Annons

Vilken modern kamera du ägt vurmar du mest för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Har nu ägt alla möjliga kameror sedan mitt intresse verkligen tog fart för snart 20 år sedan. Från Nikon D50 till det jag har idag, en Fujifilm X-T20. Resan däremellan har varit lite svajjig; ibland har jag ägt just DSLR-kameror där jag "toppade" på en Nikon D7000. Därefter hade jag en period med kompaktkameror: Canon SX220 och även "kompakta långzoomar". Sedan ett par år tillbaka, så kör jag spegellöst. Olympus kompaktare modell E-ML5 (senare med EVF-4 sökare), och sedan en E-M10. Gick vidare till G80 och därefter den kamera jag har idag: min X-T20. En hel del optik har kommit och gått under åren med.

Ibland vet jag inte riktigt vad jag letar efter när jag köper kamera, en borde kanske bara vara nöjd med det man har - det är ju inga spektakulära skillnader i bildkvalitet vill jag påstå (finns undtantag såklart), men däremot gillar jag kameror som känns som att de blir en del av mig själv.

Hittills, och fråga mig inte varför jag sålde den (jo, jag vet egentligen varför), så har min förra E-M10 (I) tillsammans med Olympus 12-40 PRO - och andra fasta gluggar - varit den kamera som skänkt mig mest glädje, som varit lättast att ha med, tagit bra bilder i förhållande till just storlek, pris osv. Även E-PL5 uppskattade jag enormt mycket med.

Tyckte dock inte att det fanns fullt så mkt info i rårformatet i denna kamera. Inte dålig, men inte då bra heller. Knepigt då att jag ändå fortsatte med G80 som dessutom är klumpigare. Kände även att jag tappade lite känslan från förra kameran när jag köpte denna. Ville ha lite videofunktion, men insåg snabbt att jag inte använde den biten av kameran.

Så....går man då tillbaka till Olympus som man tyckte så mycket om? Nej, och jag vet inte om det beror på om det främst var detta med begräsningen av sensorn som jagade bort mig, eller om det var priset på deras lite bättre modeller: E-M1 och liknande. Det blev i vart fall ingen Olympus igen.

Det blev en X-T20. Har haft den nu i ca 1 år . Har hört så mkt gott om deras fina bildkvalitet + att jag skulle åter få en APS-C sensor igen. Dock så är jag inte så imponerad: Dels så tycker jag att Fujis råfiler är enormt mycket tyngre att hantera än de från låt säga Sony, Canon, Nikon. Dels tycker jag inte att det finns så mkt info att hämta i råfilerna nu heller. Det kan bero på programmen jag använder, förstås - men ja...kom gärna med tips. Fujis jpg-bilder är ju oftast trevliga, även om jag tycker att det kan vara lite "hit and miss" ibland, där det känns som kameran inte uppfattat ljuset som den borde (labbat med olika mättekniker). Sen vet jag inte om jag tyckter att "retrolooken" som jag tyckte var så bra tidigare, verkligen är så bra. Reglagen kan vara rätt tröga, och visst det är kul att vrida runt i M-läget osv. Men...ja...sen var det det där men känslan - den kom inte tillbaka nu heller.

Jag har nog velat en del fram och tillbaka. Just nu har jag bara fotograferandet som hobby, så jag har inga enorma krav på dyra prylar egentligen. Men visst, jag gillar teknik, försöker hänga med vad som kommer osv.

Men till min fråga:

Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat? Står väl inte inför nyköp just nu, eller ens köp över huvud taget - men det skulle vara så roligt att höra vilka moderna kameror som ni har fastnat för och gärna med beskrivning om varför (bildkvalitet, dynamiskt omfång, storlek, hanterbarhet mm mm).

Nästa gång jag köper en ny (eller beggad) kamera, så måste det kännas mer rätt. Tydligen räcker det inte med att läsa hundratals (nåja) recensioner och klämma och testa lite med kameran i butik. Det krävs ju tid innan man vet om man gillar en produkt, med alla dess för och nackdelar. Men det får man ju räkna med.

Men som sagt... Vilken kamera (eller combo med gluggar) skulle du vilja slå ett slag för - och varför? =D Kan bli lite givandeläsning, tänker jag...

