Annons

Canon R, Nikon Z6 eller Sony A7III, vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

UTU Foto

Medlem
Hej

Är otroligt velig mellan rubrikens tre kameror. Har varit Canon trogen och har därav redan tre olika objektiv EF 40mm f2.8, EF 70-200 f4 samt 50mm F1.8. Så inga dyrgripar.
Fotar nästan enbart så mycket lite filmning.

Är det värt att nu byta märke eller bör jag slå till på en Canon EOS R?

Mvh
Elias
 

horvendile

Aktiv medlem
Hej

Är det värt att nu byta märke eller bör jag slå till på en Canon EOS R?
Det går egentligen inte att ge ett bra svar på utan att veta mer. Som till exempel om det är något särskilt du fotar och/eller prioriterar, och om du har någon uppfattning om hur stor budget du har under de närmaste åren.
 

UTU Foto

Medlem
Det går egentligen inte att ge ett bra svar på utan att veta mer. Som till exempel om det är något särskilt du fotar och/eller prioriterar, och om du har någon uppfattning om hur stor budget du har under de närmaste åren.
Fotar lite blandat men mestadels street och så någon gång ibland löpartävlingar. Budget mässigt runt 30 000 kr.
 

Third eye

Aktiv medlem
Även om det inte är dyrgripar till objektiv du har så är det ändå 3 att ersätta.
Jag gick från Canon till Sony och tänkte köra adapter på befintliga objektiv men är inte nöjd fullt ut och det slutade med att jag skaffade nya objektiv. Jag filmar dock endel. Supernöjd med Sonyn men jag kan inte släppa mitt kära 80D-hus och tjejjens 5D mkiv lånas frekvent.
Så jag skulle tipsa om Eos-r, speciellt om du får med adapter som tydligen ska fungera sömnlöst mot Ef.
Alla hus du tittat på är förträffliga kameror :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Alla är bra som du räknar upp, Z6 tycker jag nog är vassare än EOSR, dom har bättre EVF och skärmar än A7III som kom tidigare till hyggligt pris.

Jag skulle nog vänta in ersättare till EOS R om inte FW kan öka på bps lite grann, Canons 70-200 f/4 har fått mycket beröm som du har. EOS R kan förstås vara bra beroende på vad du vill fota mest.
 

UTU Foto

Medlem
Även om det inte är dyrgripar till objektiv du har så är det ändå 3 att ersätta.
Jag gick från Canon till Sony och tänkte köra adapter på befintliga objektiv men är inte nöjd fullt ut och det slutade med att jag skaffade nya objektiv. Jag filmar dock endel. Supernöjd med Sonyn men jag kan inte släppa mitt kära 80D-hus och tjejjens 5D mkiv lånas frekvent.
Så jag skulle tipsa om Eos-r, speciellt om du får med adapter som tydligen ska fungera sömnlöst mot Ef.
Alla hus du tittat på är förträffliga kameror :)
Då gör jag nog inte bort mig om jag satsar på EOS R. Tack för att du tog dig tid att svara!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon kommer släppa fler spegellösa FF. Deras IBIS lär nu vara klar och någon modell kommer snart släppas med detta.

Att ha IBIS är otroligt vanebildande. Canon har redan flera fina objektiv till Canon R men som saknar IS.
Att få 5 stegs stabilisering gör ibland en otrolig skillnad.

Själv kör jag också 5D IV och kommer göra det ett bra tag till. Tycker Canons nuvarande släppta R modeller är omogna och objektiven alldeles för dyra.


Själv fotar jag faktiskt oftast med Fuji X-H1. Objektiven är lika bra som Canons nya R och oftast ser jag ingen skillnad på om jag använt Fuji eller Canon 5D IV. Släpar ogärna på mer än jag behöver.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag bytte från 5dsR till R i somras och kan konstatera att jag vann mycket på bytet. Har inte ångrat mig. Det du får fundera kring är vad du behöver mest från ett nytt hus och vad som är mindre viktigt. Jag kan lista några skäl till varför jag stannade kvar hos Canon.

