jag.
Det är kanske jägaren från Norrlands syn på det hela. Jag är från andra trakter och delar inte din uppfattning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fattningen är 30 äldre, signalsystemet, i alla fall delen med elektronisk bländare som vi pratade om, är 20 år nyare än Canons.

Ja det är nog så man skall tänka när man har lite mera sympatier för vissa kamera märken. Olympus var först med Eye-fokus men Sony har en nyare variant, Honywell uppfann autofokus, sedan kom nyare bättre AF-system att utvecklas över tid av andra aktörer, att en tillverkare är först med någonting betyder inte alltid att det är det bästa. Angående elektroniska bländare och dess utveckling så räcker det väl inte enbart med det. Dom allt nyare avancerade autofokussystemen når väl inte sin fulla potensial med allt för gamla objektiv eller.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fast tvinga på ny funktionalitet på befintliga konstruktioner blir sällan bra. För mycket att ta hänsyn till. Canon hade den, skulle det visa sig, lyckliga omständigheten att FDn helt enkelt inte gick att bygga in AF i. Den fattningen var betydligt mer avancerad än praktiskt taget allt annat på marknaden då, så någon motordrift gick inte att få dit. Inte på något vettigt sätt. Jag räknar inte de kollosser med AF i FD-fattning som gjordes. Där satt motorn som en stor klump utanpå.

För övrigt så kan jag, gammal som jag är, påminna om att Canon redan haft en R-fattning. Det var föregångaren till FL, som var föregångaren till FD, som var föregångaren till FDn, som var den sista reinkarnationen innan man gjorde om helt och började med EF.

Rent fysiskt passar objektiv i serierna R, FL, FD och FDn på samma kamera. Canon R, som kom 1959, användes på deras första Reflex-serie. Där ingick kamerahusen Canonflex samt Canonflex R2000, RP och RM.

Lite kul att de nu kommer med ett R i namnet igen, fast här är det just avsaknaden av reflexspegel som är grejen med systemet. Då var finessen att spegeln introducerades, samtidigt som man gick från den ännu tidigare S-fattningen, som var samma gänga som Leica började med.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
1. Antagligen skämtar du, men för säkerhets skull så vill jag påpeka att det som spelar mest roll för Canon är hur bra det går för Canon. :)

2. Angående resten av ditt inlägg så är det nog så att klagomål på Canon i ett forum på Fotosidan knappast spelar så jättestor roll för vad Canon kommer att göra i framtiden, men det kan förstås kännas skönt att skriva av sig sin frustration.

3. Jag föreslår att du röstar med plånboken istället. Vinstdrivande bolag ändrar sig om vinsten blir sämre.
1. Du missförstod mig. Jag syftade på att det för kunden borde spela mer roll vad man får för pengarna än hur det går för Canon, som i mitt Volvoexempel. Att använda tillverkarens vinst som en ursäkt att köpa en mindre prisvärd produkt är väldigt konstigt. Du medger i princip att du, som användare, är okej med att få sämre prestanda/mindre funktionalitet i respektive prisklass för att det går bra för tillverkaren och att de "vet vad de gör". Det är helt obegripligt. Du som kund borde ju önska att tillverkaren gör det som är bäst för dig, inte bäst för dem själva.

2. Jag bryr mig inte om huruvida Canon ser min kritik eller inte. Jag tycker däremot att kunderna ska sluta med att blint acceptera försämrad prestanda/funktionalitet och göra det som trogna kunder borde göra: komma med rimlig och konstruktiv kritik. Och ja, det är rätt skönt att utveckla sin tankar ibland. :)

3. Det gör jag redan.

Hur är det med småbildskameror? Hur många sådana har 4K-video från hela sensorn, och med vilken bildfrekvens?
Lite research går väl ändå att göra själv? Det är bara att googla. Alla från Nikon och Sony som jag räknade upp (så ej Panasonic och Fuji) är småbildskameror.
 

PMD

Aktiv medlem
1. Du missförstod mig. Jag syftade på att det för kunden borde spela mer roll vad man får för pengarna än hur det går för Canon, som i mitt Volvoexempel. Att använda tillverkarens vinst som en ursäkt att köpa en mindre prisvärd produkt är väldigt konstigt. Du medger i princip att du, som användare, är okej med att få sämre prestanda/mindre funktionalitet i respektive prisklass för att det går bra för tillverkaren och att de "vet vad de gör". Det är helt obegripligt. Du som kund borde ju önska att tillverkaren gör det som är bäst för dig, inte bäst för dem själva.
Jag har inte blandat in mina personliga preferenser i det här, utan bara försökt påpeka vilka bevekelsegrunder jag tror att Canon har haft för sitt agerande.

