Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till Panasonic g80???

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Du kan komplettera din lilla standardzoom med Lumix 45-150mm.
Optiskt är objektivet skarpt och bra från 45-120mm, användbart även i ändläget 150mm även om skärpan blir något sämre.
Du får även dual IS med det objektivet om det har uppdaterad firmware. Det tycker jag är värdefullt.
Objektiven är så små och smiter lätt ned i fickan vilket gör att man klarar sig bra utan en superzoom.
(hör med Nybrofoto vad du får ge för mitt nyligen inbytta 45-150mm)
 

Kalli

Aktiv medlem
Tusen tack för svar. La du märket till att jag i rubriken skrivit fel modell, har inte G80 utan Gx80, men det kanske inte gör någon skillnad.
Det gör ingen skillnad. Jag har själv den äldre modellen av det där objektivet till min G80 (som kanske framkom tidigare) och den är bättre, i alla fall mellan 40 och 100mm, än man har någon rätt att förvänta sig av ett så billigt objektiv.
 

Magjoh

Aktiv medlem
Du kan komplettera din lilla standardzoom med Lumix 45-150mm.
Optiskt är objektivet skarpt och bra från 45-120mm, användbart även i ändläget 150mm även om skärpan blir något sämre.
Du får även dual IS med det objektivet om det har uppdaterad firmware. Det tycker jag är värdefullt.
Objektiven är så små och smiter lätt ned i fickan vilket gör att man klarar sig bra utan en superzoom.
(hör med Nybrofoto vad du får ge för mitt nyligen inbytta 45-150mm)
Tror jag redan mailat dem om lite objektiv, dock påsk nu så inget svar ännu. Blir kameran klumpig med detta objektiv på jämfört med 12-32
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag har samma kamera o kitzoom och skaffade 35-100/4-5,6, den kombinationen är nästan löjligt smidig. Jag kollade en del på den här mannen på tuben inför köp, David Thorpe, mkt trevliga recensioner kanske ngt tillrättalagt men nivån på ambition och krav liknar mina.

Det jag har emot kollapsande objektiv är att de måste ”aktiveras” innan bruk samt att det i
vidvinkliga läget har inte ett hårt stopp som jag är van med på vanliga zoomar vilket gör ibland att stänger av kameran ofrivilligt ibland. Jag tror dock är något jag kommer vänja mig vid.
Det är jättebra bildkvalitet så långt jag sett hittills jag har bara haft grejerna någon månad än så länge.
 
ANNONS