Annons

Byte från Nikon till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Har testat A7 sedan 5 år tillbaka, 95% av bilderna tar jag manuellt med adapterade FF gammelgluggar för hundralappar med mycket goda reslultat. Saknar inte AF för majoriteten av de motiv jag fotar, tvärtom blir jag lat och slarvig med AF vad avser fokus, komposition, bakgrund, bokeh etc.. Däremot uppskattar jag AF i stressade situationer och med snabbrörliga motiv.

Har också testat A7III: Fördel över A7 är i första hand IBIS, elektronisk tyst slutare och bättre sensor i svagt ljus. Filmar inte så har inga egna preferenser.

Största skillnaden mellan A7 och A7II är (som jag ser det) IBIS, samt något större grepp, sensorn är densamma. Beggad kan du hitta A7 för 5500:- (+-500:- ber. på skick). Möjligt A7II är lite bättre (snabbare) med AF. Beggad A7II kan fås för 7500:- (+- 500:- ber. på skick). Tycker inte 2 papp mer för IBIS är värt det då du kan få 4-6 finfina gammelgluggar för dom pengarna. Båda lär knappt sjunka så mycket mer i pris, så passar inte galoscherna lär du få tillbaka merparten av pengarna.

Det sk. "batteriproblemet" har aldrig varit ett problem för mig, slår av kameran då den inte används, tror jag bytt batteri 2-3 ggr på mina 50-tals halvdagsutflykter, gör som proffsen: ta med ett extra batteri så är "problemet" löst.

Litet tillägg: A7III fick det nya större batteriet också, plus justering till ytterligare fler bilder än A7RIII, efter dom första kolla allt/leka med menyer perioden har man hört flera som utan problem kan köra 1500/2000 bilder, lättare med ett extra batteri än att hålla koll på 3-4 batterier hemmavid, jag blir snurrig över sådant, är dessa nu laddade eller ej, imponerad över dom som håller 4-5 kameror i gång, plus då drösar av minneskort över allt att hålla koll på.

Själv är jag lite gammeldags av mig, så tar batteriet slut så får det vara bra med det liksom, har funderat på dom där jupio bärbara laddarna som Cyberphoto brukar nämna i samband med tester av äldre A7.
 
ANNONS