Precis som du har jag redan objektiv för Canon. Även batterier, sändare och blixtar.
Enkla och tydliga menyer som redan är välbekanta.
Bra grepp och med lite träning känns ergonomin gällande vred och knappar bra.
Af som överträffat alla förväntningar både vid stillbild och filmning(nu även med riktigt bra ögon af). -6 ev
Roterbara skärmen (i mitt tycke överlägset bästa lösningen). Suverän touchfunktion.
Jag är nöjd med Canons färger. Gillar utgångsläget som är naturligt.
Skönt att sensorn skyddas vid objektivbyte.

Med det sagt så kan jag ändå känna viss avundsjuka mot främst z6. En anledning är att deras z-objektiv skulle passa mig bättre. Tycker de kompletterar husen med välavvägda konstruktioner. Deras fasta vädertätade 1.8:eek:r är något jag hoppas Canon tar efter. Hade z6 haft Canons skärm och jag inte varit inlåst med så mycket Canonprylar tror jag det blivit en sån istället.

Sony är fortfarande lite efter användarmässigt i mitt tycke och det betyder mer än alla fina funktioner för mig. Däremot är de även långt framme gällande nativ linser och af så förstår att det lockar.

Ibis skulle jag verkligen velat ha men lyckades tillslut inse att flera av skälen ovan väger tyngre i slutändan. Det finns alltid något som tillslut ändå avgör ens val och är du bara påläst och vet vad du vinner och missar med olika hus så har du gjort vad du kan. Efter det är det bara att fota och njuta oavsett vilket märke som pryder framsidan och försöka att inte tänka på det du inte fick.

Vänta på nya hus går ju såklart men de kommer inte vara perfekta heller :).
 

UTU Foto

Medlem
Jag bytte från 5dsR till R i somras och kan konstatera att jag vann mycket på bytet. Har inte ångrat mig. Det du får fundera kring är vad du behöver mest från ett nytt hus och vad som är mindre viktigt. Jag kan lista några skäl till varför jag stannade kvar hos Canon.

Precis som du har jag redan objektiv för Canon. Även batterier, sändare och blixtar.
Enkla och tydliga menyer som redan är välbekanta.
Bra grepp och med lite träning känns ergonomin gällande vred och knappar bra.
Af som överträffat alla förväntningar både vid stillbild och filmning(nu även med riktigt bra ögon af). -6 ev
Roterbara skärmen (i mitt tycke överlägset bästa lösningen). Suverän touchfunktion.
Jag är nöjd med Canons färger. Gillar utgångsläget som är naturligt.
Skönt att sensorn skyddas vid objektivbyte.

Med det sagt så kan jag ändå känna viss avundsjuka mot främst z6. En anledning är att deras z-objektiv skulle passa mig bättre. Tycker de kompletterar husen med välavvägda konstruktioner. Deras fasta vädertätade 1.8:eek:r är något jag hoppas Canon tar efter. Hade z6 haft Canons skärm och jag inte varit inlåst med så mycket Canonprylar tror jag det blivit en sån istället.

Sony är fortfarande lite efter användarmässigt i mitt tycke och det betyder mer än alla fina funktioner för mig. Däremot är de även långt framme gällande nativ linser och af så förstår att det lockar.

Ibis skulle jag verkligen velat ha men lyckades tillslut inse att flera av skälen ovan väger tyngre i slutändan. Det finns alltid något som tillslut ändå avgör ens val och är du bara påläst och vet vad du vinner och missar med olika hus så har du gjort vad du kan. Efter det är det bara att fota och njuta oavsett vilket märke som pryder framsidan och försöka att inte tänka på det du inte fick.

Vänta på nya hus går ju såklart men de kommer inte vara perfekta heller :).
Märker att jag hängt alldeles för lite på Fotosidan de senaste åren. Så mång bra och trevliga svar man får på sin fråga. Många tack!

