Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fill flash"-metod (med 30D)

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Låt säga att jag står vid en klippa. Strax ovanför vattnet har grön mossa börjat växa upp på stenarna. Mossan lyser härligt grön, och samtidigt är det en vacker solnedgång långt bort i horisonten.

Hur fångar jag denna scen enklast?

Jag har funderat en del på detta med "fill-flash", fyllnadsblixt. Är detta rätt väg?

1.) Jag ställer min 30D på manuell exponering och mäter himlen i horisonten och ställer sedan in en passande bländare och slutartid efter vad ljusmätaren talar om.

2.) Jag poppar upp den inbyggda blixten, trycker på knappen för ljusmätning/blixtsymbolen med + och - och ställer in blixten på t.ex. -2 i styrka.

3.) Fokuserar på mossan och tar bilden.

Detta bör väl ge mig en fin härligt lysande grön mossa i förgrunden och samtidigt ett stort skärpedjup (om jag valt bländare för detta ändamål) med bibehållen lyster på himlen i horisonten utan att bilden ser sådär fult blixt-aktig ut som just bilder med blixt tenderar att bli?

Tipsa mig gärna om andra metoder, eller förbättra/rätta denna! Gärna om du har en 30D och kan ge tips och en liten steg-för-steg guide, även om metoden säkert är lika på alla kameror. Det gäller alltså fyllnadsblixt med den inbyggda blixten och inte med någon extern dito.
 
Senast ändrad:

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Absolut, men jag skulle ändå vilja veta om tanken i mitt inlägg här ovan är rätt så man inte är helt ute och cyklar. Självklart ska jag testa mig fram!
 

Hermanssson

Aktiv medlem
Ljuset tillåter inte en HDR-generering då? Att du exponerar en gång efter himlen, och en efter mossan? Fast du kanske är ute efter ett färdigt resultat efter en exponering.
 

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Hermanssson skrev:
Ljuset tillåter inte en HDR-generering då? Att du exponerar en gång efter himlen, och en efter mossan? Fast du kanske är ute efter ett färdigt resultat efter en exponering.
Ja, tanken är väl att få ett så färdigt resultat som möjligt direkt ur kameran. Jag är jättenöjd med färgåtergivningen i kameran, så jag försöker bara finna ett sätt att balansera för- och bakgrunden så det känns som en fyllig bild.

Lutar åt Cokin och deras P-hållare med ett graderat ND-filter just nu.
 

Clouseau

Aktiv medlem
Jag kör själv med Cokin och måste säga att de där problemen med färgstick som folk pratar om har jag själv inte upplevt. Skulle det vara så att du får tag i ett exemplar som inte är acceptabelt är det ju bara att reklamera. Eller så kan du naturligtvis betala X antal mer pengar för något dyrare som KANSKE är bättre. Det där med fyllnadsblixt kan funka fin fint ibland men i ditt exempel tror jag att du kan få problem med att fylla ut bilden med ett jämt ljus om du bara använder en inbyggd blixt. Dessutom är det VÄLDIGT stor diff mellan vitbalans för blixt och solnedgång. Har man ett filter för blixten kan man dock fixa det.
 

Lasse C

Aktiv medlem
Clouseau skrev:
Dessutom är det VÄLDIGT stor diff mellan vitbalans för blixt och solnedgång. Har man ett filter för blixten kan man dock fixa det.
Precis vad jag tänkte medan jag läste tråden. Jag har inte provat det, men det låter hart när omöjligt att få rätt färg på både solnedgången och mossan i ett ofiltrerat blixtljus samtidigt.

Om du har möjlighet att, eller vill, redigera bilden i efterhand är det en enkel sak att temperera om mossans färg. Det är dock ganska stor risk att mossan inte ser rätt ut eftersom ljuset kommer från "fel" håll etc. Men visst är det bättre än en helt kass, underexponerad mossa.

Det är en fin bildidé. Två exponeringar som monteras ihop tror jag mest på. Men vill du få bilden klar direkt i kameran är nog Henriks förslag med filter för blixten bäst.

Mvh.
Lasse C
 

Mysmasken

Medlem
Tycker absolut att det låter som ett HDR-fall.
Jag tog en liknande bild häromdagen, det var solnedgång, lite klippor och så grönt gräs eller mossa på. Blev finfint med HDR.
Men visst, det kräver ju efterredigering.
Tror dock inte att enbart den inbyggda blixten kan ge dig det du vill ha.

Vore intressant om du lyckades, och ville ladda upp en bild.
 
ANNONS