Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

PMD

Aktiv medlem
(Här kan noteras att Canons 24-70/2,8 till EF i sin senaste version väger nästan exakt som Nikons 24-70/2,8 till Z. Den fattningen är förvisso generösare än F, men långt ifrån Z.)
Z har 1mm större diameter än EF, men registeravståndet är förvisso signifikant kortare med 16mm mot 44mm.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Bilden töjer sig i vissa partier ibland ?

Tog en sväng ikväll för att fota vilt .
Använde Z7 + Tamron 150-600 G2 (som är uppdaterat med senaste Firmware)
Kamera inställningar Iso 320 F5,6 1/80sek 550mm
Något lång slutartid kanske :/
Fick många bra bilder , men några av bilderna ser konstiga ut då de liksom töjer sig i vissa partier .
Kan jag ha missat någon inställning ?
O.b.s Fick krympa ner bilder kraftigt för att kunna ladda upp den här , men ni bör kunna se vad jag menar .

1.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Man skulle kanske kunna misstänka nåt trassel med bildstabiliseringen. Hade du bildstabilisering påslagen både i objektivet och kameran?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det ser ut som att bildstabiliseringen jobbat lite väl mycket i fel axel för att kompensera för något den ansåg behövdes.

Tog en sväng ikväll för att fota vilt .
Använde Z7 + Tamron 150-600 G2 (som är uppdaterat med senaste Firmware)
Kamera inställningar Iso 320 F5,6 1/80sek 550mm
Något lång slutartid kanske :/
Fick många bra bilder , men några av bilderna ser konstiga ut då de liksom töjer sig i vissa partier .
Kan jag ha missat någon inställning ?
O.b.s Fick krympa ner bilder kraftigt för att kunna ladda upp den här , men ni bör kunna se vad jag menar .

Visa bilaga 148231
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Man skulle kanske kunna misstänka nåt trassel med bildstabiliseringen. Hade du bildstabilisering påslagen både i objektivet och kameran?

Ja båda , vad jag förstått skall kameran känna av att stabiliseringen på Objektivet är på och avaktivera sensorns stabilisering.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja båda , vad jag förstått skall kameran känna av att stabiliseringen på Objektivet är på och avaktivera sensorns stabilisering.
Det ska den enligt vissa uppgifter göra med Nikons objektiv, men gör den det även med tredjepartsobjektiv? (Jag vet inte och vet tyvärr heller inte hur man tar reda på det).

Men ju mer jag tittar på din bild desto mer tveksam blir jag till att det har med vare sig bildstabilisering eller tyst slutare att göra.

En intermittent bug i programvaran kanske?
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Det ska den göra med Nikons objektiv, men gör den det även med tredjepartsobjektiv? (Jag vet inte och vet tyvärr heller inte hur man tar reda på det).
Det skall ju funka även på Tamrons G2 om de är uppdaterade .
Inte helt 100% på detta ! men kan ha sett samma sak med ett Nikon 50 mm 1,4 (utan inbyggt vc ) när det blivit långa slutartider utan stativ .

Tar D850 igen nästa tur :/
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Det ska den enligt vissa uppgifter göra med Nikons objektiv, men gör den det även med tredjepartsobjektiv? (Jag vet inte och vet tyvärr heller inte hur man tar reda på det).

Men ju mer jag tittar på din bild desto mer tveksam blir jag till att det har med vare sig bildstabilisering eller tyst slutare att göra.

En intermittent bug i programvaran kanske?
Cirka 25% av bilderna blev så här ikväll , mestadels de med längre slutar tid .
 

PMD

Aktiv medlem
Cirka 25% av bilderna blev så här ikväll , mestadels de med längre slutar tid .
OK, då lutar det ju lite åt VR-hållet, trots allt.

Om jag vore dig så skulle jag testa med att stänga av tyst slutare nästa gång, och försöka ta bilder under ungefär samma omständigheter, för att försöka se om det är kombinationen av VR och tyst slutare som triggar en bug i kamerans programvara.
 

AWid

Aktiv medlem
Cirka 25% av bilderna blev så här ikväll , mestadels de med längre slutar tid .
Nikon har gått utmed ett servicemeddelande om att vissa Z 6 och Z 7 har fel på vibrationsreduceringen. Det lär vara ganska få kameror som berörs och det rör sig visst om väldigt tidigt producerade kameror. På deras hemsida kan man skriva in kameras serienummer så får man direkt reda på om kameran berörs eller inte. (Mitt ex var inte med bland de drabbade:)

Servicemeddelandet finns på den här sidan. Kolla om det möjligen kan röra sig om detta.
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Nikon har gått utmed ett servicemeddelande om att vissa Z 6 och Z 7 har fel på vibrationsreduceringen. Det lär vara ganska få kameror som berörs och det rör sig visst om väldigt tidigt producerade kameror. På deras hemsida kan man skriva in kameras serienummer så får man direkt reda på om kameran berörs eller inte. (Mitt ex var inte med bland de drabbade:)

Servicemeddelandet finns på den här sidan. Kolla om det möjligen kan röra sig om detta.