Då får det bli en Canon EOS R. Det är nog som du säger att ingen kamera är perfekt och alla har sina fördelar och nackdelar. Jag kommer säkert bli nöjd och i slutändan är det ändå fotografens insats som gör bilden även om bra utrustning självklart underlättar.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Märker att jag hängt alldeles för lite på Fotosidan de senaste åren. Så mång bra och trevliga svar man får på sin fråga. Många tack!

Då får det bli en Canon EOS R. Det är nog som du säger att ingen kamera är perfekt och alla har sina fördelar och nackdelar. Jag kommer säkert bli nöjd och i slutändan är det ändå fotografens insats som gör bilden även om bra utrustning självklart underlättar.
Tror inte du blir besviken med R. Lycka till😃
 

PMD

Aktiv medlem
Alla är bra som du räknar upp, Z6 tycker jag nog är vassare än EOSR, dom har bättre EVF och skärmar än A7III som kom tidigare till hyggligt pris.
Nikons spegelfria småbildskameror har bildstabilisering (IBIS), vilket Canons inte har.

IBIS är en enorm fördel eftersom man alltid har bildstabilisering oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Jag har en stor samling EF-objektiv (varav en del L-objektiv) som jag har köpt på mig sen jag började använda Canon EOS för snart 30 år sen. Jag tänker ändå inte köpa någon mer Canonkamera om den inte har bildstabilisering, så jag väntar (men håller inte andan medan jag väntar).

Förutom avsaknaden av IBIS så tycker jag att Canons R-kameror verkar vara lite bättre än Nikons (t.ex. AF-hantering). Därför hoppar jag inte direkt på Nikontåget heller trots innehav av några hyfsat bra Nikkorobjektiv.
 

MSLink

Aktiv medlem
Kör med Canon 5D Mark IV, Canon EOS R och 6D kan direkt säga att jag kör allt mer med Canon EOS R med EF-adaptern. Deras R-gluggar är lite för dyra så jag kör med EF-adapter och funkar utmärkt med alla objektiv jag har idag utan någon prestanda förlust. Har inte känt värt för min del att byta till R-gluggar.

Canon uppdaterade nyligen firmware för R där AF-eye har förbättrat rejält speciellt på avstånd. Version 1.4 rekommenderas varmt!
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikons spegelfria småbildskameror har bildstabilisering (IBIS), vilket Canons inte har.

IBIS är en enorm fördel eftersom man alltid har bildstabilisering oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Jag har en stor samling EF-objektiv (varav en del L-objektiv) som jag har köpt på mig sen jag började använda Canon EOS för snart 30 år sen. Jag tänker ändå inte köpa någon mer Canonkamera om den inte har bildstabilisering, så jag väntar (men håller inte andan medan jag väntar).

Förutom avsaknaden av IBIS så tycker jag att Canons R-kameror verkar vara lite bättre än Nikons (t.ex. AF-hantering). Därför hoppar jag inte direkt på Nikontåget heller trots innehav av några hyfsat bra Nikkorobjektiv.
Ja du har rätt där om AF-hanteringen i Z6, man hade inte tagit lärdom från D850 som har en betydligt smidigare AF-hantering, hanteringen blev tydligen ovanligt krånglig och osmidigt konstruerat vilket var förvånade för flera recensenter. Tror att Nikon kommer att ändra på det till nästa modell. Z6 har väl annars fått FW som fixat full funktion med 12bps, där EOS R har problem med att fixa 4bps, vilket också är lite egendomligt, när en gammal 7D från 2009 klarade 8 bps.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kör med Canon 5D Mark IV, Canon EOS R och 6D kan direkt säga att jag kör allt mer med Canon EOS R med EF-adaptern. Deras R-gluggar är lite för dyra så jag kör med EF-adapter och funkar utmärkt med alla objektiv jag har idag utan någon prestanda förlust.
Jag skulle till och med vilja påstå att det är ett uppköp. Min EOS RP som agerar backup till 5DS är säkrare i sin AF tack vare spegellöst. Och den uppdaterade eye-AF tycks aldrig hitta fel. Älskar den kameran. Vilken liten hjälte :)
 
ANNONS