Har annars en gammal analog som jagskulle vilja använda ltie mer. Back to basics... Ta en bild här och en där - inte tio bilder där och tio bilder här. Komma till ro lite med fotograferandet...vad det egentligen är och kan ge; inte fokusera på teknik och som pryl i sig. Hm..

Allt gott! =)
 

SallyIV

Aktiv medlem
X-T1; 27/2,8, 18/2,0, 14/2,8, Laowa 9,0, Samyang 12/2,8 + gamla Tyska och USSR. Alternativt 100 generation 5 som kommer 2020.
Jag kör inte raw, slipper spendera tid på uppdateringar, datastrul och tid för att redigera. jpg och oftast manuell exponering.

- J!
 

cardazio

Aktiv medlem
Nikon D800E
-Dynamiskt omfång, upplösning, ergonomi

Nikon Nikkor 180mm f/2.8D IF ED
-Lätt, skarp, snygg oskärpa

Nikon Nikkor 28 mm f/1.4D
-Kontrast i motljus, skarp, snygg oskärpa

Meyer Görlitz Trioplan 100 f2.8
- Bubbelgumbakgrunder

Nikon Nikkor 85 mm f/1.4G
-Skarp, träffsäker autofokus, oskärpa, lätt

Nikon Nikkor 300mm f/2.8G VR1+TC14
-Grym autofokus till om och med på D800E

Nikon Nikkor 58mm f/1.4G
-Perfekt för porträtt i naturligt ljus. Lika bra som 85an.


Har idag bästa budgetlösningen nämligen D800E, 180mm, Trioplan 100 och en 28 f1.8G. man kan göra det mesta med dessa om man köper till ett 50mm f1.8D.
 

Sabud

Aktiv medlem
Nikon D70S med kit-zoom och 70-200VR var min första digitala DSLR och den kamera som inspirerat mig mest. Använde den i vått och torrt innan jag skaffade en D2X.

I dag har jag de kameror jag behöver men om man får önska skulle nya Sony A7RIV med en FE 24/1,4 GM vara trevlig. Gluggen är grym och kamerans upplösning tillåter en hel del crop. Eller så väntar jag på Canon´s ryktade högupplösningsmonster som säkert fungerar bättre till mitt EF 500/4 IS II ;)

/Stephan
 

Polar300

Aktiv medlem
Analoga kameror:
Hm, ja det skulle säkert vara den Canon A1 med winder och Capsule A undervattenshus jag en gång hade som jag skulle vilja ha igen... Det var en underbar SLR! [Nuvarande Nikon F med winder, sportsökare etc och ett DyFo-hus i aluminium är på väg till sportdykningsmuséet. Där passar den bäst - en inte alls lika underbar SLR imho...]

DSLR:
Nu använder jag nästan uteslutande min Nikon Df med en 24-120 zoom,
den D810 - med allsköns optik som sällskap - som ligger i kameraryggan ligger där oanvänd (jag försöker komma ihåg att underhållsladda den ibland). Hoppas det kommer en Df2 med tiden! blir det kamerahusköp!
 

lonian

Aktiv medlem
Jag sneglar på Nikon Z kamerorna men tycker det är för tidigt ännu att köpa. Lär komma något bättre inom något år.
Skulle jag ändå slå till blir det Nikon Z6 med 24-70 f2.8 samt adaptern.
 

