Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.

(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
Detta är det senaste från Canon Rumors. De ger det en CR2 vilket innebär ganska troligt.
Vad de inte nämner är ett ord om vilken typ av Canon R det kommer vara. Kommer det vara en dyr FF modell med mycket pixlar eller en instegs APS-C modell.

"One of the biggest features missing from the first Canon EOS R for a lot of people is in-body image stabilization. Canon has always been a company that has said in-lens stabilization is their preferred way of doing things, as they have made claims that it’s better than sensor based stabilization.

We’ve seen enough comparisons over the years that show sensor-based systems work as well as lens-based systems in most scenarios. There still seems to be a bit of debate when it comes to stabilizing super telephoto lenses.

We’re being told by a pretty good source that Canon will introduce 5 axis IBIS (in-body image stabilization) in the next EOS R series camera. We’re not sure how this is going to work with in-lens stabilization, but if Canon could figure out a way to make the systems work together to improve performance, that would be a big step forward."
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en smart Fringer adapter för att köra Canon objektiv med alla funktioner på en Fuji X-H1. Det innebär metadata, AF, bländare samt stabilisering fungerar även på Fujikameran. Enda nackdelen är att AF-C oftast inte fungerar lika bra.

Kan ett litet bolag fixa det bör Canon själva enkelt kunna fixa till så IS fungerar ihop med IBIS. Allt annat skulle ju vara löjligt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, i allt övrigt tycker jag att EOS R verkar vara en riktigt bra kamera. Om den hade haft IBIS hade jag varit svårt frestad att köpa en (men knappast så här snart efter lanseringen).

Om det nu kommer en IBIS-försedd EOS R-kamera så lär det väl dröja ett tag, och risken är att den hamnar ett snäpp upp i prisnivå med en billigare modell senare. Så frågan är hur länge man behöver vänta tills det kommer en IBIS-försedd kamera som motsvarar den nuvarande EOS R i övrigt.

(Jag tror inte att Canon har bestämt sig för att göra en EOS R med IBIS. Canon har under alla år varit mycket konsekventa med att hävda överlägsenheten hos IS jämfört med IBIS. Det är möjligt att de tvingas krypa till korset så småningom, men det lär nog ta sin tid i så fall.)
Jag tror mycket hänger på hur försäljningen av eos r gått. De kan nog snacka bort vad de tidigare sagt om lönsamheten börjar svikta. För mig får de gärna pudla i frågan. Avsaknaden av ibis i eos r har stötts och blötts mycket. I denna tråden önskar jag mer fokus på saker som inte pratats så mycket om. Ställ gärna egna frågor om du undrar något.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror mycket hänger på hur försäljningen av eos r gått. De kan nog snacka bort vad de tidigare sagt om lönsamheten börjar svikta. För mig får de gärna pudla i frågan. Avsaknaden av ibis i eos r har stötts och blötts mycket. I denna tråden önskar jag mer fokus på saker som inte pratats så mycket om. Ställ gärna egna frågor om du undrar något.
Nu har ju Canon R inte varit tillgänglig särskilt länge. Jag såg några siffror för försäljningen i Japan av Canon R jämförd med NIkon Z6/7.
Canon utklassade Nikon på hemmamarknaden.

Nu kan ju sådant bero på tillgänglighet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Nu har ju Canon R int varit tillgänglig särskilt länge. Jag såg några siffror för försäljningen i Japan av Canon R jämförd med NIkon Z6/7.
Canon utklassade Nikon på hemmamarknaden.

Nu kan ju sådant bero på tillgänglighet.
Hm, misstänker att det finns fler potentiella köpare i Canonstallet. Canon har väl sålt mest dslr under de senaste 10 åren. Det behöver dock inte betyda att försäljningen motsvarar förväntan för Canon själva.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hm, misstänker att det finns fler potentiella köpare i Canonstallet. Canon har väl sålt mest dslr under de senaste 10 åren. Det behöver dock inte betyda att försäljningen motsvarar förväntan för Canon själva.
Early day's yet. Det de satsat hittills och med vetskapen att detta är deras framtid kommer de inte ge upp.

