Annons

Vem behöver fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Varför är formatet döende? Du kan inte krympa sensorn utan att få problem med skärpedjupet. Snarare är det mer i intressant med småbild nu när EVF kommit så även de som vill ha små kameror kan få det.
Då har du inte begripit hur den digitala tekniken förändras. Det som inte går idag är möjligt imorgon. Läs några böcker för bättre förståelse både historiskt och framtida. Det rekommenderas alla intresserade i ämnet.

Jan Jörnmark har skrivit om just den digitala utvecklingen i sina böcker.
 

iSolen.se

Guest
Då har du inte begripit hur den digitala tekniken förändras. Det som inte går idag är möjligt imorgon. Läs några böcker för bättre förståelse både historiskt och framtida. Det rekommenderas alla intresserade i ämnet.

Jan Jörnmark har skrivit om just den digitala utvecklingen i sina böcker.
Som sagt, de fysiska lagarna lär inte ändras hur många böcker som du än har läst och hur mycket utvecklingen än går framåt.

Att som jag gissar att du är inne på, simulera bakgrundsoskärpa med efterbehandling (funkar inget vidare än så länge) är oberoende av kameran och är en annan utveckling.

Här har du chansen, förklara hur utvecklingen kommer ge kameror med små sensorer kort skärpedjup. Det är helt ok att citera din bok.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Spåkulan visar: Tekniken från Light L16 i någon variant, med gruvligt effektiv mjukvara som ersätter det mesta vi dras med idag. Vi ser det i mobilerna redan idag. Visst, nischer kommer finnas, men de kommer tyvärr krympa. Inte min önskan men min mest kvalificerade gissning.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Som sagt, de fysiska lagarna lär inte ändras hur många böcker som du än har läst och hur mycket utvecklingen än går framåt.

Att som jag gissar att du är inne på, simulera bakgrundsoskärpa med efterbehandling (funkar inget vidare än så länge) är oberoende av kameran och är en annan utveckling.

Här har du chansen, förklara hur utvecklingen kommer ge kameror med små sensorer kort skärpedjup. Det är helt ok att citera din bok.
Facit trodde ju också att mekaniska räknemaskiner aldrig skulle ersättas av digitala. Dina uppfattningar som gäller idag gäller sannolikt inte i framtiden - och den har du inte sett ännu...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fujinon 56/1.2 vs Nikon 85/1.8 är åter igen metall vs plast och jag är övertygad om att Fujis 56/1.2 även är optiskt bättre än Nikon 85/1.8. Sen handlar det ju inte enbart om ytan på glaset utan hur många linser det finns i objektivet samt hur glaset är behandlat osv.
Jag kanner inte till 56/1.2, men ar sakert mycket bra. Nikons 85/1.8G har ocksa fantastiska optiska egenskaper.

Jag tror det finns andra skal till att Nikon valt att tillverka holjet av en glasfiberarmerad termoplast an just att det blir sa mycket billigare. Det ar mycket starkt, formstabilt vid temperaturforandringar och lattare. Innanfor holjet ar det fortfarande metall.

Jag tror fortfarande att det ar svart att motivera pastaendet att Fujifilm inte har nagra marginaler pa sina produkter.
 

iSolen.se

Guest
Facit trodde ju också att mekaniska räknemaskiner aldrig skulle ersättas av digitala. Dina uppfattningar som gäller idag gäller sannolikt inte i framtiden - och den har du inte sett ännu...
Det där var ett argument som inte alls styrker att de fysiska lagarna gällande skärpedjup skulle kunna kringgås. Fysiska lagar är f ö ingen uppfattning, lika lite som vetenskapens förklaring av utvecklingen är en åsikt.
 

iSolen.se

Guest
Jag kanner inte till 56/1.2, men ar sakert mycket bra. Nikons 85/1.8G har ocksa fantastiska optiska egenskaper.

Jag tror det finns andra skal till att Nikon valt att tillverka holjet av en glasfiberarmerad termoplast an just att det blir sa mycket billigare. Det ar mycket starkt, formstabilt vid temperaturforandringar och lattare. Innanfor holjet ar det fortfarande metall.

Jag tror fortfarande att det ar svart att motivera pastaendet att Fujifilm inte har nagra marginaler pa sina produkter.
skal? holget? svart?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vi pratar om den digitala utvecklingen och inte optiska lagar - nu får du strama upp dig gubbe...
Först kastar du ur dig att du har läst en fantastisk bok.
Samtidigt så insinuerar du att man kan gå utanför fysiska lagar.
Sen när det är upp till bevis så har du ingenting att komma med mer är hån.

Jag är BARA intresserad av ett svar på hur man skall förflytta de fysiska lagarna.
Har du inte svar på det så är jag inte intresserad av ett svar.
 

