Annons

10D under vatten

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje2

Aktiv medlem
Först funerade jag på att köpa en liten kompaktdigital för att fotografera under vatten.

Nu har jag tittat lite på ewa-marines U-AXP.
Kan man använda en 10D tillsammans med en 550 EX?
Hur stora objektiv kan man använda? 17-40/4L?

mvh
Jojje
 

LapplandMedia

Aktiv medlem
Jag...

har använt EOS 5 och EOS 3 med 17-35:2.8 samt 24:1.4 och 550 blixt med EWA marine och den som har den bredaste diametern på glaset. Funkar hyffsat men svårt att ändra inställningar under vattnet eftersom trycket gör att all plast klistrar sig på huset. Men jag har provat ner till 40 m utan problem med att vatten tränger in o bra skärpa på bilderna.

Peter
 

jojje2

Aktiv medlem
Re: Jag...

RosènMedia skrev:
har använt EOS 5 och EOS 3 med 17-35:2.8 samt 24:1.4 och 550 blixt med EWA marine och den som har den bredaste diametern på glaset. Funkar hyffsat men svårt att ändra inställningar under vattnet eftersom trycket gör att all plast klistrar sig på huset. Men jag har provat ner till 40 m utan problem med att vatten tränger in o bra skärpa på bilderna.

Peter
tack för svaret

använde du U-AXP? vad menar du med "den som har den bredaste diametern på glaset"?

mvh
Jojje
 

LapplandMedia

Aktiv medlem
Jag kommer inte ihåg beteckningen men kommer ihåg att den ena varianten hade en filterdiameter på c. 77 mm och den andra c. 82 mm och man var tvungen att använda den bredare för objektiv med 77 mm filtergänga. Minns jag rätt så fanns bara två varianter som tålde stora djup och där man kunde ha med en blixt så det är säkert den du nämner.

Peter
 

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har användt just 10D, ef 17-40 och Speedlite 550ex i ewa-marines UAX-P påse. Det fungerar för det mesta utmärkt (se tex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=179940). Det största objektiv som ryms är ef 100/2,8 macro, och då får man trixa lite för att få in både objektiv och blixt (om jag inte minns fel är det objektivet 11,9 cm). Som Peter skriver får man bestämma sig för inställningarna innan man dyker, under ytan gör man inga stora ändringar. Scandinavian Photo säljer påsarna, där kan du hitta ett aktuellt pris. Påsarna är lite bökiga att dyka med, om man inte vill att påsen ska smita åt som en kondom (kring kameran) redan vid 10 m måste man blåsa in lite luft i påsen innan man dyker. Det innebär tyvärr att påsen flyter rätt rejält vid ytan. Däremot sjunker den som en sten vid 25 m, för att vara neutral vid 10. Det går ganska bra på väg ner, men vid säkerhetsstoppet på väg upp kan det vara lite som att försöka hålla en badboll under vattnet (eftersom man ju har tappat lite vikt av luften i tanken). Jag har funderat på att knyta fast påsen i ett 5 m snöre för att kunna släppa upp påsen just vid säkerhetsstoppet och förhindra att man plötsligt ligger vid ytan.

Det finns dock ett ofrånkomligt stort problem med att använda 10D till uv foto, och det är att sökaren är liten och ganska mörk. Det blir definitivt inte bättre av att man använder cyklop och påse att titta genom. Så om du även ska investera i cyklop, finns det anledning att köpa ett med så lite avstånd som möjligt mellan glaset och ögat.
 

Bent C.

Aktiv medlem
Glömde en sak. De två påsarna som är lämpliga för systemkamera och blixt skiljer sig genom att den ena fungerar bara med innerfokuserande objektiv (UAX-P) medan den andra fungerar med den andra typen av fokusering (ytterfokusering???). Ytterfokuseringen klarar dock, om jag förståt det hela rätt, inte lika mycket vidvinkel som UAX-Ppåsen. Jag var tvungen att byta mitt Tamron sp 90 mot Canons 100/2,8 Macro för att få samma typ av fokusering som med 17-40 objektivet. Det kan ju vara värt att tänka på innan man utökar sin objektivsamling!
 

MathiasT

Aktiv medlem
Du verkar ju ha fotat en del under vatten, Bent. Vad kan du berätta om att plåta med blixt under vatten? Jag tycker att det är rätt svårt att plåta med blixt överhuvudtaget. Jag har skrivit ut en jättelång artikel om att plåta med blixt och EOS kameror, men jag tror inte att det står nåt om undervattensfotografering och blixt. Jag har inte hunnit läsa den än...
 

Bent C.