gorred

Aktiv medlem
Jag har fastnat i Olympus, med E-M1 mkII plus de tre proobjektiven 7-14/2,8, 12-40/2,8 och 40-150/2,8. Sen för vardags- och gatufotografi (liknande) kör jag med Pen-F och några fasta objektiv, 17/1,8, 25/1,4 (PanaLeica), 45/1,8 och 75/1,8. Jag har sedan tidigare också en Em-10 mkII som jag varit väldigt nöjd med, men som n u får stå tillbaka lite för den nyare PenF-kameran.
Jag är väldigt nöjd. Nån gång kanske jag kan önska mig lite bättre ljusegenskaper, men det är ingen stor sak egentligen.
Jag tror att kameror kan vara viktiga för känslan, men inte så viktiga. Känslan får man nog mer om man använder sina grejor, lär sig hantera dem innan och utan och blir riktigt van vid dem. Tittar man på resultatet, dvs bilden, ser man inte stor skillnad, om ens någon.
Ovan sagda till trots har jag ändå sneglat lite åt Fujihållet. Det verkar v ara ett läckert system, med hyfsad heltäckning i form av kameror och objektiv (om man inte är efter FF förstås), men nej, jag sitter nöjd.
Så jag håller mig till m43 och Olympus och är nöjd med det.
Du verkar ju också i din XT-20 ha en av de bästa kamerorna på marknaden just nu, enligt många. Jag tror att det är svårt att köpa sig känslan.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Rollei 35

Den hängde med från 1975 till 1991. Och finns fortfarande kvar i min ägo.

Ingen annan kamera har hängt med mig så länge!

Min EOS600 hängde med 1991 till 2004.

Sen har många kameror kommit och gått. Olympus E-M10 är den digitala som hängt med längst. Den användes i 5,5 år.
 

martinot

Aktiv medlem
Har nu ägt alla möjliga kameror sedan mitt intresse verkligen tog fart för snart 20 år sedan. Från Nikon D50 till det jag har idag, en Fujifilm X-T20. Resan däremellan har varit lite svajjig; ibland har jag ägt just DSLR-kameror där jag "toppade" på en Nikon D7000. Därefter hade jag en period med kompaktkameror: Canon SX220 och även "kompakta långzoomar". Sedan ett par år tillbaka, så kör jag spegellöst. Olympus kompaktare modell E-ML5 (senare med EVF-4 sökare), och sedan en E-M10. Gick vidare till G80 och därefter den kamera jag har idag: min X-T20. En hel del optik har kommit och gått under åren med.

Ibland vet jag inte riktigt vad jag letar efter när jag köper kamera, en borde kanske bara vara nöjd med det man har - det är ju inga spektakulära skillnader i bildkvalitet vill jag påstå (finns undtantag såklart), men däremot gillar jag kameror som känns som att de blir en del av mig själv.

Hittills, och fråga mig inte varför jag sålde den (jo, jag vet egentligen varför), så har min förra E-M10 (I) tillsammans med Olympus 12-40 PRO - och andra fasta gluggar - varit den kamera som skänkt mig mest glädje, som varit lättast att ha med, tagit bra bilder i förhållande till just storlek, pris osv. Även E-PL5 uppskattade jag enormt mycket med.

Tyckte dock inte att det fanns fullt så mkt info i rårformatet i denna kamera. Inte dålig, men inte då bra heller. Knepigt då att jag ändå fortsatte med G80 som dessutom är klumpigare. Kände även att jag tappade lite känslan från förra kameran när jag köpte denna. Ville ha lite videofunktion, men insåg snabbt att jag inte använde den biten av kameran.

Så....går man då tillbaka till Olympus som man tyckte så mycket om? Nej, och jag vet inte om det beror på om det främst var detta med begräsningen av sensorn som jagade bort mig, eller om det var priset på deras lite bättre modeller: E-M1 och liknande. Det blev i vart fall ingen Olympus igen.

Det blev en X-T20. Har haft den nu i ca 1 år . Har hört så mkt gott om deras fina bildkvalitet + att jag skulle åter få en APS-C sensor igen. Dock så är jag inte så imponerad: Dels så tycker jag att Fujis råfiler är enormt mycket tyngre att hantera än de från låt säga Sony, Canon, Nikon. Dels tycker jag inte att det finns så mkt info att hämta i råfilerna nu heller. Det kan bero på programmen jag använder, förstås - men ja...kom gärna med tips. Fujis jpg-bilder är ju oftast trevliga, även om jag tycker att det kan vara lite "hit and miss" ibland, där det känns som kameran inte uppfattat ljuset som den borde (labbat med olika mättekniker). Sen vet jag inte om jag tyckter att "retrolooken" som jag tyckte var så bra tidigare, verkligen är så bra. Reglagen kan vara rätt tröga, och visst det är kul att vrida runt i M-läget osv. Men...ja...sen var det det där men känslan - den kom inte tillbaka nu heller.