Lite research går väl ändå att göra själv, det är bara att googla. Alla från Nikon och Sony som jag räknade upp (så ej Panasonic och Fuji) är småbildskameror.
Jag trodde att du hade koll på vilka modeller som har egenskapen du saknade och frågade därför. Det går ju fortare att fråga någon som är kunnig än att leta själv. Jag har dock fått lite svar på frågan redan av andra (men omfattningen av egenskapen är fortfarande lite oklar).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
PMD du verkar ha en religiös tro på att FF är det optimala.
Samt all diskussion skall begränsas till detta. Varför det? Går inte allt ut på att få en bra bild i slutändan.
Om det är med MF, FF eller APS-C spelar väl ingen roll?

Nu råkar jag inte ha någon religiös tro varken på gud eller när det gäller kameror.
Snart kommer Sonys 100 mp MF sensor i Hasselblad och Fuji kamerorna. Det är den första versionen där Sony verkligen ansträngt sig för den här storleken på sensor. Det kommer ge MF kamerorna liknande egenskaper som för spegellösa FF. Den sensorn kommer kosta Hasselblad och Fuji en hel del och gör inte kamerorna billiga.

Vi vet att dSLR fortfarande är bäst på följande fokus. Fast numera med ganska liten marginal.
Men även Canon 5Ds r var inte bättre än min X-T2 torts att Caon påstod att den skulle ha samma AF som 1DX MKII.

Så varför detta ständiga tjat om småbild eller FF? Vi bör alla välja den kamera vi trivs med.
 

iSolen.se

Guest
Fast ekränn att de flesta som fotar bröllop tycket det är lika viktigt att ha minst 2 kameror som att ha två minneskort i .
Det vet jag ingen medveten fotograf som tycker. Kameror och objektiv går sönder, tappas, stjäls många gånger oftare än kort pajar. Men vanligast är nog felinställd kamera eller att fotografen inte var beredd och det löser man med assistent (tack markus) och att titta på sina bilder.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det vet jag ingen medveten fotograf som tycker. Kameror och objektiv går sönder, tappas, stjäls många gånger oftare än kort pajar. Men vanligast är nog felinställd kamera eller att fotografen inte var beredd och det löser man med assistent (tack markus) och att titta på sina bilder.
Mot mänskliga misstag är det inte mycket att göra.
 

iSolen.se

Guest
Mot mänskliga misstag är det inte mycket att göra.
Tvärtom, det är där man har mest att tjäna. Ta med två eller tre kameror så klarar man sladdsnubbel etc, ta med assistent så klarar du att du får slut på batteri eller kort vid en tidpunkt du trodde det skulle vara lugnt, ta med assistent som fotar i annan vinkel så klarar du när folk kliver framför dig när tårtan ska skäras. Det är lätt att glömma men tiden man lägger på att byta batterier och minneskort betyder att du itne är fotoberedd, och den risken tar många med öppna ögon samtidigt som de skyddar sig mot ett 2000-talsproblem, 2018 pajar inte kort som de gjorde förr. Att stoppa i nytt kort i kameran och åka på uppdrag med oprövade grejer tycker jag är mänskligt misstag. Självfallet ska man använda beprövad utrustning när det är viktigt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Nu börjar diskussionen glida allt för långt bort från ämnet. Nyttan av dubbla minneskort kan kopplas till Eos R, men jag har raderat några inlägg som inte alls haft med kameran eller det nya systemet att göra.
 

PMD

Aktiv medlem
PMD du verkar ha en religiös tro på att FF är det optimala.
Vad har du fått det ifrån?

Så varför detta ständiga tjat om småbild eller FF? Vi bör alla välja den kamera vi trivs med.
Vem tjatar ständigt om småbild och i så fall var?

I den här tråden är det väl rimligt att diskussionen rör sig kring småbild med tanke på trådens ärende?

Det finns andra forumavdelningar och andra trådar där vi kan diskutera för- och nackdelar med olika sensorformat (ekvivalens och annat).
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vad har du fått det ifrån?