Så som kameraförsäljningen i världen ser ut gäller det att vinna eller försvinna.
Att överleva långsiktigt är viktigare än kortsiktig vinst.
 

uee

Medlem
Riktigt bra manick!

Tänkte kolla lite om någon vet hur försäljningen går. Flipp eller flopp så här långt?

Jag är också intresserad av att höra tankar från er som köpt och som nu haft en tid att testa kameran. Vilka bra eller dåliga saker har ni upptäckt? Har ni en positiv känsla av den som helhet? Eller är det bättre att vänta på nästa generation?

Det har varit rätt mycket negativt att läsa och se på nätet, men utöver att vissa trevliga objektiv kommer förbli ostabiliserade så känns inte tillkortakommandena så kritiska för mig. Har påmint mig om att eos r var det jag hoppades skulle komma istället för 6dmkii som jag aldrig köpte. A7iii har höjt ribban sedan dess vilket först gjorde att jag tyckte eos r saknade för mycket, men har nu börjat vekna. Den är nere under 25000kr med adapter och har försäljning gått bra lär de första begagnade dyka upp snart. Har försäljningen gått dåligt så kommer snart rabatter och tillfälliga erbjudanden😃.

Ja så går tankarna. Stärk eller sänk dem utifrån din bild/erfarenhet av kameran.

Jonas
Jag skaffade en R med kit objektivet 24-105 i mitten av oktober som komplement till min 5DsR - att ha något lite mindre med på resor men ändå bra bildkvalité. Mina erfarenheter är väldigt goda så här långt. Det är e n riktigt bra manick. Det har ju skrivits spaltmil om avsaknad av IBIS, endast en kortplats och Crop vid 4K – så det får man ju utvärdera själv hur mycket det betyder.
På plussidan
Det här med EVF är bra, man kan ju se hur exponering blir och jag har frontringen för exponeringskompensation.
Mikrojustering behövs inte heller med spegellöst.
AF är snabb och exakt.
Teknisk bildkvalité riktigt bra.
Dendäringa kitzoomen 24-105 är riktigt trevlig. Fin bokeh vid 105/4, bra skärpa överstora delar av omfånget.
Jo det går utmärkt med AF även för 100-400/5,6 med 2X konverter!
På minussidan
Jag upplever att den drar lite mer batteri än 5DsR – har inte gjort några riktiga tester ännu, men känslan finns
En del grejer kräver instruktionsbok att få till – boken är på 644 sidor så det kan bli lite bläddrande. T ex tyckt jag att sensorn för att starta byta från display till EVF var för känslig. Det gick inte att ställa- däremot kan man ställa så att EVF är på när displayen är invikt och displayen går igång när man viker ut den – precis som jag vill ha det.
Ögon AF är för dålig så den användera jag inte. Vi får se om den utlovade firmwareuppdateringen fixar detta.
Jag kommer inte heller riktigt överens med den där slidelisten. Har den inställd för ISO och använder den inte så ofta men..
På den senaste semesterresan tog jag mer än 80% av bilderna med R så den har blivit ny huvudkamera och 5DsR är komplementet….
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag skaffade en R med kit objektivet 24-105 i mitten av oktober som komplement till min 5DsR - att ha något lite mindre med på resor men ändå bra bildkvalité. Mina erfarenheter är väldigt goda så här långt. Det är e n riktigt bra manick. Det har ju skrivits spaltmil om avsaknad av IBIS, endast en kortplats och Crop vid 4K – så det får man ju utvärdera själv hur mycket det betyder.
På plussidan
Det här med EVF är bra, man kan ju se hur exponering blir och jag har frontringen för exponeringskompensation.
Mikrojustering behövs inte heller med spegellöst.
AF är snabb och exakt.
Teknisk bildkvalité riktigt bra.
Dendäringa kitzoomen 24-105 är riktigt trevlig. Fin bokeh vid 105/4, bra skärpa överstora delar av omfånget.
Jo det går utmärkt med AF även för 100-400/5,6 med 2X konverter!
På minussidan
Jag upplever att den drar lite mer batteri än 5DsR – har inte gjort några riktiga tester ännu, men känslan finns
En del grejer kräver instruktionsbok att få till – boken är på 644 sidor så det kan bli lite bläddrande. T ex tyckt jag att sensorn för att starta byta från display till EVF var för känslig. Det gick inte att ställa- däremot kan man ställa så att EVF är på när displayen är invikt och displayen går igång när man viker ut den – precis som jag vill ha det.
Ögon AF är för dålig så den användera jag inte. Vi får se om den utlovade firmwareuppdateringen fixar detta.
Jag kommer inte heller riktigt överens med den där slidelisten. Har den inställd för ISO och använder den inte så ofta men..
På den senaste semesterresan tog jag mer än 80% av bilderna med R så den har blivit ny huvudkamera och 5DsR är komplementet….
Tack, kul att fler som har huset berättar kring upplevelsen.
Gällande batteriets uthållighet tycker jag upplevelserna går isär beroende på vem Jag lyssnar på. Enligt några så verkar Tipas antal bilder på en laddning stämma ganska väl medan andra tycker batteriet presterar i paritet med när det sitter i en dslr. Kanske är det så enkelt att de dslr användare som använder livewiew mycket inte tycker skillnaden är stor medan de som bara använde optiska sökaren tycker tvärt om.