Aktiv medlem
Jag har fotat mycket under vatten, men aldrig testat blixtar med riktiga armar. Armarna behövs dels för att få ljussättningen lite mer från sidan i sig, men ffa när det gäller uv, för att slippa få reflektioner i skräp i vattnet (sk backscatter). Och hur klart vattnet än ser ut, skräp finns! Jag har efarenhet av uv-foto med Canon S40 (en digitalkompakt) med inbyggd blixt, samt 10D med 550 ex. Av dessa två varianter tycker jag 10Dn har fungerat väldigt bra, medan S40 fungerat bra ibland. Det hjälper att få blixten det lilla extra avståndet från objektivet som man får med 550-blixten. Men trots det får man lätt backscatter om man fotar med "stora blå" som bakgrund. Jag försöker att få till andra bakgrunder, samt att i det stora hela oftast fota på ganska grunda djup (5-10 m) för att utnyttja så mycket som möjligt av det naturliga ljuset. När jag fotar på dagen har jag blixten ställd ner ett till 1,5 steg, vilket oftast fungerar väldigt bra tycker jag (bl a är alla mina clownfiskbilder med den inställningen). Det kan förstås mislyckas med aktiva fiskar för nära, där rörelsen ger en skugga i bilden. Men på rimligt lugna motiv tycker jag att det fungerar bra för mig. På natten är det förstås bara att kräma på så mycket det går, men där blir bilderna jag tar nästan aldrig något att ha om jag inte har en vettig bakgrund (= tar bort backscatter). Så mitt råd är att utnyttja den stora ljusmängden mitt på dagen, att ställa ner blixtens effekt och mer utnyttja den som utfyllnad, samt att börja med att blixtfota lugna fiskar, eller tom m el m fastsittande organismer som koraller, sjögurkor, sjöpungar osv.
 
Senast ändrad:

jojje2

Aktiv medlem
Bent C. skrev:
Jag har användt just 10D, ef 17-40 och Speedlite 550ex i ewa-marines UAX-P påse. Det fungerar för det mesta utmärkt (se tex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=179940). Det största objektiv som ryms är ef 100/2,8 macro, och då får man trixa lite för att få in både objektiv och blixt (om jag inte minns fel är det objektivet 11,9 cm).
Ok, då behövs inte U-AXP 100 modellen ifall man använder 17-40? Har du testat BF1 för att kameran inte ska flyta som en badboll då?

Vet du förresten ifall man måste plocka bort batterigreppet när man använder påsarna?

mvh
Jojje
 

Fredrik H

Aktiv medlem
Jag har en U-AXP 100 och med en 10D plus 20-35 och en 550 EX så går det att ha batterigreppet på men det går betydligt fortare att stoppa in kameran utan vill jag minnas.

Till den får man med en ring med 77mm sen kan man köpa en till med 82 mm filtergänga så den passar bättre för vidvinkelobjektiven.
 
Hyra vattenhus?

Hejsan allihopa!

Jag skulle vilja ta ett par bilder någon meter under vatten, med min 10D. Det känns onödigt att köpa ett undervattenshus för ett tillfälle, vet någon om det går att hyra någonstans? Någon i närheten av Sundsvall som vill tjäna en slant? ;)
 

Bent C.

Aktiv medlem
jojje2 skrev:
Har du testat BF1 för att kameran inte ska flyta som en badboll då?

mvh
Jojje
Problemet är egentligen inte att få kameran att sjunka. Jag har lagt på extra dykvikter under kameran, och då sjunker den även från ytan. Den blir dock då väldigt tung när man kommer ner på 20 m. Hårda hus verkar vara neutrala över m el m alla djup, vilket är en stor fördel.

mvh

Bent
 

Bent C.

Aktiv medlem
Re: Hyra vattenhus?

Jessica_ skrev:
Hejsan allihopa!

Jag skulle vilja ta ett par bilder någon meter under vatten, med min 10D. Det känns onödigt att köpa ett undervattenshus för ett tillfälle, vet någon om det går att hyra någonstans? Någon i närheten av Sundsvall som vill tjäna en slant? ;)
Hej Jessica

Det beror lite på hur snabbt du behöver fota. Jag ska förbi Sundsvall någon gång i slutet av juli/början av augusti, så om du kan vänta så länge, kan du låna min uv-påse någon dag.
mvh

Bent
 
Re: Re: Hyra vattenhus?

Bent C. skrev:
Hej Jessica

Det beror lite på hur snabbt du behöver fota. Jag ska förbi Sundsvall någon gång i slutet av juli/början av augusti, så om du kan vänta så länge, kan du låna min uv-påse någon dag.
mvh

Bent
Åhh, det finns änglar på denna jord! :)
Tack Bent, det låter jättebra. Du får givetvis en slant för "uthyrningen".
 

Bent C.

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Hyra vattenhus?

Jessica_ skrev:
Åhh, det finns änglar på denna jord! :)
Tack Bent, det låter jättebra. Du får givetvis en slant för "uthyrningen".
Ängel eller inte (jag ser knappast ut som en i varje fall), det är klart att du inte behöver betala för att låna ewamarinen en dag eller två. Jag åker till Grönland i morgon, och återkommer ca den 11 eller 12 juli. Om du hör av dig någon gång där kan vi bestämma närmare.

mvh

Bent
 
ANNONS