Vem tjatar ständigt om småbild och i så fall var?

I den här tråden är det väl rimligt att diskussionen rör sig kring småbild med tanke på trådens ärende?

Det finns andra forumavdelningar och andra trådar där vi kan diskutera för- och nackdelar med olika sensorformat (ekvivalens och annat).
Både när det gäller video och annat är det bra att ha med också andra format. Varför skall vi som du föreslår jämföra video till FF.
Den marknadsledande och mest populära kameran idag är inte FF. Är det kanske därför?
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Spegellösa kameror i med snarlik design och konstruktion oavsett sensorstorlek bör det ju handla om. Vore som att på mellanformatstiden utesluta alla andra mellanformat förutom Hasselblads 6x6. Jag jämför Canons och Nikons kameror med Sony, Fuji och Olympus och struntar i vilken sensorstorlek som sitter i kameran. Dock blir det ju begränsningar vikmässigt, men med bra stabilisering som är en gudagåva behövs inte de ljusstarka objektiven för gängse bruk.

Hantering, ergonomi, vettiga objektiv, väderskydd och kostnad, det är ungefär det jag tycker är viktigt. Vilket fabrikat det är, det skiter jag i. Det blir spännande att se vad Canon åstadkommit!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Lanseras kameran i natt? Har inte hittat någon teaser eller nedräkning? Tidszon?


Även om jag inte tror att Canon inte kommer överträffa z7 eller a7riii så är det mycket bra och kanske får Sony att fixa fel och funktioner i deras kameror.


Några saker att konstatera:
Canon är omkörda av sony och nikon vad det i megapixelracet.
Canon har sämre DR är konkurrenterna.
Fuji är en mycket mera hypad kamera än eos M.
Canon har en bra AF för video men kan den står sig mot a9 eller a7riii, eye AF?
Senaste flaggskepp har de legat efter på flera punkter mot konkurrenterna nikon, Sony.
Canon brukar göra billigare kameror än konkurrenterna. Kommer de enbart konkurera med pris här?
Canon brukar aldrig släppa på fullt med funktioner jämfört med nikon.

Canon har ett bra menysystem och touchfunktion i alla fall mot Sony.

Senaste canonkameran jag kände wow var 5d mark II.


Blir mycket intressant att se denna
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Lanseras kameran i natt? Har inte hittat någon teaser eller nedräkning? Tidszon?


Även om jag inte tror att Canon inte kommer överträffa z7 eller a7riii så är det mycket bra och kanske får Sony att fixa fel och funktioner i deras kameror.


Några saker att konstatera:
Canon är omkörda av sony och nikon vad det i megapixelracet.
Canon har sämre DR är konkurrenterna.
Fuji är en mycket mera hypad kamera än eos M.
Canon har en bra AF för video men kan den står sig mot a9 eller a7riii, eye AF?
Senaste flaggskepp har de legat efter på flera punkter mot konkurrenterna nikon, Sony.
Canon brukar göra billigare kameror än konkurrenterna. Kommer de enbart konkurera med pris här?
Canon brukar aldrig släppa på fullt med funktioner jämfört med nikon.

Canon har ett bra menysystem och touchfunktion i alla fall mot Sony.

Senaste canonkameran jag kände wow var 5d mark II.


Blir mycket intressant att se denna
https://www.youtube.com/watch?v=mFaNE7MEFsE

En summering av den teasern: Jag hoppas produkterna som släpps håller en högre standard.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag börjar fundera vad som händer hos Canon. Trots allt använde jag deras kameror under över 10 år. Visst sög det att de körde sina egna sensorer som inte var i nivå med Sonys. Faste det var inte så stort problem som många ville göra det till.
Fast nu känner jag inte igen dem.

De släpper sin kanske viktigaste kamera på länge och de missar mängder. De gör också på toppen av allt en urusel teaser.

Har de ångest för att ge sig in i striden.
Nu släpper snart Fuji sin X-T3 och sedan kommer X-H2 med flera följa. Sony har säkert något nytt på gång. Panasonic skall ge sig in i striden med FF och så också Olympus.
Alla dessa företag är otroligt kapabla.
Om Nikon och Canon skall fortsätta behålla sina marknadsandelar i en framtida marknad får de nog anstränga sig betydligt mer.
Deras satsning så här långt får nog kallas för en halvmesyr.
 
ANNONS