Hur ser af-inställningarna i eos r ut. Är det de 6 olika scenarierna som kan finjusteras?
 

PMD

Aktiv medlem
Detta är det senaste från Canon Rumors. De ger det en CR2 vilket innebär ganska troligt.
Vad de inte nämner är ett ord om vilken typ av Canon R det kommer vara. Kommer det vara en dyr FF modell med mycket pixlar eller en instegs APS-C modell.
För APS-C finns EOS M-serien så jag håller det för osannolikt att det kommer någon halvformatskamera i R-serien.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För APS-C finns EOS M-serien så jag håller det för osannolikt att det kommer någon halvformatskamera i R-serien.
Inte vet jag. Fast Canon rumors har ansett det kommer en Canon X med samma fattning för att kunna utnyttja de nya objektiven även för APS-C.
Canon rumors bör veta mer om detta än både du och jag.
 

UlfBodin

Medlem
5DS/5DSR har ju väldigt fin färgåtergivning och snygga hudtoner - åtminstone upplever jag det så med LR rendering. Följer EOS R samma trend?
Jag upplever att R-råfilerna är väldigt lika 5DsR när det gäller färg och ton. De är inte lika krispiga på pixelnivå (av naturliga skäl), men betydligt mer tåliga för att "dra i spakarna" ffa i skuggorna. För mig är det ett steg i rätt riktning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag upplever att R-råfilerna är väldigt lika 5DsR när det gäller färg och ton. De är inte lika krispiga på pixelnivå (av naturliga skäl), men betydligt mer tåliga för att "dra i spakarna" ffa i skuggorna. För mig är det ett steg i rätt riktning.
Nu har jag inte testat Canon R men de är väl väldigt lika Canon 5D MKIV.
Själv tycker jag den sensorn ger de bästa raw-filerna sedan ursprungliga 5D.