Jag har nog velat en del fram och tillbaka. Just nu har jag bara fotograferandet som hobby, så jag har inga enorma krav på dyra prylar egentligen. Men visst, jag gillar teknik, försöker hänga med vad som kommer osv.

Men till min fråga:

Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat? Står väl inte inför nyköp just nu, eller ens köp över huvud taget - men det skulle vara så roligt att höra vilka moderna kameror som ni har fastnat för och gärna med beskrivning om varför (bildkvalitet, dynamiskt omfång, storlek, hanterbarhet mm mm).

Nästa gång jag köper en ny (eller beggad) kamera, så måste det kännas mer rätt. Tydligen räcker det inte med att läsa hundratals (nåja) recensioner och klämma och testa lite med kameran i butik. Det krävs ju tid innan man vet om man gillar en produkt, med alla dess för och nackdelar. Men det får man ju räkna med.

Men som sagt... Vilken kamera (eller combo med gluggar) skulle du vilja slå ett slag för - och varför? =D Kan bli lite givandeläsning, tänker jag...

Har annars en gammal analog som jagskulle vilja använda ltie mer. Back to basics... Ta en bild här och en där - inte tio bilder där och tio bilder här. Komma till ro lite med fotograferandet...vad det egentligen är och kan ge; inte fokusera på teknik och som pryl i sig. Hm..

Allt gott! =)
Diana Instant Square

https://vimeo.com/275778731

https://shop.lomography.com/en/cameras/diana-instant-square/diana-instant-square-camera


Leica SOFORT

https://vimeo.com/182874469

https://vimeo.com/190108076

https://en.leica-camera.com/Photography/Leica-SOFORT/Leica-SOFORT
 

PMD

Aktiv medlem
Om du skulle köpa en kamera idag - och några bra gluggar - vad skulle du köpa då baserat på utrustning som du själv haft och uppskattat?
(Svaret beror lite på vad som räknas som en modern kamera).

Den bästa filmkamera jag har ägt (eller snarare den jag har gillat mest) är nog Canon EOS-1N. Jag har aldrig ägt en EOS-1V, men jag gissar att jag inte skulle tycka mindre om den. EOS-1N får stark konkurrens av Nikon F6, men den köpte jag efter att ha börjat fotografera digitalt så eftersom jag inte har använt den lika mycket så har den inte gjort lika stort intryck på mig, trots att den antagligen är den bästa småbildskameran för film som någonsin gjorts, rent objektivt. :)

Så svaret på vad jag skulle köpa om det gällde en filmkamera är nog EOS-1V.

Den bästa digitalkamera jag har ägt är ett svårare val. Nikon Df ligger bra till, trots att den inte är direkt bäst på nånting. Den är dock mycket trevlig att använda, speciellt med lite äldre AF-objektiv. Canons APS-C-serie är också mycket trevlig. Jag har använt fyra modeller i den serien, varav EOS 70D är den senaste. Den köpte jag för ett antal år sen för att ingen av de kameror jag hade var speciellt lämpad att fotografera flygande fåglar med och EOS 70D var "lagom dyr" för mig som ville prova på fågelfoto.

Svaret på frågan vad jag skulle köpa om det gällde en digitalkamera blir nog Canon EOS 7D Mk II, eftersom min EOS 70D inte alltid räcker till numera.

Vad gäller objektiv så skulle jag alla gånger köpa ett Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro en gång till om mitt nuvarande exemplar försvann. Ett av de bästa objektiven jag har använt. Ett Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM II ligger också bra till om mitt objektiv av den första versionen av samma modell försvann.

Sen skulle jag väl köpa ett eller annat objektiv för andra ändamål än makro och fågelfoto, men där finns det många alternativ att välja bland och jag kan inte riktigt utse någon eller några solklara favoriter.

Mitt svar utgår från att det inte finns några ekomiska begränsningar att hålla sig inom. :)
 

martinot

Aktiv medlem
(Svaret beror lite på vad som räknas som en modern kamera).
Funderade på precis samma sak. Tolkade det, utan att vet hur TS definierar "modern kamera", en som fortfarande tillverkas och som det säljs nya av idag.