Har redan kollat detta , denna kamera skall klara sig från detta .
 

iSolen.se

Guest
Tog en sväng ikväll för att fota vilt .
Använde Z7 + Tamron 150-600 G2 (som är uppdaterat med senaste Firmware)
Kamera inställningar Iso 320 F5,6 1/80sek 550mm
Något lång slutartid kanske :/
Fick många bra bilder , men några av bilderna ser konstiga ut då de liksom töjer sig i vissa partier .
Kan jag ha missat någon inställning ?
O.b.s Fick krympa ner bilder kraftigt för att kunna ladda upp den här , men ni bör kunna se vad jag menar .

Visa bilaga 148231
Jag gissar bildstabiliseringen. Det styrks av att du använt tredjepartsobjentiv.

Prova att stänga av all bildstabilisering eller kör ett nikonobjektiv.

Slutartiden är f ö väldigt lång för 300mm.
 

mickebach

Aktiv medlem
Tog en sväng ikväll för att fota vilt .
Använde Z7 + Tamron 150-600 G2 (som är uppdaterat med senaste Firmware)
Kamera inställningar Iso 320 F5,6 1/80sek 550mm
Något lång slutartid kanske :/
Fick många bra bilder , men några av bilderna ser konstiga ut då de liksom töjer sig i vissa partier .
Kan jag ha missat någon inställning ?
O.b.s Fick krympa ner bilder kraftigt för att kunna ladda upp den här , men ni bör kunna se vad jag menar .

Visa bilaga 148231
Finns flera trådar om det här på DPR. Om jag fattar det rätt är det nåt av VR-lägena på objektivet som inte trivs särskilt bra ihop med silent shutter.

Här är en tråd:

https://www.dpreview.com/forums/thread/4393862#forum-post-62679521
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag håller i stort med om vad du skrev, men en liten korrigering:

Större diameter och kortare avstånd till sensorn gör att de bakre linserna kan göras mycket större, vilket leder till vad de kallar ökad symmetri.

Symmetri i det här fallet betyder mindre variation i diameter från frontlinsen till den bakersta linsen.
Symmetri i de här sammanhanget syftar i första hand på att det är en mindre påtaglig retrofokus-konstruktion. En av många konsekvenser av det är det du är inne på, att storleksskillnaden mellan bakre och främre linselement blir mindre, men det centrala är som sagt att man slipper eller i alla fall kan minska på graden av retrofokuskonstruktion.

Vidvinklar till SLR-kameror byggdes med retrofokuskonstruktion för att skapa utrymme för spegeln. Intressant nog har man fortsatt att bygga retrofokus även för spegelfria, detta eftersom en sådan design har den positiva sidoeffekten att vara mer telecentriska än helt symmetriska objektiv, något som är viktigt för kant- och hörnprestanda med sensorer (film var mindre känsligt).

Baksidan med retrofokus är komplexiteten, en vidvinkel med retrofokuskonstruktion består ju i praktiken av ett grundobjektiv som är någonting i närheten av en normal eller kort tele (och som därmed kan vara telecentriskt) med en vidvinkelkonverter monterad framtill. Detta blir optiskt komplext med en fast vidvinkel och fullkomligt mardrömslikt komplext med en vidvinkelzoom.

Vad Nikon uppnått med det kortare registeravståndet och den större diametern med Z-fattningen (jämfört med F-fattningen) är ju att man inte behöver bygga en lika kraftigt retrofokuskonstruktion, bara så mycket att man bibehåller telecentriciteten.

Om någon vill läsa mer om detta finns som så ofta ett läsvärt blogginlägg från Roger Cicala på Lensrentals:
https://www.lensrentals.com/blog/2011/03/the-development-of-wide-angle-lenses/
 

martinot

Aktiv medlem
Om vi för en stund låter bli att leka Sonys marknadsavdelning så kan vi konstatera att Sonys Z-batteri förvisso är något större än Nikon EN-EL15a/b, men skillnaden är betydligt mindre än mellan Nikon-batteriet och Sonys W-batteri. Att en berusad babian verkar ha tagit fram CIPA-siffran på Nikon Z-kamerorna ändrar inte det.
Visst är det ibland lite bra att det finns vissa sytetiska mätvärden som CIPA, DxO, etc. - men det viktigaste är ju ändå hur utrustningen presterar i verkligheten vid verklig användning hos verkliga slutanvändare (och inte främst syntetiska tester).
 

martinot

Aktiv medlem
Vem påstår att att det är ett vetenskapligt test? Tony själv säger ju i klippet att ”I guess they both survied, don’t know what that means”. Ta det för vad det är, ett litet ovetenskapligt test av två kameror i otrevlig miljö med vatten och kyla. Varken mer eller mindre.
Det är OK om någon tror på deras test (jag delar personligen Olas och andras skepsis till testet). Men finner det märkligt att du samtidigt ställer krav på FotoSidans medlemmar, som kommer med egna återkopplingar från kameror som de själva äger och använder, som inte värda vatten enligt dig just pga. av att de inte är vetenskapligt och statistiskt signifikanta.

Märkligt att YouTubers räknas, men inte FS-medlemmars egna erfarenheter.
 
ANNONS