Annons

Avtal med arbetsgivare

Produkter
(logga in för att koppla)

ostwilkens

Medlem
Hej,

Min arbetsgivare har bett mig skriva på ett avtal om bilderna jag tar som anställd hos dem.
Jag har inte så bra koll på sådant så jag vill dela med mig av detta och få lite input innan jag skriver på.
Arbetsgivaren är ett museum som är en stiftelse mellan kommunen och landstinget.
Anledningen till att de behöver upplåta användningsrätt är att foton på föremål automatiskt delas till digitaltmuseum.se.

Jag har fått betalt för min tid, så jag har inga problem med att museet använder bilderna som dom vill.

Arbetstagaren är anställd hos <arbetsgivaren> för att skapa och framställa olika typer av stillbild och rörlig bild (nedan Bildmaterial) av och för <arbetsgivaren>s verksamhet.

Arbetstagaren är upphovsman till det Bildmaterial som skapas i anställningen. <arbetsgivaren> har äganderätten till Bildmaterialet.

Arbetstagaren upplåter en fri användningsrätt till <arbetsgivaren> att få använda Bildmaterialet i och för sin nu kända och i framtiden tillkommande verksamhet. Sådan fri användningsrätt innebär att <arbetsgivaren> utan begränsning får framställa exemplar av Bildmaterialet och göra Bildmaterialet tillgängligt för allmänheten på de sätt som <arbetsgivaren> finner lämpliga.

<arbetsgivarens> fria användningsrätt gäller i såväl analog som digital form och utan tids- eller geografisk begränsning. <arbetsgivaren> fria användningsrätt gäller således även efter det att Arbetstagarens anställningsförhållande har upphört.

<arbetsgivaren> äger i sin tur även rätt att upplåta användningsrätt till hela eller delar av Bildmaterialet till tredje part för dennes användning och spridning av Bildmaterialet. Sådan upplåtelse sker enligt den typ av Creative Commons-licens som <arbetsgivaren> väljer eller genom annan motsvarande licensieringsmodell eller öppen licens.

<arbetsgivaren> förbinder sig i enlighet med den ideella rätten i §3 upphovsrättslagen att namnge Arbetstagaren som upphovsman när Bildmaterialet används i <arbetsgivarens> egen verksamhet samt vid val av CC-licens eller annan motsvarande licensieringsmodell eller öppen licens. <arbetsgivaren> ska även respektera Arbetstagarens ideella rätt i övrigt.

Arbetstagaren ansvarar för eventuellt samtycke från avbildad person i Bildmaterialet inhämtats enligt gällande lagstiftning samt att Bildmaterialet inte inkräktar på någon annans rättigheter i övrigt. Detta sker i skriftlig form genom museets egen blankett "Samtycke från människor på bild". I de fall blankett saknas bifogar Arbetstagaren dokumentation på hur samtycke inhämtats.
- Vad innebär det att lämna över äganderätt, jämfört med användningsrätt?
- Är det vanligt att fotografen håller ansvaret för att samtycke inhämtats?

Alla tankar välkomna.
 

PMD

Aktiv medlem
- Vad innebär det att lämna över äganderätt, jämfört med användningsrätt?
Det är nog felformulerat. Om du använder dina egna minneskort så har du äganderätt till dem, men om det är arbetsgivarens minneskort så äger förstås arbetsgivaren korten.

Avtalstexten har blandat ihop äganderätt med upphovsrätt. Oavsett vem som äger minneskorten så har du automatiskt upphovsrätten till bilderna såvida du inte avtalar bort den. Ett sånt avtal tror jag inte är helt ovanligt mellan arbetsgivare och anställd fotograf.

Det kan förstås vara så att det är de tryckta bilderna som avses men jag tycker nog att det verkar onödigt att påpeka att den som har tryckt upp en bild äger den fysiska bilden.

N.B. att det är den ekonomiska upphovsrätten man kan avtala bort. Inte den ideella. Det går alltså inte att påstå att någon annan än du är upphovsman till bilderna när de publiceras ("byline") även om du har avtalat bort den ekonomiska upphovsrätten.

- Är det vanligt att fotografen håller ansvaret för att samtycke inhämtats?
Jag vet inte, men i ditt fall är det nog mycket mera praktiskt än att den som använder bilden senare ska leta rätt på den avbildade personen för att få samtycke om publicering.

Eventuellt behövs även samtycke för lagring av personuppgifter (dvs bilderna) enligt GDPR, men din/er verksamhet kanske räknas som konstnärlig och då är det mer osäkert vad gäller lagringssamtycke.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag kan inte se att det står något om huruvida du får använda bilderna själv. till exempel lägga upp dem på en hemsida. Vore det inte bra att ha något avtalat om det också?
 
ANNONS