Annons

5D mark II vs 7D som kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

iblis

Aktiv medlem
Jag blev bestulen på min fotoutrustning (eos 50D) med i princip all utrustning jag ägde.. så i väntan på försäkringspengar, så tänker jag spara undan och passa på att uppgradera när pengarna väl trillar in.

min fundering är då .. ska man välja 5D mark II eller en 7D ?

Jag fotograferar lika mycket porträtt/modeller som jag fotar sport, vilket får mig att sitta här och läsa igenom trådar där alla säger "fotar du modeller, välj 5D" "fotar du sport, välj 7D"... men om jag gör båda?

är AF på en 5D dålig tex? eller kommer den fortfarande vara en uppgradering jämfört med min gamla 50D? för i så fall är den fortfarande fullt duglig att fota sport med i mina öron, då jag kör inte full burst , utan jag planerar in bildtagningen vid tex skateboardåkning och timar bilden när kroppen och positionen är som bäst.

så i kort... jag kommer knappt använda serietagningen på max, vilket minskar behovet av en 7D..

eftersom jag även fotar porträtt inomhus så hade högre iso varit väldigt härligt.. men fullframe utrustning känns så dyr..

hur hade ni gjort i min situation? vad hade ni valt? varför? .. finns det någon stor skillnad som jag inte tänkt på som gör 7D "så bra till sport"?
 

AFJ

Aktiv medlem
hur hade ni gjort i min situation?
Jag hade försökt avvakta lite och se vad Canon presenterar den närmsta tiden.

Om ryktena om en ny 5D som kombinerar bildkvalité, snabbhet och bra AF stämmer så är det nog drömkammeran för många av oss. Den lär ju dock kosta en slant...
 

Barret2000

Aktiv medlem
Utan att ha några vetenskapliga bevis så kan jag konstatera att AF på min 40D känns mycket snabbare än på min 5D mk2 (obj, 24-105 med 4 som största bländare).

Jag skulle väl dra mig för att kalla AF på 5D för dålig men någon jättehit är den inte.

7D har väl 19 korsfokuspunkter, medan 5D har en. Vilka bländare de klarar korslagd mätning med har jag inte en aning om (vet någon om 5D bara har det på 2.8?)

Fotograferar du så att du ställer skärpan, och sedan fotar när personen åker förbi det stället, eller menar du att du kör följande AF tills personen står rätt?

En stor fördel med 5D är att det kräver mindre av optiken, och du får över lag väldigt fina bilder. Fotar du mest studio skulle jag nog satsa på den. För skate är nog 7D bra så tillvida att du får något längre skärpedjup, så att det blir lättare att träffa med fokus (alternativt tvärom - till 5D's fördel - om du vill ha oskarpa bakgrunder) snabbare AF, och fler bilder i burst.

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5D_Mark_II-vs-Canon_EOS_7D
Titta på ovanstående länk så har du en bra jämförelse mellan de två kamerorna.
 

casting

Aktiv medlem
är AF på en 5D dålig tex? eller kommer den fortfarande vara en uppgradering jämfört med min gamla 50D? för i så fall är den fortfarande fullt duglig att fota sport med i mina öron, då jag kör inte full burst , utan jag planerar in bildtagningen vid tex skateboardåkning och timar bilden när kroppen och positionen är som bäst.?
Din 50d har bättre AF än 5d MkII. Jag har haft 40d och har nu en 5d MkII och en 7d och säger som en tidigare skribent här att 40d:n har bättre AF än 5D MkII. Det GÅR att fota sport med 5d, men ärligt talat så är den ingen jättehit på rörliga mål. Jobbar du mycket med förlåsning av AF så är den ju såklart ok.
Samtidigt är ju en 5d en fantastisk porträttkamera. Men å andra sidan blir det ju inte dåligt med 7d heller.... Det är ärligt talat inget lätt val. Jag skulle nog bestämma mig vad som var viktigast för mig. Sport/snabba mål eller porträtt och välja kamera utefter det.
 
Senast ändrad:

iblis

Aktiv medlem
Tack för era åsikter och tankar om vilken man ska välja.
Det blir nog en 7D med en extra blixt istället för en 5D II.. fast det tar ett par veckor till innan jag får pengarna för den stulna utrustningen kommer, så får väll se då ifall canon lanserar om sin 5D III , vad priset hamnar på osv..
 

RH85

Aktiv medlem
5D Mark II är så gott som obrukbar i sportsammanhang , jag bytte nyligen bort min 5D Mark II mot en 1D Mark III just enbart för att 5an inte hänger alls med när det går undan.. :/

Har även en 7D som jag är grymt nöjd med! Finns ingen mer allround kamera på marknaden nu för det priset , presterar i alla lägen!
 

casting

Aktiv medlem
Tack för era åsikter och tankar om vilken man ska välja.
Det blir nog en 7D med en extra blixt istället för en 5D II.. fast det tar ett par veckor till innan jag får pengarna för den stulna utrustningen kommer, så får väll se då ifall canon lanserar om sin 5D III , vad priset hamnar på osv..
Du bör nog ockå ha i åtanke att när dom presenterar en ny 5d så finns det en risk att du får vänta åtminstone ett halvår innan du kan lägga vantarna på en.
 
ANNONS