Annons

Varför fota och kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
steinick skrev:
Du skrev faktiskt "de yngre personerna som du har kommit i kontakt med". Och jag svarade att jag kommit i kontakt med hundratals fotoelever.

Jag känner inte riktigt igen din beskrivning från mina elever. Det kan förmodligen bero på att de har varit något äldre och att de specifikt sökt sig till en ren fotoutbildning. Bildsynen har också varierat rätt mycket genom åren.

Om du med soluppgångar och direkt avbildade föremål syftar på mina bilder på Fotosidan, vill jag bara säga att det 37 bilder som finns här inte nödvändigtvis är representativa för min egen typ av fotografi.
När jag talar om yngre så menar jag då i gymnasieåldern upp till låt säga 25 år. Det är ju lite av det här som är saken. Jag kan inte säga att jag känner igen din beskrivning av dina fotoelever heller. Men samtidigt så är det ju så att med det mediabrus som existerar idag så växlar bildsynen också mycket snabbare.

Att dina utlagda bilder inte nödvändigtvis är representativ för din egen typ av fotografi kanske stämmer. Men varför då visa upp dom? Tycker nog att dom är ganska representativa för den (förlåt inpetandet) åldersgrupp som representerar dig.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Måste hålla med Kenneth att yngre har en annan bildsyn än äldre.
Vilket jag lagt märke till under den tid som jag haft ungdomskurser dom senaste åren.
Väldigt många visar upp bilder som till stor del speglar dom själva och sitt liv vilket kanske inte en naturbild eller nån av alla otaliga flickbilder gör.
Ser inga problem att olika generationer har olika bilsyner heller utan tvärtom så skapar det juh en oerhörd bredd om man tar tillvara dom olikheter som finns.
 

steinick

Aktiv medlem
Bildkreator skrev:
Att dina utlagda bilder inte nödvändigtvis är representativ för din egen typ av fotografi kanske stämmer. Men varför då visa upp dom? Tycker nog att dom är ganska representativa för den (förlåt inpetandet) åldersgrupp som representerar dig.
Var står det att jag måste visa representativa bilder? Jag visar vilka bilder jag vill! Jag har valt att visa ett par teman, totalt 37 bilder. Det finns tiotusentals fler i mitt arkiv.

Jag har varit medlem här ett par månader och jag är inte primärt här för att få kritik på mina bilder, hittills har jag mest intresserat mig för forumen.
 

Jöörgen

Guest
Bildkreator skrev:
Men samtidigt så är det ju så att med det mediabrus som existerar idag så växlar bildsynen också mycket snabbare.
Vems bildsyn? Jag tror inte att den enskilda betraktaren växlar sin bildsyn mycket snabbare idag än tidigare eftersom jag tror att bildsynen baseras på djupare erfarenheter. Du kan väl inte syfta på samhällets bildsyn? Jag trodde att de stora ''ismerna'' försvann med den industriella revolutionen.

På tal om åldersskillnad så brukar en bekant säga något som kanske även är applicerbart i det här fallet. Man lär sig att man är en individ tills man är 20. Sedan lär man sig att man är en del av en gemenskap.
 

---

Aktiv medlem
steinick skrev:


Var står det att jag måste visa representativa bilder? Jag visar vilka bilder jag vill! Jag har valt att visa ett par teman, totalt 37 bilder. Det finns tiotusentals fler i mitt arkiv.
Jag trodde att du fotograferade egna bilder och då borde ju dessa vara representativa för just dig och din bildsmak. Men det är klart om du nu påstår att dessa inte är det så är det säkert så. Det står dig helt och hållet fritt visa upp de bilder som du själv önskar.
 

---

Aktiv medlem
Jörgen skrev:

Vems bildsyn? Jag tror inte att den enskilda betraktaren växlar sin bildsyn mycket snabbare idag än tidigare eftersom jag tror att bildsynen baseras på djupare erfarenheter. Du kan väl inte syfta på samhällets bildsyn? Jag trodde att de stora ''ismerna'' försvann med den industriella revolutionen.
Vi lever i ett samhälle som är uppbygt på bilder. Ständigt möts vi av dessa och måste då selektera på ett helt annat sätt än tidigare. Vi betraktar inte en bild lika länge i dagsläget som tidigare. På detta vis måste vi anpassa vår sätt att se på bilder.

Att man som ung fotograf skulle ha hunnit skaffa sig en bildsyn som är baserad på djupare erfarenheter tror jag faller på sin egen orimlighet. Visst dog de stora "ismerna ut iochmed den idustriella revolutionen, men var tid har väl sina egna barn.
 

---

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
Måste hålla med Kenneth att yngre har en annan bildsyn än äldre.

Ser inga problem att olika generationer har olika bilsyner heller utan tvärtom så skapar det juh en oerhörd bredd om man tar tillvara dom olikheter som finns.
Visst Örjan, om man tar tillvara på olikheterna i bägge riktningarna så att säga. Jag har sagt det tidigare men måste säga det igen. Var nyfiken, Var inte rädd att prova något nytt. Oavsett om man antingen är nybörjare eller gammal räv.
 

Jöörgen

Guest
Missförstod du mig? Jag tror att vår bildsyn, till viss del, är kopplad till våra övriga värderingar och jag tror att människan befäster dessa tidigt i sin uppväxt.

Det känns som hönen eller ägget...
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Bildkreator skrev:


Visst Örjan, om man tar tillvara på olikheterna i bägge riktningarna så att säga. Jag har sagt det tidigare men måste säga det igen. Var nyfiken, Var inte rädd att prova något nytt. Oavsett om man antingen är nybörjare eller gammal räv.

Klart man måste våga prova nytt eller hemska tanke tänk om man förlorar fotfästet för en stund ;)
Personligen så känner jag att en del i utvecklingen ligger i att prova på nya utrycks -sätt.
 

Jöörgen

Guest
Det är svårt att peka på klara ''ismer'' idag, det är snarare ett gytter. Det är möjligt att det beror på dålig självdistans eller på fartblindhet men det får väl framtiden utvisa.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Bildkreator skrev:

Kan det inte vara så att andra som läser den här diskussionen vaknar upp och ställer sig själva den frågan?

Mvh/ Kenneth
Nej det tror jag inte. inget inlägg i diskussionen som tyder på det iaf.

mvh/Kim
 

Norr-sken

Aktiv medlem
Kan man

Hur skulle det vara om man kunnde komentera den så kallade bildtexten i nått poängsystem.
dvs. En insatt bild med en bra bildtext som förklarar bilden, situationen, motivet eller dyligt det vore väl nått för som fotograf kan man ju ha en viss känsla för en bild som bör läggas fram för att försköna själva bilden eller lite bakgrundshistoria osv.osv.
 
ANNONS