Annons

Trasigt kamerahus, vilka åtgärder borde jag ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

malinth

Ny medlem
Goddagens.

Jag har haft en Nikon D3000 sen i maj förra året, nu har den börjat strula och för det mesta är skärmen bara svart och man kan inte ta några kort. Frågan är då om jag ska lämna in den på reparation, eller om jag lika gärna ska köpa en ny kamera. Om garantin fortfarande gäller, kommer jag då "få" en D3100 eftersom den är "nästa" i serien då D3000 inte tillverkas längre?

Eller om någon annan har råkat ut för samma sak med sitt kamerahus, skulle jag vara fruktansvärt tacksam om någon svarade på detta. Mitt kamerahus började krångla efter en vecka i Spanien samt två veckor i tält (dock i väska och plastpåse), men luftfuktigheten kanske förstör husen, vad vet jag.

Tack för uppmärksamheten.
 

dumbo

Aktiv medlem
Ring till Lasses kameraservice eller Nikons egen service och hör vad de tror det skulle kunna vara och om det är nån idé att reparera.
Det är ju inte alls säkert att det går på garanti även om du har garanti kvar, men OM det nu skulle göra det så kommer din D3000 att repareras (med största sannolikhet). En ny/annan kamera får man bara om det är en DOA.
Har du såndär tilläggsförsäkring och det inte lönar sig att reparera kommer du troligen få en ny motsvarande produkt.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag vill minnas att det är så här.
Du har två års reklamationsrätt hos fabriksfel. Under garantin är det deras uppgift att bevisa att du gjort fel för att den inte skall gälla, andra året ligger bevisbördan på dig...
Korrekt, men nu för tiden är reklamationsrätten tre år.

Sedan gäller garanti och reklamationsrätt egentligen bara för fel som fanns vid köpet (ursprungligt fel), den täcker därmed inte alla situationer där kameran går sönder (bara de fall där felet kan härledas till något som var felaktigt redan vid köpet). Garanti och reklamationsrätt gäller sedan aldrig för normal förslitning, skador på grund av yttre åverkan (som fukt på fel ställe) eller felaktig användning.

I praktiken brukar de flesta tillverkare vara ganska "snälla" i sin bedömning och ofta acceptera fel som egentligen inte omfattats av garantin (ofta kallat för goodwill), det enklaste är att lämna in utrustningen till ett serviceställe för bedömning (gäller sedan inte garantin brukar undersökningen kosta några kronor). Du får samtidigt reda på vad det skulle kosta att få kameran reparerad så att du kan ta ett rationellt beslut om det är för dig värt en reparation.

En bra allriskförsäkring (finns ofta som tillägg till hemförsäkringen för ett par kronor) är därför ett bra komplement till tillverkarens garantier, elektronikhandelns tilläggsförsäkringar brukar däremot bara vara onödigt dyra (och ibland täcker de inte heller mer än vad den ordinarie garantin redan gör).
 
ANNONS