Alternativt en kamera som introducerades på marknaden för max 5 (eller kanske max 10, om man är generös) år sedan.
 

ajoe

Aktiv medlem
Fuji T2. Gillar ergonomin skarpt och har 18, 10-24, 18-55, 55-200 och Laowa 9.

Är dock litet frustrerad över att den inte har ibis. X-H1 är för stor och saknar det viktigaste reglaget, idioti! Sony a7III har både ibis, FF och stort batteri i samma storlek på kamerahuset som T2.

Tycker också extremt illa om alla slutna standarder (Linuxgubbe...) och gillar att Sony gjort sin E-fattning tillgänglig för andra.

Skulle jag börja om nu skulle jag gå på Sony, störst kör först, och jag finge väl svälja förtretetet med deras menysystem.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Fuji X-T1.
På 60 talet hade jag en analog Nikon som var underbar att fota med. Tyvärr tyckte jag den var för stor så den blev mest liggande hemma. Köpte en Minox som inte var något vidare. Sen en Konika C35 jag hade ett undervattenshus till. Bättre än Minox och en kamera jag gillade även på land. Första digitala blev Canon G3 o sen G9 för man skulle kunna fota manuellt med den. Det var inte praktiskt att fota manuellt så jag fotade helt automatiskt. Efter att jag fotat min dotters examen inomhus och fått bilder där automatiken gjort väldigt konstiga val så bestämde jag mig för att nu måste jag ha en riktig kamera. Var inne på en Canon FF trots klumpiga hus och medveten om att även den skulle komma att ligga på hyllan. Tack vare Fotosidan så blev jag rekommenderad att titta på Fuji. Åkte till Scandinavian Photo och klämde på en X-T1. Blev helt såld. Det är ju precis det här jag vill ha. Påminde om min gamla Nikon med rattar för tid, bländare, avstånd o ISO. Köpte med kitobjektivet 18-55 för det var så bra pris trots att jagvar inne på att bara ha fast optik. 18-55 fick vara kvar för den var förvånansvärt bra. X-T1 ligger inte på hyllan utan är oftast med och den är jätterolig att fota manuellt med. Tack Fotosidan för de råd jag fick annars hade jag haft en Canon FF som nog legat på hyllan nu.
 

Brix

Aktiv medlem
Kamera?
Fujifilm X-T3. Absolut älskar den <3 Så intuitiv och rolig att fota med. Blixtsnabb och träffsäker AF samt mycket bra brusprestanda och stort dynamiskt omfång. Den har också riktigt bra byggkvalité och är väldigt anpassningsbar och mångsidig.

Objektiv?
Tveklöst mitt Fujinon 80mm macro. Det bästa objektiv jag nånsin ägt och använt. Helt fantastisk bildkvalité; extremt skarpt, enormt hög kontrast och en underbart vacker bokeh. Lägg till det blixtsnabb AF, mycket effektiv stabilisering, riktigt bra byggkvalité och vädertätning så har man ett mästerverk till objektiv. Den enda lilla nackdelen är vikten.
 

ajoe

Aktiv medlem
"Tveklöst mitt Fujinon 80mm macro,"

Nu blev jag ju väldigt sugen, hade gärna velat ha 56/1,2 eller 50/2,0 med OIS, men 80 mm låter ju intressant.
 

Brix

Aktiv medlem
"Tveklöst mitt Fujinon 80mm macro,"

Nu blev jag ju väldigt sugen, hade gärna velat ha 56/1,2 eller 50/2,0 med OIS, men 80 mm låter ju intressant.
Ja, det är verkligen ett helt spektakulärt objektiv!

Har inte testat varken 56/1,2 eller 50/2, men utifrån bilder jag sett och vad jag läst så verkar även de vara riktigt, riktigt bra, speciellt 56/1,2 :) Fördelen med de objektiven är ju att de är betydligt lättare och kostar mindre. Om du inte fotar makro eller måste ha OIS så kanske nåt av dem är ett bättre alternativ, även om 80mm makrot är väldigt mångsidigt och funkar utmärkt till flera typer av foto.
 
ANNONS