Tyckte själv att Canon 5Ds R hade ganska dålig DR och brusade ganska ordentligt när man gick över 6400 ISO. Då menar jag i utksriftsstorlek och inte bedömda i 1:1.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag köpte kameran när den kom och gillar den skarpt. Bildfilerna blir fina och färgerna är Canons. Menysystemet ser ut som på andra Canonkameror och är mina ögon föredömligt upplagt och lätt att hitta i. Att kunna lägga upp egna menysidor där vanliga ändringar blir lättåtkomliga gör kameran lättarbetad. Slidelisten använder jag inte. Jag prövade men kände inget naturligt användningsområde. Det blev en inställning för att bläddra bland tagna bilder - tror jag ;-)

En joystick hade naturligtvis varit bra, men fyrvägsknapparna gör flytt av fokuspunkt rätt smidig ändå. Skärmen vid flytt av fokuspunkt är också bra, men jag har oftast skärmen bortvänd. Batteritiden är ingen större fråga, det räcker långt om man bara stänger av ljud och inte autochimpar eller måste titta på bilderna mest hela tiden.

Snabbmenyknappen vid avtryckaren har jag inte haft på mina tidigare Canonkameror. Den är utmärkt för att snabbt komma åt de exponeringsinställningar jag ofta använder och vill kunna ändra snabbt, t ex ISO, hastighet, exponeringskompensation, AF-metod mm.

Två kort hade varit mycket bra, framför allt för att kunna fortsätta på ett nytt kort när det första blir fullt. När ett kort blir fullt håller man ju på att ta bilder som bäst och vill inte stanna upp och gräva fram ett nytt kort. Säkerhetskopiering vid extra viktiga tillfällen löser man enkelt med att autoöverföra bilderna till sin mobil under pågående session.

Jag har inte haft IBIS tidigare och hade naturligtvis inte haft något emot det, men någon showstopper är det inte för mig.

Jag bloggade för en tid sedan här på FS om EOS R som resekamera:
https://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/canon-eos-r-som-resekamera-i.htm
 

mmakr

Aktiv medlem
Lite tankar.

Har sista året mest använt Olympus OM D E-M1 mark II och 5DsR huset fått vila. Mitt perspektiv på Canon eos R kommer alltså från två håll. Har tagit några tusen bilder med kameran. Liten sammanfattning av erfarenheterna.

Bildfilerna från kameran är fina, upp till 800 iso kan jag göra omfattande behandlingar utan att det märks. Har aldrig noterat några sk. bandningar vid skuggupplättning. Väldigt bra EVF och utmärkt och snabb autofokus. Med ljusstarkt objektiv fokuserar den även när det är väldigt mörkt. Bra följande autofokus. Att flytta fokuspunkten via skärmen går bra . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Det går att ställa in kameran så att man med handskar kan använda M>-mode.
Touchlisten är svåranvänd . Det är förargligt att det inte går att programmera en valfri knapp så att det för att stänga av EVF. Bra grepp samt utmärkt skärm. Med hjälp av förinställningarna går det att få kameran mycket lättanvänd dock inte riktigt så bra som på Olympusen (men dess menyer är bysantinska. )

Slutaren kunde ha varit tystare.
Det sämsta med kameran tycker jag är uttalad rolling shutter vilket gör att det inte går att ta bilder med elektronisk slutare ifall motivet rör sig snabbt.

Köpt två R-objektiv.24-105 och 35 mm. 24-105 är den bästa kitzoom som jag använt , 35 mm ljustark med bra bokeh , liten och billig samt dessutom makrofunktion. Jag tror att vi i framtiden kan få en stor uppsättning med både billiga och bra samt dyra och fantastiska objektiv.

Självklart hade det varit bra med IBIS speciellt om den samverkat med IS som en del Olympusobjektiv gör. Dess funktion när det gäller stabilisering är helt överlägsen och möjliggör att man där kan fokusstacka på fri hand!

kameran är klart lättare och behändigare än 5DsR . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Hade jag kunnat korsa Canon R och Oympushuset och taget det bästa från båda hade det blivit en alldeles utmärkt kamera.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag köpte kameran när den kom och gillar den skarpt. Bildfilerna blir fina och färgerna är Canons. Menysystemet ser ut som på andra Canonkameror och är mina ögon föredömligt upplagt och lätt att hitta i. Att kunna lägga upp egna menysidor där vanliga ändringar blir lättåtkomliga gör kameran lättarbetad. Slidelisten använder jag inte. Jag prövade men kände inget naturligt användningsområde. Det blev en inställning för att bläddra bland tagna bilder - tror jag ;-)

En joystick hade naturligtvis varit bra, men fyrvägsknapparna gör flytt av fokuspunkt rätt smidig ändå. Skärmen vid flytt av fokuspunkt är också bra, men jag har oftast skärmen bortvänd. Batteritiden är ingen större fråga, det räcker långt om man bara stänger av ljud och inte autochimpar eller måste titta på bilderna mest hela tiden.

