Annons

Nikon D3&5-Tusen, jobbiga med manuella inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Ni som använder Nikons minsta kameror:
Är det jobbigt att ändra exempelvis slutartiden medan man fotar (för att man inte har en liten display där man ser informationen)?

Lär man säg använda sökaren istället, eller blir man låst till att titta i kamera-menyn varje gång?

Känns som det kommer gå både långsamt och dra mycket batteri att pilla i menyn så ofta.

Jag har använt några små Nikon-kameror under åren (max nån timme per gång) och det slutar alltid med att jag kör på P för att jag inte lyckas hitta olika inställningar :p
//MVH person som inte kan orientera i menyer ännu.
 

AnanasJimmy

Medlem
Ni som använder Nikons minsta kameror:
Är det jobbigt att ändra exempelvis slutartiden medan man fotar (för att man inte har en liten display där man ser informationen)?

Lär man säg använda sökaren istället, eller blir man låst till att titta i kamera-menyn varje gång?

Känns som det kommer gå både långsamt och dra mycket batteri att pilla i menyn så ofta.

Jag har använt några små Nikon-kameror under åren (max nån timme per gång) och det slutar alltid med att jag kör på P för att jag inte lyckas hitta olika inställningar :p
//MVH person som inte kan orientera i menyer ännu.
Hej,

Jag har en Nikon D5500 och fotograferar mest i M-läge (manuell slutare och bländare). Den stora displayen använder jag mest för att kolla hur bilden blev precis efter jag tagit den så att fokus och exponering ligger rätt. Korrigeringar i inställningar gör jag sen snabbt via reglagen (inte menyn på displayen).

Nikon D5500 har dock touch-display och från standardvyn är det väldigt enkelt att trycka på inställningen man vill ändra och göra justeringen.

Övrig tid är displayen infälld och används inte och skulle jag glömt mina inställningar så kollar jag infon i nederkant på sökaren.

/Jimmy
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag startade med en D5500. Men jag insåg snabbt att det var jobbigt att ändra inställningarna i helmanuellt läge. Touchskärmen underlättar, men samtidigt finns en sensor som stänger av displayen när du kikar in i sökaren. Problemet för mig var att skärmen ofta stängdes av när jag pillade med inställningarna på skärmen. (Handen kom i vägen för sensorn)
Jag uppgraderade snabbt till en D7200. Här har man två hjul att snurra på, en för tid, och en för bländare. Nu behöver jag aldrig ta bort ögat från sökaren för att justera exponeringen. Helt klart värt prisskillnaden mellan D5500/5600 och D7200 om du frågar mig.
 

AnanasJimmy

Medlem
Ja, det är inte helt optimalt på D5500 med bara ett hjul att snurra på. I manuellt läge så ställer man slutartid på hjulet och för att ställa bländare så måste man hålla nere en knapp och snurra på hjulet. Detta moment är inte helt smidigt och ska jag vara ärlig så tog det ett tag för mig att lära mig detta fingerakrobatiska moment. Nu använder jag extremt sällan displayen för att göra inställningar.

Tanken är att uppgradera någon gång i framtiden när jag känner att kameran inte hänger med längre.

/Jimmy
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag startade med en D5500. Men jag insåg snabbt att det var jobbigt att ändra inställningarna i helmanuellt läge. Touchskärmen underlättar, men samtidigt finns en sensor som stänger av displayen när du kikar in i sökaren. Problemet för mig var att skärmen ofta stängdes av när jag pillade med inställningarna på skärmen. (Handen kom i vägen för sensorn)
Jag uppgraderade snabbt till en D7200. Här har man två hjul att snurra på, en för tid, och en för bländare. Nu behöver jag aldrig ta bort ögat från sökaren för att justera exponeringen. Helt klart värt prisskillnaden mellan D5500/5600 och D7200 om du frågar mig.
Jag instämmer med denna talare! Men använder D300/800, ger samma upplevelse.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Ropade hem en begagnad D5300.
Testade olika funktioner halva kvällen.
Själva Live View funktionen är nog trevlig om man får kläm på den :)

Det var några "Hjälp funktioner" jag inte lyckades stänga av.
Exempelvis även då jag var på M och hade kameran på Shutter priority så vägrade den att ta kort ibland för att "Objektet är för mörkt" (det står så i displayen).
Det var inomhus (normal ljus) 1/200s, F/1.8 ISO-Auto

En annan störig sak är i Live View är att ljuset förändras beroende av var kameran fokuserar.

Säkert en cool funktion när man behöver den :)
Kanske går att ordna så att det bara är aktivt på typ P och dom andra automatinställningarna.

Funktionsknappen var väldigt användbar eftersom man bara har ett snurrhjul
Är det rekommenderat att ha Bländare standard och Slutare när funktionsknappen är nedtryckt? Testade båda och det känns lika bra ;)

En annan lite konstig sak var Autofokus:
Eftersom den inte har någon dedikerad "AF-On" utan bara "AF-L/AE-L".
Kändes som att det var väldigt svårt att kontrollera så att den bara jobbade med Fokus. Nu anvisade sig den ibland med att Låsa (vilket jag inte har något behov av).

Kan man stänga av Låsfunktionen så att den bara arbetar som en "AF-On"?

Det mest imponerande var helt klart Filmfunktionen, det får min iPhone attt framstå som nåt från tidigt 2000-tal :p
 

AnanasJimmy

Medlem
"En annan störig sak är i Live View är att ljuset förändras beroende av var kameran fokuserar. "

Detta beror troligtvis på att du har den inställd på "spot metering". Enkelt förklarat så är det en inställning anger hur stor del av bilden kameran använder för att räkna ut exponeringen. Mer information finns här:
https://sv.howtodou.com/how-to-choose-an-exposure-metering-mode-on-your-nikon-d5300


"Exempelvis även då jag var på M och hade kameran på Shutter priority så vägrade den att ta kort ibland för att "Objektet är för mörkt" (det står så i displayen).
Det var inomhus (normal ljus) 1/200s, F/1.8 ISO-Auto"

Det där kan eventuellt hänga ihop med föregående stycke (exponeringsmätning), prova att ändra läget till matrix. "Mätläget påverkar mätarens läsning i M-läge samt de exponeringsinställningar som kameran väljer i de helautomatiska inspelningslägena samt i P, S och A-lägena."


"Är det rekommenderat att ha Bländare standard och Slutare när funktionsknappen är nedtryckt? Testade båda och det känns lika bra ;) "

För mig är det en smaksak, jag föredrar: I manuellt läge, hjul styr slutare/knapp nedtryckt + hjul styr bländare. Har märkt att det är lättare att jobba med fastare skärpedjup på detta sätt.


"En annan lite konstig sak var Autofokus:
Eftersom den inte har någon dedikerad "AF-On" utan bara "AF-L/AE-L".
Kändes som att det var väldigt svårt att kontrollera så att den bara jobbade med Fokus. Nu anvisade sig den ibland med att Låsa (vilket jag inte har något behov av).

Kan man stänga av Låsfunktionen så att den bara arbetar som en "AF-On"? "


Om jag förstår det rätt så vill du att den fortsätter att söka fokus efter att den hittat fokus? Om det är rätt uppfattat så finns det inställning för det (AF-C (Kontinuerlig servo-AF)). Mer information på länken nedan:
https://www.nikon.se/microsites/digitutors/sv_SE/d5300/functions/focusmode_finder.html
 
ANNONS