Artis

Aktiv medlem
Facit trodde ju också att mekaniska räknemaskiner aldrig skulle ersättas av digitala. Dina uppfattningar som gäller idag gäller sannolikt inte i framtiden - och den har du inte sett ännu...
Vilken framtid pratar vi om. 100 år?
Man har läst många SF böcker i unga år och med facit i handen efter 50 år har det inte hänt speciellt mycket och ännu mindre stämmer med profetia i de böcker. Tack vare de fysiska lagarna.
Att sia om den digitala utvecklingen är lika riskabelt som att skriva SF böcker. Man önskar sig mycket men vad verkligheten kommer att erbjuda är annan sak. FF har funnits i decennier och än så länge utvecklingen har gått mot större och tyngre hus med några blygsamma försök till att komma från spegel till spegellös. Jag tror inte att i överskådlig tid kommer sportfotografer på allehanda arenor springa med sina mobilkameror oavsett hur många megapixlar man stoppar i de.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tycker det ar spannande att se vad som hander med mellanformat. Hasselblad X1D var nere pa $4,999 ett tag. Inte sa stor skillnad mot t.ex. en Nikon Z7 eller Sony A7Riii. Visst, linserna ar fortfarande dyra.

Fujifilms nya kameror ar ocksa intressanta.

Det ar en stor skillnad i bildkvalitet mellan fullformat och de storre mellanformatsensorerna, framfor allt i dynamiskt omfang och fargatergivning.

Sa, den enkla slutsatsen ar: Ingen behover fullformat.

Vi behover mellanformat!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Ingen behover fullformat.

Vi behover mellanformat!
Ett sätt att lura fysikens lagar finns väl redan idag.

Skärpedjup - oskärpecirklar - är relativt den färdiga bildens storlek och betraktningsavstånd.

Om man i efterbehandling beskär en bild så ändrar man också skärpedjupet.
Omvänt - att stitcha bilder ger en simulering av en större sensor.

Med en iPhone kan man ta panoramabilder. I praktiken spelar man in en kort film som sedan stitchad ihop till en bild. En bild som är större än sensorn. Man kan alltså genom att röra på kameran under exponeringen simulera en större sensor. Och faktiskt borde skärpedjupet bli kortare än för en vanlig iPhone-bild. Men jag har inte provat.

Om vi i nästa generation IOS får möjlighet att panorera i både x- och y-led borde vi snart kunna simulera mellanformat med vår lilla ficktelefon!

Eller tänk en bara lite större kamera som automatiskt gör den rörelsen vid varje exponering. Trots tumnagelstor sensor kan vi ställa in kameran på nästan valfritt simulerat sensorformat.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Först kastar du ur dig att du har läst en fantastisk bok.
Samtidigt så insinuerar du att man kan gå utanför fysiska lagar.
Sen när det är upp till bevis så har du ingenting att komma med mer är hån.

Jag är BARA intresserad av ett svar på hur man skall förflytta de fysiska lagarna.
Har du inte svar på det så är jag inte intresserad av ett svar.
Jag tror att ni som vanligt pratar forbi varandra.

Det gar givetvis att losa optiska problem pa olika satt.

iPhone tar tva bilder och fogar samman dem digitalt for att fa det att se ut som om linsen i kameran har ett kortare skarpedjup an vad de fysiska lagarna forutsager.

Nikon jobbar enligt egen uppgift pa att numeriskt minska effekten av diffraktion for att i framtiden kunna anvanda sensorer med hogre pixeldensitet. Jag har funderat lite pa hur det skulle kunna ga till. Det enda jag kan komma pa ar att man utnyttjar det faktum att olika vaglangder har olika grad av diffraktion, sa det vore mojligt att jamfora t.ex. rod, gron och bla kanal och forsoka rakna ut hur man ska kompensera for det optiska felet.

Det finns sakert ett stort antal projekt darute for att kompensera for olika optiska problem.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror att ni som vanligt pratar forbi varandra.

Det gar givetvis att losa optiska problem pa olika satt.

iPhone tar tva bilder och fogar samman dem digitalt for att fa det att se ut som om linsen i kameran har ett kortare skarpedjup an vad de fysiska lagarna forutsager.

Nikon jobbar enligt egen uppgift pa att numeriskt minska effekten av diffraktion for att i framtiden kunna anvanda sensorer med hogre pixeldensitet. Jag har funderat lite pa hur det skulle kunna ga till. Det enda jag kan komma pa ar att man utnyttjar det faktum att olika vaglangder har olika grad av diffraktion, sa det vore mojligt att jamfora t.ex. rod, gron och bla kanal och forsoka rakna ut hur man ska kompensera for det optiska felet.

Det finns sakert ett stort antal projekt darute for att kompensera for olika optiska problem.
Ja men förbättringar kommer inte bara gälla kameror med små sensorer utan alla.
 
ANNONS