Snabbmenyknappen vid avtryckaren har jag inte haft på mina tidigare Canonkameror. Den är utmärkt för att snabbt komma åt de exponeringsinställningar jag ofta använder och vill kunna ändra snabbt, t ex ISO, hastighet, exponeringskompensation, AF-metod mm.

Två kort hade varit mycket bra, framför allt för att kunna fortsätta på ett nytt kort när det första blir fullt. När ett kort blir fullt håller man ju på att ta bilder som bäst och vill inte stanna upp och gräva fram ett nytt kort. Säkerhetskopiering vid extra viktiga tillfällen löser man enkelt med att autoöverföra bilderna till sin mobil under pågående session.

Jag har inte haft IBIS tidigare och hade naturligtvis inte haft något emot det, men någon showstopper är det inte för mig.

Jag bloggade för en tid sedan här på FS om EOS R som resekamera:
https://www.fotosidan.se/blogs/arnebivrin/canon-eos-r-som-resekamera-i.htm
Tack, jag är glad för att så många tar sig tid och ger sin syn på eos r. Läste även bloggen och kom på att jag läst den tidigare:). Det är dock skillnad denna gången. Jag har ett annat fokus när jag läser och noterar nya saker.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har sista året mest använt Olympus OM D E-M1 mark II och 5DsR huset fått vila. Mitt perspektiv på Canon eos R kommer alltså från två håll. Har tagit några tusen bilder med kameran. Liten sammanfattning av erfarenheterna.

Bildfilerna från kameran är fina, upp till 800 iso kan jag göra omfattande behandlingar utan att det märks. Har aldrig noterat några sk. bandningar vid skuggupplättning. Väldigt bra EVF och utmärkt och snabb autofokus. Med ljusstarkt objektiv fokuserar den även när det är väldigt mörkt. Bra följande autofokus. Att flytta fokuspunkten via skärmen går bra . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Det går att ställa in kameran så att man med handskar kan använda M>-mode.
Touchlisten är svåranvänd . Det är förargligt att det inte går att programmera en valfri knapp så att det för att stänga av EVF. Bra grepp samt utmärkt skärm. Med hjälp av förinställningarna går det att få kameran mycket lättanvänd dock inte riktigt så bra som på Olympusen (men dess menyer är bysantinska. )

Slutaren kunde ha varit tystare.
Det sämsta med kameran tycker jag är uttalad rolling shutter vilket gör att det inte går att ta bilder med elektronisk slutare ifall motivet rör sig snabbt.

Köpt två R-objektiv.24-105 och 35 mm. 24-105 är den bästa kitzoom som jag använt , 35 mm ljustark med bra bokeh , liten och billig samt dessutom makrofunktion. Jag tror att vi i framtiden kan få en stor uppsättning med både billiga och bra samt dyra och fantastiska objektiv.

Självklart hade det varit bra med IBIS speciellt om den samverkat med IS som en del Olympusobjektiv gör. Dess funktion när det gäller stabilisering är helt överlägsen och möjliggör att man där kan fokusstacka på fri hand!

kameran är klart lättare och behändigare än 5DsR . I sökaren har man en helt annan kontroll över hur bilden blir än i en DSLR.

Hade jag kunnat korsa Canon R och Oympushuset och taget det bästa från båda hade det blivit en alldeles utmärkt kamera.
Tack för att du tog dig tid med att delge dina intryck.

