Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"platt" himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

altruism

Aktiv medlem
hej alla "foto-lovers". jag har en undran. jag har sett många bilder där himmlen ser "platt" ut. den har en sån fin linje ända bort till horisonten, man har inte den där böjningen som finns när man tittar med bara ögat. hur ska man kunna göra för att få den effekten? finns det något man ska tänka på om man vill ha en sån bild, alltså tex. att det ska vara väldigt platt eller nåt. eller så är jag bara helt ute och cyklar, vilket som så skulle jag gärna vilja ha ett svar.

/Mattias.
 

Skurmedel

Aktiv medlem
Du kan ju stå väldigt högt upp och fota, då lär du få en böjd horisont :) (jorden är inte fyrkantig för de som inte hängt med de sista tvåhundra åren)
 

paco

Aktiv medlem
Ju mer vidvinkel du använder, desto större risk är det att horisonten blir böjd. Se också till att horisonten går genom mitten av bilden för att maximera rakheten. Med någorlunda normal brännvidd borde det inte vara problem att få rak horisont oavsett om du lägger den högt eller lågt. Centrerad horisont är ju inte så upphetsande.

(Jag svarade på ditt mail Mattias, det hade hamnat i spam-mappen)
 
ANNONS