Annons

Normalzoom canon fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennyosd

Medlem
Hej, på jakt efter en normalzoom för canon EF fullformat. Har Canon 70-300 L4-5,6 och Irix 15mm. Så jag tänker att jag borde klara mig med ljusstyrka 4 då jag fotar mest landskap. Skulle passa till 5d mark iv. Tack på förhand!
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Hej, på jakt efter en normalzoom för canon EF fullformat. Har Canon 70-300 L4-5,6 och Irix 15mm. Så jag tänker att jag borde klara mig med ljusstyrka 4 då jag fotar mest landskap. Skulle passa till 5d mark iv. Tack på förhand!
Ja, det är väl Canon 24-70/4 is, 24-70/2.8 eller 24-105/4 is som gäller. Finns säkert andra tillverkare också.

Själv har jag en 24-70/4 is som har (iS) bildstabilisering och dessutom ett makroläge (1:2) som kan vara användbart. Helt nöjd med det.

/Tomas
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, det är väl Canon 24-70/4 is, 24-70/2.8 eller 24-105/4 is som gäller. Finns säkert andra tillverkare också.

Själv har jag en 24-70/4 is som har (iS) bildstabilisering och dessutom ett makroläge (1:2) som kan vara användbart. Helt nöjd med det.

/Tomas
Den enda andra normalzoomen som finns som f/4 är väl Sigmas 24-105/4 OS. Sedan finns det förstås 24-70/2,8:eek:r från tredjepartarna.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Skulle passa till 5d mark IV
Hej

Du har många alternativ.

Nytt eller begagnat?

I, II eller III-generation av samma objektiv?

Sen den stora skillnaden, att köpa hemmavid eller inom EU. Canon 24-70 2,8 II hos Cyberphoto för 20,500 SEK eller från EU-infinity store €1,159.

Men också begagnat från Ebay UK.

Om du fotar landskap, Canons egen 24-70 4L eller Tamron 24-70 2,8 G2 (Generation II) är prisvärda objektiv, Canons 4L blir smidig att bära med sig.

Cyberphoto https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/objektiv/ef-24-70-2-8-l-ii-usm_2

E-Infinity https://www.e-infin.com/eu/search/canon 24-70

Ebay UK https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR12.TRC2.A0.H0.Xcanon+24-70.TRS0&_nkw=canon+24-70&_sacat=0
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ber om ursäkt, Canons eller third part 24-70 III finns inte ännu :)
Min väldigt gamla 24-105/ 4 IS slutade nyligen att fungera. Ett objektiv jag tror jag köpte i tillsammans med min första Canon 5D.
Så jag ringde RCC i Göteborg och frågade om de kände igen problemet. Tjejen i receptionen gick och frågade teknikerna. Efter ett par minuter kom hon tillbaka att det inte var något typiskt problem och de måste se objektivet för att kunna ge ett besked. Hon sa också att denna typ av objektiv kunde jag få ett fast pris på. Oavsett vad som var fel skulle de lösa det för 3 500 kr.
Så jag åkte till RCC i Mölndal och lämnade in objektivet på måndag. På tisdag hörde de av sig och att jag kunde hämta objektivet.
Jag hade kört på fastpriset och det största problemet var bländaren verkar lagt av. Så den hade de bytt ut. Fast de hade också fixat en hel mängd andra saker.
Mitt cirka 13 år gamla objektiv fungerar nu lika bra när det var nytt,
De frågade mig eftersom jag är CPN medlem om jag behövde en lånekamera under tiden. Vilket jag givetvis inte behövde eftersom jag hade en flera Fuji kameror och objektiv. Fast det fick mig fundera lite till.
Jag har nu 2 gånger behövt laga Canon objektiv jag använt mycket. Mitt gamla 300/4 IS som de fixade blev klart bättre. Denna service får jag inte från Fuji.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Min väldigt gamla 24-105/ 4 IS slutade nyligen att fungera. Ett objektiv jag tror jag köpte i tillsammans med min första Canon 5D.
Så jag ringde RCC i Göteborg och frågade om de kände igen problemet. Tjejen i receptionen gick och frågade teknikerna. Efter ett par minuter kom hon tillbaka att det inte var något typiskt problem och de måste se objektivet för att kunna ge ett besked. Hon sa också att denna typ av objektiv kunde jag få ett fast pris på. Oavsett vad som var fel skulle de lösa det för 3 500 kr.
Så jag åkte till RCC i Mölndal och lämnade in objektivet på måndag. På tisdag hörde de av sig och att jag kunde hämta objektivet.
Jag hade kört på fastpriset och det största problemet var bländaren verkar lagt av. Så den hade de bytt ut. Fast de hade också fixat en hel mängd andra saker.
Mitt cirka 13 år gamla objektiv fungerar nu lika bra när det var nytt,
De frågade mig eftersom jag är CPN medlem om jag behövde en lånekamera under tiden. Vilket jag givetvis inte behövde eftersom jag hade en flera Fuji kameror och objektiv. Fast det fick mig fundera lite till.
Jag har nu 2 gånger behövt laga Canon objektiv jag använt mycket. Mitt gamla 300/4 IS som de fixade blev klart bättre. Denna service får jag inte från Fuji.
Kul och höra, också att det finns en utvecklad service som fungerar. Jag tycker Canon bygger prisvärda objektiv och kan man dessutom få service på grejerna efter så lång tid är det en positiv faktor att räkna med.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har nu 2 gånger behövt laga Canon objektiv jag använt mycket. Mitt gamla 300/4 IS som de fixade blev klart bättre. Denna service får jag inte från Fuji.
Har något av dina Fujiobjektiv gått sönder efter att reklamationstiden har gått ut?