Jag har ju tanken att komplettera mina ef-objektiv med främst lätta och lite ljussvagare objektiv om det blir en eos r. Extra kul därför att höra positivt om 35:an. Den har kommit lite i skymundan gentemot övriga pjäser.

Den eviga jakten på den perfekta kameran fortsätter alltså :).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har lärt mig från Fuji att en del tycker att det är viktigt kameran är liten och lätt.
MIn X-T2 är just det. Den är prefekt när jag har små lätta objektiv som kitzoomen 18-55, eller småfasta som 18/2, 35/1,4 eller 60/2,4. Då känns kameran perfekt.
När jag istället använder 50-140/2,8 eller ändå värre 100-400 så känns det som man har ett larvigt litet hus på ett stort objektiv. Själv hänger jag då på battergreppet med 2 batterier. Detta för att få balans.

En del säger men du stödjer väl kameran med vänsterhanden och det är klart jag gör. Fast jag vill inte hålla långt fram på objektivet för det skall vara balans. Ekipaget bör ungefär balansera där stativfästet sitter för att det skall kännas optimalt. Måste man hålla längre fram är det svårare att hålla kameran still.

Vi är nu många som kör Fuji som föredrar X-H1 som är lite större med bättre grepp. Det gör att 50-140/2,8 är lättare att fota med utan att sätta på greppet. Sedan var det ju det här med IBIS. Jag uppgraderar inte min X-T2 till X-T3 även om jag skulle ha nytta av den bättre AF-C. Jag väntar på X-H2.
En 5D MKIV med 70-200/4 väger ganska lika med en Fuji X-H1 med en X-H1 med 50-140/2,8.

Såg nu att DPR kommer ange alla kameror som saknar IBIS som en nackdel för kameran i sitt betyg.

Vad gäller Canon så tycker jag baksidan på 5D MIV som något ger det mest ergonomiska som finns. Knappar och andra kontrollenheter sitter perfekt.

Det känns som Canon R och även Nikon Z är någon form av high-end amatörkamera som passar bäst för små lätta objektiv.
Efter kört spegellöst nu under många år känner jag att detta är en omogen produkt.
Jag skulle gärna ha en kamera som är som en 5D MKIV men med EVF. Innan det kommer en sådan 5D MK V kommer jag inte uppgradera. Då får 5D MKIV fortsätta göra jobbet eller Fuji X-H2.


Det är så mycket strunt om fördelen med FF när det gäller DR, kortare skärpedjup, mindre brus mm. Det är inte det att teorin inte stämmer. Det är mer av att många gånger spelar det ingen roll. Så personligen struntar jag i det i 98% av alla bilder jag tar.
Mina Fujikameror levererar i de flesta fall lika bra resultat. Fujis bättre objektiv objektiv är redan lika bra eller bättre än Canon senaste är fast till halva priset.
Jag kan båda systemen utan och innan och vet när jag har fördel av att använda den ena kameran eller den andra.
Jag håller därför med Tony Northrup att X-T3 är årets kamera. Inte på grund av att den är bäst på allt utan för den är roligast att fota med och klarar det mesta.

Jag använder ganska ofta min 5D MKIV på grund av dess egenskaper. Fast den där mysiga känslan ger den inte.

Jag känner jag verkligen gillar min X-PRO2 eller X-H1. Jag vill gå ut och fota med dem. Den känslan har jag inte med 5D MKIV. Vad jag läser mig till skulle jag inte heller få den med Canon R eller Nikon Z7/6.
Ingen av dem är den där perfekt tekniska Sony kameran byggd av ingenjörer för den som älskar det tekniskt perfekta. De är inte heller den där sköna kameran för oss som älskar det mer kreativa.
Detta är min mycket personliga åsikt.
Så kära Canon ge mig nu en spegellös kamera som har mer känsla och strunta några sliders som ingen vet vad de skall göra med. Ge mig tillbaka det interface från dSLR som hade utvecklats under årtionden och fungerade så bra
 
ANNONS