(Inte för att det hjälper TS med sitt val, förstås ...)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har något av dina Fujiobjektiv gått sönder efter att reklamationstiden har gått ut?

(Inte för att det hjälper TS med sitt val, förstås ...)
Nej inga mina många objektiv jag ägt genom åren har gått sönder inom garantin. De jag har fått lagade är båda Canon. Ett 300/4 IS och nu 24-105/4 IS. Ganska naturligt eftersom jag använt dessa mycket i över 10 år-
Med 300/4 IS fick jag också lämna in kameran eftersom de bytte ut IS delen. Efter det var objektivet mycket skarpare med samtliga kameror (5DS r och 5D III). Även den gången gick det på deras garantipris. Det var igen en total renovering av objektivet.
Jag är så här så här långt beredd at ge RCC högsta betyg. Att jag är en CPS kund spelar väl en viss roll.
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag har haft Canon 24-70/2,8L II, 24-105/4L IS samt 24-70/4L IS. Av dessa skulle jag rekommendera Canons 24-70/4L IS. Den har bättre optiska egenskaper jämfört med 24-105. Den är mycket lättare och smidigare, samt har IS jämfört med 24-70/2,8. Dessutom är den skarpare nedbländad till f/8-11 jämfört med 24-70/2.8, vilket är de bländare som jag använder mest vid landskapsfotografering.

Objektivtest har testat dem alla, http://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-24-70-mm-f4-l-is-usm-test/, http://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-24-70-mm-f28-l-ii-usm-test-klarar-det-mesta/ och http://www.objektivtest.se/tester/canon-ef-24-105-mm-f4-l-is-usm-en-nastan-perfekt-allroundzoom/
 

Artis

Aktiv medlem
Hej, på jakt efter en normalzoom för canon EF fullformat. Har Canon 70-300 L4-5,6 och Irix 15mm. Så jag tänker att jag borde klara mig med ljusstyrka 4 då jag fotar mest landskap. Skulle passa till 5d mark iv. Tack på förhand!
Har en välfungerande Canon EF 24-70 f/2,8L som jag kan sälja. Jättebra skärpa/färger/kontrast. Väderskyddat, passar utmärkt till 5DmkIV. Hör av dig om du är intresserad.
/Martin
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur mycket?
Jag hade en som jag sålde, men som jag nu saknar.
Jag tycker mig blivit lurad av Canon under många år- När jag började köra Fuji gav det mig ofta skarpare och bättre bilder.
Nu har Canon kontrat med bättre objektiv som kostar det dubbla som de gamla.
Jag har det nya 85/1,4 IS och det är verkligen bra.

Fast i allt övrigt föredrar jag Fuji. Objektiven kostar hälften och är minst lika bra.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 24-70 f/4 L IS jag använder till landskapsfoto, men har ingen erfarenhet av något annat. Jag är nöjd. En reflektion jag gör är att i alla fall jag ofta använder denna på en extra kamera över axeln när jag är ute och går med telet. f2,8-modellen är en hel del tyngre (och dyrare), och fotar man landskap använder man ju ändå f/10 eller mindre bländare, så då tycker jag bara det finns nackdelar med den ljusstarkare storebrodern.

Mvh
 

Artis

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 24-70 f/4 L IS jag använder till landskapsfoto, men har ingen erfarenhet av något annat. Jag är nöjd. En reflektion jag gör är att i alla fall jag ofta använder denna på en extra kamera över axeln när jag är ute och går med telet. f2,8-modellen är en hel del tyngre (och dyrare), och fotar man landskap använder man ju ändå f/10 eller mindre bländare, så då tycker jag bara det finns nackdelar med den ljusstarkare storebrodern.

Mvh
Jag har svårt att se nackdelar med ett ljusstarkt objektiv oavsett motivet man fotograferar. Däremot ljussvaga objektiv har en nackdel vid svaga ljusförhållanden exempelvis vid en skymning/solnedgång där ljuset är mjukt och svagt blir det inte mycket av bilden med f/10 om du inte skruvar upp ISO väsentligt men det har sina nackdelar. Likadant långa slutartider, att inte nämna nattbilder.
 
ANNONS